De gemeenteraadsleden beschikken over de mogelijkheid om de goedgekeurde notulen via eBesluit te raadplegen.
Het college van burgemeester en schepenen heeft geen opmerkingen over het verslag. Bijgevolg is het verslag van de zitting van 22 oktober 2024 goedgekeurd.
Onze bibliotheek zal, na de afsluiting van de testfase, vanaf 6 november haar dienstverlening uitbreiden met ruimere openingsuren. Dit stelt meer en diverse gebruikers in staat om gebruik te maken van de bibliotheek, wat resulteert in een groter bereik en een grotere impact van de investeringen in collectie en gebouw.
Met het concept ‘Open bib’ kunnen gebruikers gecontroleerd toegang krijgen tot de hoofdbibliotheek buiten de bemande uren. Hiervoor moeten gebruikers zich registreren en krijgen zij uitleg over het correcte gebruik en de regels van de ‘Open bib’. Kernwaarden zoals een verhoogd gemeenschapsgevoel, sociale controle en wederzijds vertrouwen worden hierbij benadrukt.
De GDPR verplicht elke verwerkingsverantwoordelijke om overeenkomsten af te sluiten met de verwerkers waarop een beroep wordt gedaan. De verwerking vindt plaats in het kader van het project ‘Open bibliotheek’, waarvoor Bibliotheca Belgium regelmatig persoonsgegevens uitwisselt met steden en gemeenten.
In overleg met de DPO van de gemeente Zonhoven is een privacyverklaring opgesteld. Deze privacyverklaring dient nog goedgekeurd te worden door het college van burgemeester en schepenen.
Tot slot is er een Open+ gebruikersreglement opgesteld, dat ter goedkeuring aan de gemeenteraad zal worden voorgelegd.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de privacyverklaring goed.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het plan van aanpak voor de opmaak van een verwerkersovereenkomst met Bibliotheca Belgium.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van Open+ gebruikersreglement en beslist dit reglement ter goedkeuring te agenderen op de eerstvolgende gemeenteraad.
Opdrachtdocumenten, gunningsverslag en brief van toewijzing aan Dustin Belgium.
Offerte Dustin
Binnen de raamovereenkomst van C-SMART bij de leverancier Dustin onder referentie CSMRTINFRA23 wensen we 130 toestellen aan te kopen voor een totaalbedrag van € 37.736,27 ncl. btw.
Dit behelst de standaard voorziene toestellen zoals aangeboden door de organisatie en mee in de standaard vervangingen zoals vergelijkbaar met de uitgereikte laptops. Hierin zitten eventuele persoonlijke keuzes van toestellen voor deels privé gebruik door de medewerkers niet vervat.
Het college van burgemeester en schepenen beslist goedkeuring te verlenen aan de aankoop van 130 GSM-toestellen met een totaalbedrag van € 37.736,27 incl. btw via de raamoveereenkomst van C-SMART, met referentie CSMRTINFRA23, bij de leverancier Dustin, met ondernemingsnummer 0841648610, Wingepark bus 101 5 A, 3110 Rotselaar.
De betaling van deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van het meerjarenplan 2020-2025 op MJP000339 (ICT middelen voor de werkplek voorzien met aandachtspunten vervangingsfrequentie, voeren duurzaam printerbeleid en aftoetsen nieuwe ICT middelen).
Besluit van de gemeenteraad van 11.09.2024 betreffende de goedkeuring tot toetreding tot de raamovereenkomst Telecommunicatiediensten.
Offerte en prijzen in bijlage.
Momenteel worden de hoofdlocaties voorzien van internet via oude private fiberlijnen vanuit het gemeentehuis. Door de werken aan het gemeentehuis wordt de fiberlijn buiten dienst gesteld waardoor elk gebouw zonder connectie valt.
De tussentijdse oplossing die we wensen uit te werken kan meteen als blijvende oplossing gelden. Enerzijds als hoofd internetvoorziening of als back-up connectie(s).
Om elke locatie autonoom van internet te voorzien, koppelen we bijkomende lijnen zowel op coax als VDSL. De coax-lijnen wensen we af te nemen van Telenet via Perceel 1: “Vaste telefonie, marketingnummers & vaste datacommunicatie”, van de raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten (Bestek nr. 2022/HFB/MPMO/96984) van de Vlaamse overheid.
De 7 sites waarvoor een internetaansluiting nodig is: |
|
Uitpunt | Heuvenstraat 4 |
Site De Kwint, polyvalente zaal | Heuvenstraat 5 |
Gemeentelijke werkplaatsen | Industrieweg-Zuid 1437 |
OCMW | Kerkplein 60 |
Bibliotheek | Kerkplein 80 |
GC Tentakel | Kneuterweg 2 |
Sporthal Evenementenhal | Rozenkransweg 4 |
De kosten voor deze opdracht bedragen:
Telenet Group | eenheidsprijs | sites | maandelijks | jaarlijks |
Corporate fibernet 240M/40M | € 97,00 | 7 | € 679,00 | |
BTW | € 142,59 | |||
€ 821,59 | € 9.859,08 |
Het college van burgemeester en schepenen beslist om de offerte voor de internetaansluiting voor 7 hoofdlocaties, via de raamovereenkomst Telecommunicatiediensten (Bestek nr. 2022/HFB/MPMO/96984) van de Vlaamse Overheid, goed te keuren.
De offerte in bijlage bedraagt een jaarlijkse kost van € 9.859,08 incl. btw.
De uitgave van deze opdracht wordt voorzien op het exploitatiebudget van het meerjarenplan 2020-2025 op MJP000343 (Datacommunicatie wordt verzekerd en aangepast aan de functionele noden).
Overeenkomst en offerte Proximus in bijlage.
Goedkeuring door de gemeenteraad tot de raamovereenkomst.
Gunningsbrief.
De dienst ICT wens over te schakelen van een Session Border Controller (SBC) on-prem naar de Operator Connect oplossing van Microsoft Teams met een virtuele SBC (vSBC).
Deze cloudgebaseerde oplossing is niet gebonden aan de beperkingen van de fysieke locatie, zoals stroomvoorziening en netwerkaansluitingen. Operator Connect biedt ingebouwde beveiligingsfuncties zoals versleuteling en toegangscontrole, die door de operator worden beheerd en up-to-date gehouden.
Deze vereenvoudiging van de opstelling gaat noodzakelijk zijn voor de verhuis naar het pop-up gemeentehuis en is tegelijk ook een duurzame, blijvende oplossing.
De technische omschakeling heeft ook tot gevolg dat de nummers in dienst bij COLT omgezet worden naar Proximus.
Deze bestelling wordt geplaatst bij Proximus via het VITO raamcontract.
De eenmalige kost bedraagt in totaal € 7.209,11 incl. btw. Dit bedrag omvat:
De jaarlijkse kost bedraagt in totaal € 8.613,19 incl. btw. Dit bedrag omvat:
Het college van burgemeester en schepenen beslist om de offerte voor de omschakeling naar de Operator Connect oplossing van Microsoft Teams met een virtuele SBC, via de raamovereenkomst VITO van de Vlaamse Overheid.
De offerte in bijlage gaat om een eenmalige kost van € 7.209,11 incl. btw en een jaarlijkse kost van € 8.613,19 incl. btw.
De uitgave van deze opdracht wordt voorzien op het investeringsbudget van het meerjarenplan 2020-2025 op MJP000339 (ICT middelen voor de werkplek voorzien met aandachtspunten vervangingsfrequentie, voeren duurzaam printerbeleid en aftoetsen nieuwe ICT middelen) voor de eenmalige kosten en op het exploitatiebudget van het meerjarenplan 2020-2025 op MJP000343 (Datacommunicatie wordt verzekerd en aangepast aan de functionele noden) voor de jaarlijkse kosten.
Offerte Cipal-Schaubroeck zoals toegevoegd in bijlage.
De dienst ICT wenst de netwerk topologie van de organisatie te wijzigen om meer robuust en netwerkonafhankelijk te werken. In de huidige topologie is het gemeentehuis het centrale netwerk punt waar al het dataverkeer van de organisatie door loopt. Dat maakt de organisatie kwetsbaar bij fysieke kabelbreuken of storingen bij de internet leverancier(s). Met de nieuwe decentrale opstelling in combinatie met alle cloud voorzieningen kan elk gebouw onafhankelijk operationeel zijn en blijven.
Voor deze opstelling is een firewall op elke locatie een absolute must, maar zelfs in de centrale topologie was dit een security werkpunt.
Met de renovatie van het gemeentehuis werken we deze decentrale werking vroeger uit dan initieel voorzien, maar dit dient meteen ook als structurele duurzame oplossing voor de organisatie.
De eenmalige aankoopkosten bedragen € 39.704,79 incl. btw en de maandelijkse gebruikskost bedraagt € 622,11 incl. btw. Dit komt op € 22.395,93 incl. btw gebruikskosten op drie jaar.
Deze toepassing kan bij Cipal Schaubroeck aangekocht worden via de inhouse-exceptie.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de offerte Sophos Firewall van Cipal-Schaubroeck, zoals toegevoegd in bijlage, goed voor de eenmalige prijs van € 39.704,79 incl. btw en de maandelijks wederkerende kost van € 622,11 incl. btw, voor een periode van 36 maanden. De gebruikskost komt in totaal op € 22.395,93 incl. btw voor de gehele periode.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van het meerjarenplan 2020-2025 op MJP000339 en in het exploitatiebudget van het meerjarenplan 2020-2025 op MJP000340.
Drank EH "blijf in beweging":
Verwijderen elektriciteitskast Kapelhof:
Etentje jubilarissen: besproken met de burgemeester.
