De gemeenteraadsleden beschikken over de mogelijkheid om de goedgekeurde notulen via eBesluit te raadplegen.
Het college van burgemeester en schepenen heeft geen opmerkingen over het verslag. Bijgevolg is het verslag van de zitting van 17 september 2024 goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van de bestelbons goed.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van bestelbons goed voor een bedrag van € 90.141,52.
Op 11 februari 1977 werd een huurovereenkomst afgesloten tussen de gemeente Zonhoven en vzw De Waerde voor de gemeentegronden gelegen aan de Waardstraat. De huurovereenkomst is niet aangepast aan de huidige situatie, het gebouw dat op deze gronden staat werd ook niet opgenomen in deze huurovereenkomst.
Vanuit vzw De Waerde komt de vraag om deze situatie te regulariseren. Bij vzw Ten Eikenen-Kolveren hebben we een soortgelijke oefening gedaan.
Na verschillende overlegmomenten wordt voorgesteld om deze situatie recht te zetten door middel van een recht van opstal te verlenen voor het gebouw en het geasfalteerde gedeelte van het perceel dat erbij gelegen is (perceel sectie C nr. 300H). De onbebouwde delen en de percelen die ze in gebruik hebben zullen terug gehuurd worden, namelijk het grasveld van perceel 300H en de twee percelen van het voetbalveld (percelen nr. 288B en 291B). De toegangsweg zal niet gehuurd worden.
De vzw vraagt dat de gebouwen bereikbaar moeten blijven via de hoofdingang aan de Waardstraat 63A en de slagboom alsook het poortje aanwezig blijven.
Het onderhoud van de gronden (uitgezonderd voetbalpleinen) en de speeltuin gebeurt op heden al door de gemeentelijke diensten. In lijn met de beslissing en overeenkomst met Eikenen-Kolveren, zal dit ook hier het geval blijven en zo opgenomen worden in de nieuwe huurovereenkomst.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gevraagd om een landmeter-expert aan te stellen voor de opmeting en schatting van enkele percelen voor het verlenen van een recht van opstal en huur ervan aan vzw De Waerde.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om landmeter-expert Guy Gillissen, Hazendonkstraat 10 te 3580 Beringen, aan te stellen voor de opmeting en schatting van de percelen voor het verlenen van het recht van opstal voor het gebouw en geasfalteerde gedeelte van het perceel gemeentegrond sectie C nr. 300H en voor het verhuren van de percelen sectie C nrs. 291B en 288B, alsook een gedeelte van het perceel sectie C nr. 300H.
De betaling van deze opdracht wordt voorzien op het exploitatiebudget van het meerjarenplan 2020-2025 op MJP001027. De aanstelling van de landmeter-expert werd via de raamovereenkomst "Aanstelling landmeter-expert voor de opmeting en waardering van onroerende goederen" met nr. 2023-622-landmeter-expert, goedgekeurd, en de eenheidsprijzen vastgelegd.
De Zonneridders vragen in een brief van 15 augustus de goedkeuring voor de organisatie van het carnavalsweekend in 2025 met volgend programma:
Maandag 11 november 2024: opening van het carnavalsseizoen:
- men wil een tent van de chiro plaatsen op het Kerkplein (vernieuwde plein van het Dorpshart)
- het programma begint om 11:11 uur, rekening houdend met het einduur van de misviering van Wapenstilstand en de kranslegging aan het standbeeld
- men vraagt logistieke steun van het gemeentebestuur in de vorm van: water- en stroomvoorzieningen en de WC-wagen
Vrijdag 17 januari 2025: Prinsenbal
- gaat dit jaar door in Tentakel
Van vrijdag 28 februari tot en met woensdag 5 maart: carnavalsweekend 2025
- zaterdag 1 maart:- kindernamiddag
- 19:30 uur: machtsoverdracht in het gemeentehuis
- aansluitend kroegentocht langs de cafés in het dorp
- zondag 2 maart:
- 14:11 uur: stoet met aansluitend het sluitingsbal in de tent
- ook voor dit weekend wil men een tent plaatsen op het vernieuwde kerkplein met kermisattracties en eetstanden en dit vanaf donderdag 27 februari tot en met woensdag 5 maart. Men wil hier ook een tapwagen bij plaatsen.
- men vraagt volgende logistieke ondersteuning van uit de gemeente: water- en stroomaansluitingen en de WC wagen
- parcours van de stoet: Kleine Hemmenweg - Dorpsplein - Dorpsstraat - Heuvenstraat - Herestraat - Kludweg - Genkerbaan - Dijkbeemden.
Deze route moet verkeersvrij gemaakt worden van 13 tot 18 uur.
- maandag 3 maart 2025: seniorenshow in Tentakel
- dinsdag 4 maart 2025: vette dinsdag met de machtsteruggave
- woensdag 5 maart 2025: misviering in de kerk met achteraf haringhappen.
Conclusie en opmerkingen van de dienst:
- voor het plaatsen van een tent op het vernieuwde kerkplein op 11 november vragen wij advies aan de dienst patrimonium. Enkel indien de werken opgeleverd zijn kan deze tent geplaatst worden. Als alternatief zullen de Zonneridders het gesprek aangaan met de organisator van Avalanche die in het zelfde weekend een tent plaatsen op het parking van de evenementenhal. Mogelijk kan deze tent door beide organisaties gebruikt worden.
