Katrien Zephirim, leerkracht seminarie welzijnswetenschappen in het 4de jaar, vraagt een infosessie van ca. 75 minuten voor een 35-tal scholieren.
Eén van de domeinen waaraan gewerkt wordt binnen welzijnswetenschappen is politiek en participatie hieraan. Vandaar de vraag de leerlingen onder te dompelen in de werking van een gemeente en wat een gemeente kan doen voor jongeren.
Intro: werking van de gemeente + gemeenteraadsverkiezingen.
Na de intro zetten we de leerlingen aan de slag om door middel van een speelse werkvorm te ervaren hoe beleid vorm krijgt en hoe projecten bij het gemeentebestuur ontstaan.
In kleine groepjes kiezen de leerlingen eerst een maatschappelijke nood/project waarrond ze willen werken. Voor die projecten halen we inspiratie uit het recente gemeentelijk beleid, we gebruiken daarbij vooral zaken die aansluiten bij de leefwereld van jongeren.De leerlingen verzamelen achtergrondinformatie, geven een project vorm en winnen adviezen in.
Vervolgens stelt elke groep zijn project voor en geeft argumenten om dat project te realiseren.
Daarna krijgt elke leerling een fictief budget, waarmee "gestemd" kan worden op de diverse projecten.
Dit programma werd reeds afgestemd met de leerkracht.
De infosessie werd vastgelegd op donderdag 16 mei in de namiddag in de raadzaal in het gemeentehuis.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de organisatie van het infomoment voor 4de jaars welzijnswetenschappen (SJB).