Lokale economie: procedure zou afgerond moeten zijn half december. Afhankelijk van wanneer de kandidaat starten kan. Uitgeput in deze procedure. Voor zekerheid lanceren we een nieuwe prijsvraag.
CBS:
Aankoop bloemen jubilea: gebeurt via de raamovereenkomst. Kan dit niet daarbuiten ?
Flessen wijn jubilarissen: prijs vragen bij anderen leveranciers. Ruffo, een tiental wijnhandelaars in Zonhoven. Bij deze prijs vragen.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van de bestelbons goed.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van bestelbons goed voor een bedrag van € 59.422,56.
Het ontwerp van het meerjarenplan wordt minstens veertien dagen voor de vergadering waarop het wordt besproken aan ieder lid van de raad bezorgd. De gemeente en OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt. Na een eerdere bespreking op het college-managementteam ligt de finale versie ter kennisname voor op het college.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het ontwerp van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 (gemeente en OCMW). Dit voorstel van aanpassing meerjarenplan wordt voorgelegd aan de gemeenteraad van 25 november 2024.
Alle kennisgevingen of verzendingen tussen de kerkfabriek en de toezichthoudende overheid, evenals tussen het centraal kerkbestuur en de toezichthoudende overheid, gebeuren op de wijze bepaald door de Vlaamse Regering.
Het college van burgemeester en schepenen kan, bij een gemotiveerd besluit, de uitvoering schorsen van een besluit van de kerkraad of het centraal kerkbestuur als dit besluit het gemeentelijke belang, en in het bijzonder de financiële belangen van de gemeente, schaadt. Het schorsingsbesluit moet binnen dertig dagen na ontvangst van de notulen bij de gemeenteoverheid aan de kerkfabriek en het centraal kerkbestuur worden verstuurd.
Van de schorsing wordt melding gemaakt in de notulen van het betreffende besluit. Het college van burgemeester en schepenen geeft het schorsingsbesluit onmiddellijk door aan de provinciegouverneur, het erkend representatief orgaan en de Vlaamse Regering. Een regelmatig geschorst besluit kan worden ingetrokken.
De kerkraad of het centraal kerkbestuur kan het geschorste besluit gemotiveerd handhaven binnen honderd dagen na verzending van het schorsingsbesluit. Het handhavingsbesluit moet uiterlijk op de laatste dag van deze termijn naar de Vlaamse Regering worden gestuurd, met een afschrift aan het college van burgemeester en schepenen, de provinciegouverneur en het erkend representatief orgaan, op straffe van nietigheid van het geschorste besluit.
De termijn waarin de overheden, vermeld in artikel 58 en 59, een besluit van de kerkraad of het centraal kerkbestuur kunnen schorsen of vernietigen, wordt gestuit als de toezichthoudende overheid het dossier over dat besluit opvraagt of aanvullende inlichtingen vraagt. Ook een klacht stuit de termijn, mits deze klacht op de door de Vlaamse Regering bepaalde wijze wordt verstuurd. De dag na ontvangst van het dossier of de aanvullende inlichtingen door de toezichthoudende overheid begint een nieuwe termijn van dertig dagen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de notulen van de kerkraad St-Quintinus en St-Jozef.
In uitvoering van het gemeentelijk belastingreglement op de dienstenbelasting (dienstjaren 2019 tot en met 2024), gestemd in de gemeenteraad van 19/09/2022, worden elk dienstjaar 2 kohieren opgemaakt : een kohier voor de bedrijven en een kohier voor de particulieren/gezinnen.
Het basisbelastingbedrag werd in 2019 bij reglement vastgesteld op € 59,87. Het gemeentelijke belastingreglement voorziet in een jaarlijkse indexering van het tarief, wat neerkomt voor 2024 op €72,00. Berekening (basistarief 2019 x index jan 2024 / index jan 2019 of € 59,87 x 130,08 / 108,17)
Het eerste kohier betreffende alle gezinshoofden en alleenstaanden, is reeds in het college van burgemeester en schepenen van 8 oktober 2024 uitvoerbaar verklaard ten bedrage van €657.576,00
Het kohier betreffende de dienstenbelasting voor bedrijven ligt hier voor ter uitvoering. Het betreft 646 aanslagen aan €72,00 , wat neerkomt op een bedrag van €46.512,00. (605 aanslagen in 2023)
De totale opbrengst voor 2024 (bedrijven en gezinnen samen) bedraagt : €704.088,00
In het MJP235 is voor beide belastingrollen een opbrengst van €693.000,00 ingeschreven.
Het college van burgemeester en schepenen stelt het kohier van de gemeentelijke dienstenbelasting voor bedrijven 2024 vast ten bedrage van €46.512,00
Het college van burgemeester en schepenen beslist deze belastingrol uitvoerbaar te verklaren en over te maken aan de financiële directeur.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur liet op 3 oktober 2024 het college van burgemeester en schepenen en de leden van het vast bureau van het OCMW weten dat de jaarrekening 2023 goedgekeurd werd. Het besluit moet ter kennisname gebracht worden op de vergadering van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn (met toepassing van artikel 332 §1, derde lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur).
Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen. Er zijn wel een aantal bemerkingen van eerder technische aard gemaakt.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2023 van gemeente en OCMW Zonhoven door de gouverneur van Limburg.
Feitelijke overwegingen
De verdeelsleutel vastgelegd bij beslissing van de zoneraad dd. 2 september 2024.
De gemeentelijke dotatie wordt bepaald als het aandeel volgens de verdeelsleutel in de begroting van de hulpverleningszone.
De raming van het de totale gemeentelijke dotatie in de begroting 2025 voor de hulpverleningszone Zuid – West Limburg werd door de zoneraad van 10 oktober 2024 vastgelegd op 20.908.512,76 euro.
Financiële overwegingen
Gelet op de verdeelsleutel in de hulpverleningszone Zuid - West Limburg en de raming van de begroting 2024 wordt de gemeentelijke dotatie van de gemeente Zonhoven bepaald op 1.103.029,33 €.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de dotatie van de Hulpverleningszone Zuid-West Limburg voor het jaar 2025.
Via de post werd 9 oktober 2024 het schrijven van de Zonhovense Atletiekclub ontvangen aangaande het gebruik van de atletiekpiste (zie bijlage).
Reactie dienst:
Het afgelopen jaar hebben we getracht om de toestand van de sportinfrastructuur op de Basvelden te verbeteren. De atletiekpiste werd professioneel gereinigd. Het polyvalent terrein werd hersteld. Een beschermingsmat en nieuw zand voor de verspringbak werd besteld. Er werden extra signalisatieborden aangebracht om de piste niet te betreden met voetbalschoenen. Een overleg met de atletiekclub werd gehouden om hun lange termijnvisie te kennen en mee te nemen in de investeringen voor de nieuwe beleidsperiode 2025-2030. (zie bijlage)
Voetbalclub Zonhoven United werd nogmaals op de hoogte gebracht van de regels voor het gebruik van het voetbalveld van de atletiekpiste (24/10 overleg).
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het schrijven van de Zonhovense atletiek club. De voorgestelde investeringen zullen mee opgenomen worden in het kader van de besprekingen over de diverse voorstellen in het kader van de opmaak meerjarenplanning 2026 - 2031.
Wij ontvingen een schrijven van De Lijn Limburg en de Provincie Limburg.
Daarin wordt naar analogie met vorige jaren gevraagd of de gemeente wil participeren in gratis feestbussen tijdens de oudejaarsnacht 2024-2025.
Advies jeugdconsulent
Het college van burgemeester en schepenen beslist niet in te stappen in het voorstel van de Lijn voor het organiseren van nachtritten tijdens oudejaarsavond (2024-2025).
Artikel 4.2.16. §1 en §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening omschrijft:
§ 1. Een kavel uit een vergunde verkaveling of verkavelingsfase kan enkel verkocht worden, verhuurd worden voor méér dan negen jaar, of bezwaard worden met een recht van erfpacht of opstal, nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is verleden.
§ 2. De verkavelingsakte wordt eerst verleden na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen, waaruit blijkt dat, voor de volledige verkaveling of voor de betrokken verkavelingsfase, het geheel van de lasten uitgevoerd is of gewaarborgd is door:
1° de storting van een afdoende financiële waarborg;
2° een door een bankinstelling op onherroepelijke wijze verleende afdoende financiële waarborg.
Het attest, vermeld in het eerste lid, kan worden afgeleverd indien de vergunninghouder deels zelf de lasten heeft uitgevoerd, deels de nodige waarborgen heeft gegeven.
Het college van burgemeester en schepenen beslist het attest conform artikel 4.2.16.§2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening af te leveren aan notaris Bovend’Aerde & Manshoven / Thanée Stokx met volgende opmerkingen:
Er werd voldaan aan de volgende voorwaarden:
3. Te voldoen aan de voorwaarden gesteld door Fluvius.
4. Te voldoen aan de voorwaarden gesteld door De Watergroep.
8. Gelet op artikel 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening waarin bepaald wordt dat een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden geldt als omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen wat betreft alle handelingen die zijn opgenomen in de vergunning en die de verkaveling bouwrijp maken. Dat rekening houdend met dit artikel een machtiging wordt verleend tot het afbreken van alle constructies in de verkaveling.
9. Alle bebouwing dient te worden gesloopt vooraleer de verkaveling ten uitvoer kan worden gebracht. Dit houdt in dat zolang aan de opschortende voorwaarde tot sloping, die verbonden is aan de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden zelf en waarvan de naleving rust op de verkavelaar zelf, niet voldaan is, de verkavelaar niet kan overgaan tot verkoop van de loten, noch een omgevingsvergunning voor het bebouwen van een lot kan verkregen worden.