- de machtsoverdracht op zaterdag 1 maart zal niet kunnen plaatsvinden in de raadzaal van het gemeentehuis maar gaat doorgaan in de nieuwe Kwint.
- de dienst gaat principieel akkoord met deze organisatie en vraagt de nodige adviezen op bij de betrokken diensten. Op donderdag 26 september staat er een overleg ingepland om de laatste details te bespreken.
- voor de aanvraag van de organisatie in het kader van de ronde van Vlaanderen op 6 en 7 april wachten we het overleg van 26/9 af, de aanvraag is momenteel nog te vaag om zicht te krijgen op de organisatie.
Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord met deze organisatie.
VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Dossiernummer: 2024/00132
Referentie omgevingsloket: OMV_2024087493
De aanvraag, ingediend door mevrouw Bo Veltjen wonende te Donkeindeweg 33 te 3520 Zonhoven en de heer Mathijs Indestege wonende te Vogelzangstraat 56 te 3520 Zonhoven, werd ontvangen op 18/06/2024 en op 29/07/2024 ontvankelijk en volledig verklaard.
De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Donkeindeweg 15, kadastraal gekend als afdeling 3 sectie F nr. 616K.
De aanvraag gaat over het bouwen van een halfopen eengezinswoning en de terreininrichting.
De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).
1. STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS
De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebied.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.
Het project maakt deel uit van de goedgekeurde verkavelingswijziging 7204.V.98/09\01 goedgekeurd op 12 januari 2004, het betreft lot 5a.
Het project maakt deel uit van de goedgekeurde verkaveling 7204.V.98/09 goedgekeurd op 26 maart 2001, het betreft lot 5a.
Volgende verordeningen zijn van kracht:
• algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, .... goedgekeurd op 10 februari 2023.
2. HISTORIEK
Volgende dossiers zijn relevant:
• Verkavelingsvergunning (7204.V.98/09) voor het verkavelen van een grond - goedgekeurd op 26/03/2001.
• Verkavelingsvergunning (7204.V.98/09\01) voor wijziging van de verkaveling - goedgekeurd op 12/01/2004.
• Milieuvergunning 2VL404/nde voor bovengrondse propaangashouder van 1000 l - GEEN BESLISSING op 05/11/1971.
3. BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG
Beschrijving van de plaats & omgeving
Het perceel bevindt zich aan de Donkeindeweg, een gemeenteweg ten zuidwesten van het centrum van Zonhoven.
De nabije omgeving bestaat uit eengezinswoningen in open en halfopen verband. De bebouwing is opgericht met één tot twee bouwlagen met voornamelijk hellende daken en enkele woningen met een plat dak. De gevelafwerking bestaat voornamelijk uit een gevelsteen in diverse tinten en texturen.
Het perceel is thans onbebouwd. Het links aanpalend perceel is eveneens onbebouwd. Op het rechts aanpalende perceel bevindt zich een halfopen eengezinswoning bestaande uit twee bouwlagen met een hellend dak.
In de voortuinstrook van het perceel bevindt zich een ondergrondse erfdienstbaarheid voor riolering.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag gaat over het bouwen van een halfopen eengezinswoning en de inrichting van het terrein.
Het perceel heeft een breedte van 12m en een diepte van 40m en is bestemd voor een eengezinswoning in halfopen verband met de linker zijgevel tot tegen/op de perceelgrens.
De woning wordt ingeplant op 6m à 6,90m afstand tot de voorste perceelgrens en op 3,54m à 3m afstand tot de rechter perceelgrens.
De totale bouwbreedte bedraagt 9m, de totale bouwdiepte gelijkvloers bedraagt 15m en op de verdieping tot 12m, gemeten vanaf de bouwlijn.
Het gebouw bestaat uit 3 in elkaar lopende volumes waarbij links vooraan een uitspringend volume aanwezig is en rechts achteraan eveneens een uitspringend volume.
Algemeen genomen heeft de woning 2 bouwlagen met een kroonlijsthoogte van 5,80m en een nokhoogte van 10,50m waarbij de nok van het zadeldak evenwijdig loopt met de voorgevellijn. In het voorste dakvlak is een kleine dakkapel voorzien.
Links vooraan springt een volume 0,90m naar voor met 2 bouwlagen en een zadeldak met de nok loodrecht op de voorgevellijn. De kroonlijsthoogte bedraagt hier eveneens 5,80m maar verlaagt tot 5,04m ter hoogte van de aansluiting met de linker perceelgrens over een breedte van 0,42m. De breedte van dit volume bedraagt 5,08m.
Rechts achteraan is een uitspringend volume aanwezig met een bouwdiepte van 3m en een breedte van 5m. De kroonlijsthoogte aan de linkerzijde bedraagt 5,04m en deze aan de rechterzijde bedraagt 4,15m. De nok, haaks op de achtergevellijn voorzien, heeft een hoogte van 7,65m. De afstand tot de linker perceelgrens bedraagt 3,98m en de afstand tot de rechter perceelgrens bedraagt 3m.
