De gemeenteraadsleden beschikken over de mogelijkheid om de goedgekeurde notulen via eBesluit te raadplegen.
Het college van burgemeester en schepenen heeft geen opmerkingen over het verslag. Bijgevolg is het verslag van de zitting van 26 november 2024 goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van het orgaan.
Het huidige reglement dateert van 11 oktober 2022. Ten opzichte van dit reglement zijn er volgende kleine aanpassingen gedaan:
Het college van burgemeester en schepenen keurt het voorstel tot huishoudelijk reglement goed.
College van burgemeester en schepenen
Het college van burgemeester en schepenen zal plaatsvinden op dinsdagnamiddag vanaf 13.30 uur, zoals gebruikelijk. Er zijn echter enkele uitzonderingen waarbij de datum is gewijzigd of is besloten de zitting te annuleren:
Gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn
De kalender voor deze raden werd ter kennisneming besproken tijdens het college van burgemeester en schepenen op dinsdag 26 november jl. Het voorstel werd gevolgd, met de aanpassing om de vergadering in juni te verplaatsen van maandag 30 juni naar maandag 23 juni.
Het aanvangsuur, nl. 20.00 uur, blijft ongewijzigd ten opzichte van de vorige legislatuur.
Bijzonder Comité Sociale Dienst
Het bijzonder comité voor de sociale dienst vergadert in principe tweewekelijks op maandag. De eerste bijeenkomst van 2025 vindt plaats op 13 januari. Op verzoek van enkele leden, die dit beter kunnen combineren met hun werkuren, wordt het aanvangsuur gewijzigd van 17.15 uur naar 17.30 uur.
Er zijn echter enkele uitzonderingen waarbij de tweewekelijkse vergaderfrequentie wordt aangepast, bijvoorbeeld door feestdagen of schoolvakanties. De gewijzigde data zijn opgenomen in de nieuwe kalender.
Deadlines agenda:
In de kalender zijn ook de deadlines voor het verzenden van de dagordes opgenomen. Deze deadlines worden eveneens vermeld in het huishoudelijk reglement.
Er zal een vereenvoudigde versie van de kalender, zonder de deadlines, gepubliceerd worden op de SharePoint-pagina voor de raadsleden. Deze dient als back-up naast de vergaderverzoeken die naar hun Zonhoven-account zullen worden verstuurd.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de kalender van de verschillende bestuursorganen voor 2025.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van de bestelbons goed.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van bestelbons goed voor een bedrag van €11.626,08.
Nota van de dienst
De heer Gunther Vanlingen is volledig in orde met de voorschriften betreffende de tijdelijke handel op zijn vestigingsadres:
- machtiging ambulante handel
- verzekeringen BA brand en uitbating
- FAVV.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de aanvraag van Gunther Vanlingen, Zavelstraat 48 te Zonhoven, goed om tijdens de periode van begin december tot en met begin maart, tijdens de weekends (vrijdag, zaterdag en zondag) van 16.30 uur tot 21.30 uur zijn frietkraam uit te baten op zijn vestigingsadres.
De samenwerkingsovereenkomst intergemeentelijke preventiewerking moet vernieuwd worden omwille van de fusie met Kortessem. Daarnaast is er een uitgebreide evaluatie gemaakt rond de intergemeentelijke preventiewerking. Er zijn daar een aantal verbetersuggesties uit voortgekomen, onder andere omtrent het werkgeverschap.
Deze mogelijke aanpassingen zullen voorgesteld worden door ELZ Herkenrode bij de opmaak van een nieuwe samenwerkingsovereenkomst aan de lokale besturen in het begin van de nieuwe legislatuur. Aangezien de opzeg conform de samenwerkingsovereenkomst dient te gebeuren ten laatste op 31 december 2024, vraagt ELZ Herkenrode nu reeds het akkoord om de huidige samenwerkingsovereenkomst stop te zetten en de voorbereidingen te mogen treffen voor de opmaak van een nieuwe samenwerkingsovereenkomst.
Het college van burgemeester en schepenen gaat ermee akkoord dat ELZ Herkenrode de samenwerkingsovereenkomst intergemeentelijke preventiewerking stopzet en de nodige voorbereidingen treft voor de opmaak van een nieuwe samenwerkingsovereenkomst die in het begin van de volgende legislatuur aan de lokale besturen zal voorgesteld worden.
Jaarlijks wordt in uitvoering van het bovenvermelde reglement een subsidie betaald aan socio-culturele verenigingen van de cultuurraad.
Meerjarenplan: 2020-2025
Beleidsdomein: Mens en maatschappij.
Subsidie ten dienste van diverse organisaties en acties.
MJP 000 136 Werkingssubsidie voor de culturele verengingen aangesloten bij de cultuurraad - budget € 25.000.
De cultuurraad heeft een positief advies gegeven over de verdeling en uitbetaling van de subsidies in haar vergadering van dinsdag 12 november 2024.
Verduidelijking bij de subsidiebedragen:
Het college van burgemeester en schepenen besluit de subsidies uit te keren aan de verenigingen volgens bovenstaande tabel.
Opmetingsplan;
Schattingsverslag;
Ontwerp-huurovereenkomst;
Ontwerp-akkoordverklaring recht van opstal.
Op 11 februari 1977 werd een huurovereenkomst afgesloten tussen de gemeente Zonhoven en vzw De Waerde voor de gemeentegronden gelegen aan de Waardstraat. De huurovereenkomst is niet aangepast aan de huidige situatie, het gebouw dat op deze gronden staat werd ook niet opgenomen in deze huurovereenkomst.
Vanuit vzw De Waerde kwam de vraag om deze situatie te regulariseren. Bij vzw Ten Eikenen-Kolveren heeft de gemeente enkele jaren geleden een zeer vergelijkbare oefening gedaan.
Na verschillende overlegmomenten met de vzw werd voorgesteld om deze situatie recht te zetten door middel van een recht van opstal te verlenen voor het gebouw en het geasfalteerde gedeelte van het perceel dat erbij gelegen is (deel perceel sectie C nr. 300h). De onbebouwde delen van nr. 300h en de andere 2 percelen die ze in gebruik hebben (nrs. 288b en 291b) zullen terug verhuurd worden, dit is het grasveld van perceel 300h tussen de gebouwen van de vzw en de Waardstraat, en de twee percelen ten noorden van de gebouwen, zijnde deel het voetbalveld (percelen nr. 291B) alsook het kleiner voetbalveld nog meer naar het noorden (nr. 288b). De toegangsweg zal uit de huur gesloten worden. De speeltuin wordt ook niet opgenomen in de huurovereenkomst
Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting op 5 november 2024 de ontwerpovereenkomsten goed. Na de goedkeuring van deze documenten vond nog een gesprek plaats met de vzw, hier kwam ook naar boven dat er een administratieve fout gemaakt werd in de ontwerpdocumenten dewelke ter goedkeuring voorgelegd werden aan het college van burgemeester en schepenen in zitting op 5 november 2024, nl. betreffende de jaarlijkse cijns voor het recht van opstal.
