Terug
Gepubliceerd op 23/10/2024

2024_CBS_01041 - OMV - Vergunning - Vogelsancklaan 300 - 2024/00094 - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 15/10/2024 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2024_CBS_01041 - OMV - Vergunning - Vogelsancklaan 300 - 2024/00094 - Goedkeuring 2024_CBS_01041 - OMV - Vergunning - Vogelsancklaan 300 - 2024/00094 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Dossiernummer:    2024/00094

Referentie omgevingsloket:    OMV_2024067447

De aanvraag, ingediend door Koen en Ciska Brouwers - Vanhoyland wonende te Vogelsancklaan 300 te 3520 Zonhoven, werd ontvangen op 13/05/2024 en op 26/08/2024 ontvankelijk en volledig verklaard.

De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Vogelsancklaan 300, kadastraal gekend als afdeling 4 sectie B nr. 705C2.

De aanvraag gaat over het renoveren en uitbreiden van een eengezinswoning na slopen van bestaande aanbouw en garage.

De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).

1.    STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS

    De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebied met landelijk karakter.

De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.

De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.

Volgende verordeningen zijn van kracht:

•    algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;

•    gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;

•    gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009;

•    gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, .... goedgekeurd op 10 februari 2023.

2.    HISTORIEK

    Volgende dossiers zijn relevant: 

•    Stedenbouwkundige vergunning (1949/00130) voor het bouwen van een woning - goedgekeurd op 10/10/1949.

•    Stedenbouwkundige vergunning (1977/00054) voor het bouwen van een garage - goedgekeurd op 13/09/1963.

3.    BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG

    Beschrijving van de plaats & omgeving

Het perceel bevindt zich aan de Vogelsancklaan, een gewestweg ten noordwesten van het centrum van Zonhoven, op de hoek met de Nachtegalenstraat, een gemeenteweg. 

De nabije omgeving bestaat hoofdzakelijk uit eengezinswoningen in open en halfopen verband al dan niet in combinatie met een nevenfunctie. De bebouwing varieert sterk met 1 of 2 bouwlagen onder zowel hellende als platte daken. De gevels zijn voornamelijk afgewerkt met een gevelsteen in diverse tinten en structuren.

Aan de overzijde van de Nachtegalenstraat is een ruime zone gelegen binnen BPA Colverenheide met, achter de residentiële bebouwing, een KMO-zone en een industrieterrein.

Het hoekperceel van de aanvraag is bebouwd met een vrijstaande eengezinswoning opgericht in 1949, met twee bouwlagen onder een hellend dak, ingeplant op 6,16m uit de voorste perceelsgrens. Uit de vergunning voor het plaatsen van een garage van 13/09/1963 blijkt dat de woning werd uitgebreid met een aanbouw. Dit brengt de huidige bouwdiepte op 19,57m. De vrijstaande garage werd opgericht op minimaal 0,80m van de aanbouw en op minimaal 1,52m uit de rechter perceelsgrens met een oppervlakte van ca. 39m². Het rechts aangrenzend perceel is onbebouwd. Er zijn enkele bomen aanwezig op dit perceel. Het links aangrenzend perceel, gekeken vanuit de Nachtegalenstraat, is bebouwd met een vrijstaande eengezinswoning bestaande uit twee bouwlagen onder een plat dak. 

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

De aanvraag gaat over het renoveren en uitbreiden van een vrijstaande eengezinswoning na het slopen van bestaande aanbouw en een garage. 

Het perceel van de aanvraag betreft een hoekperceel met een perceelbreedte van 42,23m ter hoogte van de Vogelsancklaan en 48,42m ter hoogte van de Nachtegalenstraat. Het perceel is momenteel bebouwd met een vrijstaande eengezinswoning. De huidige woning werd opgericht in 1949 met een bouwbreedte van 7m en een bouwdiepte van 8,85m,bestaande uit twee bouwlagen onder een hellend dak met een kroonlijsthoogte van 5,63m en een nokhoogte van 10,06m ten opzichte van het maaiveld. 

