Op 23 september 2024 werd advies gevraagd omtrent het ingediende beroep door de Provincie Limburg.
De beroepinsteller diende volgend beroepschrift in bij de deputatie:
“Ik heb de eer u te schrijven als raadsman van de commanditaire vennootschap naar Duits recht Lidl Belgium GmbH & Co. KG met maatschappelijke zetel te Stiftsbergstrasse 1, 74172 Neckarsulm (Duitsland), en met bijkantoor te £Guldensporenpark 90, Blok J, 9820 Merelbeke (België), ingeschreven bij de kruispuntbank der ondernemingen onder het nummer 0451.881.923 (hierna: ‘Lidl Belgium’).
Namens Lidl Belgium dien ik overeenkomstig artikel 53 van het Decreet van 25 april 2014 betreffende de Omgevingsvergunning (hierna ‘OVD’) om de hierna vermelde redenen een beroep in tegen de in rand vermelde beslissing.
Mijn cliënte wenst te worden gehoord.
Er werd een luchtfoto toegevoegd.
Boven de handelsvestiging werden drie appartementen ingericht.
Naast de handelsvestiging bestaat het terrein uit een verharde parking (66 autostaanplaatsen). Ten noorden bevindt zich een groene buffer ter hoogte van het rechtsaanpalende perceel.
Het terrein wordt ontsloten door een geheel verharde in- en uitrit naar de Heuveneindeweg van 7 meter breed.
Het recht aanpalende perceel (8742/A) werd ingericht met een supermarkt (Albert Heijn). Aan de linkerkant grenst het perceel aan het openbaar domein (Lazarijstraat).
De baan bestaat ter hoogte van de bouwplaats uit twee rijstroken, één in elke richting. Aan beide zijden loopt een fietspad.
Een goede ontsluiting is hierdoor gegarandeerd. Gelet op het bezoekersprofiel van de winkel is het tevens complementair aan het woon-werkverkeer, waardoor het verkeersgenerend effect niet hinderlijk is.
Vlak voor de bouwplaats, aan beide zijden van de weg, liggen bushaltes met uitwijkstrook.
Gelet op de inrichting van de wegenis, is straatparkeren hier niet mogelijk en ook verboden. Bestemmingsverkeer zal dus moeten parkeren op de Lidl-site zelf. Er is dan ook geen risico dat parkeren op de omliggende wegenis zal worden afgewenteld.
De wegbeheerder, het Agentschap Wegen en Verkeer – district Hasselt (hierna AWV) verleende in dit dossier voor de uitbreiding met de bakoven een negatief advies, wegens het ontbreken van een voldoende aantal parkeerplaatsen (66pp voorzien na uitbreiding). Het college is dat advies in eerste aanleg gevolgd.
De deputatie is dit advies niet in graad van beroep gevolgd. Het overwoog daarover:
Overwegende dat na uitbreiding nog 66 parkeerplaatsen beschikbaar zijn waarvan 3 voorbehouden voor de appartementen; dat een aantal parkings (ca. 4) worden ingenomen door personeel, dat voor de bezoekers aldus circa 59 parkings overblijven;
Overwegende dat het niet duidelijk blijkt uit het advies van AWV weke parkeernorm ter plaatse gehanteerd wordt;
Overwegende dat volgens de parkeernorm in de stad Genk voor 1092m² slechts 22 parkings vereist zouden zijn; dat de stad Genk, eveneens gelegen binnen de afbakening van het regionaal stedelijk gebied,
Overwegende dat er kan aangenomen worden dat de parkeerbehoefte afhankelijk is van het type winkel (dagdagelijkse voeding, kledingszaken of speciality goods) maar dat het niet redelijk lijkt om de parkeernorm afhankelijk te maken van het merk van de winkel. (Aldi, Lidl, Carrefour,…)
Dat voor de aanvraag van een gelijkaardig dossier van Carrefour in Sint-Truiden (dossier Imalva, vergunning in beroep verleend door deputatie in 2013) een parkeernorm werd gehanteerd van 55 parkeerplaatsen per 1 000m² bruto vloeroppervlakte (BVO);
Overwegende dat de voorgestelde aanvraag met 59 beschikbare parkeerplaatsen voor 1295m² bruto vloeroppervlakte resulteert in een verhouding van 45 parkeerplaatsen per 1 000m² bruto verkoopsoppervlakte;
