CBS 03.04.2018: Startbeslissing complex project Noord-Zuidverbinding Limburg - Kennisneming
CBS 26.03.2019: Complex project Noord-Zuid Limburg - update procesnota - Kennisneming
CBS 02.04.2019: Complex project Noord-Zuid Limburg - ontwerp ambitienota - Kennisneming
CBS 14.05.2019: Complex project Noord-Zuid Limburg - wijziging ontwerp ambitienota - Kennisneming
CBS 10.12.2019: Complex project Noord-Zuid Limburg - Onderzoeksvragen - Kennisneming
CBS 31.03.2020: Complex project Noord-Zuidverbinding Limburg - formeel advies AON - Goedkeuring
CBS 26.10.2021: Complex project Noord-Zuidverbinding Limburg - formeel advies voorontwerp voorkeursbesluit - Goedkeuring
CBS 22.02.2022: Complex project Noord-Zuidverbinding Limburg - formeel advies ontwerp voorkeursbesluit
CBS 31.01.2023: Complex project Noord-Zuidverbinding Limburg - formeel advies projectonderzoeksnota - Goedkeuring
CBS 07.11.2023: Complex project Noord-Zuidverbinding Limburg - stand van zaken uitwerkingsfase projectonderzoeksnota - Kennisneming
Conform de procedure en procesaanpak voor de complexe projecten ligt heden het voorontwerp projectbesluit NZL - fase 1 ter goedkeuring voor. In totaal betreft het 1,6 Gb aan leeslectuur. De documenten met alle bijlagen zijn te zwaar om aan deze collegebeslissing te hechten. Enkel het hoofddocument en de structuurschets voor deelzone B worden als bijlage gekoppeld.
Het voorontwerp projectbesluit NZL - fase 1 omvat volgende componenten:
Het voorontwerp projectbesluit NZL - fase 1 gaat onder andere over de aanleg van de twee tunnels onder de kernen van Houthalen en Helchteren, de aansluitingen met lokale wegen en met de autosnelweg E314 en de bouw van verschillende fietsbruggen. Een projectbesluit is het geheel van vergunningen, machtigingen, (her)bestemmingen, maatregelen die nodig zijn om het project te kunnen uitvoeren.
Het projectgebied van het complex project werd in het voorkeursbesluit opgedeeld in 3 deelzones: deelzone A (Pelt en Hechtel-Eksel), deelzone B (voornamelijk Houthalen-Helchteren), deelzone C (Zonhoven en Hasselt).
Gefaseerde aanpak
Het projectbesluit NZL - fase 1 is het eerste in een reeks projectbesluiten en is een verdere verfijning van het gekozen alternatief voor de N74 in deelzone B in Houthalen-Helchteren: twee tunnels onder Houthalen en Helchteren en een nieuw aansluitingscomplex N74/E314 waarbij voldoende aandacht gaat naar leefbaarheid en de landschappelijke inbedding van de infrastructuur (inclusief milderende en compenserende maatregelen). Het onderzoek voor de volledige deelzone A, B en C focust zich in deze fase eerder op systeemniveau.
De inrichting boven op het tunneldak (in de kernen van Houthalen en Helchteren) zal pas gerealiseerd kunnen worden na de bouw van de tunnels en maakt bijgevolg deel uit van het projectbesluit NZL – fase 2. De tijdelijke werfinrichting boven op de tunnels maakt wel deel uit van fase 1.
De HOV-verbinding in deelzone C (Zonhoven-Hasselt) maakt deel uit van projectbesluit NZL - fase 3 en in deelzone A (Pelt-Hechtel-Eksel) van projectbesluit NZL - fase 4.
Segment Zuid - multimodale bereikbaarheid
In segment Zuid wordt de uitwisseling georganiseerd tussen de E314, de N74 en het lokale verkeer. Het segment wordt begrensd door het kruispunt met de Koolmijnlaan in Houthalen en de aansluiting met de Houthalenseweg in Zonhoven.
Tijdens de zitting van 7 november 2023 nam het schepencollege reeds kennis van de stand van zaken van de uitwerkingsfase van de projectonderzoeksnota en meer specifiek de studie rond de knoop E314/N74 en het ontwerp voor aansluiting op de bestaande toestand op grondgebied Zonhoven. Hierbij kwam reeds ter sprake dat de realisatie van het project een beperkt negatieve impact heeft op de bereikbaarheid van Helchteren en Zonhoven. Gemotoriseerd verkeer met deze gebieden als herkomst of bestemming zal in de toekomst beperkt moeten omrijden in vergelijking met de referentiesituatie. Voor de overige deelgebieden is er een verwaarloosbaar effect.
Voorontwerp GRUP 'Noord-Zuid Limburg'
Het GRUP NZL maakt integraal deel uit van het projectbesluit NZL – fase 1. Het GRUP NZL bevat voor de volledige deelzone B de noodzakelijke bestemmingswijzigingen. Voor deelzone A wordt enkel de opheffing van de bestaande reservatiestrook opgenomen.
HOV
Er wordt gekozen voor een elektrische trambus in eigen bedding over het ganse traject van Pelt (station Overpelt) tot Hasselt (station Hasselt). Alle 12 eerder onderzochte haltes blijven behouden (de iets langere reistijd weegt niet op tegen het verlies aan reizigerspotentieel indien de minst gebruikte haltes geschrapt zouden worden).
Ligging trambusbedding:
MER - discipline lucht - NO2-immissie
MER - discipline geluid - globale geluidseffecten
De belangrijkste positieve effecten t.h.v. bewoning zijn gekoppeld aan de intunneling van de N74 in Houthalen en Helchteren, het verminderen van de snelheid op de N74 tussen Hoef en de N73 en de verkeersafname op het lokaal wegennet tussen Helchteren en Peer.
Hoewel een groot deel van de gebouwen met een significante geluidstoename onbewoonde bedrijfsgebouwen betreffen, zijn er ook een aantal zones waar woningen voorkomen met geluidstoenames die volgens het beoordelingskader (de zgn. Oriëntatiegrafiek) aanleiding geven tot het zoeken naar milderende maatregelen:
De geluidseffecten van de HOV in zones A en C kunnen als verwaarloosbaar beschouwd worden.
Het college van burgemeester en schepenen geeft een positief advies over het voorontwerp projectbesluit NZL - fase 1.
De HOV-verbinding in deelzone C (Zonhoven-Hasselt) zal deel uitmaken van projectbesluit NZL - fase 3. Gemeente Zonhoven vraagt voor deelzone C een integrale gebiedsvisie voor de toekomst en wenst hierbij nauw betrokken te worden. Blijven de bestaande 2x2 rijstroken behouden? Blijven de kruispunten behouden? Wordt het vrijliggend bovenlokaal dubbelrichtingsfietspad over de N74 doorgetrokken? Komt er een fietsbrug over de N74 (i.e. trage verbinding tussen natuurgebieden De Wijers en De Teut)?