Aanleiding van dit collegepunt is de omgevingsaanvraag van Idylia voor de bouw van 2 meergezinswoningen aan de Rosmolenweg.
Het voorliggend project voorziet 2 meergezinswoningen tussen de Rosmolenweg en de Grote Eggestraat, met de toegang tot de ondergrondse parkeergarage en parkeerplaatsen aan de zijde van de Rosmolenweg. Hoewel de dienst de projectontwikkelaar op voorhand wees op de rooilijnen, werd dit niet opgepikt in de aanvraag.
Het goedgekeurde rooilijnplan dd 16 juli 1974 van de Rosmolenweg voorziet nog in een wegzate van 12 meter, dit in functie van een aantakking op de kleine ringstructuur als doorgangsweg. Ondertussen is deze visie achterhaalt en weten we dat het fietspad behouden blijft als volwaardig fietspad. Vandaar dat het weinig zinvol is om een oppervlakte van 151 m² (strook van +/- 1,8 meter) over de lengte van het project te laten overdragen naar het openbaar domein van de Rosmolenweg gezien we de kleine ringstructuur niet meer wensen te realiseren voor doorgaand verkeer. De huidige wegbreedte is voldoende om een fietsverbinding te realiseren.
Bijkomend probleem: doordat de projectontwikkelaar geen rekening heeft gehouden met het goedgekeurde rooilijnplan van de Rosmolenweg liggen cruciale voorzieningen in de over te dragen zone (toegang inrit, afvalvoorzieningen). Het afdwingen van de uitvoering van het rooilijnplan betekent dat de projectontwikkelaar het ontwerp moet aanpassen.
In bijlage het inplantingsplan van het project.
De dienst adviseert om af te stappen van het goedgekeurd rooilijnplan dd 16 juli 1974 en de aanvrager te vragen een aangepast rooilijnplan over te maken. In bijlage een aangepaste plan volgens de gewenste situatie.
Voor de dienst patrimonium is een grondafstand volgens het goedgekeurd rooilijnplan tevens niet meer nodig voor de Rosmolenweg.
Aan de kant van de Grote Eggestraat moeten eveneens rooilijnplannen opgemaakt worden om deze te laten overeenstemmen met de bestaande, recent uitgevoerde toestand. Dit heeft geen invloed op het project.
Het college van burgemeester en schepenen keurt het voorstel principieel goed en beslist om af te stappen van het goedgekeurde rooilijnplan dd 16 juli 1974 voor de Rosmolenweg.