Tussen dit volume en de linker perceelgrens wordt een terras voorzien met een terrasmuur tot tegen de scheiding van 3m lang en met een hoogte van 2,65m.
De woning wordt opgericht met een landelijk karakter.
De gevelafwerking is voorzien in een beige genuanceerde gevelsteen, gecombineerd met arduinen dorpels, lintelen en omlijstingen en het buitenschrijnwerk zal uitgevoerd worden in aluminium met muisgrijze/ zwarte kleur en de deuren en luiken in hardhout Afrormosia. De dakbedekking is voorzien in vieille blauw gesmoorde dakpannen, de zijkanten van de dakkapellen zullen afgewerkt worden met natuurleien.
Intern wordt op het gelijkvloers een inkomhal met trap voorzien, een leefruimte met aansluitende open keukenruimte, een wasplaats/ berging en een zij-inkom met toilet.
Op de verdieping zijn een badkamer, toilet, bureauruimte en 3 slaapkamers waarvan 1 met dressing ingericht.
De dakverdieping is voorzien als zolderruimte.
Behoudens de woning worden er ook verhardingen, groen en een wadi aangelegd.
Aan de rechterzijde van het perceel zal een inrit en parkeerplaats van 3m breed aangelegd worden in waterdoorlatende klinkers met een lengte van 15,42m waarvan de laatste 3,4m, ter hoogte van de zijingang, ingericht wordt als fietsenstalplaats.
In de voortuinstrook wordt een 2de parkeerplaats van 3m breed aangelegd en een pad naar de inkomdeur.
In de zijtuinstrook loopt een pad naar de achterzijde van de woning, langsheen de achtergevel tot aan het terras van 15m².
De oppervlakte van de inrit, paden, parkeerplaats in waterdoorlatende klinkers bedraagt 82m². Op het openbaar domein is een open gracht aanwezig. Men zal deze ter hoogte van de inrit inbuizen.
Verder wordt in de voortuin een wadi aangelegd in functie van hemelwateropvang, deze wordt tussen de ondergrondse rioleringsleidingen en de verharding aangelegd. Aan de linkerzijde en voorzijde is een haagafsluiting voorzien van 0,70m hoog. In de zij- en achtertuin wordt langsheen de zijdelingse en achterste perceelgrenzen een afsluiting met draad en haag voorzien tot 1,80m hoog.
4. OPENBAAR ONDERZOEK
Het dossier werd volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.
Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.
5. ADVIEZEN
Aan volgende adviesverleners werd advies gevraagd:
Fluvius
6. PROJECT-MER
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.
7. INHOUDELIJKE BEOORDELING
Decretale beoordelingselementen
In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Donkeindeweg een voldoende uitgeruste openbare weg is.
De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.
De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.
Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.
Zonering
Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in collectief geoptimaliseerd buitengebied. Er is recent riolering aangelegd en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden.
Waterparagraaf
Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.
Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 d.d. 15/12/2022 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets op een gewijzigde manier uit te voeren bij dossiers ingediend vanaf 01/01/2023. De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige gebieden werd aangepast.
Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt noch in een pluviaal, noch in een fluviaal overstromingsgebied. Het terrein is logischerwijze evenmin in een gebied voor zeeoverstromingen gesitueerd.
Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening:
De plannen geven aan dat voor de nieuw opgerichte woning met een horizontale dakoppervlakte van 114,87 m² een hemelwaterput voorzien wordt met een inhoud van 10.000 liter en recuperatie van het hemelwater voor toiletten, dienstkraan binnen, wasmachine en buitenkraan. De overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op een open infiltratievoorziening met een infiltratieoppervlakte van 7,5m² (minimum vereiste infiltratieoppervlakte 6,79m²) en een volume van 3.000 liter (minimum vereiste inhoud 2800,71 liter), waarmee men voldoet aan de verordening.
De verordening is niet van toepassing op de aanleg van de voorziene verhardingen. Het hemelwater dat op de verharding valt, wordt namelijk niet opgevangen en afgevoerd, maar kan volgens de aanvraag op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem infiltreren door het gebruik van waterdoorlatende verhardingen en afwatering naar de groenzones.
Gezien de aanvraag voldoet aan de hemelwaterverordening, doorstaat deze ook de droogtetoets. Het effect van droogte wordt namelijk gemilderd door het regenwater dat op het terrein terecht komt maximaal vast te houden.
Natuurtoets
Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied. Omwille van de ligging, de aard van het project en de afstand tot de waardevolle natuurgebieden wordt gesteld dat er geen impact is van de projectaanvraag op de natuurwaarden.
Erfgoed- & Archeologietoets
Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving.
Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel kleiner is dan 3000 m².
Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
De aanvraag voldoet volledig aan de voorschriften van de verkaveling. Gezien deze voorschriften de criteria van een goede ruimtelijke ordening weergeven, stemt de aanvraag hiermee overeen.
De aanvraag creëert voldoende woonkwaliteit en gebruiksgenot voor de bewoners.