Deze woning zal intern verbouwd worden. De voorgevel zal licht wijzigen door het dichtmaken en verplaatsen van de voordeur. Op het gelijkvloers voorziet men een keuken en open leefruimte met toegang tot de kelder en de eerste verdieping. Op de eerste verdieping voorziet men twee slaapkamers en een badkamer. Op de tweede verdieping bevindt zich onder het hellende dak de zolder. De afwerking van dit hoofdvolume, zijnde een rode gevelsteen gecombineerd met buitenschrijnwerk in hout en dakbedekking in zwarte dakpannen, blijft behouden.

De bestaande aanbouw met een maximale diepte van 10,82m en een maximale breedte van 6,68m, wat de totale bouwdiepte op 19,57m brengt, zal gesloopt worden. 

Vervolgens wordt er een nieuwe uitbreiding voorzien aan de woning met een bouwdiepte van maximaal 8,82m en een bouwbreedte van 13,23m (inclusief dakoversteek van 0,50m). Hierdoor krijgt de woning een totale bouwdiepte van 17m. De buitenmuur van deze uitbreiding wordt ingeplant op minimaal 3,15m van de rechter perceelsgrens. De uitbreiding wordt opgericht met 1 bouwlaag onder een hellend dak met een kroonlijsthoogte van 2,82m en een nokhoogte van 4,80m ten opzichte van het maaiveld. Het dak van de uitbreiding heeft een totale oppervlakte van 116m² waarvan 82m² wordt voorzien van een groendak. In deze uitbreiding wordt de inkom, een toilet, atelier en muziekstudio voorzien. De gevelafwerking van deze aanbouw wordt voorzien in houten shingles gecombineerd met buitenschrijnwerk in hout. 

Er werd een vrijstaande garage opgericht met een breedte van maximaal 7,05m en een diepte van maximaal 5,53m, ingeplant op minimaal 1,52m uit de rechter perceelsgrens. Dit vrijstaande bijgebouw zal gesloopt worden. De sloop van vrijstaande bijgebouwen is vrijgesteld van vergunningsplicht, bijgevolg blijft dit deel van de aanvraag zonder voorwerp. 

Behoudens de werken aan de woning worden er ook verhardingen verwijderd, behouden en aangelegd. Het huidige terras, aangelegd in terrastegels, ter hoogte van de linker zijgevel met een oppervlakte van 23m² blijft behouden. Vanuit dit terras wordt een toegangspad aangelegd langsheen de linker zijgevel en de achtergevel van de aanbouw met een breedte van 1m, in waterdoorlatende klinkers. De huidige oprit, uitgevoerd in asfalt, wordt ter hoogte van de aanbouw verwijderd. Hierdoor blijft enkel de oprit met een breedte van 4,10m over een lengte van 15,01m behouden.

4.    OPENBAAR ONDERZOEK 

    Het dossier werd volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.

Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.

5.    ADVIEZEN

    Aan volgende adviesverleners werd advies gevraagd:

Agentschap Wegen en Verkeer

Watering De Herk

Dienst Water en Domeinen provincie Limburg

Fluvius.

6.    EFFECTEN OMGEVING

    Project-MER

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.

Stikfstofdecreet:

Voor een eengezinswoning, kunnen we uitgaan van ongeveer 2920 vervoersbewegingen per jaar (4 personen x 2 vervoersbewegingen/persoon x365 dagen/jaar= 2920 jaarlijkse vervoersbewegingen). Dit is minder dan 70.000 jaarlijkse vervoersbewegingen (VITO tabel 3, licht verkeer, KDW =6 en afstand = 0). Dit betekent dat zelfs indien een huis op het meest kritische habitat gebouwd wordt, de impact van het verkeer nog niet zal zorgen voor een overschrijding van de 1% de minimis. We kunnen bijgevolg met absolute zekerheid besluiten dat de impactscore van de bouw van deze eengezinswoning, voor wat betreft mobiliteit, lager is dan 1%.

7.    INHOUDELIJKE BEOORDELING

    Decretale beoordelingselementen

In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Vogelsancklaan een voldoende uitgeruste openbare weg is.

De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.

De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.

Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.

Zonering

Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er is al geruime tijd riolering aanwezig en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden.

Waterparagraaf

Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.

Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 d.d. 15/12/2022 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets op een gewijzigde manier uit te voeren bij dossiers ingediend vanaf 01/01/2023.  De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige gebieden werd aangepast.

