Terug
Gepubliceerd op 18/09/2024

2024_CBS_00891 - Zitting gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn - 16 december 2024: voorstel tot annuleren - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 10/09/2024 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2024_CBS_00891 - Zitting gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn - 16 december 2024: voorstel tot annuleren - Goedkeuring 2024_CBS_00891 - Zitting gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn - 16 december 2024: voorstel tot annuleren - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Op zondag 13 oktober 2024 vinden de provincie- en gemeenteraadsverkiezingen plaats. De installatievergadering dient door een aanpassing in de regelgeving plaats te vinden op één van de eerste 5 werkdagen van december 2024. In Zonhoven zal de installatievergadering daarom doorgaan op maandag 2 december 2024. 

Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 was deze regeling anders en ging de installatievergadering door op 7 januari 2019. De eerstvolgende vergadering van de raad vond pas plaats op 28 januari 2019. Hierdoor was er meer tijd om deze zitting grondig voor te bereiden en de raadsleden een opleiding te geven. 

Momenteel staat de eerste raad na de installatievergadering gepland op maandag 16 december 2024. Dit zou, met de installatievergadering meegeteld, de elfde zitting van dit jaar zijn. Het is in deze korte tijdspanne moeilijk om de zitting op een kwalitatieve manier voor te bereiden. De opmaak van de dagorde en het uitsturen ervan dient nog te gebeuren in dezelfde week als deze van de installatievergadering. Het organiseren van opleidingen en infomomenten voor de nieuwe raadsleden/schepenen bijvoorbeeld is ook niet evident, maar ook voor het aanduiden van de gemeentelijke afgevaardigden in bijvoorbeeld intercommunales is het wenselijk om meer tijd te voorzien. 

Advies van de diensten

Het secretariaat en de dienst contractmanagement stellen voor om de vooropgestelde zitting van 16 december 2024 te schrappen wegens de verplaatsing van de installatievergadering. Dit zou anders betekenen dat er amper twee weken de tijd is om de (nieuwe) mandatarissen op te leiden tegen de eerstgeplande gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn. Omdat het werk hierrond intensief is en medewerking vraagt van verscheidene diensten, is het bijna onmogelijk om dit binnen deze korte tijdspanne rond te krijgen.

Aangezien er conform artikel 18 van het decreet lokaal bestuur een verplicht aantal van 10 jaarlijkse zittingen is vastgelegd, betekent het dat er aan dit minimum wordt voldaan (negen reguliere zittingen + één installatievergadering).

De volgende gemeenteraad zal dan plaatsvinden op 27 januari 2025. Tijdens de week van 9 december en 16 december 2024 zullen de raadsleden een opleiding krijgen van eBesluit. Daarnaast stellen wij voor om op maandag 13 januari 2025 een infomarkt voor de raadsleden te organiseren, waarbij zij meer informatie krijgen over alle kerntaken van onze gemeente/organisatie. Ook een rondleiding en plaatsbezoek aan de verschillende gemeentelijke gebouwen zal ingepland worden.

In februari 2025 volgt er dan nog een aparte sessie over de rechten en plichten als mandataris. Een voorbeeld hiervan is het inzagerecht dat ze als raadslid hebben in alle dossiers, stukken en akten met betrekking tot het bestuur van de gemeente en het OCMW.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord om de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2024 te annuleren en zal dit in die zin voorleggen aan de nieuw te installeren voorzitter van de gemeenteraad.