Terug
Gepubliceerd op 20/03/2024

2024_CBS_00236 - Sensibiliseringscampagne bescherming van de huid - Smeerweer - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 12/03/2024 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Johny De Raeve, burgemeester

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2024_CBS_00236 - Sensibiliseringscampagne bescherming van de huid - Smeerweer - Goedkeuring 2024_CBS_00236 - Sensibiliseringscampagne bescherming van de huid - Smeerweer - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

  • Doel van de campagne  

Met de dienst welzijn willen we deze lente/zomer/nazomer de burgers van Zonhoven bewust maken van het belang van bescherming van de huid tegen zonnestralen. Graag beginnen we hiervoor in de maand april gezien er dan reeds sprake kan zijn van schadelijke UV-stralen. 

In deze sensibiliseringsacties willen we de focus leggen op de UV-index, omdat mensen vaak niet weten wanneer ze zich moeten insmeren of beschermen tegen de zon. De UV-index geeft een goede indicatie van de sterkte van de zonnestraling op de onbeschermde huid. Het is daarom belangrijk om de UV-index te volgen als richtlijn voor bescherming, niet de warmte. Vanaf UV-index 3 is het van belang om je huid te beschermen tegen de zon.
Een extra reden om met deze acties de focus te leggen op de UV-index is de campagne van de Vlaamse Overheid, 'Smeerweer'. Met deze campagne wil de Vlaamse Overheid de burger sensibiliseren om verstandig om te gaan met UV. Het materiaal, wat de Vlaamse Overheid gebruikt om te sensibiliseren, kunnen we ook gebruiken als inspiratie of als effectief middel voor de sensibilisering. Zie ook de website, nl. https://www.zorg-en-gezondheid.be/smeerweer 

(Meer informatie: de kracht van de zonnestralen wordt bepaald door de stand van de zon, niet de temperatuur. Zelfs op een koele dag kan de zonnestraling krachtig genoeg zijn om schade aan te richten.)

Binnen de eerstelijnszone-Herkenrode (Eerstelijnszone Herkenrode verbindt iedereen actief in zorg en welzijn in Alken, Diepenbeek, Hasselt, Herk-de-Stad en Zonhoven) zijn we de enige gemeente die nog niets gedaan heeft i.k.v. deze sensibiliseringscampagne. Dit jaar lijkt ons de uitgelezen kans om hiermee aan de slag te gaan. Voor de uitwerking doen we, net zoals bovenvermelde gemeenten van de ELZ Herkenrode, beroep op de intergemeentelijk preventiewerker van de ELZ Herkenrode, nl. Marlies Peeters. Bij haar kunnen we terecht voor extra inspiratie, materiaal, e.a. Hasselt en Herk-de-Stad bieden smeerpalen aan bovenop hun sensibiliserende campagne, Diepenbeek voorziet smeerpunten voor hun personeel in combinatie met een brede burgergerichte sensibiliserende campagne en Alken heeft enkel een sensibiliserende campagne gedaan. 

  • Wie?

We willen ons met de sensibiliseringsacties richten op alle burgers van de gemeente Zonhoven. Bescherming van de huid is voor alle generaties van belang, nl. kinderen, jongvolwassenen, volwassenen en senioren.

  • Hoe & wanneer?

We willen enkele smeerpalen met een link (m.b.v. QR-code) naar de UV-index uitwerken en plaatsen op evenementen in de gemeente Zonhoven in de periode (lente/zomer/nazomer). We willen ervoor proberen te zorgen dat de smeerpalen zoveel mogelijk in the picture komen bij de bevolking (doel: herhaling & herkenbaarheid).

We geven alvast mee dat we zulke palen ter beschikking hebben in het magazijn. Deze werden aangekocht tijdens de Coronacrisis om alcoholgel aan te bieden. Bij deze smeerpalen kunnen burgers dan gratis zonnecrème nuttigen én krijgen ze informatie over de UV-index op het moment zelf (informatie: moet er op dat moment gesmeerd worden?). Voor deze UV-index maken we gebruik van volgende website, nl. Hoe kan je je beschermen tegen uv-stralen? | UV-index (uvindex.be). Deze website werkt ook met een app 'SunSmart'. We zullen gebruik maken van de twee hulpmiddelen. 

Op dit moment denken we aan volgende evenementen, nl. 

  • Buitenspeeldag, 17.04.2024 – start van de campagne (zie hieronder meer informatie) 
  • 1 of 2 marktacties waar we met onze stand staan + 1 smeerpaal (in april/mei en eind augustus)
    • Hiervoor kunnen we eveneens beroep doen op Marlies Peeters. Zij kan onze marktacties mee ondersteunen.
    • Doelpubliek: marktbewoners – alle categorieën van de bevolking
  • Zonhoven trapt Door 
  • Eventueel eigen jeugdkampen zoals Grabbelpas 
  • Vélo Verwenroute, nl. 22.09.2024 

Mogelijks komen er nog enkele evenementen bij waar we nu nog geen zicht op hebben. 