Op het perceel van 480m² zal een verharde/ bebouwde oppervlakte van 211,64m² aanwezig zijn. Er resteert 268m² om in te richten als groene ruimte, zo’n 56% van het terrein. De footprint is aanvaardbaar, gezien de eerder beperkte oppervlakte van het perceel.
De gemeente Zonhoven streeft ernaar het groene karakter van de gemeente niet alleen te behouden maar ook te versterken. Om die reden wordt bij elk nieuwbouwproject de aanplant van min. 1 hoogstamboom per 400m² gevraagd.
Er zal dan ook als voorwaarde worden opgenomen dat, rekening houdend met de oppervlakte van het perceel (480m²), 1 inheemse, streekeigen en/of klimaat robuuste boom van minstens 2de grootte dient aangeplant te worden. Bij eventuele sterfte dient de aanplant herhaald te worden.
Voor wat betreft de dakvorm, dakhelling en kroonlijsthoogte werd het akkoord van de links aanpalende eigenaar toegevoegd.
Bespreking van de adviezen
• Het advies van Fluvius d.d. 31 juli 2024 is gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig.
“Omgevingsloket projectnummer: OMV-2024087493
Nummer projectaanvraag: 5000075069
Datum: 31/07/2024
Adviesverlening RIOLERING voor uw project te ZONHOVEN, Donkeindeweg 15
Naar aanleiding van uw aanvraag over de stedenbouwkundige vergunning voor bovenvermeld project geven we volgend advies voor riolering.
Dit advies handelt over de technische aansluitbaarheid op het openbaar rioleringsnetwerk indien aanwezig. Dit desbetreffende perceel is aansluitbaar op de bestaande riolering ter hoogte van de aanpalende straat. De Fluvius-aansluitingsvoorwaarden voor o.a. diepte, diameter en locatie, zijn terug te vinden op www.fluvius.be.
Daarnaast dient u voor wat betreft riolering uiteraard te voldoen aan alle geldende gewestelijke, provinciale en gemeentelijke wettelijke bepalingen dienaangaande. Fluvius doet hierop geen nazicht.
Dit advies doet geen uitspraak over of nazicht op de ontworpen riolering op het privé-gedeelte.
Via https://www.vmm.be/data/zonering-en-uitvoeringsplan kan u eenvoudig nakijken in welke cluster het perceel zich bevindt en de daaraan gekoppelde verplichtingen inzake septische putten.
Als voor uw bouwproject een (her-)aansluiting op het openbaar rioleringsstelsel noodzakelijk is, dient u zo snel als mogelijk na het bekomen van de bouwvergunning een aanvraag tot aansluiting op het openbaar rioleringsnetwerk aan te vragen.
Dit kan online via www.fluvius.be. Dit is belangrijk om verloren kosten te vermijden daar wij de locatie en diepte van de aansluiting pas kunnen garanderen na realisatie van de aansluiting op openbaar domein.
Alleen Fluvius of een door ons aangestelde uitvoerder zorgt voor de realisatie van het gedeelte van de aansluiting op het openbaar domein.
Keuring privéwaterafvoer:
Elke rioleringsaansluiting op het openbaar rioleringsstelsel dient een keuring van de privéwaterafvoer te ondergaan conform de wettelijke bepalingen (oa Algemeen Waterverkoopreglement en ministerieel besluit voor de keuring).
Enkel de door Fluvius erkende keurders komen voor deze keuring in aanmerking (zie website: Keuring riolering | Fluvius).
Als de privériolering niet correct en volledig volgens de wettelijke bepalingen werd uitgevoerd, zelfs als dit niet expliciet door de stedenbouwkundige vergunning werd opgelegd, behoudt Fluvius zich het recht voor om de aansluiting op het openbaar rioleringsstelsel van dit perceel te schorsen.
Alvast bedankt om zo spoedig mogelijk uw aansluitingsaanvraag in te dienen.
Met vriendelijke groeten,
Fluvius System Operator cv in opdracht van uw distributienetbeheerder “
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden. Er wordt opgemerkt dat de rioleringsbeheerder geen uitspraak gedaan heeft over de ligging van de ondergrondse erfdienstbaarheid.
8. ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en dat het gevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening, mits het opleggen van voorwaarden.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert volgende voorwaarden op te leggen:
Stedenbouwkundige voorwaarden
• Er dient minimum 1 hoogstammige boom aangeplant te worden.
De boom dient een inheemse, streekeigen en/of klimaatrobuuste boom van minstens 2de grootte te zijn.
Bij eventuele sterfte dient de aanplant herhaald te worden.
Deze boom moet aangeplant worden ten laatste in het plantseizoen na de ingebruikname van de woning. Bewijs hiervan (foto’s, factuur) moet aangeleverd worden aan de dienst vergunningen en handhaving, uiterlijk 3 maanden na de aanplant van de boom.
• Het advies van Fluvius moet gevolgd worden.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 12/09/2024 en volgt dit standpunt integraal.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het voorwaardelijk afleveren van de omgevingsvergunning aan mevrouw Bo Veltjen wonende te Donkeindeweg 33 te 3520 Zonhoven en de heer Mathijs Indestege wonende te Vogelzangstraat 56 te 3520 Zonhoven voor het bouwen van een halfopen eengezinswoning en de terreininrichting, gelegen te Donkeindeweg 15 kadastraal gekend als afdeling 3 sectie F nr. 616K.