Onder afbraak wordt tevens het verwijderen van de vloerplaten en van al het materiaal / afval van het terrein bedoeld. Alle materialen / afval dienen afgevoerd te worden naar een erkende verwerker. De volledige verkaveling dient vrij en onbelast te zijn van gebouwen, materialen en afval.
10. De afbraak van de constructies dient te gebeuren tot in de grond en de plaats moet hersteld worden in de vorige toestand. Aan de afbraak is geen milieuvergunningsplicht verbonden, wel dient rekening gehouden te worden met de wettelijke verplichtingen opgenomen in het milieuvergunningsdecreet, het bodemsaneringsdecreet en het materialendecreet. Vooraleer te starten met de afbraakwerken dienen de constructies volledig ontruimd te worden. De afvalstoffen die vrijkomen bij de afbraakwerken dienen selectief ingezameld te worden. Alle bouw-, sloop- en infrastructuurwerken in open lucht dient te gebeuren conform de bepalingen van Vlarem II, hoofdstuk 6.12 Beheersing van stofemissies tijdens bouw-, sloop- en infrastructuurwerken”, indien deze uitgevoerd worden door een aannemer. Het verwijderen van asbest dient te gebeuren conform de bepalingen van Vlarem II Beheersing van asbest, hoofdstuk 6.4.;
12. De paalstenen aan de rooilijn dienen geplaatst worden.
14. Vervreemding van een lot uit de verkaveling kan pas geschieden, nadat het attest conform artikel 4.2.16 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening werd afgeleverd, waaruit blijkt dat aan alle voorwaarden van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden werd voldaan.
15. Een omgevingsvergunning voor het bebouwen van een lot kan pas verkregen worden, nadat het attest conform artikel 4.2.16 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening werd afgeleverd, waaruit blijkt dat aan alle voorwaarden van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden werd voldaan.
De volgende verplichtingen blijven geldig:
1. in de voortuin moet één inheemse boom van 3de grootte geplant worden, op minimum 2 meter van de perceelsgrenzen (worden maximaal 6 meter hoog).
5. Te voldoen aan volgende voorwaarden met betrekking tot de watertoets:
o De toekomstige aanvragen tot omgevingsvergunning dienen te voorzien in maatregelen voor opvang en lozing van hemelwater. De bepalingen van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten.
o infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (Besluit Vlaamse Regering dd. 5 juli 2013) moeten alleszins nageleefd worden.
o Indien er ondergrondse constructies worden opgericht, de bemaling voldoet aan de voorwaarden zoals opgelegd in Vlarem II.
o Een permanente drainage, ook al is dit in functie van een aanleg van een ondergrondse constructie, mag niet voorzien worden aangezien permanente drainage een continue verlaging van de grondwaterstand tot gevolg heeft.
6. De initiatiefnemer handelt volgens en voldoet aan de reglementeringen van de nutsmaatschappijen.
7. Kosten voor het voorzien/verleggen of uitbreiden van de nutsleidingen moeten gedragen worden door de verkavelaar.
8. Aanpassingen aan inrichtingen, constructies of beplantingen op het openbaar domein naar aanleiding van de omgevingsaanvraag of de toekomstige omgevingsaanvraag zijn steeds ten laste van de aanvrager. Alle kosten naar aanleiding van een heraanplanting op het openbaar domein, uitgevoerd naar aanleiding van een omgevingsaanvraag voor het verkavelen van gronden of een omgevingsaanvraag van een particulier, blijft ten laste van de aanvrager.
11. De bouwheer dient, conform artikel 8 van het decreet op het archeologisch patrimonium de dato 30 juni 1993 en zijn latere wijzigingen, elk roerend of onroerend goed dat hij vindt of vermoedt gevonden te hebben, te melden binnen de 3 dagen aan het Onroerend Erfgoed Limburg, Hendrik Van Veldekegebouw, Koningin Astridlaan 50 bus 1 te 3500 Hasselt (www.onroerenderfgoed.be/een-vondst-melden).
13. De stedenbouwkundige voorschriften, door de ontwerper gevoegd bij de aanvraag, zijn niet van toepassing. Te voldoen aan de verkavelingsvoorschriften in bijlage, opgesteld door de gemeente.
16. Na het afleveren van het attest conform artikel 4.2.16§2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dient de verkaveling in een officiële akte gegoten de worden. De gemeente dient in kennis te worden gebracht van de akte van neerlegging van de verkaveling.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tevens een afschrift van dit attest te versturen naar:
VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Dossiernummer: 2024/00174
Referentie omgevingsloket: OMV_2024113311
De aanvraag, ingediend door Fluvius System Operator CV gevestigd te Trichterheideweg 8 te 3500 Hasselt, werd ontvangen op 20/08/2024 en op 16/09/2024 ontvankelijk en volledig verklaard.
De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Vinkenhof 25, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie B nr. 1220L/deel.
De aanvraag gaat over het plaatsen van een E-cabine.
De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).
1. STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS
De locatie van de aanvraag is volgens het Gedeeltelijke wijziging gewestplan op 6 oktober 2000 gelegen in woongebied.
De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebied.
De locatie van de aanvraag is gelegen binnen het bijzonder plan van aanleg B.P.A. HALVEWEG-BESKENSSTRAAT, goedgekeurd op 15 juni 2006.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.
Het project maakt deel uit van de goedgekeurde verkaveling 1362.B.874.2 goedgekeurd op 19 december 2023, het betreft lot 13.
Volgende verordeningen zijn van kracht:
• algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, .... goedgekeurd op 10 februari 2023.
2. HISTORIEK
Volgende dossiers zijn relevant:
• Melding 2019/00089MM voor bronbemaling voor de aanleg van riolering in een nieuwe verkaveling, geakteerd op 23/04/2019.
• Omgevingsvergunning 1344.B.874.2 voor verkaveling aan beskensstraat fase III goedgekeurd op 20/12/2022.
• Omgevingsvergunning 1362.B.874.2 voor het verkavelen van gronden in 12 loten en wegenisaanleg – vinkenhof fase III goedgekeurd op 19/12/2023.
• Melding 2024/00116MM voor een tijdelijke bemaling voor de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel, voor een totaaldebiet van 29.134 m³/jaar geakteerd op 25/06/2024.
3. BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG
Beschrijving van de plaats & omgeving
Het perceel bevindt zich aan het Vinkenhof, een voldoende uitgeruste gemeenteweg ten noordoosten van deelkern Halveweg. Ten oosten van het perceel is de spoorweg gelegen.
Het perceel maakt deel uit van een recente verkaveling binnen een ouder BPA. De verkaveling werd nog niet uitgevoerd. De percelen binnen de verkaveling, alsook de nabij gelegen percelen binnen het BPA zijn nog niet bebouwd.
De ruimere omgeving bestaat zowel uit vrijstaande als halfopen eengezinswoningen. De bebouwing bestaat voornamelijk uit twee bouwlagen onder zowel hellende als platte daken, en is voornamelijk afgewerkt in een gevelsteen in diverse tinten en texturen.
Het perceel van de aanvraag is onbebouwd en is 6m diep op 5m breed.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag gaat over het plaatsen van een elektriciteitscabine.
De cabine wordt ingeplant op lot 13 conform het verkavelingsplan 1362.B.874.2. dat volledig omringd zal worden door openbaar domein. Op het openbaar domein zal een verharde toegangsweg naar het perceel gerealiseerd worden dat aantakt op de nieuwe wegenis.
Het gebouw heeft een oppervlakte van 9,315 m² met een bouwbreedte van 2,70 m en een maximale bouwdiepte van 3,45 m. Er wordt een kelderfundering voorzien met een diepte van 1,15 m. Het gebouw wordt uitgevoerd met een plat dak met een dakrandhoogte van 2,50 m t.o.v. het maaiveld (exclusief dakplaat).
Er wordt verharding in de vorm van asfalt rondom het gebouw aangelegd met daarrond een haag.
De cabine wordt uitgevoerd in gewapend beton in een groene kleur (RAL 6003). De deur in de voorgevel en de verluchtingsroosters in de achtergevel worden uitgevoerd in aluminium in dezelfde groene kleur (RAL 6003).
4. OPENBAAR ONDERZOEK
Het dossier werd volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.
Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.
5. ADVIEZEN
Aan volgende adviesverleners werd advies gevraagd:
Fluvius
Hulpverleningszone Zuid-West Limburg, dienst preventie.
6. EFFECTEN OMGEVING
Project-MER
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.
7. INHOUDELIJKE BEOORDELING
Decretale beoordelingselementen
Het lot is gelegen binnen een recente verkaveling, waarbinnen nieuwe wegenis werd vergund (lot 14). De werken in functie van deze wegenis zijn reeds gestart. Men kan echter niet verder werken aan de weg gezien de cabine geplaatst moet zijn vooraleer men de elektriciteitsleidingen kan plaatsen. Een voldoende uitgeruste weg moet voorzien zijn van een elektriciteitsnet. De verdere aanleg van de weg is m.a.w. afhankelijk van voorliggende aanvraag. Men kan er, gezien de reeds voltooide werken, vanuit gaan dat de weg na inplanting van de cabine verder afgewerkt wordt.
De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.
De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.
Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.
Zonering
Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in collectief te optimaliseren buitengebied. Er is riolering gepland, of er is riolering aanwezig maar die is nog niet aangesloten op een waterzuivering.
Waterparagraaf
Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.
Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 d.d. 15/12/2022 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets op een gewijzigde manier uit te voeren bij dossiers ingediend vanaf 01/01/2023. De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige gebieden werd aangepast.
Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt noch in een pluviaal, noch in een fluviaal overstromingsgebied. Het terrein is logischerwijze evenmin in een gebied voor zeeoverstromingen gesitueerd.
Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening:
De verordening is niet van toepassing gezien het hemelwater van de bebouwing en asfaltverharding infiltreert in de aangrenzende groenzone (haagbeplanting), waarvan de oppervlakte meer dan 1/4de van de afwaterende oppervlakte bedraagt.
Uit de watertoets blijkt dat er verder geen bijkomende bijzondere maatregelen genomen moeten worden.
Natuurtoets
Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied. Omwille van de ligging, de aard van het project en de afstand tot de waardevolle natuurgebieden wordt gesteld dat er geen impact is van de projectaanvraag op de natuurwaarden.
Erfgoed- & Archeologietoets
Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving.
Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel kleiner is dan 3000 m².
Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
De aanvraag voldoet volledig aan de voorschriften van de verkaveling en het BPA. Gezien deze voorschriften de criteria van een goede ruimtelijke ordening weergeven, stemt de aanvraag hiermee overeen.
Bespreking van de adviezen
• Fluvius heeft op 21 oktober 2024 aangegeven dat ze geen advies gaan verstrekken.
• Het advies van Hulpverleningszone Zuid-West Limburg, dienst preventie d.d. 7 oktober 2024 is voorwaardelijk gunstig.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.
8. ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en dat het gevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening, mits het opleggen van voorwaarden.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert de volgende voorwaarde op te leggen:
Stedenbouwkundige voorwaarde
• Het advies van de Hulpverleningszone Zuid-West Limburg, dienst preventie, moet gevolgd worden.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 23/10/2024 en volgt dit standpunt integraal.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het voorwaardelijk afleveren van de omgevingsvergunning aan Fluvius System Operator CV gevestigd te Trichterheideweg 8 te 3500 Hasselt voor het plaatsen van een e-cabine, gelegen te Vinkenhof 25 kadastraal gekend als afdeling 1 sectie B nr. 1220L/deel.
Volgende voorwaarden worden opgelegd:
Stedenbouwkundige voorwaarde
Omgevingsvergunningsaanvraag van Mathieu Rutten namens Eyüp Demir wonende te Boenerstraat 104 te 3600 Genk en Mathieu Rutten met als contactadres Stationswal 28 te 3960 Bree (1371.F.874.2), voor het verkavelen van grond in 3 loten waarvan 2 loten voor halfopen bebouwing en waarbij het derde lot uit de verkaveling wordt gesloten, gelegen op kadastraal perceel 3de afdeling, sectie F, nummer 180Y en gelegen aan Kleine Hellekensstraat 48.
De hoorzitting inzake het beroep van Rutten Mathieu namens Demit Eyüp tegen de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van Zonhoven, d.d. 16/07/2024 waarbij een omgevingsvergunning werd geweigerd voor het verkavelen van gronden in 3 loten, waarbij 2 loten voor halfopen bebouwing (lot 1 en lot 2) en lot 3 uit de verkaveling wordt gesloten wegens reeds bebouwd, zal plaatsvinden op dinsdag 12 november 2024 om 9.40 uur.
Deze hoorzitting zal plaatshebben in de Europazaal van het Bestuursgebouw van het Provinciehuis, Universiteitslaan 1 te Hasselt.
Onderstaande richtlijnen dienen aangehouden te worden bij het bezoek aan het Provinciehuis:
- Er worden slechts 2 personen toegelaten voor iedere betrokken partij. Dit betekent dat enkel uzelf met uw vertegenwoordiger aanwezig kan zijn op de hoorzitting.
- Indien personen ziektesymptomen vertonen of personen in hun gezin ziek zijn of symptomen vertonen, wordt met aandrang gevraagd NIET naar de hoorzitting te komen en een vertegenwoordiger af te vaardigen.
- Om de samenkomst van het aantal wachtende personen te beperken vragen we om enkel naar het Provinciehuis te komen op het gevraagde uur.
- De aanwijzingen op de voorziene stickers/bordjes zijn strikt op te volgen.
- De spreektijd zal beperkt worden tot ca.10 minuten per partij. Dit om de strikte timing van de hoorzittingen te kunnen garanderen.
- De Europazaal is uitgerust met een grote tafel van ca. 4m bij 4m waarbij de aanwezige personen kunnen vergaderen met inachtneming van een fysieke afstand van 1,5m.
Met het oog op een vlot verloop van de hoorzitting wordt aangeraden om het verslag van de Provinciale Omgevingsambtenaar voorafgaandelijk te raadplegen. Een afschrift van dit verslag zal beschikbaar worden gesteld via het Omgevingsloket door middel van een bericht dat u kan terugvinden onder ‘alle gebeurtenissen’ of via een bericht voor het beroepschrift dat u kan terugvinden onder de procedurestap ‘fase beroepsperiode’ > ‘beroepschrift’ > ‘acties en overzicht’. Zodra het verslag wordt opgeladen op het Omgevingsloket zal u hiervan een melding ontvangen per e-mail.
Er werd door de gemeente op 22/10/2024 advies verleend binnen deze procedure.
Het college van burgemeester en schepenen beslist niet aanwezig te zijn op de hoorzitting van 12 november 2024.
Artikel 104 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning dd.: 25/04/2014 omschrijft:
Een verkavelaar kan eenzijdig afstand doen van de rechten die hij verkregen heeft uit de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, tenzij al een aanvang werd genomen met de verwezenlijking van deze omgevingsvergunning, hetzij door het stellen van een of meer rechtshandelingen, vermeld in artikel 102, § 1, hetzij door de uitvoering van de werken waaraan de afgifte van de omgevingsvergunning verbonden werd.
Aan het geheel van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden kan worden verzaakt door de eigenaar die alle kavels heeft verworven of in geval van akkoord van alle eigenaars, ongeacht of deze omgevingsvergunning geheel of gedeeltelijk verwezenlijkt is.
Onderzoek verzaking:
Binnen de oorspronkelijke verkaveling 7204.V.405 werden 2 loten goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 05 juni 1974 voor open bebouwing, bestemd voor residentieel gebruik.
Op 11 februari 1991 werd lot 2 verder opgedeeld in 2 loten voor halfopen bebouwing: lot 2A en lot 2B.
Lot 1:
413G
Lot 2A en lot 2B:
412G en 412H
Ondertekening en akkoorden:
Bij de vraag tot verzaking, dd.16/10/2024, werden de akkoorden van alle eigenaars van de percelen 1ste afdeling, sectie B, nummer 412G, 412H en 413G toegevoegd, evenals een begeleidend schrijven tot verzaking.
Er werd eveneens bewijs van eigendom toegevoegd, dd.: 25/09/2024 ter staving van eigendom van de percelen 412G, 412H en 413G.
Bijgevolg werd er aan alle voorwaarden voldaan, waardoor het College kan kennisnemen van de verzaking van de verkaveling.
Uit de gegevens waarover wij beschikken blijkt dat de woning Zavelstraat 67 aan de achterzijde werd uitgebreid met een terrasoverkapping/veranda. Deze werd opgericht zonder vergunning. Tevens werd een dubbele garage met hondenhok/berging opgericht zonder vergunning.
De huidige meergezinswoning op nr. 69 is niet als dusdanig vergund, de vergunning werd afgeleverd voor een tweewoonst. De achterliggende garages werden opgericht zonder vergunning en het perceel werd volledig verhard.
Het college van burgemeester en schepenen neemt, tijdens de zitting van 05/11/2024, akte van de verzaking van de volledige verkaveling 7204.V.405, perceel 1ste afdeling, sectie B, nummer 412G, 412H en 413G, gelegen langs Zavelstraat 67-69.
Het college beslist volgende eigenaars in kennis te stellen van de aktename van bovenvermelde verzaking:
De volgende info wordt meegegeven:
Uit de gegevens waarover wij beschikken blijkt dat de woning Zavelstraat 67 aan de achterzijde werd uitgebreid met een terrasoverkapping/veranda. Deze werd opgericht zonder vergunning. Tevens werd een dubbele garage met hondenhok/berging opgericht zonder vergunning.
De huidige meergezinswoning op nr. 69 is niet als dusdanig vergund, de vergunning werd afgeleverd voor een tweewoonst. De achterliggende garages werden opgericht zonder vergunning en het perceel werd volledig verhard.
Het college beslist een uittreksel van de verzaking over te maken aan: Departement Omgeving
VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Dossiernummer: 2024/00178
Referentie omgevingsloket: OMV_2024109350
De aanvraag, ingediend door PGC IMMO BV met als contactadres Herkenrodesingel 8C te 3500 Hasselt, werd ontvangen op 22/08/2024 en op 20/09/2024 ontvankelijk en volledig verklaard.
De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Heuveneindeweg 113, 113A en 115, kadastraal gekend als afdeling 3 sectie E nrs. 1043S2, 1043A3, 1043B3, 1051A2 en 1112B.
De aanvraag gaat over de sloop van de bestaande bebouwing, een reclametotem en de verhardingen.
De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).
1. STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS
De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebied.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
Volgende verordeningen zijn van kracht:
• algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, .... goedgekeurd op 10 februari 2023.
2. HISTORIEK
Volgende dossiers zijn relevant:
• Stedenbouwkundige vergunning (1962/00183) voor het bouwen van een woning - goedgekeurd op 18/12/1962.
• Stedenbouwkundige vergunning (1964/00080) voor het bouwen van een bungalow - goedgekeurd op 07/04/1966.
• Stedenbouwkundige vergunning (1973/00043) voor het bouwen van een handelshuis - goedgekeurd op 07/03/1973.
• Stedenbouwkundige vergunning (2015/00169) voor het slopen van een vrijstaande woning met aanhorigheden - goedgekeurd op 12/01/2016.