Vanuit de vzw De Waerde kwam altijd de vraag om gelijk behandeld te worden zoals vzw Ten Eikenen-Kolveren en bijgevolg de overeenkomsten ook gelijk te stellen met deze van vzw Ten Eikenen-Kolveren. Dit gelet op de zeer grote gelijkenis - zowel in feite als historisch bekeken - tussen beide verenigingen. Niet enkel hebben zij een zeer soortgelijke werking en aanbod, beide verenigingen hebben ook met eigen middelen zelf gebouwen gezet. Voor beide verenigingen bestonden er ook oude overeenkomsten die niet geheel overeenkomen met de werkelijkheid. Beide verenigingen hebben zowel een groot stuk grond in gebruik die logischerwijze gehuurd wordt en een relatief bekeken kleiner stuk waar ze best zakelijke rechten op verkrijgen, gelet op de reeds bestaande gebouwen dewelke in volledig beheer bij de vzw liggen.
Ten Eikenen-Kolveren dient géén jaarlijkse cijns te betalen voor het recht van opstal, ze betalen wel huur voor de gronden die vallen onder hun huurovereenkomst.
De vrijstelling op het betalen van de jaarlijkse cijns werd in het dossier van Ten Eikenen-Kolveren beslist door het bestuur en gemotiveerd op basis van het feit dat de opstallen (gebouwen) die staan op het deel in recht van opstal gegeven, er al stonden vóór het verlenen van het recht van opstal én zelf gebouwd (bekostigd) werden met financiële middelen vanuit de vzw zelf. Dit is een situatie die anders is dan alle andere recht van opstallen dewelke de gemeente de laatste jaren heeft verleend, waarbij een leeg stuk grond in opstal gegeven werd aan een vereniging, waarop een gebouw gebouwd werd door de betreffende vereniging maar echter werd de bebouwing in grote mate mede-gefinancierd door de gemeente. Er is m.a.w. sprake van een feitelijk ongelijke situatie tussen vzw Ten Eikenen en andere verenigingen dewelke een recht van opstal toebedeeld kregen. Op basis van het feit dat er alreeds gebouwen stonden op het te verlenen recht van opstal én deze zelf bekostigd zijn geweest door de vzw, werd oa. beslist dat de vzw geen jaarlijkse cijns diende te betalen. Daarnaast betaalt de vzw Ten Eikenen-Kolveren wel huur voor de delen in huur. In vergelijking met de situatie vóór het verlenen van het recht van opstal en nieuwe huurovereenkomst in 2020, diende de vzw Ten Eikenen-Kolveren meer te betalen dan voorheen, dewelke in ondergeschikte orde ook een motivering uitmaakte voor het verlenen van het kosteloos recht van opstal. Diezelfde feiten als voorhanden bij Ten Eikenen-Kolveren zijn ook hier voorhanden bij De Waerde, waardoor aangeraden wordt ook voor De Waerde vzw het recht van opstal kosteloos te verlenen. Daarnaast zal, ook zoals bij Ten Eikenen-Kolveren, een huurovereenkomst aangegaan worden voor het grootste deel van de gronden bij De Waerde vzw waarvoor ze wel huurgelden moeten betalen. Op basis van het feit dat de opstallen reeds gebouwd zijn en gefinancierd werden door de vzw, alsook gelet op het gelijksheidsbeginsel, wordt aangeraden dat de vzw De Waerde geen jaarlijkse cijns dient te betalen voor het recht van opstal.
Er dient opgemerkt te worden dat bij het einde van het recht van opstal, de opstallen overgedragen worden aan de gemeente Zonhoven zonder de vereiste van een vergoeding aan de vzw. Er kan natuurlijk ook steeds beslist worden om na de afloop van het recht van opstal, de termijn daarvan te hernieuwen of verlengen.
Hiernaast kwamen vanuit de vzw De Waerde enkele kleinere vragen dewelke aangepast werden in de model-overeenkomsten in bijlage. Dit betreft vnl. zaken ter verduidelijking.
Financieel:
De huidige - geïndexeerde - jaarlijkse huurprijs o.b.v. de huurovereenkomst uit 1974 bedraagt 112,75 euro in 2024. De nieuwe huurovereenkomst bedraagt 289,08 euro per jaar en wordt jaarlijks geïndexeerd. De kosten in navolging voor het vestigen van het recht van opstal dienen gedragen te worden door de vzw.
Het college van burgemeester en schepenen is principieel akkoord om een deel van het perceel kadastraal gekend afd. 2, sectie C nr. 300h (lot 1 zoals weergegeven op het plan van 19/10/2024 van landmeter-expert Guy Gillissen), 42a67ca groot, in recht van opstal te geven aan vzw De Waerde zonder een jaarlijkse cijns te moeten betalen, conform de ontwerp-akkoordverklaring in bijlage.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen is principieel akkoord om de percelen afd. 2, sectie C nrs. 288b, 291b en deel 300h (nl. lot 2 zoals weergegeven op het plan van 19/10/2024 van landmeter-expert Guy Gillissen) te verhuren aan vzw De Waerde aan de huurprijs van, gecumuleerd, 289,08 euro per jaar.
Het bestek en de raming voor de opdracht “Meerjarige opdracht voor het leveren van boeken voor de bibliotheek”.
In het kader van de opdracht “Meerjarige opdracht voor het leveren van boeken voor de bibliotheek” werd een bestek met nr. 2024-646-boeken_bib opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 173.553,72 excl. btw of € 210.000,00 incl. 21 % btw.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking, en om de plaatsingsprocedure op te starten en een aankondiging van opdracht op nationaal niveau te verzenden.
Het bestek met nr. 2024-646-boeken_bib en de raming voor de opdracht “Meerjarige opdracht voor het leveren van boeken voor de bibliotheek”, opgesteld door de Dienst Contractmanagement worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 173.553,72 excl. btw of € 210.000,00 incl. 21 % btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking voor de opdracht “Meerjarige opdracht voor het leveren van boeken voor de bibliotheek” wordt opgestart.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 7 januari 2025 om 11.00 uur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van het meerjarenplan 2020-2025 op MJP000001 (De bib zorgt voor een actuele fysieke en digitale collectie boeken, voor kinderen, jongeren en volwassenen en ook voor specifieke doelgroepen).
Het perceel is kadastraal gekend als afdeling 3, sectie E, nummer 88E/deel.
