Terug
Gepubliceerd op 17/04/2024

2024_CBS_00345 - Limburgse RPR - Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen dienstverlener in kader van juridische ondersteuning nieuw verloningsbeleid – lastvoorwaarden, gunningswijze en lijst uit te nodigen firma’s - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 09/04/2024 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bram De Raeve, 1ste schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD

Verontschuldigd

Johny De Raeve, burgemeester; Frederick Vandeput, 2de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Bart Telen, Algemeen directeur
2024_CBS_00345 - Limburgse RPR - Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen dienstverlener in kader van juridische ondersteuning nieuw verloningsbeleid – lastvoorwaarden, gunningswijze en lijst uit te nodigen firma’s - Goedkeuring 2024_CBS_00345 - Limburgse RPR - Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen dienstverlener in kader van juridische ondersteuning nieuw verloningsbeleid – lastvoorwaarden, gunningswijze en lijst uit te nodigen firma’s - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Gemeenteraad d.d. 11/12/2023;

Gemeenteraad d.d. 26/02/2024;

Opdrachtdocumenten zoals bijgevoegd in bijlage.

Feiten context en argumentatie

Het recente Besluit van de Vlaamse Regering (BVR RPR) van 20 januari 2023 biedt lokale besturen in Limburg meer flexibiliteit en autonomie in hun HR-beleid.  

Ook beoogt het besluit om externe mobiliteit tussen overheidsniveaus te stimuleren. Tot slot introduceert het kaderbesluit ook verschillende moderne HR instrumenten voor de lokale en provinciale besturen.

Alle kenmerken van de arbeidsmarkt wijzen erop dat de “war for talent” niet zal verbeteren, met een stijging van het aantal knelpuntfuncties tot gevolg. Hierdoor stijgt het risico op zowel opwaartse druk op onze loonschalen als braindrain naar de privésector. Als nu reeds bij besturen het gevoel bestaat dat we elkaars beste collega’s van elkaar afsnoepen met betere voorwaarden, kan dit nog verergeren als elk bestuur zijn eigen verloningsbeleid zal creëren. De Regioraad Limburg wenste de mogelijkheden van het nieuwe BVR RPR te onderzoeken met als doel de ontwikkeling van een gemeenschappelijk Limburgs kader en de daarmee samenhangende HR instrumenten.  

Er werd beslist om dit te doen onder de vorm van occasionele gezamenlijke opdrachten. Na rondvraag in de Regio wensen 32 van de 42 lokale besturen en de provincie Limburg deel te nemen aan deze opdrachten. De samenwerkingsovereenkomst die hiervoor werd opgemaakt met de afspraken voor de verdere organisatie van de gezamenlijke opdrachten werd door de bevoegde organen van alle 33 deelnemende besturen goedgekeurd.

De tweede stap in deze historische Limburgse samenwerking op HR-niveau is het in de markt zetten van de occasionele gezamenlijke opdracht “Aanstellen dienstverlener in het kader van juridische ondersteuning nieuw verloningsbeleid”.  

Een bestek werd ontwikkeld om geïnteresseerde partijen uit te nodigen om een offerte voor deze opdracht in te dienen. Dit bestek strekt er toe om, op basis van regelmatige offertes en toepassing gunningscriteria, een gunning te kunnen realiseren.  

In het kader van de opdracht "Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen dienstverlener i.k.v. juridische ondersteuning nieuw verloningsbeleid” werd een bestek met nr. 2024-5573 opgesteld door stad Hasselt, in samenspraak met de 33 deelnemende besturen (partijen).

De totale uitgave wordt geraamd op € 123.966,94 excl. btw of € 150.000,00 incl. 21% btw. Het aandeel van Zonhoven hierin bedraagt 2,25%, oftewel 2.789,26 € (excl. btw).

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.  

Stad Hasselt treedt op als penhouder en staat in voor de opmaak van de opdrachtdocumenten, het verslag van nazicht van de offertes, etc.  

Alle deelnemende besturen dienen zowel en het bestek en de gunningsleidraad als de gunningsbeslissing door hun eigen bevoegde organen te laten goedkeuren.  

Conform de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst zal elke Partij instaan voor de betaling van het aandeel van de prijs overeenstemmend met het aantal medewerkers in loondienst binnen haar organisatie (cfr. hoger, 2,25 % voor Zonhoven).  

Conform de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst zal een boeteclausule worden toegepast indien een deelnemend lokaal bestuur na ondertekening zijn deelname aan de samenwerking alsnog wenst te beëindigen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt het bestek met nr. 2024-5573 en de raming voor de opdracht “Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen dienstverlener i.k.v. juridische ondersteuning nieuw verloningsbeleid”, goed. De raming bedraagt € 123.966,94 excl. btw of € 150.000 incl. 21% btw, het aandeel voor de gemeente Zonhoven wordt geraamd op € 2.789,26 excl. btw oftewel 3.375,00 € incl. btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure  zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

Volgende ondernemers worden, door de aanbestedende overheid Hasselt, uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking: 

  • Callens Vandelanotte, President Kennedypark (Kor) 1A, 8500 Kortrijk (kantoor Hasselt - Luikersteenweg 232/4 te 3500 Hasselt)
  • GD&A Advocaten, Antwerpsesteenweg 16-18 te 2800 Mechelen   
  • Jurplus, Neerpoortenstraat( OTT) 7, 3040 Huldenberg
  • Mploy, Koningin Astridlaan 14, 3010 Leuven (kantoor Hasselt - Gouverneur Roppesingel 15 bus 1.2 te 3500 Hasselt)
  • Groep Securex, Tervurenlaan 43, 1040 Etterbeek (kantoor Hasselt - Research Campus 2, Kempische Steenweg 309/bus 2.03 te 3500 Hasselt)

Artikel 4

De kredieten voor de uitgaven van deze opdracht zijn voorzien in MJP 001225.