• Stedenbouwkundige vergunning (2017/00010) voor het beperkt wijzigen van de perceelsafmetingen van lot 12 binnen verkaveling 7204.v.111 en het plaatsen van een draadafsluiting - goedgekeurd op 28/03/2017.
• Stedenbouwkundige vergunning (2017/00311) voor het slopen van de bestaande bebouwing, het bouwen van een autoshowroom en het aanleggen van een parking - goedgekeurd op 08/05/2018.
• Verkavelingsvergunning (7204.V.37) voor het verkavelen van een grond - goedgekeurd op 22/08/1963.
• Verkavelingsvergunning (7204.V.111) voor het verkavelen van een grond - goedgekeurd op 23/08/1965.
• Verkavelingsvergunning (7204.V.37\01) voor het wijzigen van de verkaveling - geweigerd op 12/01/1973.
• Verkavelingsvergunning (7204.V.37\02) voor wijzigwijziging lot 3: oprichten van een woning met toonzaal - goedgekeurd op 28/02/1973.
• Verkavelingsvergunning (7204.V.37\03) voor wijzigsamenvoeging loten 5+6 - goedgekeurd op 05/09/1988.
• Verkavelingsvergunning (7204.V.37\04) voor wijzigwijziging lot 2: residentiele functie + handelsbestemming - uitbreiding woning tot max. diepte 20m - goedgekeurd op 13/02/1995.
3. BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG
Beschrijving van de plaats & omgeving
De percelen van de aanvraag bevinden zich aan een ventweg evenwijdig met de Heuveneindeweg (N74), een gewestweg ten zuiden van het centrum van Zonhoven.
De omgeving bestaat uit een gevarieerde bebouwingstypologie met handelspanden en vrijstaande woningen al dan niet in combinatie met handelsactiviteiten, gelegen in woongebied. De bebouwing bestaat uit één à twee bouwlagen onder een schilddak, hellend dak of plat dak, met een gevelafwerking in een gevelsteen of een andere afwerking in diverse tinten en texturen.
Het perceel ter hoogte van huisnummers 113 en 113A is thans quasi volledig bebouwd of verhard met betonklinkers. Enkel achteraan het perceel is een kleine groenzone aanwezig.
Het hoofdgebouw is op zo’n 8m afstand tot de voorste perceelgrens gelegen, op minstens 3m afstand tot de linker perceelgrens, en op ongeveer 16m afstand van de rechter perceelgrens. De gevelbreedte bedraagt bij benadering max. meer dan 16m en de bouwdiepte bedraagt ongeveer 60m. Het gebouw heeft 2 bouwlagen onder een plat dak. De grondoppervlakte van het gebouw bedraagt volgens het sloopopvolgingsplan 878,25m² en het volume bedraagt volgens diezelfde nota 5093,85m³.
De basisconstructie van het gebouw bestaat uit pilaren en gevels opgetrokken uit gevelsteen. Het buitenschrijnwerk bestaat op verschillende plaatsen uit een asbesthoudend materiaal. De platte daken zijn bedekt met roofing.
Rechts van het gebouw, ter hoogte van huisnummer 115, staat een vrijstaande metalen constructie met een oppervlakte van ca. 24m², op ca. 40m van de roolijn. De voorzijde van dit perceel is, tot net voor de constructie, volledig verhard met kiezel. Links vooraan het gebouw bevindt zich een relametotem.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag omvat het slopen een bestaand handelspand(Lucas Creative) en een bijgebouw, inclusief de reclametotem aan de straatzijde en de bijhorende verhardingen.
Het te slopen gebouw en het bijgebouw zijn verouderd en hebben geen waarde qua materiaal, vorm en uitzicht. Het af te breken gebouw is momenteel niet meer in gebruik.
Het te slopen gebouw zal volledig ontruimd en ontmanteld worden conform het sloopopvolgingsplan. Er blijken diverse asbesthoudende materialen aanwezig te zijn.
Ook het bijgebouw, ter hoogte van Heuveneindeweg 115, zal gesloopt worden.
Naast de sloop van deze gebouwen, zullen ook de verhardingen (betonklinkers) aan de voorzijde van het terrein en rondom het gebouw verwijderd worden. De totale oppervlakte van de te verwijderen klinkerverharding is 342m².
Na de werken blijft het terrein braak liggen.
4. OPENBAAR ONDERZOEK
Het dossier werd volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.
Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.
5. ADVIEZEN
Aan volgende adviesverleners werd advies gevraagd:
Fluvius
Agentschap Wegen en Verkeer.
6. EFFECTEN OMGEVING
Project-MER
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.
7. INHOUDELIJKE BEOORDELING
Decretale beoordelingselementen
In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Heuveneindeweg een voldoende uitgeruste openbare weg is.
De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.
De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.
Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.
Zonering
Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er is al geruime tijd riolering aanwezig en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden.
Waterparagraaf
Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.
Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 d.d. 15/12/2022 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets op een gewijzigde manier uit te voeren bij dossiers ingediend vanaf 01/01/2023. De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige gebieden werd aangepast.
Het goed ligt niet in een pluviaal, noch in een fluviaal overstromingsgebied. Het terrein is logischerwijze evenmin in een gebied voor zeeoverstromingen gesitueerd.
Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat er geen schadelijk effect zal zijn.
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing aangezien er geen uitbreiding van bebouwing of verharding is; de aanvraag omvat louter het slopen van gebouwen en verwijderen van verhardingen. Er valt eerder een positief effect op de waterhuishouding te verwachten.
Natuurtoets
Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied. Omwille van de ligging, de aard van het project en de afstand tot de waardevolle natuurgebieden wordt gesteld dat er geen impact is van de projectaanvraag op de natuurwaarden.
Erfgoed- & Archeologietoets
Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving. 
Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de terreinoppervlakte kleiner is dan 3000m², en gezien het goed zich niet in een beschermde archeologische site en ook niet in een vastgestelde archeologische zone bevindt.
Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande functie van detailhandel verdwijnt door het slopen van de gebouwen. Het terrein krijgt na afbraak niet onmiddellijk een nieuwe functie.
Mobiliteitsimpact
De parking aan de voorzijde van het terrein verdwijnt. Door de sloop van de gebouwen wordt er een gunstige impact op de mobiliteit verwacht, gezien er minder verkeersbewegingen zullen zijn ten gevolge van het verdwijnen van het handelspand.
De schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid, de visueel-vormelijke elementen van de voorgenomen werken
De gebouwen hebben geen architecturale waarde. Door de sloopwerken en het verwijderen van verhardingen zal heel wat ruimte vrijkomen. Dit zal een positief effect hebben op de omgeving. De afbraak dient te gebeuren tot in de grond en de plaats moet hersteld worden in de vorige toestand. Indien het braakliggend terrein niet bebouwd wordt binnen het jaar na het bekomen van de sloopvergunning, moet het terrein ingezaaid worden met gras. Dit zal mee opgenomen worden in de voorwaarden.
De verhardingen (kiezelslag) vanaf de rooilijn ter hoogte van de Heuveneindeweg 115 moeten ook verwijderd worden. Dit gezien de functie van het terrein met de sloop van de gebouwen verdwijnt, en alle verhardingen op het terrein geen functie meer zullen hebben. Dit zal mee opgenomen worden in de voorwaarden.
Cultuurhistorische aspecten
De percelen zijn niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de onmiddellijke omgeving.
Bodemreliëf
De aanvraag omvat geen wijzigingen van het terreinniveau. De ruimte die vrijkomt na de werken zal braak komen te liggen.
Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen
Tijdens de afbraakwerken zal enige hinder naar de omgeving toe te verwachten zijn. Deze is echter tijdelijk van aard. In het sloopopvolgingsplan wordt melding gemaakt van maatregelen die genomen worden in functie van veiligheid en gezondheid. Deze maatregelen zullen mee opgenomen worden als voorwaarden.
Bespreking van de adviezen
• Het advies van Fluvius d.d. 8 oktober 2024 is gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig.
Voor riolering geldt: "Bij sloop dienen de bestaande huisaansluiting(en), indien aanwezig, tijdelijk of definitief buiten dienst gesteld te worden door de klant. De bestaande huisaansluiting(en) dienen door de aanvrager gedetecteerd te worden en dit dient te gebeuren nog voor de start van de grondwerken. De huisaansluiting(en) dienen hierbij buiten dienst gesteld te worden op dergelijke wijze dat de huisaansluiting(en) water- en gronddicht afgesloten en detecteerbaar op terrein zijn. Het afsluiten dient onmiddellijk bij sloop van de riolering te gebeuren zodat geen aarde, slijk of grof vuil via de huisaansluiting in de riolering terecht komt."
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.
• Het advies van Agentschap Wegen en Verkeer d.d. 16 oktober 2024 is voorwaardelijk gunstig.
De afbraakwerken mogen geen aanleiding geven tot schade aan het openbaar domein. De wegaanhorigheden, die beschadigd worden, dienen door de vergunninghouder in hun oorspronkelijke toestand hersteld te worden. De verkrijger dient de wegbeheerder minimum 10 dagen vóór de aanvang der sloopwerken schriftelijk in kennis te stellen van eventuele gebreken aan het gewestdomein. Zo hij dit nalaat, wordt er verondersteld dat het gewestdomein zich in perfecte staat bevindt.
Alle ondergrondse constructies voor de rooilijn worden volledig verwijderd. In de zone van achteruitbouw moeten alle constructies worden afgebroken tot op minimum 1 meter onder het peil van het aanpalend openbaar domein. In dat geval zullen in de resterende keldervloeren gaten gemaakt worden van 0,50 meter x 0,50 meter per 4 m2 oppervlakte.
De overbodige aansluitingen naar de rioleringen worden gedicht ter hoogte van de grens van het openbaar domein.