Het deel van het perceel 88E, weergegeven in gele kleur op het metingsplan, opgesteld door Studiebureau Geotec bv, heeft een oppervlakte van 36ca.
Het perceel is volgens het gewestplan gelegen in woongebied.
Het perceel is niet gelegen binnen een BPA/RUP.
Het perceel is gelegen binnen de goedgekeurde verkaveling 1332.E.874.2.
Op het perceel werd een vergunning afgeleverd voor het rooien van 3 bomen, bouwen van 3 meergezinswoningen met 39 wooneenheden, ondergrondse parking, hoogspanningscabine, plaatsen van 39 warmtepompen, aanleg van trage verbinding en tijdelijke bemaling voor aanleg van een parkeerkelder dd. 05/12/2023.
Op het deel van het perceel 88E werd de hoogspanningscabine opgericht.
Opmerkingen:
Het deel van het perceel 88E is de nieuwe hoogspanningscabine en wordt verkocht zoals goedgekeurd in de omgevingsvergunning.
Het college van burgemeester en schepenen heeft geen opmerkingen bij de verkoop van een deel van het perceel afdeling 3, sectie E, nummer 88E, weergegeven op het metingsplan, opgesteld door Studiebureau Geotec bv, met een oppervlakte van 36ca.
Het perceel is kadastraal gekend als afdeling 3, sectie E, nummer 227G.
Het perceel is volgens het gewestplan gelegen in woongebied.
Het perceel is niet gelegen binnen een BPA/RUP.
Het perceel is niet gelegen binnen een goedgekeurde verkaveling.
Op het perceel werd een vergunning afgeleverd voor het bouwen van 2 halfopen eengezinswoningen dd. 30/04/2024.
Opmerkingen:
De twee halfopen eengezinswoningen worden verkocht zoals goedgekeurd in de omgevingsvergunning.
Het college van burgemeester en schepenen heeft geen opmerkingen bij de verkoop van de twee halfopen woningen op het perceel afdeling 3, sectie E, nummer 227G, weergegeven op het metingsplan van 05/11/2024, opgesteld door landmeter-expert Denise Ballet, met een oppervlakte van 11a 33ca (lot 1) en 10a 81ca (lot 2).
Het perceel is kadastraal gekend als afdeling 3, sectie F, nummer 590D2.
Het perceel is volgens het gewestplan gelegen in woongebied.
Het perceel is niet gelegen binnen een BPA/RUP.
Het perceel is gelegen binnen de goedgekeurde verkaveling 7204.V.204 (lot 11).
Opmerkingen:
Het perceel 590D2 wordt vervreemd door schenking.
Het perceel is gekend als lot 11 van de goedgekeurde verkaveling.
Het college van burgemeester en schepenen heeft geen opmerkingen bij de schenking van het perceel afdeling 3, sectie F, nummer 590D2, weergegeven op het kadastraal percelenplan van 18/11/2024, met een oppervlakte van 7a 95ca.
Omgevingsvergunningsaanvraag van Gorissen Katrien (2024/00101), Zandstraat 96A te 3500 Hasselt, voor het verbouwen en uitbreiden van een ééngezinswoning met bronbemaling, gelegen op kadastraal perceel 1ste afdeling, sectie A, nummer 336R en gelegen aan Hortstraat 64.
De hoorzitting inzake het beroep van Vanderspikken Jelle tegen de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van Zonhoven, d.d. 03/09/2024 waarbij een voorwaardelijke vergunning werd verleend voor het verbouwen en uitbreiden van een ééngezinswoning met bronbemaling, zal plaatsvinden op dinsdag 10 december 2024 om 10.00 uur.
Deze hoorzitting zal plaatshebben in de Europazaal van het Bestuursgebouw van het Provinciehuis, Universiteitslaan 1 te Hasselt.
Onderstaande richtlijnen dienen aangehouden te worden bij het bezoek aan het Provinciehuis:
- Er worden slechts 2 personen toegelaten voor iedere betrokken partij. Dit betekent dat enkel uzelf met uw vertegenwoordiger aanwezig kan zijn op de hoorzitting.
- Indien personen ziektesymptomen vertonen of personen in hun gezin ziek zijn of symptomen vertonen, wordt met aandrang gevraagd NIET naar de hoorzitting te komen en een vertegenwoordiger af te vaardigen.
- Om de samenkomst van het aantal wachtende personen te beperken vragen we om enkel naar het Provinciehuis te komen op het gevraagde uur.
- De aanwijzingen op de voorziene stickers/bordjes zijn strikt op te volgen.
- De spreektijd zal beperkt worden tot ca.10 minuten per partij. Dit om de strikte timing van de hoorzittingen te kunnen garanderen.
- De Europazaal is uitgerust met een grote tafel van ca. 4m bij 4m waarbij de aanwezige personen kunnen vergaderen met inachtneming van een fysieke afstand van 1,5m.
Met het oog op een vlot verloop van de hoorzitting wordt aangeraden om het verslag van de Provinciale Omgevingsambtenaar voorafgaandelijk te raadplegen. Een afschrift van dit verslag zal beschikbaar worden gesteld via het Omgevingsloket door middel van een bericht dat u kan terugvinden onder ‘alle gebeurtenissen’ of via een bericht voor het beroepschrift dat u kan terugvinden onder de procedurestap ‘fase beroepsperiode’ > ‘beroepschrift’ > ‘acties en overzicht’. Zodra het verslag wordt opgeladen op het Omgevingsloket zal u hiervan een melding ontvangen per e-mail.
Het college van burgemeester en schepenen beslist niet aanwezig te zijn op de hoorzitting van 10 december 2024.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het schrijven van de provincie Limburg van 5 november 2024, nl.:
“Hierbij deel ik u mee dat het beroep van de heer Vanderspikken Jelle, ingediend tegen de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van Zonhoven d.d. 2024-09-03, waarbij een vergunning afgegeven werd, aan mevrouw Gorissen Katrien, Zandstraat 96A, 3500 (IIOA – Inrichtingsnummer: 20201226-0009), voor het project ‘verbouwen woning en uitbreiding bronbemaling’, ter plaatse Hortstraat 64, 3520 Zonhoven als administratief volledig en ontvankelijk wordt beschouwd. Het onderzoek van het beroep wordt heden gestart.
Overeenkomstig artikel 66 van het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 moet de deputatie uitspraak doen over uw beroep binnen een termijn van 60 dagen na datum van de ontvankelijk- en volledigverklaring van het (laatste) beroep. Deze termijn kan éénmalig met 60 dagen worden verlengd in uitzonderlijke omstandigheden (toepassing van de administratieve lus/aanvraag die wegenwerken omvat) of op gemotiveerd verzoek van de vergunningsaanvrager.
