Overwegende dat op basis van de gevoerde gesprekken niet alle besturen overtuigd zijn dat een bundeling van alle financiële middelen om daarmee de loonkost van één gemeenschappelijke IGP-er te betalen de beste manier is om een preventief gezondheidsbeleid te voeren. Enkele besturen zien hun bijdrage liever geheroriënteerd naar werkingsmiddelen ingeschreven in de eigen gemeentelijke begroting omdat ze (inmiddels) over het nodige eigen personeel beschikken;
1. Werkgeverschap en financiering
Overwegende dat een overstap van de IGP-er van ELZ als werkgever naar Logo Limburg als werkgever negatieve gevolgen heeft inzake: loon, maaltijdcheques en verlofdagen.Logo Limburg vzw | Eerstelijnszone Herkenrode vzw |
Arbeidsregeling: sterk gelijklopend | |
Standplaats: basisstandplaats is voor de twee organisaties dezelfde: provinciehuis in Hasselt | |
Loon: | |
|
|
Toelagen, vergoedingen en sociale voordelen: | |
Maaltijdcheques
Hospitalisatieverzekering
Laptop, gsm en headset – niet voor privé gebruik Vergelijkbare regelingen voor:
| Maaltijdcheques
BA verzekering
Onkosten gsm-gebruik voor werk per maand: € 17 Laptop, gsm en headset - niet voor privé gebruik Vergelijkbare regelingen voor:
|
Verlofdagen: | |
| Aantal verlofdagen:
|
Afwezigheid wegens ziekte, ongeval, overmacht of dwingende redenen: gelijklopende afspraken | |
Klein verlet: gelijklopende afspraken | |
Ondersteuning vanuit Logo Limburg: Ondersteuning vanuit vanuit ELZ Herkenrode: | |
|
|
Overwegende dat ELZ Herkenrode een overheadkost van ca. 4,5% aanrekent, die niet wordt doorgerekend aan de gemeentebesturen maar wordt gecompenseerd vanuit de eigen financiële reserve;
Overwegende de inschatting dat uiterlijk binnen drie jaar ELZ Herkenrode de eigen financiële reserve heeft opgebruikt;
Overwegende dat Logo Limburg een overheadkost van 15% aanrekent, die wordt doorgerekend aan de gemeentebesturen;
2. Drie scenario's werkgeverschap
Scenario 1: werkgeverschap blijft bij ELZ Herkenrode. Voltijdse tewerkstelling blijft behouden. Verwachting dat binnen ongeveer drie jaar er geen eigen financiële reserve meer is, waardoor een meerkost van zo'n 4.741,30 euro (ruwe raming) zal worden doorgerekend aan de vijf gemeentebesturen;
Scenario 2: werkgeverschap bij Logo Limburg
- bij een voltijdse tewerkstelling ontstaat een meerkost van € 14.223,91 die wordt doorgerekend aan de vijf gemeentebesturen
- bij een tewerkstelling van 80% volstaat de subsidiëring (kleine overschot);
Scenario 3: werkgeverschap wordt opgenomen door een lokaal bestuur. Een scenario waarvan de werkgroep geen voorstander is;
3. Conclusies besproken thema's
Algemene bemerkingen (13 mei)
- interne communicatie tussen lid stuurgroep en lid cluster lokale besturen is een opdracht voor ieder bestuur zelf. Welke rol heeft de cluster lokale besturen nog in het preventief gezondheidsbeleid?
- voortgangsrapporten per lokaal bestuur inzake het lopende actieplan zijn welkom. Er is nood aan een betere afbakening: acties gaan teveel kanten uit. In andere ELZ's wordt gewerkt met overkoepelende thema's die in alle deelnemende gemeenten kunnen worden uitgevoerd (al dan niet met een aanpassing aan de lokale context);
- nood aan een warm team voor de IGP-er los van de lokale besturen, met wel een duidelijk aanspreekpunt binnen ieder lokaal bestuur;
Rolverdeling: werkgeverschap en rol stuurgroep (3 juni)
- werkgeverschap wordt nu opgenomen door ELZ waar het puur technisch wordt ingevuld (arbeidsreglement e.d.) omdat een echte inhoudelijke binding ontbreekt. ELZ is niet echt vragende partij om het werkgeverschap verder te zetten;
- alle besturen zijn voorstander om het werkgeverschap onder te brengen bij Logo Limburg, net omdat hier een veel betere inhoudelijke binding is gezien de werking van Logo Limburg volledig rond preventieve gezondheid draait;
- stuurgroep is eerder een praktische werkgroep dan wel een sturend orgaan. Er is geen link met schepenen als lokale beleidsverantwoordelijken. Voorstel: stuurgroep om te vormen tot een beheerscomité van schepenen dat één of twee keer per jaar samenkomt. Daarnaast kan een ambtelijke werkgroep (bespreking praktische zaken) blijven bestaan.
Rolverdeling: voorzitter stuurgroep, cluster lokale besturen, ELZ en IGP-er (7 juni)
- rol van voorzitter wordt overbodig wanneer er een duidelijk aanspreekpunt is bij de werkgever (ongeacht of dit ELZ of Logo Limburg is)
- indien zowel de stuurgroep beter functioneert en het werkgeverschap duidelijk is ingevuld, is er geen rol meer voor de cluster lokale besturen
- indien het werkgeverschap naar Logo gaat, blijft het belangrijk om een duidelijke binding te maken met ELZ. Bv. door een medewerkster van ELZ te behouden binnen de stuurgroep/beheerscomité
- de facto neemt de IGP-er verschillende rollen op. In de overeenkomst wordt vooral de bovenlokale invulling en trekkende rol omschreven. Dit wordt best aangepast naar een ruimere omschrijving die de diversiteit beter weergeeft: trekker, coördinator, ondersteuner, administrator, uitvoerend medewerker...