Het voorliggende project heeft een eerder beperkte oppervlakte, maar ligt wel in een pluviaal overstromingsgebied. 

Met betrekking tot de impact op oppervlaktewater werd advies gevraagd aan de waterbeheerder.

•    Het advies van de Provincie, dienst Water en Domeinen dd. 24/09/2024 is voorwaardelijk gunstig. 

“Ingevolge artikel 1.3.1.1 betreffende de watertoets van het decreet integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018, is het nodig een wateradvies te verkrijgen van de waterbeheerder. De waterbeheerder die dit advies officieel moet verstrekken is echter Watering De Herk.

In kader van de watertoets en/of bindende bepalingen treedt de afdeling Waterbeheer van de provincie Limburg voor dit dossier op als ondersteunende adviesverlenende instantie. Dit advies werd door de provincie opgeladen in het omgevingsloket.

Aan de watering wordt gevraagd om dit advies tot het hare te maken en het advies van de afdeling Waterbeheer te bekrachtigen in het omgevingsloket.

Hierbij kan ik u meedelen dat het dossier in het kader van de watertoets voorwaardelijk gunstig beoordeeld werd.

Ik verzoek u evenwel de voorwaarden in de omgevingsvergunning op te nemen zoals ze geformuleerd werden in het bijgaand advies.

DEEL 1 INLICHTINGENFICHE 

Ligging van het perceel: 

•    kadaster: gemeente Zonhoven, afdeling 4, sectie B, nr. 705C2 

•    adres: Vogelsancklaan 300 

•    gelegen in een pluviaal overstromingsgebied 

Waterloop en machtiging 

•    stroomgebied van de onbevaarbare waterlopen: VOORTBEEK, nummer 214, categorie: 2de 

•    watering: gelegen in de Watering De Herk 

DEEL 2 WATERADVIES I.V.M. DE WATERTOETS 

(art. 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018) 

1 Beschrijving van het watersysteem 

•    Het betreft een activiteit binnen het stroomgebied van een onbevaarbare waterloop van 2de categorie. 

•    Het perceel is volgens het gewestplan gelegen in woongebied 

•    Het perceel is daarenboven gelegen in: 

o het bekken van de Demer 

o het deelbekken Midden-Demer 

2 Waterplannen 

Het stroomgebiedbeheerplan van de Schelde is van toepassing. 2 

3 Toetsen aan de doelstellingen decreet integraal waterbeheer, gecoördineerd op 15 juni 2018 – artikel 1.2.2 

De adviesvraag handelt over de richtlijn gewijzigd overstromingsregime. 

Er wordt in het meest extreme neerslagscenario tot 7 cm water boven het niveau van de as van de weg gemodelleerd. Het perceel ligt grotendeels lager dan de weg, het vloerpeil ligt 10 cm hoger dan de as van de weg. 

Er wordt aangereaden om bijkomende maatregelen te nemen om de instroom van overstromingswater via de openingen (ramen, deuren, poorten, verluchtingsgaten,…) van de bestaande woning te voorkomen. 

Dit kan door het plaatsen van schotten voor ramen en deuren, het afdichten van verluchtingsgaten etc… Voor meer info wordt er verwezen naar de website van de VMM: https://www.vmm.be/nieuws/archief/hoe-je-woning-beschermen-tegen-wateroverlast 

DEEL 3 CONCLUSIES ONDERZOEK WATERBEHEERDER 

Uit de toepassing van de nadere regels voor de toepassing van de watertoets bij besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006, en latere wijzigingen, is gebleken dat de renovatie van een ééngezinswoning, afbraak aanbouwen en nieuwe uitbreiding een verandering van de toestand van watersystemen (of bestanddelen ervan) tot gevolg heeft. Deze verandering heeft geen betekenisvol schadelijk effect op het watersysteem voor zover de voorwaarden onder Deel 2 worden opgenomen in de vergunning. 

Het wateradvies is dan ook voorwaardelijk gunstig.”

•    Het advies van de waterbeheerder, Watering de Herk dd. 4/10/2024, is voorwaardelijk gunstig.

    “Watering de Herk geeft een voorwaardelijk gunstig advies.