Er zal een hoorzitting georganiseerd worden op 10 december 2024. Hiervoor zal u nog een aparte uitnodiging ontvangen.”
Volgende argumentatie werd gevoegd bij het beroepsdossier:
“Beroepschrift ivm Dosiernummer 2024/00101, OMV_2024069914 met betrekking tot het document "besluit van het college van burgemeester en schepenen tot de verlening van een omgevings vergunning", beslissing_omgevingsvergunning_20240827_152330_0.pdf.
Het beroepschrift doet betrekking op de lozingspunten van de voorgestelde bronbemaling en verleende adviezen hieromtrent. Met name en in het bijzonder, volgende paragrafen:
Pagina 2: "Het bemalingswater dient in eerste instantie op de gracht op de perceelsgrens geloosd worden. Indien blijkt dat de gracht niet waterdragend is of dat het lozen van het bemalingswater voor hinder naar de omgeving zorgt, kan hier van afgeweken worden. Het water kan dan op de openbare riolering geloosd worden. Dit dient op voorhand naar de dienst leefmilieu gecommuniceerd te worden waarbij de toelating van Aquafin wordt meegestuurd."
Pagina 7: "De exploitant geeft aan te willen lozen op de gracht aan de linkerzijde en achterzijde van het perceel. Volgens gemeentelijke gegevens mondt deze gracht uiteindelijk uit in het gemengd stelsel op de De Drij Dreven. De gemeente heeft geen zicht of de grachten nog waterdragend zijn. Aan de straatkant ligt een gemengde riolering. Een lozing op de achterliggende gracht verkiest de voorkeur gezien het grondwater maximaal kan infiltreren."
Pagina 7: "Het bemalingswater dient in eerste instantie op de gracht op de perceelsgrens geloosd worden. Indien blijkt dat de gracht niet waterdragend is of dat het lozen van het bemalingswater voor hinder naar de omgeving zorgt, kan hier van afgeweken worden."
Pagina 8: "Het bemalingswater dient in eerste instantie op de gracht op de perceelsgrens geloosd worden. Indien blijkt dat de gracht niet waterdragend is of dat het lozen van het bemalingswater voor hinder naar de omgeving zorgt, kan hier van afgeweken worden."
Beroep:
De achterzijde van perceel Afd 1, A336R loopt licht hellend af richting de achterste perceelgrens, grenzend aan naburig perceel Afd1, A336W (waarvan ik eigenaar ben). Ter hoogte van de achterliggende perceelsgrens van perceel Afd 1, A336R is er geen gracht aanwezig, en is er tevens geen gracht / water loopverbinding aanwezig via perceel Afd1, A336W die voor de afwatering van de bronmaling of eventueel regenwater die via de Voortbeek naar de De Drij Dreven kan in staan. Er is immers nooit een gracht / verbinding via perceel Afd1, A336W richting Voortbeek of De Drij Dreven op het perceel Afd1, A336W aanwezig geweest (dit kan voor minstens 50 jaar bevestigd worden).
De ingediende plannen, waarop de gemeente Zonhoven zijn advies baseert, zijnde:
-BA_D2401_I_B_1_inplanting bestaand-.pdf
-BA_D2401_I_N_2_inplanting nieuw - Gewijzigd-.pdf
-BA_D2401_T_B_1_terreinprofiel bestaand-.pdf
-BA_D2401_T_N_1_terreinprofiel nieuw-.pdf
-BA_D2401_Funderingsplan - Droogzuiging - Gewijzigd-.pdf
geven dan ook de huidige situatie omtrent de grachten, en eventueel mogelijke opties van afwatering van bemalingswater of eventueel regenwater, niet correct weer.
Bijgevolg is het niet aanvaardbaar om het bemalingswater of evt regenwater te lozen via één van de aangrenzende (eventueel lager liggende) percelen, daar dit zware water overlast en hinder zal veroorzaken, met zelfs eventuele vervuiling van de percelen/gronden tot het gevolg (vermits niemand weet wat de zuiverheid is van de grondbemaling, en in het bijzonder ijzer gehalte,PFAS gehalte, etc). De zijloop van de Voortbeek dewelke doorheen perceel Afd1, A336W loopt, heeft zelfs nu reeds moeite om het water af te voeren en bevindt zich circa 94m verder dan de achterperceel grens van Afd 1, A336R. Zie bijlage 2 en 3, inzake overstromingsgevoelige gebieden. Wateroverlast van extra bemalingswater of eventueel regenwater via geen enkele gracht of waterverbinding zal wateroverlast in de buurt en in het bijzonder op mijn perceel gelegen te Afd1, A336W (Hortstraat 56) veroorzaken.
Daarom stel ik voor om :
1) Een plaats bezoek door een gemachtigde ambtenaar te laten uitvoeren om de huidige toestand van zowel perceel Afd1, A336R als het achterliggend perceel Afd1, A336W vast te stellen, met in bijzonder aandacht voor de grachten en mogelijke opties voor de afwatering van bemalingswater of eventueel regenwater. Indien geen plaats bezoek mogelijk is, stel ik voor om zich te baseren op de foto's genomen ter hoogte van het achterliggend perceel Afd1, A336W dewelke in bijlage te raadplegen zijn en de huidige toestand weergeven. Zie dossierstukken bijlage 1, 2 en 3.
2) Op basis van punt 1, hierboven omschreven, het advies omtrent het lozen van het bemalingswater te wijzigen naar: bemalingswater dient geloosd te worden via de openbare riolering zodoende geen wateroverlast, schade toe te brengen tijdens het lozen van bemalingswater aan de omliggende percelen en in het bijzonder het achterliggend perceel Afd1, A336W.
3) Op basis van punt 1, hierboven omschreven, het besluit genomen kan worden dat in Omgevingsvergunning OMV2024069914 zowel in de huidige toestand geen gracht op het perceel Afd1, A336R bevat , als in de nieuwe toestand geen gracht op het perceel Afd1, A336R zal bevatten.
Advies dienst:
De gemeentelijk omgevingsambtenaar (GOA) blijft bij het voorgaand standpunt en wenst hiervoor te verwijzen naar het verslag GOA d.d. 26 augustus 2024, zoals weergegeven in het gunstig advies van het CBS d.d. 3 september 2024.
De gemeente volgt het stappenplan van de bemalingsleidraad van de VMM waarbij het lozen van bemalingswater op de gemengde riolering slechts als laatste optie gezien moet worden. Indien er andere mogelijkheden zijn zoals infiltratie ter plaatse of lozing op een waterloop dienen deze opties eerst bekeken te worden. Wanneer zou blijken dat deze opties niet mogelijk zijn zonder overlast naar omwonenden te zorgen, kan hier weliswaar van afgeweken worden. Dit werd zo ook in het verslag GOA d.d. 26 augustus 2024 gemotiveerd.