Overwegende dat de parkeerbehoefte afhangt van de aantrekkingskracht van de winkel en de mogelijke concurrentie in de omgeving binnen deze branche; dat in het centrum van Zonhoven er een ruim aanbod aan supermarkten is; dat er derhalve geen grote toeloop te verwachten is op deze locatie;
Dat bovendien recent op het aanpalende perceel een nieuwe supermarkt binnen dezelfde branche werd vergund door de gemeente;
Overwegende dat het aantal parkeerplaatsen in de voorliggende aanvraag in ieder geval veel hoger ligt dan de norm die in de stad Genk van toepassing is, maar iets lager dan de norm die bij een gelijkaardige aanvraag in Sint-Truiden werd gehanteerd (dossier Imalva); dat deze cijfers aantonen dat de gehanteerde norm in deze aanvraag binnen de grenzen valt van wat in andere steden als parkeernorm wordt gesteld en dat in vergelijking hiermee het aantal beschikbare parkeerplaatsen eerder ruim is;
Dat aangezien het centrumgebied reeds een ruim aanbod kent aan supermarkten ter plaatse geen grote toeloop en grote verkeersdruk te verwachten is;
Overwegende dat bij deze overwegingen rekening gehouden is met het feit dat er 3 parkeerplaatsen worden voorbehouden voor de bewoners van de appartementen; dat de bestaande parking ruim genoeg is om het parkeren van de klanten op te vangen; dat het aangewezen is om op de parking aan de voorzijde van het gebouw 3 parkeerplaatsen voor te behouden voor de bewoners van de appartementen;
De plaatsing van de hoogspanningscabine werd voorafgaand voorgelegd aan het gemeentebestuur. Het was de uitdrukkelijke wens van het bestuur om de cabine te plaatsen binnen het verstaande aandeel verharding op de site, zodat deze niet te koste zou gaan van het bestaande buffergroen. Lidl Belgium heeft dat zo voorzien.
Er werd een foto met het grondplan toegevoegd
Door de plaatsing van de hoogspanningscabine moeten er twee (2) parkeerplaatsen verdwijnen (nrs. 65 en 66 ter hoogte van de inrit, rechts).
Dit is de Bestreden Beslissing.
6.1 Samenvatting van het bezwaar
Dat advies besluit als volgt:
Om deze redenen adviseert het Agentschap Wegen en Verkeer ongunstig betreffende voorliggende aanvraag.
Er dienen voldoende parkeerplaatsen (1,5 per woongelegenheid en 1/20m² handelsruimte te worden voorzien op de privégrond. Dit zal anders zoekverkeer en overlast bezorgen aan het openbaar domein wat de verkeersveiligheid in het gedrang brengt. Bij de bouwaanvraag in 2010 gaf AWV reeds een negatief advies met referentie 712/B/BAV/2010/3709; er dienden 78 parkeerplaatsen te zijn. Volgens de huidige plannen, werden er slechts 66 parkeerplaatsen voorzien waarvan er nu 2 weggenomen worden voor het plaatsen van de cabine.
In het advies wordt nergens verwezen naar enige strijdigheid met een ‘direct werkende nom’ in de zin van artikel 4.3.3 VCRO. Zo’n strijdigheid kan er redelijkerwijs ook niet in gelezen worden. Zodoende kan aan dit advies in elk geval geen bindend weigeringsmotief worden ontleend. Het werd door het college ook zon niet opgevat.
Het college sloot zich inhoudelijk wel aan bij dit niet-bindend advies, en maakte zich de inhoud eigen. Het overweegt daarover (onder titel mobiliteitsimpact p. 5):
(…) Op het perceel bevinden zich momenteel 66 parkeerplaatsen voor de handelsruimte en de bovenliggende appartementen, dit conform de vergunning d.d. 25/02/2015, afgeleverd door de deputatie.
Door het oprichten van de hoogspanningscabine zullen 2 parkeerplaatsen verdwijnen waardoor er nog 64 parkeerplaatsen beschikbaar blijven.
Ondanks dat een beperkt aantal parkeerplaatsen verdwijnt, stemt het aantal parkeerplaatsen niet overeen met de algemeen gehanteerde parkeernorm, nl. 1 parkeerplaats per 200m² magazijn, vermeerderd met 1 parkeerplaats per 20m² per verkoopsruimte, vermeerderd met 1,5 parkeerplaats per woongelegenheid.
