Terug
Gepubliceerd op 11/12/2024

2024_VB_00185 - Uitstel opstart MobiTwin - Goedkeuring

Vast Bureau
di 03/12/2024 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Wouter De Raeve; Bart Telen, algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, algemeen directeur
2024_VB_00185 - Uitstel opstart MobiTwin - Goedkeuring 2024_VB_00185 - Uitstel opstart MobiTwin - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Door diverse factoren slaagt de dienst welzijn er niet meer in om een minimaal kwalitatieve dienstverlening met MobiTwin te realiseren. De volgende factoren spelen hierin een rol:

  • Schaarste chauffeurs

Mobitwin is in de eerste plaats een vrijwilligerswerking. Deze vrijwilligers vervoeren de burger die lid is van MobiTwin tegen een vergoeding per gereden km. Begin 2024 hadden wij nog 8 chauffeurs: 7 vrijwilligers + 1 personeelslid dat beperkt ritten doet.  Ondertussen zijn er 4 chauffeurs in 2024 moeten stoppen omwille van gezondheidsredenen. Dit maakt dat we op dit moment slechts 3 vrijwillige chauffeurs hebben. Met slechts 4 chauffeurs (3 vrijwilligers + 1 personeelslid) is het onmogelijk om een minimaal voldoende aanbod te voorzien voor onze 134 leden.

  • Onvoldoende respons werving nieuwe vrijwilligers

Gezien de hoge gemiddelde leeftijd van onze chauffeurs zijn we sedert 2023 aan het inzetten op het werven van nieuwe vrijwilligers. Dit heeft geresulteerd in 2 blijvende nieuwe vrijwilligers. Er is een algemene moeilijkheid om vrijwilligers te werven. Voor MobiTwin is er de bijkomende drempel dat mensen hun eigen wagen ter beschikking moeten stellen en dat er enkel de gereden km's worden vergoed. Dit maakt dat wij onze poule van chauffeurs niet aangevuld krijgen.

  • Knelpunten interne werking

De werking van MobiTwin wordt inhoudelijk aangestuurd vanuit Welzijn in samenwerking met BCC, thuisdiensten en financiële dienst. Deze constructie werd opgezet nadat de beslissing werd genomen om geen personele middelen vrij te maken enkel voor MobiTwin. Ondanks meerdere pogingen van deze diensten is er geen efficiënte en werkbare methode gevonden om MobiTwin te integreren. Het blijft te omslachtig en versnipperd waardoor de werkbelasting exponentieel stijgt. Er is nood aan een voltijdse administratieve kracht om MobiTwin beheersbaar en werkbaar te maken.

  • Kerntaak Lokaal Bestuur

Gezien bovenstaande zaken en het feit dat er ondertussen ook alternatieven op de markt zijn, stelt de vraag zich of MobiTwin nog tot de kerntaken van een Lokaal Bestuur hoort. Dit vraagstuk kan best opgenomen worden door de nieuwe beleidsploeg bij het opmaken van de volgende meerjarenplanning.


Met bovenstaande factoren in rekening genomen, geven wij het advies MobiTwin in 2025 niet op te starten tot bovenstaande zaken uitgeklaard zijn.

Een uitgestelde start heeft geen negatieve financiële impact. De inkomsten (+- €1.000 lidgelden en +-€3.900 prestaties) die geput worden uit het lidgeld zijn ontoereikend om alle kosten (+- €5.700)rond MobiTwin te dekken. Dit is een dienstverlening waar het Lokaal Bestuurd tot nu toe mee in heeft geïnvesteerd met een beperkte financiële impact.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist om dit aanbod tijdelijk on hold te zetten omwille van een tekort aan begeleiding. Op basis van een vergelijkende studie zal dit thema binnen een tijdsbestek van drie maanden opnieuw behandeld worden.