In het beroepsschrift wordt aangehaald dat er geen grachten aanwezig zijn waarop het bemalingswater geloosd kan worden ter hoogte van de percelen 336W en 336R, zoals door de eigenaar van perceel 336R werd aangevraagd.
De gemeente Zonhoven beschikt over een kaartlaag waarop de verschillende grachtenstelsels in de gemeente geïnventariseerd werden. Op deze kaart staat ook een gracht aangeduid die vanaf perceel 336R langs perceel 336W richting de Voortbeek loopt. Aangezien deze kaart niet recent geüpdatet werd, kan het zijn dat de huidige situatie niet meer overeenkomt met de situatie zoals weergegeven op deze kaart.
Aangezien de situatie op het terrein steeds kan wijzigen, werd ook in de motivering aangehaald dat lozing op de grachten enkel mogelijk is wanneer er geen overlast veroorzaakt zou worden naar omwonenden toe. Indien blijkt dat lozen op de gracht niet mogelijk is zonder overlast naar omwonenden te veroorzaken, kan geloosd worden op het gemengde rioleringsstelsel.
Het college van burgemeester en schepenen beslist het ingediende beroep negatief te beoordelen en behoudt het standpunt van 3 september 2024.
VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Dossiernummer: 2024/00135
Referentie omgevingsloket: OMV_2024075921
De aanvraag, ingediend door Jente Blokken en Lotte Bylois wonende te Kolmenstraat 81 te 3512 Hasselt, werd ontvangen op 19/06/2024 en op 16/09/2024 ontvankelijk en volledig verklaard.
De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Bremstraat 15A, kadastraal gekend als afdeling 3 sectie F nr. 594Z25.
De aanvraag gaat over het bouwen van een eengezinswoning met carport.
De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).
1. STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS
De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebied.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.
Het project maakt deel uit van de goedgekeurde verkavelingswijziging 7204.V.MI/06\01 goedgekeurd op 15 juni 2022, het betreft lot 3.
De aanvraag wijkt af van de verkavelingsvoorschriften voor wat betreft:
Kroonlijsthoogte:
De verkavelingsvoorschriften stellen dat de maximale kroonlijsthoogte maximaal 6m t.o.v. het maaiveld mag bedragen.
Het ontwerp voorziet een maximale kroonlijsthoogte van 6.05m t.o.v. het maaiveld.
De oorspronkelijke verkaveling 7204.V.MI/06, afgeleverd op 05/06/2000, is ouder dan 15 jaar. Daarom vormen de verkavelingsvoorschriften niet langer een weigeringsgrond en moet er een toetsing gebeuren van de goede ruimtelijke ordening.
Volgende verordeningen zijn van kracht:
• algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, .... goedgekeurd op 10 februari 2023.
2. HISTORIEK
Volgende dossiers zijn relevant:
• Verkavelingsvergunning 7204.V.MI/06 goedgekeurd op 05/06/2000.
• Omgevingsvergunning 7204.V.MI/06\01 voor het slopen van de bestaande bijgebouwen en het bestaande hekwerk aan de straatzijde en het bijstellen van de verkaveling 7204.v.mi/06 naar 3 loten, waarvan loten 1 en 2 voor halfopen bebouwing en lot 3 voor open bebouwing goedgekeurd op 15/06/2022.
• Stedenbouwkundige vergunning (1958/00093) voor het bouwen van een woonhuis - goedgekeurd op 17/04/1958.
• Stedenbouwkundige vergunning (1970/00112) voor het verbouwen en vergroten van een woning - goedgekeurd op 20/08/1970.
3. BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG
Beschrijving van de plaats & omgeving
Het perceel bevindt zich aan de Bremstraat, een gemeenteweg ten zuidwesten van het centrum van Zonhoven.
De omgeving wordt gekenmerkt door residentiële bebouwing in open, halfopen en gesloten verband. De eengezinswoningen worden opgericht met 1 of 2 bouwlagen onder zowel hellende als platte daken. De woningen zijn voornamelijk afgewerkt in een gevelsteen in diverse tinten en texturen.
Het perceel van de aanvraag is onbebouwd. Aan de achterzijde van het perceel bevindt zich de ‘Tuinwijk’, een sociale woonwijk. Het links aangrenzend perceel is eveneens onbebouwd. Het rechts aangrenzend perceel is bebouwd met een vrijstaande eengezinswoning opgericht met 1,5 bouwlaag onder een hellend dak.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag gaat over het bouwen van een vrijstaande eengezinswoning met carport.
De woning wordt opgericht op 5m uit de voorste perceelsgrens, op 3m uit de linker perceelsgrens en op minimaal 3m uit de rechter perceelsgrens.
De woning wordt opgericht met 2 bouwlagen onder een hellend dak. Omwille van de landelijke stijl voorziet men drie verschillende dakvolumes waarbij de kroonlijsthoogte gelegen is tussen minimaal 3,15m en maximaal 6,05m ten opzichte van het maaiveld. De nokhoogtes zijn gelegen tussen minimaal 7,47m en maximaal 10,19m ten opzichte van het maaiveld.
Op 5,30m achter de voorgevel voorziet men op de zolderverdieping aan de rechterzijde een dakkapel.
De bouwbreedte bedraagt 9,50m zowel op het gelijkvloers als op de verdieping. De bouwdiepte bedraagt 15m op het gelijkvloers en 10m op de verdieping, daar de masterbedroom volledig onder het hellend dak van de keuken voorzien wordt. Aan de linkerzijde van de woning wordt een carport opgericht met 1 bouwlaag onder een hellend dak met een kroonlijsthoogte van 2,50m en een nokhoogte van 5,57m ten opzichte van het maaiveld. De carport wordt ingeplant op/tegen de linker perceelsgrens en op 5,50m uit de voorste perceelsgrens. Deze krijgt een bouwdiepte van 6m en een bouwbreedte van 4m.
De woning en carport worden opgericht in een landelijke stijl. De woning wordt afgewerkt met een recuperatie steen gecombineerd met buitenschrijnwerk in zwart aluminium, houten accenten in de vorm van een voordeur en raamluiken en dorpels in natuursteen. De dakbedekking wordt uitgevoerd in grijszwarte dakpannen.
Intern voorziet men op het gelijkvloers een inkomhal met toilet en een trap naar de eerste verdieping, een bureau, een berging, een leefruimte met aansluitend een open keuken. Op de eerste verdieping voorziet men 3 slaapkamers, een dressing, een badkamer en een trap naar de zolder. De zolder zal in de toekomst ingericht worden als speelzolder.