De eerste sensibiliseringsactie zal doorgaan op de buitenspeeldag voor kinderen op het terrein van Ten Eikenen. Die dag zullen we onze campagne richten op zowel kinderen als hun ouders. We zullen een stand zetten met sensibiliseringsmateriaal (inclusief 1 smeerpaal) waarbij de kinderen kunnen eendjes vissen. Als prijs voorzien we verschillende dingen, nl.

  • Kleine tubes zonnecrème (elk kind)
  • Petjes
  • Zonnebrillen 

Ook willen we, deze dag, een hoofdprijs met schiftingsvraag voorzien. Hiervoor dachten we aan een ‘sensibiliseringspakket' met verschillende materialen die men kan gebruiken om zich te beschermen tegen de zon, nl. zonnecrème, petje, parasol, zonnebril, T-shirt met UV-index, of mogelijks andere dingen). Deze hoofdprijs zal d.m.v. ‘eendjesvissen’ en het invullen van 2 schiftingsvragen gewonnen kunnen worden. De schiftingsvragen zijn: 1) Hoeveel smeerbeurten denk je te halen uit 1 smeerpaal? 2) Hoeveel mensen hebben meegedaan?

  • Wat?
    • Materiaal
      • 2 palen (1 reservepaal) 
    • Aankoop zonnecrème
      • We zouden willen starten met de aankoop van 10 liter zonnecrème. In een smeerpaal kan er 1 flacon van 1 liter zonnecrème. Mogelijks moeten we in het totaal 20 liter zonnecrème bestellen om de hele periode te kunnen overbruggen).
    • Sensibilisatiemateriaal – zie bijlage
    • Standje om volk aan te trekken

  • Onderhoud palen

Diegene die het evenement organiseert, is verantwoordelijk voor de onderhoud van de palen. 

  • Samenwerking

Voor de uitwerking van deze sensibiliseringscampagne werken we nauw samen met de collega’s van FAM, vrije tijd en communicatie om de campagne goed te doen verlopen.

  • FAM: het in orde brengen van de smeerpalen
  • Vrije tijd: zicht krijgen op evenementen
  • Communicatie:
    • Pimpen van de smeerpalen
    • Pimpen van ons materiaal (petten, zonnebrillen, e.a.)
    • Uitnodigen van de pers: In onderling overleg bekijken we op welke momenten het interessant is om de pers uit te nodigen. 
    • Drukken promotiemateriaal
    • Bedenken van een goede slogan

  •  Budget

Gezien we dit jaar de start maken van de campagne zal de campagne dit jaar iets duurder zijn. Dit komt door verschillende dingen, nl.  

  • Het klaarmaken alsook het pimpen van de smeerpalen. Hiervoor voorzien we €3000 voor folders, het pimpen van de palen, allerlei drukwerken, aankleden van de palen en evt. ook bijbestellen van zonnecrème. 
  • De aankoop van materiaal om ons standje in te kleden. We zouden graag een kraam 'eendjes vissen' huren om mensen te lokken aan onze stand (voor de buitenspeeldag en de marktactie): €400. 
  • De aankoop van zonnecrème:
    • Kleine tubes met opdruk: €1200 (500 exemplaren)
    • Grote flacons - We zouden graag beginnen met 10 stuks. Dit komt neer op een kost van €650. 
  • Materiaal voor de buitenspeeldag - algemeen promotiemateriaal (gepimpte zonnebrillen, gepimpte petten, gepimpte strandballen): €1200
  • Prijzenpakket van de hoofdprijs: €55 

Wanneer de campagne goed geëvalueerd wordt, zouden we deze volgend jaar (2025) willen herhalen. Dan is de kostprijs een heel stuk lager. Het zal dus nu een investering voor de toekomst zijn.  

Graag geven we ook nog mee dat het om een transversale campagne gaat voor de gehele bevolking. Hierdoor doen we voor de budgetten beroep op budgetten zowel van het OCMW als van de gemeente. 

  • Alternatieven

We namen ook contact op met Sundo, een bedrijf in West-Vlaanderen (Kortrijk). Zij werken met SMOT-spots en nemen alles in hun verantwoordelijkheid. In de bijlage kunnen jullie hierover meer informatie terugvinden (powerpoint). Na kennismaking en gesprekken met één van de verantwoordelijken van Sundo bleek deze optie veel duurder te zijn. De kostprijs zou neerkomen op een budget van €9347,25 voor het verhuur van 3 palen voor 5 maanden. Na gesprek met de sectorverantwoordelijke en de verantwoordelijke schepen kozen we ervoor om met hen niet verder samen te werken. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt de sensibiliseringscampagne in het kader van de bescherming van de huid goed.