Terug
Gepubliceerd op 11/09/2024

2024_CBS_00873 - OMV - Vergunning - Molenweg 21 - 2024/00079 - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 03/09/2024 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2024_CBS_00873 - OMV - Vergunning - Molenweg 21 - 2024/00079 - Goedkeuring 2024_CBS_00873 - OMV - Vergunning - Molenweg 21 - 2024/00079 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Dossiernummer:    2024/00079
Referentie omgevingsloket:    OMV_2024050904

De aanvraag, ingediend door VONCKERS BV gevestigd te Molenweg 21 te 3520 Zonhoven, werd ontvangen op 25/04/2024 en op 09/07/2024 ontvankelijk en volledig verklaard.

De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Molenweg 21, kadastraal gekend als afdeling 3 sectie E nrs. 519/3 H en 519/3 K.

De aanvraag gaat over het verbouwen van een vergund hoofdgebouw met uitbreiding, het wijzigen van voorgevels, bouwen van een terrasoverkapping, het wijzigen van de vergunde terreinaanleg, de regularisatie van het rooien van 2 bomen.

De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).

1.    STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS

De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebied met landelijk karakter.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.

Volgende verordeningen zijn van kracht:

• algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, .... goedgekeurd op 10 februari 2023.

2.    HISTORIEK

Volgende dossiers zijn relevant:
• Omgevingsvergunning 2022/00304 voor het slopen van de bestaande bebouwing, het bouwen van een handelshuis met terreinaanleg, het starten van een ingedeelde inrichting of activiteit, het wijzigen van een kleinhandelsbedrijf goedgekeurd op 09/05/2023.
• Melding 2023/00142MM voor een tijdelijke bemaling voor de realisatie van een handelspand (cremerie) met woonst voor een maximaal jaardebiet van 36.147 m³/jaar geakteerd op 10/08/2023.
• Stedenbouwkundige vergunning (1952/00102) voor het bouwen van een woonhuis - goedgekeurd op 08/05/1952.
• Stedenbouwkundige vergunning (1965/00077) voor het verbouwen woonhuis - goedgekeurd op 18/05/1965.
• Stedenbouwkundige vergunning (2009/11284) voor het wijzigen van de bestemming van de garage naar een handelspand, het bijbouwen aan de garage van een overdekte ruimte met toilet, het voorzien van een aantal parkeerplaatsen en een verharde inrit. - goedgekeurd op 30/03/2009.
• Milieuvergunning 1VL201/nde voor opslag van 5000 l benzine - GEEN BESLISSING op 07/11/1951.

3.    BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG

Beschrijving van de plaats & omgeving
Het perceel bevindt zich aan de Molenweg en de Hennepveldweg, twee gemeentewegen buiten het gehucht Termolen, in het oosten van de gemeente Zonhoven.
De nabije en ruimere omgeving bestaat hoofdzakelijk uit vrijstaande eengezinswoningen, gelegen in een woonlint met achterliggend natuurgebied al dan niet met een wetenschappelijke waarde en agrarisch gebied.  De bebouwing bestaat uit één of twee bouwlagen onder voornamelijk hellende daken, en is voornamelijk afgewerkt in een gevelsteen in diverse tinten en texturen.

Op het perceel bevindt zich een vergund handelshuis in aanbouw.  Omwille van de bijzondere locatie beschikt het gebouw over drie voorgevels en een zijgevel.  Aangezien de werken als onderdeel van de omgevingsvergunning met nummer OMV_2022162792 d.d. 9/05/2023 nog in uitvoering zijn, zijn diverse onvergunde vrijstaande constructies en verhardingen nog steeds aanwezig.  Daarnaast werd een aanzienlijk deel van de voorwaarden uit omgevingsvergunning OMV_2022162792 d.d. 9/05/2023 nog niet uitgevoerd en werden enkele bomen, waarvan in de voorwaarden was bepaald dat deze behouden moesten blijven, zonder vergunning gerooid.