De adviesvraag handelt over de richtlijn gewijzigd overstromingsregime. Er wordt in het meest extreme neerslagscenario tot 7 cm water boven het niveau van de as van de weg gemodelleerd. Het perceel ligt grotendeels lager dan de weg, het vloerpeil ligt 10 cm hoger dan de as van de weg. Er wordt aangeraden om bijkomende maatregelen te nemen om de instroom van overstromingswater via de openingen (ramen, deuren, poorten, verluchtingsgaten,…) van de bestaande woning te voorkomen. Dit kan door het plaatsen van schotten voor ramen en deuren, het afdichten van verluchtingsgaten etc… . 

Voor meer info wordt er verwezen naar de website van de VMM: https://www.vmm.be/nieuws/archief/hoe-je-woning-beschermen-tegen-wateroverlast.

CONCLUSIES ONDERZOEK WATERBEHEERDER 

Uit de toepassing van de nadere regels voor de toepassing van de watertoets bij besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006, en latere wijzigingen, is gebleken dat de renovatie van een ééngezinswoning, afbraak aanbouwen en nieuwe uitbreiding een verandering van de toestand van watersystemen (of bestanddelen ervan) tot gevolg heeft. Deze verandering heeft geen betekenisvol schadelijk effect op het watersysteem voor zover de voorwaarden bovenaan dit advies worden opgenomen in de vergunning.

De watering is waterbeheerder voor dit projectgebied, maar voor zowel het advies in het kader van de bindende bepalingen in verband met de waterloop (afstandsregels en machtigingen) als het advies in het kader van de watertoets treedt de Dienst Water en Domeinen van de provincie Limburg op als ondersteunende adviesverlenende instantie.

De watering neemt dit advies met de hierin opgenomen beoordeling en conclusie over en maakt dit advies tot het hare.”

Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is tot de veiligheid van het vergunde project zelf. Enige invloed op het watersysteem of de veiligheid van overige vergunde of vergund geachte constructies wordt, gezien de geringe oppervlakte, niet verwacht.

De veiligheid van de aangevraagde constructie kan verhoogd worden door  het aanpassen van de vloerpas tot 15cm boven het peil van de weg as. Dit betreft een aanbeveling en is bijgevolg geen harde voorwaarde. 

Door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening:

De plannen geven aan dat de nieuw op te richten uitbreiding met een oppervlakte van 116m², voor 82m² wordt uitgevoerd met een groendak. 

Er wordt een open infiltratievoorziening aangelegd met een infiltratieoppervlakte van 11,5m² en infiltratievolume van 5750 liter. De minimale vereiste oppervlakte is 10,96m² en het volume is 4521 liter, op voorwaarde dat het groendak een buffercapaciteit heeft van 50l/m². 

Dit zal als voorwaarde worden opgelegd. 

Momenteel geven de plannen geen regenafvoeren weer voor deze uitbreiding. Deze dient men alleszins aan te sluiten op de open infiltratievoorziening. Ook dit zal als voorwaarde opgelegd worden. 

Gezien het water door de zwaartekracht afzakt, is het watergehalte tussen de nok (droger) en de onderkant van het dak (vochtiger) verschillend. Het is raadzaam om  de plantenkeuze hierop af te stemmen. 

Gezien het groendak in een helling wordt voorzien van 30° of meer, dient er een speciaal bevestigingssysteem gebruikt te worden om verschuivingen tegen te gaan.

Mocht de uitvoering van het groendak op de wijze zoals aangevraagd, praktisch niet realiseerbaar zijn, dan dient een nieuwe omgevingsaanvraag bekomen te worden. 

De verordening is niet van toepassing op de aanleg van de voorziene verhardingen. Het hemelwater dat op de verharding valt, wordt namelijk niet opgevangen en afgevoerd, maar kan volgens de aanvraag op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem infiltreren in de naastliggende groenzones of door het gebruik van waterdoorlatende materialen.

Gezien de aanvraag voldoet aan de hemelwaterverordening, doorstaat deze ook de droogtetoets. Het effect van droogte wordt namelijk gemilderd door het regenwater dat op het terrein terecht komt maximaal vast te houden.

Natuurtoets

Het perceel is gelegen binnen een speciaal beschermingsgebied, namelijk het vogelrichtlijngebied vijvercomplex Midden-Limburg. Omwille van de ligging, de aard van het project en de afstand tot de waardevolle natuurgebieden wordt gesteld dat er geen impact is van de projectaanvraag op de natuurwaarden. 