Behoudens de woning en de carport worden er ook verhardingen aangelegd. Men voorziet een oprit met een breedte van 3m ter hoogte van de voorste perceelsgrens naar de carport. Vanuit deze oprit voorziet men aan de rechterzijde een insteek parking. Beide uitgevoerd in waterdoorlatende klinkerverharding.
Bijkomend voorziet met vanuit de voorste perceelsgrens een toegangspad naar de voordeur met een breedte van 1,20m en een lengte van 5m, uitgevoerd in waterdoorlatende klinkerverharding. De totale oppervlakte aan verharding in de voortuin komt hierdoor op 38,75m², wat een verhardingsgraad van 45% van de voortuin betekent.
Vanuit de carport voorziet men een karrespoor met een lengte van 8,45m, tot aan de achtergevel van de woning, met een totale oppervlakte van 6,75m². Dit karrespoor wordt eveneens uitgevoerd in waterdoorlatende verharding.
Ter hoogte van de open keuken, aan de achtergevel van de woning, wordt een terras voorzien met een oppervlakte van 26m², aangelegd in tegelverharding.
4. OPENBAAR ONDERZOEK
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 26 september 2024 t.e.m. 25 oktober 2024.
5. ADVIEZEN
Er zijn geen adviezen vereist.
6. EFFECTEN OMGEVING
Project-MER
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.
Stikstofdecreet
Voor een eengezinswoning, kunnen we uitgaan van ongeveer 2920 vervoersbewegingen per jaar (4 personen x 2 vervoersbewegingen/persoon x365 dagen/jaar= 2920 jaarlijkse vervoersbewegingen). Dit is minder dan 70.000 jaarlijkse vervoersbewegingen (VITO tabel 3, licht verkeer, KDW =6 en afstand = 0). Dit betekent dat zelfs indien een huis op het meest kritische habitat gebouwd wordt, de impact van het verkeer nog niet zal zorgen voor een overschrijding van de 1% de minimis. We kunnen bijgevolg met absolute zekerheid besluiten dat de impactscore van de bouw van deze eengezinswoning, voor wat betreft mobiliteit, lager is dan 1%.
7. INHOUDELIJKE BEOORDELING
Decretale beoordelingselementen
In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Bremstraat een voldoende uitgeruste openbare weg is.
De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.
De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.
Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.
Zonering
Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er is al geruime tijd riolering aanwezig en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden.
Waterparagraaf
Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.
Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 d.d. 15/12/2022 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets op een gewijzigde manier uit te voeren bij dossiers ingediend vanaf 01/01/2023. De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige gebieden werd aangepast.
Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt noch in een pluviaal, noch in een fluviaal overstromingsgebied. Het terrein is logischerwijze evenmin in een gebied voor zeeoverstromingen gesitueerd.
Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening:
De plannen geven aan dat voor de nieuw opgerichte woning met carport met een totale horizontale dakoppervlakte van 153,94m² een hemelwaterput voorzien wordt met een inhoud van 10.000 liter en recuperatie van het hemelwater voor toiletten, dienstkraan binnen, wasmachine, dienstkraan buiten. De overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op een open infiltratievoorziening met een oppervlakte van 14,65m² en een volume van meer dan 4.090 liter waarmee men voldoet aan de verordening.
De verordening is niet van toepassing op de aanleg van de voorziene verhardingen. Het hemelwater dat op de verharding valt, wordt namelijk niet opgevangen en afgevoerd, maar kan volgens de aanvraag op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem infiltreren.
Gezien de aanvraag voldoet aan de hemelwaterverordening, doorstaat deze ook de droogtetoets. Het effect van droogte wordt namelijk gemilderd door het regenwater dat op het terrein terecht komt maximaal vast te houden.
Natuurtoets
Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied. Omwille van de ligging, de aard van het project en de afstand tot de waardevolle natuurgebieden wordt gesteld dat er geen impact is van de projectaanvraag op de natuurwaarden.
Erfgoed- & Archeologietoets
Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving.
Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel kleiner is dan 3000 m².
Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het oprichten van een vrijstaande eengezinswoning in een goedgekeurde verkaveling in woongebied, waardoor de woonfunctie functioneel inpasbaar is op deze locatie.
Mobiliteitsimpact
Het ontwerp voorziet een carport naast de woning en een oprit met een breedte van 3m ter hoogte van de voorste perceelsgrens met een lengte van 5m tot aan de carport. Deze oprit geeft toegang tot een insteekparking in de voortuin. Achter de carport wordt ook een karrespoor voorzien tot aan de achtergevel. Hierdoor kan het stallen van voertuigen geheel op eigen terrein gebeuren. De last van het autobezit wordt dan ook niet afgeschoven op het openbaar domein.
Schaal
De woning wordt opgericht op 5m uit de voorste perceelsgrens met een bouwbreedte van 9,50m en een maximale bouwdiepte van 15m, waarmee men voldoet aan de verkavelingsvoorschriften. De bebouwing in de directe omgeving varieert sterk qua bouwdiepte, bouwhoogte als ook materiaalgebruik. Rekening houdend met de gevarieerde bebouwing in de omgeving zal de woning niet als storend ervaren worden in het bestaande straatbeeld.
Ruimtegebruik en bouwdichtheid
De aanvraag voorziet een vrijstaande eengezinswoning wat een minimale woondichtheid betreft op het perceel en is aanvaardbaar op deze locatie.
De bebouwing heeft een oppervlakte van 153,94m² en de verhardingen hebben een oppervlakte van 71,50m². Dit brengt de totale bebouwing/verharding op 225,44m². Rekening houdend met de oppervlakte van het perceel (974,85m²) bedraagt de footprint (bebouwing/verhardingsgraad) zo’n 23%, dit is aanvaardbaar en in overeenstemming met de visie van de gemeente. Er resteert ruim 77% van het terrein dat ingericht zal worden als groene ruimte. De verhardingsgraad in de voortuin bedraagt 44,96%, ook dit is aanvaardbaar en in overeenstemming met de visie van de gemeente.
De gemeente Zonhoven streeft ernaar het groene karakter van de gemeente niet alleen te behouden maar ook te versterken. Om die reden wordt bij elk nieuwbouwproject de aanplant van min. 1 hoogstamboom per 400m² gevraagd. Er zal dan ook als voorwaarde worden opgenomen dat rekening houdend met de oppervlakte van het perceel (974,85m²), 2 inheemse, streekeigen en/of klimaatrobuuste bomen van minstens 2de grootte dienen aangeplant te worden. Om ook het groene straatbeeld te versterken moet minimum 1 van deze bomen aangeplant worden in de voortuin. Bij eventuele sterfte dient de aanplant herhaald te worden.