Alle overige aspecten (planconformiteit, water, ruimtelijke en functionele inpasbaarheid, schaal, volume, hinderaspecten, …) worden door het college uitdrukkelijk gunstig beoordeeld. Voor al die de elementen die door het college niet ter discussie worden gesteld, kan om reden van bondigheid worden volstaan met een verwijzing naar het aanvraagdossier en de in de bestreden beslissing gemaakte beoordeling.
6.2 Repliek
Het enkele feit dat het vergunde aantal parkeerplaatsen zal afnemen (2 parkeerplaatsen) ingevolge de gevraagde cabine, impliceert niet dat de overblijvende parkeergelegenheid niet zou volstaan om de parkeerbehoefte op het terrein op te vangen.
Getuige daarvan zijn de vele lege parkeerplaatsen die vaak beschikbaar zijn tijdens de openingsuren, ook op drukke dagen.
Het is de eigen inschatting van Lidl dat het verminderen van het parkeeraanbod met twee plaatsen daarop geen impact zal hebben. Lidl heeft er ook geen enkele baat bij om op haar terrein in een beperkt parkeeraanbod te voorzien.
Op het terrein worden na de plaatsing van de HS-cabine nog steeds 64 autostaanplaatsen voorzien, waaronder drie plaatsen voorbehouden blijven voor de appartementen.
Uitgaande van een parkeeraanbod van 61pp die exclusief voorbehouden worden voor de handelsruimte, wordt per 100m² bvo (of 1 per 21m² bvo). De aanvraag voldoet hiermee ruimschoots aan de minimumnorm van 2,7 parkeerplaatsen per 100m² bruto vloeroppervlakte handelsruimte (of 1 per 37m² bvo) die wordt gehanteerd in weinig stedelijk gebied.
Die beoordeling is dan ook niet gebaseerd op basis van een concrete inschatting van de parkeervraag of de bestaande toestand, maar louter gebaseerd op basis van algemene richtnormen die schijnbaar door AWV al 10 jaar worden gehanteerd.
Daarbij dient opgemerkt dat die parkeernorm bijzonder vaag is, en verder niet gestoffeerd.
Het is in elk geval onduidelijk waarom dergelijke strenge normen hier zou moeten worden gehanteerd. Het advies of het college verduidelijken dat niet.
Uitgaande van de gehanteerde normen, kan in elk geval worden vastgesteld dat het aanwezige parkeeraanbod (64pp in totaal, waarvan 3 voor de wooneenheden) aan die normen voldoet, of slechts zeer beperkt afwijkend is.
Een totaal parkeeraanbod van 61pp is voldoende in vergelijking met de oppervlakte van de winkel, ook tijdens de piekmomenten. De parkeerbehoefte zal niet worden afgewenteld op het openbaar domein of in de naburige omgeving.
Daarbij dient rekening te worden gehouden met de lokale kenmerken van de bestaande handelsfunctie en de locatie
Ter vergelijking:
Gelet op het voorgaande, zijn er door het plaatsen van de hoogspanningscabine geen verkeers- of parkeerproblemen te verwachten.
Lidl wenst daarbij te benadrukken dat het zelf geen baat heeft bij het onderschatten van het parkeeraanbod op het eigen terrein. Cliënten die geen plaats vinden op de Lidl-parking zullen (bij gebrek aan parkeeralternatieven in de omgeving) doorrijden naar een andere supermarkt in de omgeving (Albert Heijn aanpalend, Colruyt, Delhaize of Spar). Het is de inschatting van Lidl dat het verminderen van de parking met twee plaatsen geen relevant effect heeft, en dat het vereiste parkeeraanbod blijft bestaan. Dat wordt dus gestaafd door een concreet onderzoek.”
Advies dienst:
Door het oprichten van de hoogspanningscabine zullen 2 parkeerplaatsen verdwijnen waardoor er nog 64 parkeerplaatsen beschikbaar blijven.
Ondanks dat een beperkt aantal parkeerplaatsen verdwijnt, stemt het aantal parkeerplaatsen niet overeen met de algemeen gehanteerde parkeernorm, nl. 1 parkeerplaats per 200m² magazijn, vermeerderd met 1 parkeerplaats per 20m² per verkoopsruimte, vermeerderd met 1,5 parkeerplaats per woongelegenheid.
De gemeentelijk omgevingsambtenaar (GOA) blijft dan ook bij het voorgaand standpunt en wenst hiervoor te verwijzen naar het verslag GOA d.d. 11 juli 2024.
Het college van burgemeester en schepenen beslist het ingediende beroep negatief te beoordelen en behoudt het standpunt van 30 juli 2024.