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag tracht een aantal wijzigingen door te voeren aan omgevingsvergunning OMV_2022162792 d.d. 9/05/2023, namelijk: het uitvoeren van verbouwingen met stabiliteitswerken aan de binnenzijde van het gebouw, het wijzigen van toegangsdeuren en andere gevelopeningen, het wijzigen van enkele voorgevels, het verhogen van de dakrand, het vergroten van het dakterras, het wijzigen van de kleur van zowel de aluminium buitengevelafwerking als de aluminium dakdetails, het vergroten van de terrasoppervlakte in de voortuin en het een overkappen ervan, het verplaatsen van de fietsenstalling en het creëren van bijkomende parkeerplaatsen voor wagens.  Men vraagt ook de regularisatie aan voor het vellen van een beuk en een wilg waarvan in OMV_2022162792 d.d. 9/05/2023 was bepaalt dat ze behouden en beschermd moesten worden.

De verbouwingen aan de binnenkant van het gebouw bestaan voornamelijk uit het dikker maken van de vloerplaten tussen de verschillende verdiepingen, het dak en enkele muren.  Toch worden er ook enkele nieuwe dragende muren geplaatst. De indeling van sommige ruimtes wijzigt en de lift wordt verplaatst.

Aan de zijde van de Molenweg wisselen de dubbel opengaande toegangsdeur en de enkel opengaande toegangsdeur van plaats en wordt een raam op de verdieping aanzienlijk verkleind.  In de zijgevel wordt de toegangspoort verbreed tot 2,86m en de enige gevelopening op het gelijkvloers van deze gevel verdwijnt.  Aan de zijde van de Hennepveldweg wijzigen de lengte en de breedte van het terras naar respectievelijk 12,46m en 4,53m en wordt het volledig overdekt door een terrasoverkapping met een lamellen dak.  Als gevolg van de overkapping zal het gebouw tot op 6,33m van de rooilijn met de Hennepveldweg komen te liggen.  Door de wijze waarop de terrasoverkapping is ingetekend op het inplantingsplan en op het grondplan van het gelijkvloers is het niet duidelijk af te leiden dat de wanden van de terrasoverkapping volledig open zijn, dat ze mogelijk kunnen gesloten worden of dat ze voorzien worden van (semi-)transparante wanden.  Ook aan de noordelijke zijde van het gebouw wordt een gevelopening dichtgemaakt.

Omwille van de wijzigingen aan de vloerplaten en het dak van het gebouw in functie van de stabiliteit zal de hoogte van de dakrand toenemen tot 6,96m boven het maaiveld.

Het dakterras zal vergroten tot 54,35m² waardoor de glazen balustrade ook aanzienlijk uitbreidt.

De kleur van het aluminium schrijnwerk, de dakrand, de gevelpanelen, de hemelafvoerpijpen en de dorpels zullen zwart worden uitgevoerd i.p.v. bronskleurig.

Het aantal parkeerplaatsen voor voertuigen verhoogt van 18 naar 20. De fietsenstalling biedt elke fiets een breedte van tenminste 0,48m en biedt in totaal plaats voor 24 fietsen.

Langs de zuidelijke perceelsgrens wordt het toegangspad voorzien van een acodrain die tezamen met het hemelwater dat van de terrasoverkapping valt rechtstreeks afwatert naar een open infiltratievoorziening met een infiltratieoppervlakte en -volume van respectievelijk 13,88 m² en 5320 liter.  In de beschrijvende nota van vergunning OMV_2022162792 staat vermeld dat er voor de verhardingen maximaal gebruik zal gemaakt worden van waterdoorlatende materialen.  Op de plannen van de aanvraag wordt verduidelijkt dat ook de funderingen waterdoorlatend uitgevoerd zullen worden, met uitzondering van alle parkeerplaatsen en de fietsenstallingen.  

Het aandeel aan verhardingen en constructies op het perceel zal verhogen naar 50,33% en de verhardingsgraad van de voortuin zal verlagen naar 37,65%.

In de aanvraag worden 10 Krentenboompjes in een maat 14/16 aangeplant.

4.    OPENBAAR ONDERZOEK 

Het dossier werd volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.
Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.

5.    ADVIEZEN

Aan volgende adviesverleners werd advies gevraagd:
• dienst mobiliteit
• dienst facilitair management
• dienst patrimonium
• Hulpverleningszone Zuid-West Limburg, dienst preventie
• Inter
• Dienst Water en Domeinen provincie Limburg
• Fluvius.

6.    PROJECT-MER

    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.