Volgende voorwaarden worden opgelegd:
Stedenbouwkundige voorwaarden:
• Er dient minimum 1 hoogstammige boom aangeplant te worden.
De boom dient een inheemse, streekeigen en/of klimaatrobuuste boom van minstens 2de grootte te zijn.
Bij eventuele sterfte dient de aanplant herhaald te worden.
Deze boom moet aangeplant worden ten laatste in het plantseizoen na de ingebruikname van de woning. Bewijs hiervan (foto’s, factuur) moet aangeleverd worden aan de dienst vergunningen en handhaving, uiterlijk 3 maanden na de aanplant van de boom.
• Het advies van Fluvius moet gevolgd worden.
VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Dossiernummer: 2024/00107
Referentie omgevingsloket: OMV_2024073082
De aanvraag, ingediend door de heer Toon Aerts wonende te Hortstraat 54 te 3520 Zonhoven, werd ontvangen op 26/05/2024 en op 29/07/2024 ontvankelijk en volledig verklaard.
De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Hortstraat 54, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie A nr. 352H.
De aanvraag gaat over het kappen van een hoogstammige boom en het wijzigen van de afmetingen en het materiaal van de deklaag van de inrit.
De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).
1. STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS
De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebied met landelijk karakter en agrarisch gebied.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
Volgende verordeningen zijn van kracht:
• algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, .... goedgekeurd op 10 februari 2023.
2. HISTORIEK
Volgende dossiers zijn relevant:
• Omgevingsvergunning 2020/00286 voor het slopen van een garage en het verbouwen en uitbreiden van een vrijstaande eengezinswoning en het verbouwen van een bijgebouw goedgekeurd op 30/03/2021.
• Omgevingsvergunning 2021/00249 voor het regulariseren van het verbouwen en uitbreiden van een vrijstaande eengezinswoning en een bijgebouw goedgekeurd op 09/11/2021.
• Stedenbouwkundige vergunning (1953/00055) voor het bouwen van een woonhuis - goedgekeurd op 23/09/1953.
• Stedenbouwkundige vergunning (1962/00212) voor het oprichten van scheidingsmuur tussen twee eigendommen - goedgekeurd op 14/03/1962.
• Gebouwen en constructie dossier GEB/2020/00008 voor woning + vrijstaande garage + stal - opname in register op 10/11/2020.
3. BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG
Beschrijving van de plaats & omgeving
Het perceel bevindt zich aan de Hortstraat, een gemeenteweg in het gehucht Halveweg in het westen van de gemeente Zonhoven.
De nabije omgeving bestaat hoofdzakelijk uit vrijstaande eengezinswoningen, gelegen in woongebied met landelijk karakter of woongebied met daarachter respectievelijk agrarisch gebied of woonuitbreidingsgebied. De bebouwing bestaat voornamelijk uit één à twee bouwlagen onder hellende en soms platte daken, en zijn voornamelijk afgewerkt in een gevelsteen met diverse tinten en texturen.
Op het goed bevindt er zich een vergunde eengezinswoning met een aangebouwde fietsenstalling en een vrijstaande opslagplaats. Er zijn er 2 toegangspaden, een inrit met een lengte van 32,5m en een parkeerplateau tegen de achtergevel uitgevoerd in klinkers en ook een terras vergund.
In de tuinzone staat er een hoogstammige spar op meer dan 15m van de woning en meer dan 10 meter van de perceelsgrenzen.
Er zijn enkele handelingen uitgevoerd zonder vergunning. Er is een tijdelijke container voor werfopslag met een oppervlakte van 14m² geplaatst en er ligt over een oppervlakte van 6,45m², niet zichtbaar vanaf de openbare weg, werfmateriaal gestapeld waarvan het volume niet aangegeven is.
Het bebouwbare deel van het perceel heeft een oppervlakte van 1267,76m² en het vergunde aandeel aan verhardingen en constructies op het bebouwbare deel bedraagt 49,5%.
Op 30/04/2024 werd het einde van de werken met betrekking tot vergunning OMV_2021126851 d.d. 9/11/2021 gemeld.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag gaat over het vellen van een hoogstammige spar, het wijzigen van de deklaag en het verlengen en versmallen van de inrit, de regularisatie voor het plaatsen van een tijdelijke container voor werfopslag.
De boom in kwestie staat op meer dan 10m van de perceelsgrenzen en op 29,58m van de woning, heeft een stamomtrek van 1,2m op een hoogte van 1m.
De tijdelijke container voor werfopslag met een oppervlakte van 14m² en het opgeslagen werfmateriaal met een oppervlakte van 6,45m² liggen allebei in agrarisch gebied op tenminste 5,29m van de van de perceelsgrenzen.
Het werfmateriaal zal volgens het inplantingsplan in september 2024 verwijderd worden.
De vergunde inrit wordt versmald en verlengd tot respectievelijk 3,01m en 33,4m vanaf de rooilijn en zal uitgevoerd worden in beton. De breedte van de inrit ter hoogte van de rooilijn zal ook verminderd worden tot 3m.