Visueel-vormelijke elementen
De woning wordt opgericht in een landelijke stijl met een recuperatie gevelsteen gecombineerd met buitenschrijnwerk in zwart aluminium, houten accenten in de vorm van een voordeur en raamluiken en dorpels in natuursteen. De bebouwing in de omgeving varieert sterk qua bouwstijl alsook materiaal gebruik. Bijgevolg zal het voorgestelde materiaalgebruik niet als storen ervaren worden in het bestaande straatbeeld.
Cultuurhistorische aspecten
Het perceel is niet gelegen in of nabij een beschermd dorpsgezicht. De aanvraag is niet gelegen in een beschermde archeologische site. De aanvraag is, bekeken vanuit de erfgoedaspecten, aanvaardbaar.
Bodemreliëf
Volgens de aanvraag wordt het bestaande reliëf beperkt opgehoogd ter hoogte van de bouwzone met 30cm ten opzicht van de as van de voorliggende weg. Deze wijziging zorgt ervoor dat het reliëf nauw aansluit aan dat van de buren. De ophoging gebeurt tot op ongeveer 25m achter de voorste perceelsgrens. Daarna helt het terrein terug af naar het bestaande maaiveldniveau.
Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen
De aanvraag creëert voldoende woonkwaliteit en gebruiksgenot voor de bewoners. Door de aanvraag ontstaat geen bijkomende hinder.
Resultaten van het openbaar onderzoek
Er werden geen bezwaren ingediend.
8. ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en dat het gevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening, mits het opleggen van voorwaarden.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert de volgende voorwaarde op te leggen:
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 20/11/2024 en volgt dit standpunt integraal.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het voorwaardelijk afleveren van de omgevingsvergunning aan Jente Blokken en Lotte Bylois wonende te Kolmenstraat 81 te 3512 Hasselt voor het bouwen van een eengezinswoning met carport, gelegen te Bremstraat 15A kadastraal gekend als afdeling 3 sectie F nr. 594Z25.
Volgende voorwaarde wordt opgelegd:
Het betreft een droogzuiging voor de aanleg van nutsleidingen, te Waardstraat tussen nrs. 133 en 153, en tussen nrs. 44 en 129 en Helstraat t.h.v. nrs. 3-4.
Voor de aanleg van de nutsleidingen moet een grondwatertafelverlaging van 1,5 meter bekomen worden.
De lijnbemaling zal gefaseerd uitgevoerd worden. De eerste fase bestaat uit vier deelfasen van 180 meter en één deelfase van 90 meter. De eerste fase zal 45 dagen duren. De tweede fase bestaat uit een bemalingsstreng van 80 meter en zal 15 dagen in werking zijn.
Er zullen verschillende aanzuigpunten geplaatst worden, op een diepte van max. 5 meter. Het gevraagde debiet bedraagt tijdens fases 1A-B 20,42 m³/uur en tijdens fases 1C-2 40,83 m³/uur. De bemaling zal gedurende 60 dagen in werking zijn, wat neerkomt op een jaardebiet van 41.443 m³.
In de omgeving van de bemaling bevinden zich 2 mogelijke bronnen van verontreiniging. De eerste verontreiniging bevindt zich ter hoogte van xxx en valt binnen de invloedstraal van bemalingsfase 1A. Het BBO voor dit perceel concludeerde evenwel dat er geen ernstige bedreiging aanwezig is ten gevolge van de historische grondwaterverontreiniging. Er dienen bijgevolg geen verdere maatregelen genomen te worden.
De tweede verontreiniging bevindt zich in de Breilaarschansweg. Initieel werd in de Breilaarschansweg ook een bemalingsstreng voorzien voor de aanleg van nutsleidingen. Gezien de aanwezigheid van de verontreiniging en het feit dat er nog geen OBO of BBO hebben plaatsgevonden om een inschatting te maken van de omvang van de verontreiniging, werd uiteindelijk geopteerd om de bemalingsstreng van de Breilaarschansweg uit de aanvraag te halen en hier de nutsleidingen hoger aan te brengen zonder een grondwaterverlaging te voorzien. De verontreiniging aan de Breilaarschansweg valt buiten de invloedstralen van de verschillende bemalingsfasen die wel in deze aanvraag zijn opgenomen.
Het geloosde debiet varieert tussen ca. 20-40 m³/uur. Wanneer geloosd wordt op een gemengd stelsel, dient bij een volume van meer dan 10 m³/uur op voorhand toelating bekomen te worden van Aquafin (art. 5.53.6.1.1 van Vlarem II).
Er zijn drie verschillende lozingspunten voorzien. Het eerste lozingspunt bevindt zich op de Waardstraat, dit is een gracht die na enkele meters overgaat in een gemengde riolering. Aangezien dit als een lozing op het gemengde stelsel beschouwd kan worden, dient voor deze lozing op voorhand toelating van Aquafin gevraagd te worden.
Lozingspunt twee bevindt zich op het grachtenstelsel van de Haagdoornstraat, op de hoek met de Waardstraat. Ook dit punt gaat onmiddellijk over in de gemengde riolering waardoor ook voor deze lozing op voorhand toelating van Aquafin gevraagd moet worden.
Lozingspunt drie bevindt zich op het grachtenstelsel van de Breilaarschansweg. Dit is wel een open gracht. In deze gracht bevindt zich echter een vastgestelde verontreiniging. Daarom vraagt de dienst leefmilieu om het bemalingswater niet direct in de gracht te lozen op de hoek van de Breilaarschansweg met de Waardstraat, maar in dit geval te werken met een bemalingsstreng van 200 meter die in de gracht wordt gelegd. Op deze manier kan het bemalingswater in de gracht voorbij de verontreiniging geloosd worden, zodat de verontreiniging zich zo min mogelijk verder verspreid.
De aanvraag is realistisch en kan gunstig beoordeeld worden gezien het beperkt debiet en de beperkte tijdsduur.
Gunstig voor een bronbemaling te Waardstraat tussen nrs. 133 en 153, en tussen nrs. 44 en 129 en Helstraat t.h.v. nrs. 3-4, voor de aanleg van nutsleidingen, voor een debiet van 980 m³/dag, 41.443 m³/jaar, mits volgende voorwaarden:
Besluit:
Artikel 1
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft op 27/11/2024 akte genomen van de melding ingediend door Jan Plessers namens GWL Nutsinfra, Heikesveld(SHL) 38 te 3900 Pelt, voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit, zijnde een tijdelijke bemaling voor de aanleg van nutsleidingen, voor een totaaldebiet van 41.443 m³/jaar aan Waardstraat tussen nrs. 133 en 153 en tussen nrs. 44 en 129 en Helstraat t.h.v. nrs. 3-4, met rubriek: 53.2.2°b)1°.