Erfgoed- & Archeologietoets

Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving.

Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel kleiner is dan 3000m².

Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

De bestaande woonfunctie blijft behouden en is functioneel inpasbaar op deze locatie. 

Mobiliteitsimpact

De aanvraag voorziet het gedeeltelijk slopen van bestaande verhardingen ter hoogte van de nieuw te plaatsen uitbreiding, hierdoor wordt de oprit teruggebracht naar een lengte van 15,01m en een breedte van 4,10m. Deze oprit geeft de mogelijkheid tot het stallen van 3 voertuigen. Het aantal autostaanplaatsen stemt overeen met het aantal woongelegenheden à rato van 1,5 autostaanplaats per wooneenheid. 

Schaal

De bestaande woning, ingeplant op 6,16m uit de voorste perceelsgrens, heeft  een bouwdiepte van 17m en een maximale bouwbreedte van 12,23m. De algemeen gehanteerde bouwdiepte voor eengezinswoningen bedraagt thans 15m. De voorschriften van de naastliggende loten voorzien eveneens een bouwdiepte van 17m. Bijkomend varieert de bebouwing in de omgeving sterk qua bouwdiepte, bouwhoogte alsook in materiaalgebruik. Rekening houdend met voorschriften van de naastliggende loten,de gevarieerde bebouwing in de directe omgeving en de footprint op het perceel (zie verder), zal de beperkt afwijkende bouwdiepte van de woning niet als storend ervaren worden in het straatbeeld. 

De aanvraag creëert voldoende woonkwaliteit en gebruiksgenot voor de bewoners.

Ruimtegebruik en bouwdichtheid

De functie van eengezinswoning blijft behouden, wat zorgt voor het behoud van de woondichtheid die aanvaardbaar is op deze locatie. 

Het ontwerp voorziet 178m² bebouwde oppervlakte en 107m² oppervlakte aan verhardingen. Rekening houdend met de oppervlakte van het perceel van 1451m², bedraagt de footprint (bebouwding/verhardingsgraad) zo’n 20%, dit is aanvaardbaar en in overeenstemming met de visie van de gemeente. Er resteert ruim 80% van het terrein wat ingericht zal worden als groene ruimte. De bestaande groene voorzieningen blijven eveneens ongewijzigd. 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel van de bestaande woning wordt licht gewijzigd, door het dichtmaken van een deuropening. De gevelafwerking van de bestaande woning blijft behouden. De gevelafwerking van de aanbouw is voorzien in houten shingles gecombineerd met buitenschrijnwerk in hout. Deze gevelafwerking is esthetisch verantwoord en duurzaam. 

De bebouwing in de omgeving varieert sterk qua bouwstijl alsook materiaalgebruik. Bijgevolg zal het voorgestelde materiaalgebruik niet als storend ervaren worden in het straatbeeld.

Cultuurhistorische aspecten

Het perceel is niet gelegen in of nabij een beschermd dorpsgezicht. De aanvraag is niet gelegen in een beschermde archeologische site. De aanvraag is, bekeken vanuit de erfgoedaspecten, aanvaardbaar.

Bodemreliëf

Volgens de aanvraag wordt het bestaande reliëf niet gewijzigd.

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen

Door de aanvraag ontstaat geen hinder.

Bespreking van de adviezen

•    Het advies van Agentschap Wegen en Verkeer d.d. 4 september 2024 is voorwaardelijk gunstig.

“Hierbij stuur ik u het advies van mijn afdeling. Gelieve mij een afschrift van de beslissing toe te sturen.

INLICHTINGEN EN BEPERKINGEN

1.Vastlegging ten opzichte van de bestaande as van de gewestweg (N0720001 van 3.6 -12 tot 3.6 +29):

•    de grens van het openbaar domein is geschat op 9 meter rechts en 5,5 meter links .

•    de rooilijn ligt op 13 meter volgens vigerende wegnormen.

•    de zone van achteruitbouw bedraagt 4 meter.

•    de minimaal te respecteren bouwlijn ligt op 17 meter.

2.Constructie voor rooilijn

•    De parkings op privégrond dienen ingepland te worden achter de voorgeschreven rooilijn.

