Terug
Gepubliceerd op 11/12/2024

Notulen  Vast Bureau

di 03/12/2024 - 13:30 schepenzaal

Samenstelling

Aanwezig

Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Wouter De Raeve; Bart Telen, algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2024_VB_00182 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Wouter De Raeve; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
1.

2024_VB_00182 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

2024_VB_00182 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

De raadsleden van de raad voor maatschappelijk welzijn beschikken over de mogelijkheid om de goedgekeurde notulen via eBesluit te raadplegen.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau heeft geen opmerkingen over het verslag. Bijgevolg is het verslag van de zitting van 26 november 2024 goedgekeurd.

2.

2024_VB_00183 - Huishoudelijk reglement vast bureau - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Wouter De Raeve; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
2.

2024_VB_00183 - Huishoudelijk reglement vast bureau - Goedkeuring

2024_VB_00183 - Huishoudelijk reglement vast bureau - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het vast bureau stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van het orgaan.

Het huidige reglement dateert van 11 oktober 2022. Ten opzichte van dit reglement zijn er volgende kleine aanpassingen gedaan:

  • Artikel 8 § 2 De agenda wordt op de donderdag voorafgaand aan de vergadering in de namiddag (vanaf 17:00 uur) digitaal ter beschikking gesteld aan het college / vast bureau, samen met de bijhorende stukken.
  • Artikel 13 § 2 Wanneer, om 12:00 uur (10:00 uur) voorafgaand aan de vergadering, geen enkel lid van het college / vast bureau in het platform voor digitale besluitvorming een agendapunt heeft aangewezen als “te bespreken” wordt stilzwijgend en unaniem ingestemd met het in het agendapunt opgenomen voorstel van beslissing.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt het voorstel tot huishoudelijk reglement goed. 

3.

2024_VB_00184 - Bestellingen vast bureau - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Wouter De Raeve; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
3.

2024_VB_00184 - Bestellingen vast bureau - Goedkeuring

2024_VB_00184 - Bestellingen vast bureau - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het vast bureau keurt de lijst van bestelbons goed.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt de lijst van bestelbons goed voor een bedrag van € 367,62.

4.

2024_VB_00185 - Uitstel opstart MobiTwin - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Wouter De Raeve; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
4.

2024_VB_00185 - Uitstel opstart MobiTwin - Goedkeuring

2024_VB_00185 - Uitstel opstart MobiTwin - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Door diverse factoren slaagt de dienst welzijn er niet meer in om een minimaal kwalitatieve dienstverlening met MobiTwin te realiseren. De volgende factoren spelen hierin een rol:

  • Schaarste chauffeurs

Mobitwin is in de eerste plaats een vrijwilligerswerking. Deze vrijwilligers vervoeren de burger die lid is van MobiTwin tegen een vergoeding per gereden km. Begin 2024 hadden wij nog 8 chauffeurs: 7 vrijwilligers + 1 personeelslid dat beperkt ritten doet.  Ondertussen zijn er 4 chauffeurs in 2024 moeten stoppen omwille van gezondheidsredenen. Dit maakt dat we op dit moment slechts 3 vrijwillige chauffeurs hebben. Met slechts 4 chauffeurs (3 vrijwilligers + 1 personeelslid) is het onmogelijk om een minimaal voldoende aanbod te voorzien voor onze 134 leden.

  • Onvoldoende respons werving nieuwe vrijwilligers

Gezien de hoge gemiddelde leeftijd van onze chauffeurs zijn we sedert 2023 aan het inzetten op het werven van nieuwe vrijwilligers. Dit heeft geresulteerd in 2 blijvende nieuwe vrijwilligers. Er is een algemene moeilijkheid om vrijwilligers te werven. Voor MobiTwin is er de bijkomende drempel dat mensen hun eigen wagen ter beschikking moeten stellen en dat er enkel de gereden km's worden vergoed. Dit maakt dat wij onze poule van chauffeurs niet aangevuld krijgen.

  • Knelpunten interne werking

De werking van MobiTwin wordt inhoudelijk aangestuurd vanuit Welzijn in samenwerking met BCC, thuisdiensten en financiële dienst. Deze constructie werd opgezet nadat de beslissing werd genomen om geen personele middelen vrij te maken enkel voor MobiTwin. Ondanks meerdere pogingen van deze diensten is er geen efficiënte en werkbare methode gevonden om MobiTwin te integreren. Het blijft te omslachtig en versnipperd waardoor de werkbelasting exponentieel stijgt. Er is nood aan een voltijdse administratieve kracht om MobiTwin beheersbaar en werkbaar te maken.

  • Kerntaak Lokaal Bestuur

Gezien bovenstaande zaken en het feit dat er ondertussen ook alternatieven op de markt zijn, stelt de vraag zich of MobiTwin nog tot de kerntaken van een Lokaal Bestuur hoort. Dit vraagstuk kan best opgenomen worden door de nieuwe beleidsploeg bij het opmaken van de volgende meerjarenplanning.