7.    INHOUDELIJKE BEOORDELING

 Decretale beoordelingselementen

In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Molenweg en de Hennepveldweg voldoende uitgeruste openbare wegen zijn.  
De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.
Wat betreft de toegang van personen met een functiebeperking tot voor het publiek toegankelijke onroerende goederen werd d.d. 12/07/2024 een gunstig advies met voorwaarden verleend door Inter Vlaanderen.
De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.
Op 20/10/1977 heeft de gemeenteraad volgende beslissing genomen: definitieve goedkeuring van het rooilijnplan ter verbreding van de Hennepveldweg.

Zonering

Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er is al geruime tijd riolering aanwezig en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden.

Toegankelijkheid

De aanvraag valt onder de toepassing van het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 en latere wijzigingen, tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid. Dit besluit trad in werking op 1 maart 2010.

Om die reden werd advies gevraagd aan Inter Vlaanderen.  Op 12/07/2024 werd er door Inter Vlaanderen een gunstig advies met volgende voorwaarden verleend:
• Tijdens de uitvoering van werken moet tenminste 1 pad naar de toegang van het gebouw en de parkeervoorziening toegankelijk zijn.
• De breedte van toegangspaden moet steeds tenminste 1,5 meter bedragen, met uitzondering van de bepalingen in het advies van Inter.
• Verhardingen moeten toegankelijk zijn waar nodig.
• Geen roosters, deksels, kolken e.d. in de loopzone plaatsen.
• Ook tussen de tafels moet de doorgang toegankelijk blijven. Dit betekent een netto breedte van tenminste 1,5 meter, met uitzondering van de bepalingen in het advies van Inter.
• Na versmallingen moet er steeds een vlakke draairuimte van 1,5 meter kunnen beschreven worden.
• Het looppad mag niet verhinderd worden door uit de wand stekende constructies.
• Een voldoende deel van elke toog waar bediening gebeurd moet onderrijdbaar zijn.
• In elk sanitair blok die toegankelijk is voor personen met een handicap moet een wastafel onderrijdbaar zijn met voldoende ruimte en voldoende draairuimte en voldoende ruimte in het toilet en voor de toiletpot.

Waterparagraaf

Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.

Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 d.d. 15/12/2022 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets op een gewijzigde manier uit te voeren bij dossiers ingediend vanaf 01/01/2023.  De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige gebieden werd aangepast.

Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt noch in een pluviaal, noch in een fluviaal overstromingsgebied. Het terrein is logischerwijze evenmin in een gebied voor zee-overstromingen gesitueerd.

Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening:

De verordening bepaalt dat de bestaande hemelwaterput met een inhoud van 20.000 liter voldoende is voor de uitbreiding van de woning met een terrrasoverkapping van 56,44 m², waardoor geen extra hemelwaterput nodig is. De overloop van de hemelwaterput is aangesloten op een bestaande ondergrondse infiltratievoorziening. De terrasoverkapping en de nieuwe acodrain worden aangesloten op een open infiltratievoorziening, waarvan de oppervlakte en het volume voldoen aan de vereisten van de verordening. De verordening is niet van toepassing op het merendeel van de gewijzigde verhardingen, aangezien deze waterdoorlatend zijn en een hellingspercentage van minder dan 2% hebben. Uitzondering hierop zijn 8,25 m² waterdoorlatende verharding bij de Molenweg met een hellingspercentage van 4% die, zoals boven aangehaald, via een acodrain afwatert naar de nieuwe bovengrondse infiltratievoorziening, evenals alle parkeerplaatsen in grasdallen en klinkerverharding, waarbij uit de plannen niet duidelijk blijkt of de fundering ook waterdoorlatend zal worden uitgevoerd. Verder geven de plannen aan dat de terrasoverkapping rechtstreeks wordt aangesloten op de open infiltratievoorziening in plaats van op de hemelwaterput.

Aangezien er in de aanvraag onduidelijkheid bestaat met betrekking tot artikel 2, 11° van de hemelwaterverordening van 10 februari 2023 en de aanvraag niet in overeenstemming is met artikel 10 van dezelfde verordening kan er, overeenkomstig artikel 4.3.1.§1 4° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 15/05/2009 en art. 1.3.1.1 van het Gecodificeerd Decreet betreffende het integraal waterbeleid d.d. 15/06/2018, enkel aan de hemelwaterverordening en de watertoets worden voldaan door het opleggen van voorwaarden.

Natuurtoets

Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied. Omwille van de ligging, de aard van het project en de afstand tot de waardevolle natuurgebieden wordt gesteld dat er geen impact is van de projectaanvraag op de natuurwaarden.