•    De Gemeente / Stad dient er op toe te zien dat de voorziene geveluitbreiding t.o.v. de huidige bouwlijn voldoet aan Art. 16 punt 3 van de bepalingen van het decreet houdende vaststelling en realisatie van rooilijnen d.d. 8 mei 2009 (het aanbrengen van gevelisolatie).

3. Constructie in zone van achteruitbouw

•    Peil van de dorpels van het gebouw: 31 cm hoger dan het peil van de uiterste rand van de verharding.

•    Regenwaterputten, septische putten , bufferbekkens, een afrit naar een ondergrondse kelder/garage/souterrains, …e.d. dienen achter de bouwlijn te worden ingeplant.

•    De sloopwerken / terreinwerken / kapwerken mogen geen hinder veroorzaken voor de weggebruikers. Eventuele vervuiling op openbaar domein ten gevolge van deze werken dient men dagelijks ten eigen laste te verwijderen.

4. Constructie op of over openbaar domein

•    De berm dient in zijn oorspronkelijke toestand, zijnde grasberm te worden hersteld. Op de onverharde/verharde berm langs de gewestweg mogen er geen parkeerplaatsen ingericht worden. (Cfr BVR 29/03/2002 retributiebesluit).

•    Voor elke inname van het openbaar domein zie punt 10 van de algemene voorwaarden. Er dient voorafgaandelijk aan de werken een afzonderlijke aanvraag aan de diensten van Agentschap Wegen en Verkeer te gebeuren (District Centraal-Limburg, Trekschurenstraat 270, B-3500 Hasselt).

•    Het is niet toegestaan om losse, kleinschalige materialen (zoals dolomiet, grind,…) te gebruiken op het openbaar domein.

5.Toegang

•    Conform de bepalingen dient het perceel aan de perceelgrens onoverrijdbaar te worden afgesloten behoudens vergunde inrit.

•    Voor private woningen en gebouwen met een beperkte verkeersgenererende activiteit wordt slechts 1 gebundelde in- en uitrit toegestaan met een maximumbreedte van 4,5m rekening houdend met de op het openbare domein aanwezige hindernissen.

6. Mobiliteitsimpact

•    Er dienen voldoende parkeerplaatsen te worden voorzien op de privégrond. Dit zal anders zoekverkeer en overlast bezorgen aan het openbaar domein wat de verkeersveiligheid in het gedrang brengt.

•    Insteekparkings langs een gewestweg zijn niet toegestaan omwille van de verkeersveiligheid. Het gebruik van insteekparkings geeft onvoldoende zicht bij het oprijden van de gewestweg, wat een gevaar is voor automobilisten en zwakke weggebruikers.

7. Publiciteit

Zie punt 17 van de algemene voorwaarden.

GUNSTIG ADVIES ONDER VOORWAARDEN

Om deze redenen adviseert het Agentschap Wegen en Verkeer VOORWAARDELIJK GUNSTIG.

De volgende voorwaarden dienen te worden opgelegd:

•    Conform de bepalingen dient het perceel aan de perceelgrens onoverrijdbaar te worden afgesloten behoudens vergunde inrit.

Bij de uitvoering van de vergunning dient de aanvrager rekening te houden met de hierna omschreven aandachtspunten.”

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden. 

•    Het advies van Watering De Herk d.d. 4 oktober 2024 is voorwaardelijk gunstig, zoals aangehaald en besproken onder de titel waterparagraaf. 

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden. 

•    Het advies van Dienst Water en Domeinen provincie Limburg d.d. 24 september 2024 is voorwaardelijk gunstig, zoals aangehaald en besproken onder de titel waterparagraaf. 

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden. 

•    Het advies van Fluvius d.d. 4 september 2024 is voorwaardelijk gunstig.

“Naar aanleiding van uw stedenbouwkundige aanvraag voor bovenvermeld project geven we volgend advies voor wat betreft riolering. 

Dit advies handelt over de technische aansluitbaarheid op het openbaar rioleringsnetwerk indien aanwezig. Dit desbetreffende perceel is aansluitbaar op de bestaande riolering ter hoogte van de Vogelsancklaan. De Fluvius-aansluitingsvoorwaarden voor o.a. diepte, diameter en locatie, zijn terug te vinden op www.fluvius.be. 