Met bovenstaande factoren in rekening genomen, geven wij het advies MobiTwin in 2025 niet op te starten tot bovenstaande zaken uitgeklaard zijn.

Een uitgestelde start heeft geen negatieve financiële impact. De inkomsten (+- €1.000 lidgelden en +-€3.900 prestaties) die geput worden uit het lidgeld zijn ontoereikend om alle kosten (+- €5.700)rond MobiTwin te dekken. Dit is een dienstverlening waar het Lokaal Bestuurd tot nu toe mee in heeft geïnvesteerd met een beperkte financiële impact.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist om dit aanbod tijdelijk on hold te zetten omwille van een tekort aan begeleiding. Op basis van een vergelijkende studie zal dit thema binnen een tijdsbestek van drie maanden opnieuw behandeld worden. 

5.

2024_VB_00186 - Vorderingen OCMW - dossiers inning door deurwaarder - Goedkeuring

Goedgekeurd
5.

2024_VB_00186 - Vorderingen OCMW - dossiers inning door deurwaarder - Goedkeuring

2024_VB_00186 - Vorderingen OCMW - dossiers inning door deurwaarder - Goedkeuring
6.

2024_VB_00190 - Samenwerking met Corporate Benefits België - Benefits at work - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Wouter De Raeve; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
6.

2024_VB_00190 - Samenwerking met Corporate Benefits België - Benefits at work - Goedkeuring

2024_VB_00190 - Samenwerking met Corporate Benefits België - Benefits at work - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Als moderne werkgever zijn we steeds op zoek naar manieren om onze personeelsleden te waarderen en hun koopkracht te verhogen.  Via het platform Benefits at work van Corporate Benefits België kunnen onze personeelsleden genieten van kortingen voor alle doelgroepen bij meer dan 300 merken (o.a. Zalando, Bol, Standaard Boekhandel, Torfs, Center Parks, …).  We kunnen ook zelf kortingen toevoegen aan het platform die we overeenkomen met partners.  

Het verdienmodel van Benefits at work bestaat uit de inkomsten die ze ontvangen van de deelnemende merken.  Er is dus geen kost voor de werkgever en de werknemers.

Het platform is eenvoudig in gebruik.  Het kan zonder installatie via het internet gebruikt worden, ofwel via een app die op de smartphone geïnstalleerd moet worden.  Inloggen kan via het e-mailadres van het werk of via het privé e-emailadres.  Er zijn dus geen bijkomende taken voor onze diensten, enkel bij de opstart wat administratie.

Enkele andere Limburgse organisaties die dit platform aan hun personeel aanbieden:

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau gaat akkoord om de samenwerking aan te gaan met Corporate Benefits België om de personeelsleden het platform aan te bieden van Benefits at work.

7.

2024_VB_00187 - Aanstelling deeltijds - 32u/week - contractueel verzorgende sector mens en maatschappij dienst gezinszorg met een contract van onbepaalde duur vanaf 1 januari 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd
7.

2024_VB_00187 - Aanstelling deeltijds - 32u/week - contractueel verzorgende sector mens en maatschappij dienst gezinszorg met een contract van onbepaalde duur vanaf 1 januari 2025 - Goedkeuring

2024_VB_00187 - Aanstelling deeltijds - 32u/week - contractueel verzorgende sector mens en maatschappij dienst gezinszorg met een contract van onbepaalde duur vanaf 1 januari 2025 - Goedkeuring
8.

2024_VB_00188 - Aanstelling voltijds contractueel verzorgende sector mens en maatschappij dienst gezinszorg met een contract van onbepaalde duur vanaf 1 januari 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd
8.

2024_VB_00188 - Aanstelling voltijds contractueel verzorgende sector mens en maatschappij dienst gezinszorg met een contract van onbepaalde duur vanaf 1 januari 2025 - Goedkeuring

2024_VB_00188 - Aanstelling voltijds contractueel verzorgende sector mens en maatschappij dienst gezinszorg met een contract van onbepaalde duur vanaf 1 januari 2025 - Goedkeuring
9.

2024_VB_00189 - Aanstelling deeltijds - 17u/week - contractueel verzorgende sector mens en maatschappij dienst gezinszorg met een contract van onbepaalde duur vanaf 1 januari 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd
9.

2024_VB_00189 - Aanstelling deeltijds - 17u/week - contractueel verzorgende sector mens en maatschappij dienst gezinszorg met een contract van onbepaalde duur vanaf 1 januari 2025 - Goedkeuring

2024_VB_00189 - Aanstelling deeltijds - 17u/week - contractueel verzorgende sector mens en maatschappij dienst gezinszorg met een contract van onbepaalde duur vanaf 1 januari 2025 - Goedkeuring