Erfgoed- & Archeologietoets

Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving. 
Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel kleiner is dan 3000 m² en het goed zich niet in een beschermde archeologische site en ook niet in een vastgestelde archeologische zone bevindt.

Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

De bestaande en vergunde functie handelshuis (wonen en restaurant) blijft ongewijzigd en bijgevolg functioneel inpasbaar in deze woonomgeving.
Om ervoor te zorgen dat de functie van het terras bewaard blijft en de overkapping er niet voor zorgt dat deze constructie permanent of deeltijds onderdeel zal uitmaken van het hoofdvolume, is het noodzakelijk om de onduidelijkheid die op de plannen bestaat weg te werken en voor te schrijven dat er geen wanden geplaatst mogen worden.  Dit zal als voorwaarde worden opgelegd in de vergunning.

Mobiliteitsimpact

De gemeente Zonhoven hanteert volgende parkeernorm voor een handelshuis: 1,5 autostaanplaatsen per wooneenheid, 1 autostaanplaats per 20m² publiek toegankelijke inpandige handelsruimte, 1 autostaanplaats per 200m² opslagruimte en 1 autostaanplaats per 50m² aan overige bedrijfsruimte.
De aanvraag komt hieraan tegemoet, want er worden 20 parkeerplaatsen voorzien.
Er worden 2 parkeerplaatsen voor de bewoners en hun bezoekers ingericht. Er worden 4 parkeerplaatsen voor de werknemers voorzien en 14 plaatsen voor de klanten waarvan 1 voor personen met een handicap.
De aanvraag voorziet in 20 stalplaatsen voor fietsers in de zijtuin en aan de zijde van de Hennepveldweg en 4 stalplaatsen aan de zijde van de Molenweg.  De fietsenstallingen worden volgens de plannen allemaal uitgevoerd met vaste fietsbeugels.  Dit is aanvaardbaar.

Schaal

Het gebouw wordt in de aanvraag enkele centimeters hoger uitgevoerd dan eerder vergund door de aanpassingen van de vloerdiktes in functie van de stabiliteitsberekeningen. De vergunde hoogte van de dakrand lag met 6,88m reeds boven de norm van 6,5m die in Zonhoven gehanteerd wordt en was aanvaardbaar gezien de afmetingen van het perceel en de afstand tot het naastliggende gebouw aan de linkerkant. Deze minimale verhoging tot 6,94m is aanvaardbaar gezien de impact op het straatbeeld minimaal is ten opzichte van de vergunde toestand.
De hoogte van de terrasoverkapping valt met 2,96m binnen de bepalingen van het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 16/07/2010 en is dan ook aanvaardbaar.
Het hoofdgebouw heeft op deze zichtlocatie een impact op het straatbeeld. Om de schaal van het hoofdgebouw naar de Hennepveldweg niet bijkomend te verhogen is het noodzakelijk dat het terras open blijft en niet afgesloten wordt met wanden.  Dit zal als voorwaarde worden opgelegd in de vergunning.

Ruimtegebruik en bouwdichtheid

De woondichtheid wijzigt niet en is aanvaardbaar.  
De wijziging van de lengte en de breedte en het overkappen van het terras maakt dat de oppervlakte nagenoeg ongewijzigd blijft en dat de afstand tot de rooilijn 6,33m bedraagt wat voldoet aan de minimale waarde van 5 meter die in de gemeente Zonhoven wordt aangehouden.

Het voorzien van 2 extra parkeerplaatsen en het verplaatsen van een deel van de fietsenstalling zorgt voor een aandeel aan verhardingen en constructies van ca. 50% op het perceel.  Deze waarde ligt ver boven de norm van 40% die in Zonhoven gehanteerd wordt.  Dergelijke overschrijding kan enkel aanvaard worden omwille van het feit dat het een handelszaak betreft met een hoge parkeerbehoefte in combinatie met de bijzondere locatie van het perceel waardoor het goed over 3 voortuinen beschikt en daarenboven de verhardingsgraad van deze voortuinen met ca. 38% uitzonderlijk laag is.  De norm voor de verhardingsgraad van voortuinen in Zonhoven bedraagt 50%.  Het is evenwel belangrijk om enige bijkomende verharding of constructies steeds afhankelijk te maken van een beslissing door het college van burgemeester en schepenen.  Er mag geen gebruik gemaakt kunnen worden van de toepassing van het Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is d.d. 16/07/2010 om bijkomende constructies aan te leggen. Dit zal als voorwaarde worden opgelegd.