Het aandeel aan verhardingen en constructies op het bebouwbare deel van het perceel zal verlagen tot 46%.
Volgens het inplantingsplan wordt er langs de rechter perceelsgrens een aanplant voorzien tot tegen de rooilijn.
4. OPENBAAR ONDERZOEK
Het dossier werd volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.
Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.
5. ADVIEZEN
Aan volgende adviesverleners werd advies gevraagd:
• dienst facilitair management
• Watering De Herk
• Departement Landbouw en Visserij (hoofdbestuur)
• Dienst Water en Domeinen provincie Limburg.
6. PROJECT-MER
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.
7. INHOUDELIJKE BEOORDELING
Decretale beoordelingselementen
In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Hortstraat een voldoende uitgeruste openbare weg is.
De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.
De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.
Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.
Zonering
Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er is al geruime tijd riolering aanwezig en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden.
Waterparagraaf
Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.
Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 d.d. 15/12/2022 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets op een gewijzigde manier uit te voeren bij dossiers ingediend vanaf 01/01/2023. De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige gebieden werd aangepast.
Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt noch in een pluviaal, noch in een fluviaal overstromingsgebied. Het terrein is logischerwijze evenmin in een gebied voor zee-overstromingen gesitueerd.
Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening. De verordening is niet van toepassing, omdat het hemelwater dat op de verharding valt, wordt namelijk niet opgevangen en afgevoerd, maar op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem kan infiltreren.
Gezien de te rooien boom, volgens de informatie waarover wij beschikken, binnen de bedding van een onbevaarbare waterloop zou staan, bleek uit de watertoets dat er advies gevraagd moest worden aan Watering De Herk en bijgevolg ook aan de dienst Water & Domeinen van de provincie Limburg. Beide instanties hebben aangegeven dat geen advies vereist is.
atuurtoets
Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied. Omwille van de ligging, de aard van het project en de afstand tot de waardevolle natuurgebieden wordt gesteld dat er geen impact is van de projectaanvraag op de natuurwaarden.
Erfgoed- & Archeologietoets
Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving.
Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel kleiner is dan 3000 m² en het goed zich niet in een beschermde archeologische site en ook niet in een vastgestelde archeologische zone bevindt.
Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande woonfunctie blijft behouden. De functie van de inrit blijft behouden en de inrit was reeds vergund.
Mobiliteitsimpact
De gemeente Zonhoven hanteert volgende parkeernorm voor een woning: 1,5 autostaanplaatsen/ wooneenheid.
De aanvraag komt hieraan tegemoet, want de gewijzigde inrit beidt plaats voor het parkeren van 5 voertuigen en op de parkeerplaatsen aan de achtergevel kunnen nog 2 voertuigen gestald worden.
Schaal
Het wijzigen van de deklaag van de inrit en de versmalling en verlenging ervan maken dat de omvang van de inrit vermindert tot 100m². Dit is aanvaardbaar.
Ruimtegebruik en bouwdichtheid
De vergunde woondichtheid wijzigt niet en blijft dus aanvaardbaar op deze locatie.
Het wijzigen van de oppervlakte van de inrit tot 100m² helpt het aandeel aan verhardingen en constructies op het bebouwbare deel van het perceel te verminderen tot 46% wat aanvaardbaar is.
Het in agrarisch gebied plaatsen van de tijdelijke container voor werfopslag en opslaan van werfmateriaal voldoen niet aan art. 7.1 van het Vrijstellingsbesluit, aangezien het einde der werken op 30/04/2024 aan de gemeente werd gemeld. Beide handelingen zijn vergunningsplichtig en bevinden bovendien zich in agrarisch gebied. Van het werfmateriaal is op het inplantingsplan en in de beschrijvende nota aangegeven dat het einde september 2024 verwijderd zou worden, dit is aanvaardbaar. De container voldoet niet aan de voorschriften betreffende de agrarische gebieden zoals bepaald in het gewestplan en de omzendbrief betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en gewestplannen, gewijzigd via omzendbrief dd. 25/1/2002 en 25/10/2002 d.d. 8/07/1997 en is niet aanvaardbaar. Deze tijdelijke container voor werfopslag moet verwijderd worden. Dit zal als voorwaarde worden opgenomen in de vergunning.
Visueel-vormelijke elementen
Het gebruik van beton als materiaal voor de inrit is visueel vormelijk aanvaardbaar aangezien het om een verharding gaat op het niveau van het maaiveld met minimale visuele impact op het straatbeeld.
Cultuurhistorische aspecten
Het perceel is niet gelegen in of nabij een beschermd dorpsgezicht. De aanvraag is niet gelegen in een beschermde archeologische site. De aanvraag is, bekeken vanuit de erfgoedaspecten, aanvaardbaar.
Bodemreliëf
Volgens de aanvraag wordt het bestaande reliëf niet gewijzigd.
Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen
Het rooien van de boom is vergunningsplichtig en zorgt voor vermijdbare schade aan het leefmilieu conform art. 16 van het Natuurdecreet en bijgevolg aan de gezondheid en het gebruiksgenot van de directe omgeving. Dit dient op gepaste wijze hersteld te worden. De aanvrager heeft in deze zin een voorstel aan het dossier toegevoegd. Het advies van de deskundige groendienst zal als voorwaarde worden opgenomen.