Bijkomende info m.b.t. het toepassingsgebied en de richtlijnen van de GSVH (Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening Hemelwater) bij verbouwingen, uitbreidingen, etc : 

-Algemeen toepassingsgebied van de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordering Hemelwater (GSV(H)) 

Tenzij het hemelwater op eigen terrein in een onverharde zone infiltreert zonder dat hiervoor een afvoersysteem moet worden aangelegd (met uitzondering van dakgoten en regenpijpen) en zonder dat het water naar andere percelen of het openbaar domein afvloeit, is de GSV hemelwater van toepassing op volgende handelingen op zowel privaat als openbaar domein: 

- Overdekte constructies bouwen of herbouwen, bestaande overdekte constructies verbouwen met werken aan de afwatering, bestaande overdekte constructies uitbreiden; 

- Verhardingen aanleggen, heraanleggen of uitbreiden; 

- Aanleggen van een afwatering voor de bovenstaande constructies of verhardingen, waarvan het hemelwater voorheen op natuurlijk wijze in de bodem infiltreerde. 

-Algemene richtlijnen: 

De hemelwaterput, de infiltratievoorziening en/of de buffervoorziening moeten uiterlijk in gebruik genomen worden op het moment dat ook het gebouw of de verharding in gebruik genomen wordt. 

Het hemelwater moet altijd gescheiden blijven van het afvalwater. 

Het hemelwater moet altijd gescheiden blijven van het drinkwater. Rechtstreekse verbindingen via mengkranen, gesloten afsluitkranen, keerkleppen of wegneembare aansluitstukken zijn niet toegelaten. Zulke wanverbindingen vormen niet alleen een risico voor de waterkwaliteit in huis, maar kunnen ook het openbare drinkwaternet vervuilen. 

Regularisaties worden steeds getoetst aan de regelgeving die geldt op het moment van indiening van de regularisatieaanvraag. Indien het niet mogelijk is zich in orde te stellen aan de geldende GSV hemelwater dient de vergunningsaanvrager een gemotiveerde uitzondering aan te vragen. 

-Het verbouwen van een constructie: 

Volgens de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) betekent het verbouwen van een constructie: het uitvoeren van aanpassingswerken binnen het bestaande bouwvolume van een constructie waarvan de buitenmuren voor ten minste 60% behouden worden. 

Voor verbouwingen geldt dat de GSV hemelwater enkel van toepassing is wanneer er werken aan de afwatering gebeuren. Dit is het geval als zowel het hemelwaterafvoersysteem als het afvoersysteem van afvalwater beide ingrijpend worden gewijzigd. Niet-ingrijpende werken kunnen onder andere zijn: vervanging van regenpijpen, dakgoten of hemelwaterafvoer, enkel werken aan sanitaire installaties, plaatselijke ingrepen aan het afvoersysteem van hemelwater en/of afvalwater. 

Het plaatsen van een hemelwaterput en een infiltratievoorziening is daarentegen ook bij niet-ingrijpende werken zeker aan te bevelen en sommige lokale besturen moedigen het daarom aan met een subsidie. 

Een verticale uitbreiding of optopping (m.a.w. het aanbrengen van een extra verdieping) valt ook onder verbouwingen. 

-Voor de GSV hemelwater is een uitbreiding van een gebouw een nieuw gebouwdeel dat aan of tegen een bestaande constructie wordt gebouwd. 

Uitbreidingen vallen steeds onder het toepassingsgebied van de verordening, ongeacht de grootte, en ongeacht of er al dan niet werken aan de afwatering gebeuren. 

Het kan zowel gaan om een uitbreiding na een gedeeltelijke afbraak als een nieuwe uitbreiding. Wanneer een gedeelte van een gebouw wordt afgebroken en herbouwd, is de verordening dus van toepassing voor uitbreidingen, zelfs als de oppervlakte na uitbreiding niet groter is dan de oppervlakte vóór de uitbreiding. Als meer dan 40% van de buitenmuren worden afgebroken en herbouwd is er wél sprake van een volledige afbraak en herbouw. 

Het aanbrengen van isolatie aan de buitenzijde van een woning tot een maximum van 26 cm wordt beschouwd als aanpassingswerken binnen het bestaande bouwvolume, en valt dus niet onder het toepassingsgebied van uitbreidingen, maar onder dat van verbouwingen. Enkel als er werken aan de afwatering gebeuren vallen deze werken onder het toepassingsgebied van de GSV hemelwater. 