De sloopwerken moeten uitgevoerd worden zonder belemmering noch onderbreking van het verkeer, tenzij anders bepaald in de inlichtingen en beperkingen.
De aanvullingen dienen te gebeuren met niet vervuilde aanvulgrond en verdicht te worden bij lagen van 30 cm. Steenpuin als aanvullingsmateriaal is verboden.
De aanvulling voor de rooilijn dient afgedekt te worden met teelaarde op een dikte van 30 cm.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden..
8. ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en dat het gevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening, mits het opleggen van voorwaarden.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert volgende voorwaarden op te leggen:
Stedenbouwkundige voorwaarden
• Alle verhardingen op de percelen moeten verwijderd worden, inclusief de verhardingen (kiezelslag) vanaf de rooilijn ter hoogte van de Heuveneindeweg 115
• Het advies van Fluvius moet gevolgd worden.
• Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer moet gevolgd worden.
• Indien het braakliggend terrein niet bebouwd wordt binnen het jaar na het bekomen van de sloopvergunning, moet het terrein ingezaaid worden met gras.
• De genomen maatregelen, in functie van veiligheid en gezondheid, vermeld in het sloopopvolgingsplan, moeten gevolgd worden.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 18/10/2024 en volgt dit standpunt integraal.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het voorwaardelijk afleveren van de omgevingsvergunning aan PGC IMMO BV met als contactadres Herkenrodesingel 8C te 3500 Hasselt voor de sloop van de bestaande bebouwing, een reclametotem en de verhardingen, gelegen te Heuveneindeweg 113, 113A en 115 kadastraal gekend als afdeling 3 sectie E nrs. 1043S2, 1043A3, 1043B3, 1051A2 en 1112B.
Volgende voorwaarden worden opgelegd:
In de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met ref. nr. 1372.F.874.2 - OMV_2024011671 werd op 22 oktober 2024 het volgende beslist:
Artikel 1
Het college van burgemeester en schepenen volgt integraal het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar van 10/10/2024 omtrent het sluiten van het openbaar onderzoek en tot het afleveren van een voorwaardelijke vergunning van de omgevingsaanvraag voor het verkavelen van gronden voor 17 loten voor grondgebonden eengezinswoningen (loten 1 t/m 17) langs een nieuw aan te leggen ontsluitingsweg en openbaar groen (lot 18) en 1 lot waar een elektriciteitscabine kan opgericht worden (lot 19) aan de aanvrager.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het afleveren van een voorwaardelijke vergunning van de omgevingsaanvraag voor het verkavelen van gronden voor 17 loten voor grondgebonden eengezinswoningen (loten 1 t/m 17) langs een nieuw aan te leggen ontsluitingsweg en openbaar groen (lot 18) en 1 lot waar een elektriciteitscabine kan opgericht worden (lot 19), zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan de aanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden.
Voorwaarde 17 luidt als volgt:
17) Het programma van maatregelen horende bij de archeologienota dient nageleefd te worden.
Op 25/10/2024 ontvangen wij een bericht (24M27040) van Annick Arts, Erfgoedconsulent archeologie met de volgende mededeling:
"In bovenvermelde verkavelingsvergunning wordt de archeologienota vermeldt in het beschrijvend gedeelte maar met het foute ID. Bij de voorwaarden van de verkavelingsvergunning wordt het naleven van de archeologienota opgelegd maar hierbij wordt geen ID meer vermeldt. Daarnaast wordt ook het naleven van het Onroerenderfgoeddecreet niet opgenomen.
Kan u een gecorrigeerde beslissing afleveren met de volgende voorwaarde?
De maatregelen in de archeologienota met referentienummer 28789 moeten uitgevoerd worden overeenkomstig het programma geformuleerd in die archeologienota, inclusief de opgelegde voorwaarden, en het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.”
Voorwaarde nummer 17 zal in de omgevingsvergunning worden aangepast:
- Het programma van maatregelen horende bij de archeologienota dient nageleefd te worden.
wordt vervangen door:
- De maatregelen in de archeologienota met referentienummer 28789 moeten uitgevoerd worden overeenkomstig het programma geformuleerd in die archeologienota, inclusief de opgelegde voorwaarden, en het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.
In het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar zal het referentienummer van de archeologienota worden aangepast:
ARCHEOLOGIENOTAConform het Onroerenderfgoeddecreet de dato 12 juli 2013 en latere wijzigingen is een bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag. Op 22 februari 2024 nam het Agentschap Onroerend Erfgoed akte van de ingediende archeologienota met referentienummer: 2023J119.
De maatregelen opgenomen in de archeologienota en het programma van maatregelen zullen als voorwaarden worden opgelegd bij de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden.
wordt aangepast naar:
Conform het Onroerenderfgoeddecreet de dato 12 juli 2013 en latere wijzigingen is een bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag. Op 22 februari 2024 nam het Agentschap Onroerend Erfgoed akte van de ingediende archeologienota met referentienummer: ID28789
De maatregelen opgenomen in de archeologienota en het programma van maatregelen zullen als voorwaarden worden opgelegd bij de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden.
Een gecorrigeerde beslissing zal digitaal doorgestuurd worden naar het Omgevingsloket.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om voorwaarde 17 in artikel 3 van het besluit van de zitting van 22 oktober 2024:
- Het programma van maatregelen horende bij de archeologienota dient nageleefd te worden.
te vervangen door:
- De maatregelen in de archeologienota met referentienummer 28789 moeten uitgevoerd worden overeenkomstig het programma geformuleerd in die archeologienota, inclusief de opgelegde voorwaarden, en het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.
Tevens wordt het correcte referentienummer van de archeologienota aangepast in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar:
ARCHEOLOGIENOTA
Conform het Onroerenderfgoeddecreet de dato 12 juli 2013 en latere wijzigingen is een bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag. Op 22 februari 2024 nam het Agentschap Onroerend Erfgoed akte van de ingediende archeologienota met referentienummer: ID28789
De maatregelen opgenomen in de archeologienota en het programma van maatregelen zullen als voorwaarden worden opgelegd bij de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden.
Het betreft een droogzuiging voor de plaatsing van twee regenwaterputten en twee infiltratieputten bij twee halfopen woningen, te Nachtegalenstraat 21-21A, kadastraal gekend als 4de afdeling, sectie B, nr. 601N4.
Voor de plaatsing van de hemelwaterputten moet een grondwatertafelverlaging van 2,5 meter bekomen worden. Er zullen verschillende aanzuigpunten geplaatst worden, op een diepte van max. 4,5 meter.
Het gevraagde debiet bedraagt 7,6 m³/uur, gedurende 10 dagen. Dit komt volgens de VMM berekeningstool neer op een jaardebiet van 1458 m³.
Het lozingspunt bevindt zich op de Nachtegalenstraat, dit is een gemengd stelsel.
In de onmiddellijk omgeving zijn er geen mogelijkheden om het grondwater af te voeren naar een gescheiden stelsel of in een oppervlakte water.
De aanvraag is realistisch en kan gunstig beoordeeld worden gezien het beperkt debiet en de beperkte tijdsduur.
Volgens de VMM-berekeningstool is de invloedstraal van de bronbemaling 138 meter. Gezien op ca. 150 meter van de geplande bemaling een vastgestelde verontreiniging ligt, is het van belang om het opgepompte debiet alsook de totale bemalingsduur te beperken tot het absolute, noodzakelijke minimum.
Gunstig voor een bronbemaling te Nachtegalenstraat 21-21A, voor de plaatsing van twee regenwaterputten en twee infiltratieputten, voor een debiet van 183 m³/dag, 1458 m³/jaar, mits volgende voorwaarden:
Besluit:
Artikel 1
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft op 30/10/2024 akte genomen van de melding ingediend door Pulinx Wesley, Sint Hubertusplein 50 bus 5 te 3500 Hasselt, voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit, zijnde een tijdelijke bemaling voor de plaatsing van 2 hemelwaterputten en 2 infiltratieputten, met een maximaal jaardebiet van 1458m³, gelegen Nachtegalenstraat 21-21A te 3520 Zonhoven, 4de afdeling, sectie B, perceelnummer 601N4, met rubriek: 53.2.2°a).
53.2.2°a) | maximaal 30.000 m3 per jaar | Zijnde een bemaling voor de plaatsing van 2 hemelwater- en infiltratieputten voor een totaaldebiet van 1458 m³, gedurende 10 dagen |
Artikel 2
Volgende voorwaarden moeten worden nageleefd:
• De sectorale voorwaarden van Vlarem II, hoofdstuk 5.53, moeten nageleefd worden.
• Indien een volume van meer dan 10 m³/uur wordt geloosd op een gemengd rioleringsstelsel, moet de aanvrager op voorhand een toelating bekomen van Aquafin (art. 5.53.6.1.1 van Vlarem II) op www.aquafin.be. Het startvolume van de bronbemaling wordt ook in rekening gebracht bij het bepalen van het uurdebiet.
• De droogzuiging wordt onmiddellijk verwijderd zodra dit bouwtechnisch mogelijk is en wordt beperkt in tijd en debiet tot het absolute, noodzakelijke, minimum.
• De lozing van het grondwater mag geen wateroverlast voor derden veroorzaken.
• Indien de stroomgroep geluidshinder vormt voor de omwonenden, moeten onmiddellijk gepaste maatregelen genomen worden om de hinder tot een absoluut minimum te beperken.
• Bij de plaatsing van hemelwater- en/of infiltratieputten mag de bemaling max. 10 dagen in werking zijn.
Deze aktename stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het besluit van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Rode Kruisweg 19 te 3520 Zonhoven - fitness
Het departement omgeving heeft op 25/09/2024 een aanvraag ontvangen van ALKIMMO nv. om uit de inventaris te worden geschrapt.