Er is op het inplantingsplan geen aanduiding van de hoogte van de aanplant langsheen de rechter perceelsgrens gegeven. Omwille van de verkeersveiligheid wordt er in Zonhoven bij gesloten afsluitingen en lijnvormige beplantingen binnen een afstand van 5m van de rooilijn een hoogtebeperking van 1m opgelegd. Dit zal als voorwaarde worden opgenomen in de vergunning.
Bespreking van de adviezen
• Watering De Herk heeft op 27 augustus 2024 aangegeven dat ze geen advies gaan verstrekken.
• Departement Landbouw en Visserij (hoofdbestuur) heeft op 31 juli 2024 aangegeven dat ze geen advies gaan verstrekken.
• Dienst Water en Domeinen provincie Limburg heeft op 26 augustus 2024 aangegeven dat ze geen advies gaan verstrekken.
• Het advies van dienst facilitair management d.d. 5 september 2024 is voorwaardelijk gunstig.
o Aanplanten van van minstens 1 streekeigen en/of klimaatrobuuste hoogstamboom in de voortuin.
o Aanplanten van minstens 5 streekeigen en/of klimaatrobuuste hoogstambomen in de achtertuin.
o De aan te planten bomen zijn bomen van minstens 2de grootte en dienen aangeplant te worden in het plantseizoen volgende op het beëindigen van de werken.
o De verplicht aan te planten bomen kunnen enkel nog gerooid worden na goedkeuring van een gemotiveerde vergunningsaanvraag.
o Voor de verplicht aan te planten bomen geldt er een verplichitng tot heraanplant bij afsterven van de bomen.
Volgende linken kunnen een hulp zijn in de keuze van de juiste boomsoorten:
- https://www.plantvanhier.be/plantengids
- https://www.ecopedia.be/bomenwijzer
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich gedeeltelijk aan bij het advies van de deskundige groendienst. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies moeten gevolgd worden, met uitzondering van het aantal bomen in de achtertuin. In de achtertuin moet er minstens 1 streekeigen en/of klimaatrobuuste hoogstamboom aangeplant worden. Alle verplicht aan te planten bomen moeten een minimale maat 14/16 hebben.
8. ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en dat het gevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening, mits het opleggen van voorwaarden.
Gezien de inrit in de voortuin als vrijgesteld beschouwd kan worden, wordt hier verder geen uitspraak over gedaan.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert volgende voorwaarden op te leggen:
Stedenbouwkundige voorwaarden
• De tijdelijke container voor werfopslag moet binnen 3 maanden na het verlenen van deze vergunning verwijderd worden.
• Het advies van de dienst facilitair management moet gedeeltelijk gevolgd worden. Volgende voorwaarden dienen uitgevoerd te worden:
* Aanplanten van van minstens 1 streekeigen en/of klimaatrobuuste hoogstamboom in de voortuin.
* Aanplanten van minstens 1 streekeigen en/of klimaatrobuuste hoogstambomen in de achtertuin.
* De aan te planten bomen zijn bomen van minstens 2de grootte en dienen aangeplant te worden in het plantseizoen volgende op het beëindigen van de werken.
* De verplicht aan te planten bomen kunnen enkel nog gerooid worden na goedkeuring van een gemotiveerde vergunningsaanvraag.
* Voor de verplicht aan te planten bomen geldt er een verplichting tot heraanplant bij afsterven van de bomen.
* De plantmaat van de verplicht aan te planten bomen moet tenminste 14/16 zijn.
Volgende linken kunnen een hulp zijn in de keuze van de juiste boomsoorten:
- https://www.plantvanhier.be/plantengids
- https://www.ecopedia.be/bomenwijzer
• Gesloten afsluitingen en lijnvormige beplantingen mogen binnen een afstand van 5 meter van de rooilijn een hoogte hebben van maximaal 1 meter.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 18/09/2024 en volgt dit standpunt integraal.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het voorwaardelijk afleveren van de omgevingsvergunning aan de heer Toon Aerts wonende te Hortstraat 54 te 3520 Zonhoven voor het kappen van een hoogstammige boom en het wijzigen van de afmetingen en het materiaal van de deklaag van de inrit, gelegen te Hortstraat 54 kadastraal gekend als afdeling 1 sectie A nr. 352H.
Volgende voorwaarden worden opgelegd:
Stedenbouwkundige voorwaarden:
• De tijdelijke container voor werfopslag moet binnen 3 maanden na het verlenen van deze vergunning verwijderd worden.
• Het advies van de dienst facilitair management moet gedeeltelijk gevolgd worden. Volgende voorwaarden dienen uitgevoerd te worden:
* Aanplanten van van minstens 1 streekeigen en/of klimaatrobuuste hoogstamboom in de voortuin.
* Aanplanten van minstens 1 streekeigen en/of klimaatrobuuste hoogstambomen in de achtertuin.
* De aan te planten bomen zijn bomen van minstens 2de grootte en dienen aangeplant te worden in het plantseizoen volgende op het beëindigen van de werken.