Visueel-vormelijke elementen

Het wijzigen van de kleuren van het buitenschrijnwerk, de gevelpanelen, de regenpijpen, de dakrand en de dorpels van een bronskleurige tint naar zwart zorgt voor een beter visueel contrast en een strikt modern uiterlijk op deze zichtlocatie. Bovendien zijn er in de omgeving vergelijkbare kleurenschema’s terug te vinden.  De aanvraag is op visueel-vormelijk vlak aanvaardbaar.

Cultuurhistorische aspecten

Het perceel is niet gelegen in of nabij een beschermd dorpsgezicht. De aanvraag is niet gelegen in een beschermde archeologische site. De aanvraag is, bekeken vanuit de erfgoedaspecten, aanvaardbaar.

Bodemreliëf

Volgens de aanvraag wordt het bestaande reliëf niet gewijzigd.

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen

Het van locatie wisselen van de toegangsdeuren in de voorgevel langs de Molenweg zal de circulatie van het cliënteel bevorderen en is aanvaardbaar.

Het vergroten van het dakterras op de eerste verdieping zorgt voor een verhoging van het gebruiksgenot van het woongedeelte van het handelshuis.  De ligging en afstand tot de tuinzone van de naastliggende percelen minimaliseert de bijkomende hinder op het gebruiksgenot en de privacy van de overstaande en naastliggende percelen.  De vergroting van het dakterras is aanvaardbaar.

Door het vergroten van het terras op de eerste verdieping, zal om veiligheidsredenen ook de glazen balustrade verlengd moeten worden.  Dit is aanvaardbaar.

Het verkleinen van het venster op de eerste verdieping zal de inkijk vanop de straat verminderen en op die manier de privacy van de bewoners verbeteren.  Dit is aanvaardbaar.

Tijdens de uitvoering van vergunning OMV_2022162792 werden 2 bomen gerooid waarvan in de vergunning was opgelegd dat deze moesten behouden blijven.  Daarenboven was er vastgesteld dat er in het verleden nog verschillende andere bomen onvergund waren gerooid.  In de voorwaarden van vergunning OMV_2022162792  en tijdens de voorbespreking van de huidige aanvraag werd hiervoor een aanplant ter compensatie verplicht.  De aanplant van 10 Krentenbomen in een maat 14/16, zoals voorgesteld op de huidige plannen, is aanvaardbaar.  Het is wel noodzakelijk om een verplichting voor heraanplant op te leggen indien een boom zou afsterven en dat er in elk geval een vergunning moet bekomen wanneer men in de toekomst bomen wil rooien.  Dit zal als voorwaarde worden opgelegd in de vergunning.

Bespreking van de adviezen

•    Het advies van Hulpverleningszone Zuid-West Limburg, dienst preventie d.d. 25 juli 2024 is voorwaardelijk gunstig.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden. 

•    Het advies van Inter d.d. 12 juli 2024 is voorwaardelijk gunstig.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden. 

•    Dienst Water en Domeinen provincie Limburg heeft op 31 juli 2024 aangegeven dat ze geen advies gaan verstrekken. 

•    Het advies van Fluvius d.d. 16 juli 2024 is voorwaardelijk gunstig.

Bestaande aansluitingen dienen bij de sloop van constructies en vóór de start van grondwerken water- en gronddicht afgesloten en buiten gebruik gesteld te worden.  Bestaande huisaansluitingen aan de rooilijn moeten hergebruikt te worden. Een aansluitingsaanvraag dient aangevraagd te worden bij Fluvius.  En elke rioleringsaansluiting dient gekeurd te worden 

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies moeten gevolgd worden.

•    Het advies van dienst mobiliteit d.d. 18 juli 2024 is voorwaardelijk gunstig.

De maatvoering van de parkeerplaatsen (klanten/bewoners/personeel) en andersvalidenparkeerplaats is in overeenstemming met de aanbevelingen in het vademecum duurzaam parkeerbeleid.