Een verticale uitbreiding of optopping (m.a.w. het aanbrengen van een extra verdieping) valt niet onder het toepassingsgebied van de uitbreidingen, maar onder dat van de verbouwingen. 

-Verhardingen vallen onder het toepassingsgebied van de verordening, ongeacht hun grootte. 

Waterdoorlatende verhardingen met een hellingsgraad kleiner dan 2% vallen eveneens onder het toepassingsgebied van de GSV hemelwater, maar worden niet opgenomen in de afwaterende oppervlakte. Niet-waterdoorlatende verhardingen of waterdoorlatende verhardingen met een hellingsgraad groter dan of gelijk aan 2% die afwateren op het omliggende terrein vallen niet onder het toepassingsgebied van de verordening. 

Het gaat zowel om nieuwe verhardingen, heraanleg van verhardingen als uitbreidingen van bestaande verhardingen. 

-Zowel voor verhardingen als voor overdekte constructies geldt dat de verordening van toepassing is als een nieuw afvoersysteem wordt aangelegd waar er voorheen geen aanwezig was. 

Het gaat dan bijvoorbeeld om een rieten dak waarvan het water natuurlijk afliep dat vervangen wordt door een dak met dakpannen, dakgoten en regenpijpen die aangesloten worden op een afvoersysteem. 

Daarnaast dient u voor wat betreft riolering uiteraard te voldoen aan alle geldende gewestelijke, provinciale en gemeentelijke wettelijke bepalingen dienaangaande. Fluvius doet hierop geen nazicht. 

Dit advies doet verder geen uitspraak over of nazicht op de ontworpen riolering op het privé-gedeelte.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden. 

8.    ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en dat het gevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening, mits het opleggen van voorwaarden.  

Gezien de sloop van de vrijstaande garage als vrijgesteld beschouwd kan worden, wordt hierover geen verdere geen uitspraak gedaan.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert volgende voorwaarden op te leggen:

Stedenbouwkundige voorwaarden

  • De adviezen van Watering de Herk en de Provincie Limburg, Dienst water en domeinen, moeten gevolgd worden.
  • Het advies van Fluvius moet gevolgd worden.
  • Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer moet gevolgd worden.
  • Het groendak dient voorzien te worden met een buffercapaciteit van minimaal 50l/m².
    De regenwaterafvoeren dienen aangesloten te worden op de infiltratievoorziening.
    Indien het groendak om praktische redenen niet kan uitgevoerd worden zoals aangevraagd, dan dient een nieuwe omgevingsvergunning bekomen te worden.
  • De veiligheid van de aangevraagde constructie kan verhoogd worden door  het aanpassen van de vloerpas tot 15cm boven het peil van de weg as; dit betreft een aanbeveling.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 10/10/2024 en volgt dit standpunt integraal.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het voorwaardelijk afleveren van de omgevingsvergunning aan Koen en Ciska Brouwers - Vanhoyland wonende te Vogelsancklaan 300 te 3520 Zonhoven voor het renoveren en uitbreiden van een eengezinswoning na slopen van bestaande aanbouw en garage, gelegen te Vogelsancklaan 300 kadastraal gekend als afdeling 4 sectie B nr. 705C2.

Artikel 3

Volgende voorwaarde wordt opgelegd:

Stedenbouwkundige voorwaarden

  • De adviezen van Watering de Herk en de Provincie Limburg, Dienst water en domeinen, moeten gevolgd worden.
  • Het advies van Fluvius moet gevolgd worden.
  • Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer moet gevolgd worden.
  • Het groendak dient voorzien te worden met een buffercapaciteit van minimaal 50l/m².
    De regenwaterafvoeren dienen aangesloten te worden op de infiltratievoorziening.
    Indien het groendak om praktische redenen niet kan uitgevoerd worden zoals aangevraagd, dan dient een nieuwe omgevingsvergunning bekomen te worden.
  • De veiligheid van de aangevraagde constructie kan verhoogd worden door  het aanpassen van de vloerpas tot 15cm boven het peil van de weg as; dit betreft een aanbeveling.