Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het schrijven van 2 januari 2024 van het Departement Omgeving, Cel Leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten, Afdeling Gebiedsontwikkeling, Omgevingsplanning en -projecten (GOP), betreffende inventarisatie leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten 2024.
In kader van het decreet leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, krijgt u deze mail.
De gemeenten spelen een belangrijke rol in de bestrijding van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimtes in Vlaanderen. In toepassing van het geldende decreet wordt aan de gemeenten gevraagd een lijst van de leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsgebouwen op te stellen. Deze lijst dient als basis voor de gewestelijke Inventaris.
De gemeentelijke lijst moet door het college van burgemeester en schepenen vóór 1 maart 2024 verstuurd worden aan het departement Omgeving. Voor het versturen van de gemeentelijke lijst moet gebruik gemaakt worden van de RWO Data Manager.
Indien niet tijdig de lijst wordt aangeleverd, zal de gemeente gedurende 3 jaar haar aanspraak op de forfaitaire doorstorting verliezen.
Het bestand kan vanaf de finalisering in de RWO Data Manager ingekeken worden door de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij van de provincie, waartoe de gemeente Zonhoven behoort.
De volgende dossiers werden opgenomen in de inventarisatie 2023:
Vaststellingen gedaan tijdens rondrit dd. 31/01/2024:
Conclusie dienst:
Voor 2024 worden er geen nieuwe bedrijfsruimtes opgenomen in de lijst leegstand.
Op de leegstandslijst 2024 blijven dan volgende panden opgenomen:
Vanuit de dienst worden wel volgende bemerkingen meegedeeld aan Vlaanderen:
Het college van burgemeester en schepenen besluit de inventaris leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten 2024 over te maken aan de hogere overheden via de RWO Datamanager voor 1 maart 2024.