53.2.2°b)1° | wordt beperkt tot maximaal vier meter onder het maaiveld | Zijnde een bemaling voor de aanleg van nutsleidingen voor een totaaldebiet van 41.443 m³, gedurende 60 dagen |
Artikel 2
Volgende voorwaarden moeten worden nageleefd:
Deze aktename stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het besluit van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Momenteel bestaat er een grote onzekerheid met betrekking tot het inschatten van de dividenden voor de periode 2025-2027. Dit omwille van de volgende redenen:
Bovendien werden de Publi-T aandelen verkocht waardoor de uitkering van dit dividend zal verlopen via de regionale financieringsstructuren.
Rekening houdend met alle voormelde elementen, besliste de raad van bestuur van Fluvius System Operator op 28 augustus 2024 dat in de eerste helft van 2025 een nieuw dividendbeleid dient te worden uitgewerkt.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het schrijven van Fluvius m.b.t. het dividendbeleid voor de periode 2025-2027.
Het bestek en de raming voor de opdracht “Omgevingswerken Basvelden - fase 1”.
In het kader van de opdracht “Omgevingswerken Basvelden - fase 1” werd een bestek met nr. 2024-638-omgevingw_Basv_fase1 opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 487.336,75 excl. btw of € 589.677,47 incl. 21 % btw (€ 102.340,72 btw medecontractant).
De gemeenteraad verleende in zitting van 25 november 2024 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de openbare procedure.
Er wordt voorgesteld om de plaatsingsprocedure op te starten en een aankondiging van opdracht op nationaal niveau te verzenden.
De openbare procedure voor de opdracht “Omgevingswerken Basvelden - fase 1” wordt opgestart.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 14 januari 2025 om 11.00 uur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van het meerjarenplan 2020-2025 op MJP001113 (De omgevingswerken aan de Basvelden worden uitgevoerd).
Er dient rekening gehouden te worden met de gestelde voorwaarden uit de omgevingsvergunning OMV_2021037757.
We geven in de bijlage het inplantingsplan mee.
De technische dienst van Fluvius ontving volgende vraag:
Wij hebben een goedgekeurd bouwplan door de gemeente voor de uitbreiding van onze bedrijfshal, maar er staat een verlichtingspaal op de plaats waar wij met onze brandweg op de straat moeten uitkomen. Deze zou verplaatst moeten worden. Hoe kan ik dit regelen? De gemeente verwijst mij door naar jullie.
Adres: Industrieweg 2073, Zonhoven
Klant: 0472 82 47 73 Johanna De Deken, johanna@tuinenwirix.be
Aangezien alle werken aan de openbare verlichting afgerekend worden op dividenden, heeft Fluvius hiervoor een toestemming van het CBS nodig.
Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het verplaatsen van de bestaande openbare verlichting ter hoogte van Industrieweg 2073 ten gevolge van de bijkomende voorwaarde gesteld in de omgevingsvergunning OMV_2021037757.
De kosten van deze verplaatsing worden afgerekend via de uit te keren dividenden.
Als moderne werkgever zijn we steeds op zoek naar manieren om onze personeelsleden te waarderen en hun koopkracht te verhogen. Via het platform Benefits at work van Corporate Benefits België kunnen onze personeelsleden genieten van kortingen voor alle doelgroepen bij meer dan 300 merken (o.a. Zalando, Bol, Standaard Boekhandel, Torfs, Center Parks, …). We kunnen ook zelf kortingen toevoegen aan het platform die we overeenkomen met partners.
Het verdienmodel van Benefits at work bestaat uit de inkomsten die ze ontvangen van de deelnemende merken. Er is dus geen kost voor de werkgever en de werknemers.
Het platform is eenvoudig in gebruik. Het kan zonder installatie via het internet gebruikt worden, ofwel via een app die op de smartphone geïnstalleerd moet worden. Inloggen kan via het e-mailadres van het werk of via het privé e-emailadres. Er zijn dus geen bijkomende taken voor onze diensten, enkel bij de opstart wat administratie.
Enkele andere Limburgse organisaties die dit platform aan hun personeel aanbieden:
Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord om de samenwerking aan te gaan met Corporate Benefits België om de personeelsleden het platform aan te bieden van Benefits at work.
Het bestek en de raming voor de opdracht “Aanstellen van een coördinator voor afdelingshoofd facilitair management”.
PV van opening
Offertes
Verslag van nazicht
In het kader van de opdracht “Aanstellen van een coördinator voor afdelingshoofd facilitair management” werd een bestek met nr. 2024-644-FAM opgesteld door Gemeente Zonhoven.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 132.000,00 excl. btw of € 159.720,00 incl. 21 % btw.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 22 oktober 2024 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 22 oktober 2024 de plaatsingsprocedure te starten.
De aankondiging van de opdracht werd gepubliceerd op 23 oktober 2024 op nationaal niveau.
De offertes dienden het bestuur ten laatste op 19 november 2024 om 11.00 uur te bereiken.
Er werden 4 offertes ontvangen :
Bij nazicht van de offertes werd vastgesteld dat alle offertes geweerd dienen te worden.
Rekening houdende met het voorgaande, is het aangewezen af te zien van de gunning van deze opdracht en de procedure later eventueel opnieuw op te starten.
De plaatsingsprocedure voor Aanstellen van een coördinator voor afdelingshoofd facilitair management wordt stopgezet. De opdracht wordt niet gegund en de procedure zal opnieuw zo snel mogelijk opgestart worden.
Bovengenoemde inschrijvers zullen hierover per brief ingelicht worden.
Het bestek en de raming voor de opdracht “Aanstellen van een coördinator voor afdelingshoofd facilitair management”.
In het kader van de opdracht “Aanstellen van een coördinator voor afdelingshoofd facilitair management” werd een bestek met nr. 2024-644-FAM opgesteld door Gemeente Zonhoven.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 132.000,00 excl. btw of € 159.720,00 incl. 21 % btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Er wordt voorgesteld om de plaatsingsprocedure opnieuw op te starten en een aankondiging van opdracht op nationaal niveau te verzenden.
Het bestek werd niet gewijzigd ten opzichte van de vorige procedure.
Het bestek met nr. 2024-644-FAM en de raming voor de opdracht “Aanstellen van een coördinator voor afdelingshoofd facilitair management” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 132.000,00 excl. btw of € 159.720,00 incl. 21 % btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking voor de opdracht “Aanstellen van een coördinator voor afdelingshoofd facilitair management” wordt opnieuw opgestart.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 14 januari 2025 om 11.00 uur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van het meerjarenplan 2020-2025 op MJP951.