Bij deze aanvraag is een verklaring van de burgemeester gevoegd. Deze verklaring bevestigt de beëindiging van de leegstand.
Het departement omgeving heeft op 10/10/2024 een onderzoek uitgevoerd. Tijdens dit onderzoek werd vastgesteld dat de leegstand werd beëindigd.
Bijgevolg wordt door het departement omgeving de bedrijfsruimte op datum van 25/09/2024 geschrapt uit de inventaris van leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis dat, in uitvoering van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, meermaals gewijzigd, de bedrijfsruimte gelegen langs Rode Kruisweg 19 op datum van 25/09/2024 geschrapt wordt uit de Inventaris van leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten.
De wegbeheerder stelt het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer vast die betrekking hebben op de wegen waarover deze bevoegd is. Binnen de gemeente Zonhoven staat de gemeenteraad in voor de opmaak van de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en dit voor de gemeentewegen. Voor onze gewestwegen is het gewest bevoegd.
De invoering van de zone 30 in het Dorpshart impliceert de bevoegdheid van 2 wegbeheerders. De gemeente stelt in dit geval het aanvullend reglement op en legt deze ter goedkeuring voor aan de minister van Mobiliteit.
Op 21 oktober 2024 ontving de gemeente het besluit van de secretaris-generaal houdende afkeuring van het gemeentelijk aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer voor de invoering van de zone 30 in het Dorpshart. Het enig artikel in dit besluit stelt dat het aanvullend reglement aangenomen door de gemeenteraad van Zonhoven bij beraadslaging van 9 september 2024, houdende de maatregel met betrekking tot de gewestweg – de snelheidsbeperking op de N715, niet wordt goedgekeurd.
Volgende argumentatie onderbouwt deze beslissing: overwegende dat het Agentschap Wegen en Verkeer niet akkoord kan gaan met het gemeentelijk aanvullend reglement gezien het aangevraagde wegvak na herinrichting voorzien zal zijn van een verhoogd plateau. Hierdoor is de snelheid conform art. 22.ter van het KB d.d. 01.12.1975 (houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg) reeds beperkt tot 30 km/u. Het is dan ook overbodig om dit nogmaals vast te leggen in een aanvullend reglement.
Het college van burgemeester en schepen neemt kennis van de beslissing van de secretaris-generaal houdende afkeuring van het gemeentelijk aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer.
Opmetingsplan;
Schattingsverslag;
Ontwerp-huurovereenkomst;
Ontwerp-akkoordverklaring recht van opstal.
Op 11 februari 1977 werd een huurovereenkomst afgesloten tussen de gemeente Zonhoven en vzw De Waerde voor de gemeentegronden gelegen aan de Waardstraat. De huurovereenkomst is niet aangepast aan de huidige situatie, het gebouw dat op deze gronden staat werd ook niet opgenomen in deze huurovereenkomst.
Vanuit vzw De Waerde kwam de vraag om deze situatie te regulariseren. Bij vzw Ten Eikenen-Kolveren heeft de gemeente enkele jaren geleden een zeer vergelijkbare oefening gedaan.
Na verschillende overlegmomenten met de vzw werd voorgesteld om deze situatie recht te zetten door middel van een recht van opstal te verlenen voor het gebouw en het geasfalteerde gedeelte van het perceel dat erbij gelegen is (deel perceel sectie C nr. 300h). De onbebouwde delen van nr. 300h en de andere 2 percelen die ze in gebruik hebben (nrs. 288b en 291b) zullen terug verhuurd worden, dit is het grasveld van perceel 300h tussen de gebouwen van de vzw en de Waardstraat, en de twee percelen ten noorden van de gebouwen, zijnde deel het voetbalveld (percelen nr. 291B) alsook het kleiner voetbalveld nog meer naar het noorden (nr. 288b). De toegangsweg zal uit de huur gesloten worden. De speeltuin wordt ook niet opgenomen in de huurovereenkomst
Er zijn nog enkele andere percelen die deel uitmaken van de site in zijn geheel maar deze zijn géén eigendom van de gemeente Zonhoven. Dit gaat oa. om alle percelen links van de gebouwen en grote voetbalveld, alsook het grootste (linkse) deel van het grote voetbalveld zelf. Hier kan logischerwijze geen overeenkomst met de gemeente aangegaan worden omdat dit simpelweg geen eigendom van de gemeente is.
Het college van burgemeester en schepenen stelde landmeter-expert Guy Gillissen aan de percelen op te meten en te schatten.
Conform het schattingsverslag is de waarde van de jaarlijkse cijns voor het recht van opstal 1.295,03 euro.
De huurwaarde wordt voor het grasveld tussen de gebouwen en de straat geschat op 59,52 euro per jaar, voor het deel van het grote voetbalveld 59,39 euro per jaar en voor het kleinere voetbalveld helemaal vanboven 170,17 euro per jaar. Gecumuleerd betekent dit 289,08 euro per jaar.
Er werd een ontwerp-overeenkomst opgesteld voor de huurovereenkomst. Deze is gelijk gemaakt met de overeenkomst die de gemeente heeft met vzw Eiken-Kolveren en waar relevant gewijzigd.
Het college van burgemeester en schepenen is principieel akkoord om een deel van het perceel kadastraal gekend afd. 2, sectie C nr. 300h (lot 1 zoals weergegeven op het plan van 19/10/2024 van landmeter-expert Guy Gillissen), 42a67ca groot, in recht van opstal te geven aan vzw De Waerde aan de cijns van 1.295,03 euro per jaar.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen is principieel akkoord om de percelen afd. 2, sectie C nrs. 288b, 291b en deel 300h (nl. lot 2 zoals weergegeven op het plan van 19/10/2024 van landmeter-expert Guy Gillissen) te verhuren aan vzw De Waerde aan de huurprijs van, gecumuleerd, 289,08 euro per jaar.
Offertes en vergelijking van offertes
Voor de aankoop van tafels en transportkarren voor deze tafels werd er een prijsvraag gedaan bij verschillende leveranciers.
Volgende offertes werden ontvangen:
Gunning voor levering van tafels en transportkarren aan nv Git’Sit.
De voorgestelde tafels door nv Git’Sit voldoen volledig aan de door ons vooropgestelde technische kenmerken. Een robuust tafelblad, stevig onderstel en niet te zwaar.
Voor de transportkarren gaat onze voorkeur naar type 2, vooral omdat dit een solide kar is die tegen een stootje kan en voordelig geprijsd is.
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen aan Git'Sit, met ondernemingsnummer 0425.255.621, Stationsstraat 172 te 9890 Gavere, tegen de eenheidsprijzen opgenomen in de offerte.
Goedkeuring wordt verleend aan de vergelijking van de offertes.
De opdracht "Aankoop tafels en transportkarren voor polyvalente zaal De Kwint" wordt gegund aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde Git'Sit, met ondernemingsnummer 0425.255.621, Stationsstraat 172 te 9890 Gavere, tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver.
De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het exploitatiebudget van het meerjarenplan 2020-2025 op MJP001121 (Er wordt meubilair aangekocht voor de inrichting van de polyvalente zaal in de site De Kwint).
Het bestek en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor busvervoer 2025-2028”.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst voor busvervoer 2025-2028” werd een bestek met nr. 2024-643-busvervoer opgesteld.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 48.991,72 excl. btw of € 59.279,98 incl. 21 % btw voor de volledige looptijd van 48 maanden.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking, de plaatsingsprocedure op te starten en een aankondiging van opdracht op nationaal niveau te verzenden.
Het bestek met nr. 2024-643-busvervoer en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor busvervoer 2025-2028” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 48.991,72 excl. btw of € 59.279,98 incl. 21 % btw voor de volledige looptijd van 48 maanden.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking voor de opdracht “Raamovereenkomst voor busvervoer 2025-2028” wordt opgestart.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 2 december 2024 om 11.00 uur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van het meerjarenplan 2020-2025 op MJP000505 (Er wordt een aanvullend sportaanbod op de lessen lichamelijke opvoeding op school ontwikkeld en georganiseerd (na de schooluren) en de afstemming van dit aanbod op het opvangaanbod), MJP000503 (Er wordt een aanvullend sportaanbod op de lessen lichamelijke opvoeding op school ontwikkeld en georganiseerd - tijdens de school uren) en MJP000159 (De nodige werkingsmiddelen worden aangekocht en bijgewerkt. - bussen, catering & kleine uitgaven).
Mail van Bart Vlayen (Projectmanager Aertssen Infra) dd. 15 oktober.
Daarin geeft dhr. Vlayen een overzicht mee van de gevraagde meer- en minwerken.
De bijlagen van deze mail (3) werden toegevoegd aan dit besluit.
Meerwerk 1: 13.877,11 euro excl. BTW
zwaardere variant lijngoot op "Eiland 3"
Dit is een aquadrain voor de inkom van de camping om te voorkomen dat de camping regenwater krijgt van het natuurgebied.
Meerwerk 2: 1.750,00 euro excl. BTW
Aanpassing PVC riolering van dia 160mm naar 200 mm.
Door het grotere formaat aquadrain, is een grotere diameter nodig.
Minwerk 3: -5.049,81 euro excl. BTW
Vervanging gewapend beton door een magerbetonfundering voor plaatsing cortenstaal
----------------------------------------------
Totaal 10.577,30 euro excl. BTW
= 12.798,53 euro incl. BTW
Actie | AC001422 - Het rendierjagerspad wordt ontworpen en uitgewerkt |
Meerjarenplannummer | MJP001119 |
Jaar | 2024 |
Transactiekrediet | € 1.427.218,23 |
Beschikbaar krediet na vastlegging jaar | € 161.108,39 |
Te voorzien budget i.f.v. uitvoering besluit | € 12.798,53 |
Beschikbaar krediet na vastlegging i.f.v. uitvoering besluit | € 148.309,86 |
Het college van burgemeester en schepenen beslist de meerwerken aan het project "Rendierjagerspad" voor een bedrag van 12.798,53 euro (incl. btw) goed te keuren.