De maatvoering van de fietsvoorzieningen is in overeenstemming met de aanbevelingen in het vademecum fietsvoorzieningen. Optioneel kan één of enkele (lagere) beugels voorzien worden voor buitenmaatse fietsen. Om verplaatsingen met de fiets te stimuleren is een monitoring van de capaciteit en kwaliteit van de fietsvoorzieningen door de uitbater wenselijk. Hoe beter deze afgestemd wordt aan de noden van de klant, hoe meer het fietsgebruik gestimuleerd wordt.

Op piekmomenten is de autoparkeercapaciteit op eigen terrein mogelijk onvoldoende. Dit dient opgevolgd te worden door de uitbater en teruggekoppeld met de gemeente (dienst mobiliteit) in functie van mogelijke overlast voor de buurt, o.a. bermparkeren in de Hennepveldweg en de onveilige situaties (in-en uitstappen; belemmeren zichtbaarheid t.h.v. het kruispunt, inritten,..) die hier mogelijk door ontstaan. Parkeren op het fietspad langs de Molenweg is volgens de wegcode niet toegestaan.

De uitbater stimuleert het personeel om duurzame woon-werkverplaatsingen te maken. 

Opvolging door de uitbater van de capaciteit en kwaliteit fietsvoorzieningen in functie van het stimuleren van duurzame verplaatsingen door klanten en hiermee inspelend op het terugdringen van mogelijke overlast autoparkeren op openbaar domein op piekmomenten.

Opvolging door de uitbater van de autoparkeercapaciteit op piekmomenten in functie van overlast voor de buurt en potentieel onveilige situaties bij het bermparkeren.

De uitbater stimuleert het personeel om duurzame woon-werkverplaatsingen te maken.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.

•    Het advies van dienst facilitair management d.d. 10 juli 2024 is voorwaardelijk gunstig.

De bouwheer voorziet, in functie van verkeersveiligheid en in overleg met dienst mobiliteit van de gemeente , de nodige flankerende maatregelen om parkeren in de bermen t.h.v. kruispunt met de Molenweg - Hennepveldweg te voorkomen.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.

•    Het advies van dienst patrimonium d.d. 16 juli 2024 is voorwaardelijk gunstig.

De inritten op openbaar domein dienen in waterdoorlatende klinkers uitgevoerd te worden. Op openbaar domein (berm) mag geen kiezel gelegd worden. De berm dient een grasberm te zijn, uitgezonderd van de inritten.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.

8.    ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en dat het gevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening, mits het opleggen van voorwaarden.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert volgende voorwaarden op te leggen:

Stedenbouwkundige voorwaarden
•    Alle verhardingen die op de goedgekeurde plannen als niet-overdekt zijn ingetekend, moeten naast een waterdoorlatende deklaag ook beschikken over een waterdoorlatende fundering en, indien relevant, waterdoorlatende onderfundering.

•    De hemelwaterafvoer van de terrasoverkapping moet aangesloten worden op de bestaande hemelwaterput.  De overloop van de hemelwaterput moet, naast de aansluiting naar de ondergrondse infiltratievoorziening, ook aangesloten worden op de bovengrondse infiltratievoorziening.

•    Met uitzondering van de overkapping moet het terras volledig open blijven.  Er mogen geen permanente of tijdelijke dichte of (semi-)transparante wanden voorzien worden onder de terrasoverkapping of rondom het terras.

•    Alle toekomstige bijkomende bebouwing en verharding op het terrein mag enkel geplaatst worden na het bekomen van een omgevingsvergunning.

•    Het advies van de dienst facilitair management moet gevolgd worden:

De bouwheer voorziet, in functie van verkeersveiligheid en in overleg met dienst mobiliteit van de gemeente , de nodige flankerende maatregelen om parkeren in de bermen t.h.v. kruispunt met de Molenweg - Hennepveldweg te voorkomen.

•    Het advies van de dienst mobiliteit moet gevolgd worden:

Opvolging door de uitbater van de capaciteit en kwaliteit fietsvoorzieningen in functie van het stimuleren van duurzame verplaatsingen door klanten en hiermee inspelend op het terugdringen van mogelijke overlast autoparkeren op openbaar domein op piekmomenten.

Opvolging door de uitbater van de autoparkeercapaciteit op piekmomenten in functie van overlast voor de buurt en potentieel onveilige situaties bij het bermparkeren.

De uitbater stimuleert het personeel om duurzame woon-werkverplaatsingen te maken.