4. Solidariteitsprincipe
Overwegende dat in de huidige overeenkomst is afgesproken om voor de inzet van de IGP-er in de vijf gemeenten een solidariteitsprincipe toe te passen en bijgevolg de inzet gelijk te verdelen ongeacht de financiële bijdrage van iedere gemeente;
Overwegende dat zo'n gelijke verdeling in de praktijk niet altijd bereikt wordt gezien de veelheid aan acties waarbij de rol van de IGP-er dan nog eens verschilt;
Overwegende de noodzaak om zowel bij behoud van het solidariteitsprincipe als bij een inzet à rato van de bijdrage van iedere gemeente op voorhand duidelijke afspraken te maken over de inzet van de IGP-er (bv. door bij de actie ook de rol van de IGP-er te omschrijven) èn door een eenvoudige, maar transparante manier van "registratie" uit te werken (waarvoor eventueel naar de aanpak binnen andere ELZ-s kan geïnformeerd worden);
Wettelijke motivering
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst inzake de intergemeentelijke preventiewerking van ELZ Herkenrode, afgesloten tussen de vzw ELZ Herkenrode en de gemeentebesturen van Alken, Diepenbeek, Hasselt, Herk-de-Stad en Zonhoven;
Financiële impact
- Berekening subsidie
Gelet dat de werking rond preventieve gezondheid voor 50% wordt gesubsidieerd door de Vlaamse overheid en voor 50% door bijdragen van de vijf deelnemende gemeenten;
Gelet dat iedere gemeente een forfaitaire subsidie van € 3.000,00 ontvangt vermeerderd met 0,08 euro/inwoner waarbij inwoners met een verhoogde tegemoetkoming dubbel worden meegerekend;
Gelet dat Herk-de-Stad bij de start van het project een subsidie ontving van € 4.159,00 (€ 3.000 + (12694 + 1789) x € 0,08) en bijgevolg een eigen aandeel te betalen had van eveneens € 4.159,00;
- Totale subsidiepot voor 2025
Gelet dat de Vlaamse subsidies o.b.v. budgetten 2024 geraamd worden op € 33.713,00:
Gelet dat de cofinanciering vanuit de gemeenten minimaal hetzelfde bedrag moet zijn als de Vlaamse subsidies bedraagt de totaal pot € 67.426,00.
- Simulatie kosten met behoud 1 VTE IGP-er tewerkgesteld via Logo Limburg
Gelet op het feit dat Logo Limburg voor zijn taak als werkgever een overheadkost van 15% van de reële loonkost aanrekent waarmee het voorziet in alle wettelijke verplichtingen (loonadministratie, extra verzekeringen, software licenties, kantooruitrusting, kilometervergoeding woon-werk en dienstverplaatsingen) alsook in andere verplichtingen verbonden aan het werkgeverschap;
Gelet op de kostensimulatie aangeleverd door Logo Limburg waarbij 1 VTE IGP-er wordt behouden een totale kost oplevert van €81 649,91
Gelet dat de meerkost van € 14.223,91 wordt doorgerekend aan de gemeenten:
Gemeente | Verdeelsleutel | Extra bijdrage per gemeente |
Alken | 13,83% | € 1.967,17 |
Diepenbeek | 16,15% | € 2.297,16 |
Herk-de-Stad | 14,17% | € 2.015,53 |
Zonhoven | 16,80% | € 2.389,62 |
Hasselt | 35,08% | € 4.989,75 |
Kortessem | 3,97% | € 564,69 |
Totaal | 100,00% | € 14.223,91 |
4. Simulatie kosten à rato van 80% tewerkstelling IGP-er tewerkgesteld via Logo Limburg
Gelet op de kostensimulatie aangeleverd door Logo Limburg waarbij een tewerkstelling van 80% voor de IGP-er wordt behouden een totale kost oplevert van € 65.357,54 euro
Gelet dat er in dit scenario een klein restbedrag van € 2.068,46 is;
5. Simulatie kosten met behoud 1 VTE IGP'er tewerkgesteld via ELZ Herkenrode
Gelet dat er nog geen kostensimulatie is gemaakt omdat ELZ Herkenrode de overheadkost van ca. 4,5% tot op heden kan recupereren uit de eigen financiële reserve;
Gelet dat het percentage van ELZ Herkenrode ongeveer 1/3de bedraagt van dat van Logo Limburg, kan de meerkost geraamd worden op € 4.741,30;
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de werkgroep.
Het college van burgemeester en schepen neemt kennis van de noodzaak om na de gemeenteraadsverkiezingen een standpunt in te nemen over volgende knelpunten:
- toe kennen werkgeverschap aan ELZ Herkenrode, Logo Limburg of één van de vijf lokale besturen
- behoud van een voltijdse tewerkstelling (waarbij een meerkost wordt doorgerekend aan de besturen) of afbouw van de tewerkstelling tot 80% (of minder) zodat de financiering volstaat
- al dan niet behoud van het solidariteitsprincipe bij de inzet van de IGP-er