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek.
De betaling zal gebeuren met het krediet voorzien in het investeringsbudget van het meerjarenplan 2020-2025 op MJP001119 (Het rendierjagerspad wordt ontworpen en uitgewerkt).
Het college van burgemeester en schepenen keurt de aanvraag van marktleider, Sanne Auwerx, om ECS NV - Fruit at work, Aerts Yannick , Senator A. Jeurissenlaan 1054/4, 3520 Zonhoven, goedkeuring te geven zijn bestelwagen net buiten de nadarhekken, op de stoep voor dorpsstraat 18, te plaatsen tijdens de wekelijkse markt op zondag goed, tot aan de verhuis naar het dorpshart in 2025. Dit om noodverkeer een vlotte doorgang te garanderen.
Er zijn de afgelopen weken meerdere meldingen gekomen van standhouders op de wekelijkse markt dat de stand van Yannick Aerts, Fruit at work, te ver naar voren komt.
Bij nader onderzoek blijkt dat de heer Aerts zijn wagen niet verder op de stoep kan plaatsen door de automatische luifel van schoenenwinkel Timmers, voor wiens etalage hij zijn standplaats toegewezen kreeg. Om de doorgang voor noodverkeer te kunnen garanderen, is het noodzakelijk dat de diepte van de heer Aerts zijn stand ingeperkt wordt. Hierdoor moet hij zijn bestelwagen
verplaatsen buiten de markt.
De stoep voor Dorpsstraat 18, naast de Apéro en vlak naast de nadarhekken leent zich hier perfect toe. Hij blijft het zicht op zijn stand behouden wanneer hij voorraad moet bijhalen. De heer Aerts is op de hoogte van deze denkpiste en kan zich hier ook in vinden indien het college hiervoor een goedkeuring geeft.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de aanvraag van marktleider, Sanne Auwerx, om ECS NV - Fruit at work, Aerts Yannick , Senator A. Jeurissenlaan 1054/4, 3520 Zonhoven, goedkeuring te geven zijn bestelwagen net buiten de nadarhekken, op de stoep voor dorpsstraat 18, te plaatsen tijdens de wekelijkse markt op zondag, tot aan de verhuis naar het Dorpshart in 2025 goed. Dit om noodverkeer een vlotte doorgang te garanderen.
Nieuw voertuig
Tarieven:
Taxi:
• Taxitarief: Startgeld 10€
• Kilometertarief: € 2,50€/km (te berekenen vanaf de start op de basis te Zonhoven)
• Wachtgeld: 50€/uur
• Vaste prijs volgens afspraak
Luchthavenvervoer:
1 - 3 pers. | 4 - 7 pers. | +7 pers. | |
BELGISCHE LUCHTHAVENS | |||
Brussels National Airport (Zaventem) | €130/rit | +€20 | O.A. |
Charleroi Airport | €175/rit | +€25 | O.A. |
Luik Airport | €110/rit | +€20 | O.A. |
Antwerpen Airport | €140/rit | +€20 | O.A. |
Oostende Airport | €310/rit | +€40 | O.A. |
NEDERLANDSE LUCHTHAVENS | |||
Maastricht Airport | €90/rit | +€20 | O.A. |
Eindhoven Airport | €130/rit | +€20 | O.A. |
Amsterdam Airport (Schiphol) | €295/rit | +€45 | O.A. |
Rotterdam Airport | €285/rit | +€45 | O.A. |
DUITSE LUCHTHAVENS | |||
Düsseldorf International Airport | €160/rit | +€25 | O.A. |
Düsseldorf Weeze Airport | €170/rit | +€30 | O.A. |
Köln Airport | €175/rit | +€35 | O.A. |
Frankfurt Airport | O.A. | O.A. | O.A. |
München Airport | O.A. | O.A. | O.A. |
FRANSE LUCHTHAVENS | |||
Lille (Rijsel) Airport | €290/rit | +€45 | O.A. |
Charles De Gaulle Airport (Paris) | O.A. | O.A. | O.A. |
Orly Airport (Paris) | O.A. | O.A. | O.A. |
Rijsel Airport | O.A. | O.A. | O.A. |
Op dinsdag 29 oktober heeft de Seniorenadviesraad (SAR) plaats gevonden. In bijlage is het verslag terug te vinden.
Het college van burgemeester en schepenen heeft kennis genomen van het verslag van de Seniorenadviesraad.
Op dinsdag 8 oktober heeft het LOK plaats gevonden. In bijlage is het verslag terug te vinden.
Het college van burgemeester en schepenen heeft kennis genomen van het verslag van het LOK.
Besluit gemeentelijk subsidiereglement kinderopvang 2016 (zie bijlage).
In kader van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente Zonhoven kan een gemeentelijke subsidie toegekend worden aan organisaties, initiatieven en personen die in Zonhoven activiteiten ontwikkelen op vlak van kinderopvang. Deze subsidie wordt toegekend onder de vermelde voorwaarde in het 'Besluit subsidiereglement kinderopvang', goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 juni 2016 (in bijlage).
Toelichting subsidie aanvragen
Alle subsidieaanvragen voor het werkingsjaar 2024 (van 1 september 2023 t.e.m. 31 augustus 2024) werden tijdig en volledig met de gevraagde bijlagen ingediend.
Overzicht uitbetaling kinderopvang 2024
ORGANISATIE | BEDRAG |
Kinderdagverblijf Kleine Maatjes | € 2 945,10 |
De Klodsberg | € 2 266,39 |
De Pagadder | € 1 516,39 |
't Alvermanneke | € 11 247,73 |
Ferm Kinderopvang | € 6 320,10 |
Opvang Toverfluit - Kosmos | € 3 853,71 |
De Kleurdoos | € 1 250,00 |
De Lettermolen | € 1 250,00 |
De Zonnewijzer | € 1 250,00 |
De Horizon | € 1 250,00 |
De St@rtbaan | € 1 250,00 |
TOTAAL: | € 34 399,42 |
In bijlage is de volledige berekeningswijze en puntentoekenning terug te vinden.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de uitbetaling van de subsidies kinderopvang 2024 aan de kinderopvanginitiatieven en kleuter- en basisscholen goed.
Het bestek en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst poetsdiensten”.
PV van opening
Offertes
Verslag van nazicht
Het is wenselijk om een schoonmaakbedrijf aan te stellen voor het schoonmaken van de Kwint en de evenementenhal Den Dijk na evenementen in het weekend. Er wordt ook een optie voorzien om een poetsteam op te kunnen roepen in geval van afwezigheid bij ons eigen poetspersoneel.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst poetsdiensten” werd een bestek met nr. 2024-637-poetsdiensten opgesteld door de Dienst Contractmanagement.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 56.859,50 excl. btw of € 68.800,00 incl. 21 % btw voor de gehele duur van vier jaar.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 24 september 2024 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 24 september 2024 de plaatsingsprocedure te starten.
De offertes dienden het bestuur ten laatste op 15 oktober 2024 om 11.00 uur te bereiken.
De verbintenistermijn van 120 kalenderdagen eindigt op 12 februari 2025.
Er werden 3 offertes ontvangen :
Het verslag van nazicht werd opgesteld op 25 oktober 2024.
Er wordt voorgesteld om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde Quality Facility Support, Nieuwpoortlaan 15-B te 3600 Genk tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver.
Goedkeuring wordt verleend aan het verslag van nazicht van de offertes van 25 oktober 2024, opgesteld door de Dienst Contractmanagement.
Het verslag van nazicht van de offertes in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
De opdracht “Raamovereenkomst poetsdiensten” wordt gegund aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde Quality Facility Support, met ondernemingsnummer 0888.255.130, Nieuwpoortlaan 15-B te 3600 Genk tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver.
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2024-637-poetsdiensten.
De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het exploitatiebudget van het meerjarenplan 2020-2025 op MJP000171 (De nodige werkingsmiddelen voor de poetsdienst worden aangekocht en bijgewerkt. - kleine poetsmaterialen).
Met deze ingreep kunnen spanningsklachten verholpen worden.
De kosten voor de cabine en de plaatsing zijn 100% ten laste van Fluvius.
Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met de kosteloze plaatsing van deze 4 elektriciteitscabines:
Deze percelen zijn eigendom van de NMBS.
Met deze ingreep kunnen spanningsklachten verholpen worden.
De kosten voor de cabine en de plaatsing zijn 100% ten laste van Fluvius.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de kosteloze plaatsing van deze 2 elektriciteitscabines:
Bij de locatie van de Houthalenseweg wordt opgemerkt dat dit mogelijk niet haalbaar is, omwille van de toekomstige ontwikkeling van de fietssnelweg Kolenspoor. Voor de kruising van de fietssnelweg met de Houthalenseweg opteerde het college destijds voor een ongelijkvloerse kruising (= ondertunneling), gezien het profiel, de verkeersintensiteit en het snelheidsregime van deze weg. Dit dient met de provincie Limburg verder uitgeklaard te worden alvorens deze locatie in aanmerking komt.
De e-mail van 22 oktober 2024 vanwege ACOD, met stakingsaanzegging voor 7 november 2024.
"Het gemeenschappelijk vakbondsfront organiseert op 7 november 2024 een actiedag in Brussel.
Deze actie is gesteund op volgende eisen:Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de e-mail van 22 oktober 2024 vanwege ACOD, met stakingsaanzegging voor donderdag 7 november 2024.