•    Het advies van de dienst patrimonium moet gevolgd worden:

De inritten op openbaar domein dienen in waterdoorlatende klinkers uitgevoerd te worden. Op openbaar domein (berm) mag geen kiezel gelegd worden. De berm dient een grasberm te zijn, uitgezonderd van de inritten.

•    Het advies van Fluvius moet gevolgd worden.

•    Het advies van de Hulpverleningszone Zuid-West Limburg, dienst preventie, moet gevolgd worden.

•    Het advies van Inter moet gevolgd worden.

•    Voor de bomen die ingetekend zijn op de vergunde plannen is een heraanplant verplicht.  Deze bomen zullen bij eventueel afsterven steeds vervangen moeten worden.  Het kappen van bomen op het terrein mag enkel na het verkrijgen van een omgevingsvergunning.

•    De voorwaarden uit vergunning OMV_2022162792 blijven van toepassing.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 27/08/2024 en volgt dit standpunt gedeeltelijk. Het college volgt volgende voorwaarde van de dienst mobiliteit niet: "De uitbater stimuleert het personeel om duurzame woon-werkverplaatsingen te maken." 

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het voorwaardelijk afleveren van de omgevingsvergunning aan VONCKERS BV gevestigd te Molenweg 21 te 3520 Zonhoven voor het verbouwen van een vergund hoofdgebouw met uitbreiding, het wijzigen van voorgevels, bouwen van een terrasoverkapping, het wijzigen van de vergunde terreinaanleg, de regularisatie van het rooien van 2 bomen, gelegen te Molenweg 21 kadastraal gekend als afdeling 3 sectie E nrs. 519/3 H en 519/3 K.

Artikel 3

Volgende voorwaarden worden opgelegd:
Stedenbouwkundige voorwaarden   

    • Alle verhardingen die op de goedgekeurde plannen als niet-overdekt zijn ingetekend, moeten naast een waterdoorlatende deklaag ook beschikken over een waterdoorlatende fundering en, indien relevant, waterdoorlatende onderfundering.
    • De hemelwaterafvoer van de terrasoverkapping moet aangesloten worden op de bestaande hemelwaterput.  De overloop van de hemelwaterput moet, naast de aansluiting naar de ondergrondse infiltratievoorziening, ook aangesloten worden op de bovengrondse infiltratievoorziening.
    • Met uitzondering van de overkapping moet het terras volledig open blijven.  Er mogen geen permanente of tijdelijke dichte of (semi-)transparante wanden voorzien worden onder de terrasoverkapping of rondom het terras.
    • Alle toekomstige bijkomende bebouwing en verharding op het terrein mag enkel geplaatst worden na het bekomen van een omgevingsvergunning.
    • Het advies van de dienst facilitair management moet gevolgd worden:
      De bouwheer voorziet, in functie van verkeersveiligheid en in overleg met dienst mobiliteit van de gemeente , de nodige flankerende maatregelen om parkeren in de bermen t.h.v. kruispunt met de Molenweg - Hennepveldweg te voorkomen.
    • Het advies van de dienst mobiliteit moet gevolgd worden:
      Opvolging door de uitbater van de capaciteit en kwaliteit fietsvoorzieningen in functie van het stimuleren van duurzame verplaatsingen door klanten en hiermee inspelend op het terugdringen van mogelijke overlast autoparkeren op openbaar domein op piekmomenten.
      Opvolging door de uitbater van de autoparkeercapaciteit op piekmomenten in functie van overlast voor de buurt en potentieel onveilige situaties bij het bermparkeren.
    • Het advies van de dienst patrimonium moet gevolgd worden:
      De inritten op openbaar domein dienen in waterdoorlatende klinkers uitgevoerd te worden. Op openbaar domein (berm) mag geen kiezel gelegd worden. De berm dient een grasberm te zijn, uitgezonderd van de inritten.
    • Het advies van Fluvius moet gevolgd worden.
    • Het advies van de Hulpverleningszone Zuid-West Limburg, dienst preventie, moet gevolgd worden.
    • Het advies van Inter moet gevolgd worden.
    • Voor de bomen die ingetekend zijn op de vergunde plannen is een heraanplant verplicht.   Deze bomen zullen bij eventueel afsterven steeds vervangen moeten worden. Het kappen van bomen op het terrein mag enkel na het verkrijgen van een omgevingsvergunning.
    • De voorwaarden uit vergunning OMV_2022162792 blijven van toepassing.