* De verplicht aan te planten bomen kunnen enkel nog gerooid worden na goedkeuring van een gemotiveerde vergunningsaanvraag.
* Voor de verplicht aan te planten bomen geldt er een verplichting tot heraanplant bij afsterven van de bomen.
* De plantmaat van de verplicht aan te planten bomen moet tenminste 14/16 zijn.
Volgende linken kunnen een hulp zijn in de keuze van de juiste boomsoorten:
- https://www.plantvanhier.be/plantengids
- https://www.ecopedia.be/bomenwijzer
• Gesloten afsluitingen en lijnvormige beplantingen mogen binnen een afstand van 5 meter van de rooilijn een hoogte hebben van maximaal 1 meter.
VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
De aanvraag betreft het verkavelen van een grond in 4 loten waarbij 2 loten voor open bebouwing (loten 1 en 2) en 2 loten worden uitgesloten uit de verkaveling gelet op de ligging in agrarisch gebied (loten 3 en 4).
De aanvraag werd op 22 mei 2024 ontvangen en op 17 juni 2024 ontvankelijk en volledig verklaard.
De gewone vergunningsprocedure wordt gevolgd.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden, lopende van 27 juni 2024 tot en met 26 juli 2024, gesloten zonder bezwaarschriften.
HISTORIEK VAN HET EIGENDOM WAAROP DE AANVRAAG BETREKKING HEEFT
Stedenbouwkundig
1956/00051: bouwvergunning op 23/11/1956 voor het bouwen van een woonhuis;
1959/00153: bouwvergunning op 16/10/1959 voor het bouwen van een bergplaats;
2003/09148: weigering van de bouwaanvraag op 21/08/2003 voor de regularisatie van een garage;
OV/2019/00038: omgevingsvergunning op 30/04/2019 voor het rooien van bomen;
OV/2019/00211: omgevingsvergunning op 08/10/2019 voor het slopen van een vrijstaande woning
Milieu
3VL413/nde: lozing NHA en mazoutopslag 5000L – aanvraag milieuvergunning klasse 3 d.d. 09/03/1992.
Het perceel is niet opgenomen in het Grondeninformatieregister.
Uit de gegevens waarover de gemeente beschikt, blijkt niet dat voor het voorwerp van de aanvraag een PV is opgesteld noch dat een meerwaarde werd opgelegd of dat op het goed een vonnis of arrest rust. Er zijn ook geen geschriften bekend waaruit zou blijken dat er wederrechtelijke werken werden uitgevoerd.
OPENBAAR ONDERZOEK
Overeenkomstig artikel 17 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning en hoofdstuk 3 Toepassingsgebied van de gewone en vereenvoudigde procedure, artikels 11 t.e.m. 14 van het besluit tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, werd dit dossier volgens de gewone procedure behandeld.
Er werd bijgevolg een openbaar onderzoek gehouden.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 27 juni 2024 tot en met 26 juli 2024. Er werden geen bezwaren ingediend.
ADVIEZEN
Op 17/06/2024 werd advies gevraagd aan Proximus.
Op 17/06/2024 werd advies gevraagd aan De Watergroep.
Op 17/06/2024 werd advies gevraagd aan Fluvius System Operator.
Op 17/06/2024 werd advies gevraagd aan Dienst Facilitair Management.
Op 17/06/2024 werd advies gevraagd aan Wyre.
Op 17/06/2024 werd advies gevraagd aan het Agentschap voor Natuur en Bos.
Op 17/06/2024 werd advies gevraagd aan het Departement Landbouw en Zeevisserij
MILIEUEFFECTENRAPPORTAGE
Het project komt voor op bijlage III van het project-mer-besluit wat maakt dat een project MER opgemaakt moet worden, tenzij de initiatiefnemer via een project-mer-screening kan aantonen dat het project geen aanzienlijke milieueffecten zal veroorzaken. Er werd een project-mer-screening bij de aanvraag gevoegd. De effecten op milieu en omgeving werden voldoende omschreven en uit de screening bleek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
STEDENBOUWKUNDIG ADVIES
TOETSING AAN DE REGELGEVING EN VOORSCHRIFTEN
OVEREENSTEMMING MET BESTEMMINGS- EN STEDENBOUWKUNDIGE VOORSCHRIFTEN
Gewestplan
De aanvraag is volgens het geldende gewestplan Hasselt - Genk, goedgekeurd bij Koninklijk besluit op 3 april 1979, deels gelegen in woongebied en deels gelegen in agrarisch gebied.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van een goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving (artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen en latere wijzigingen).
De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300m van een woongebied of op ten minste 100m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden (artikel 11 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan “Afbakening regionaal stedelijk gebied Hasselt - Genk” dat op 20 juni 2014 definitief werd vastgesteld door de Vlaamse Regering. Er is geen bestemmingswijziging ten opzichte van het gewestplan voorzien voor dit perceel.
Bijzonder plan van aanleg, gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan of verkaveling
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg, noch in een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, noch in een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
De aanvraag voldoet principieel aan de geldende bestemmingsvoorschriften. De achterliggende loten 3 en 4, gelegen in agrarisch gebied, worden uitgesloten uit de verkaveling.
Watertoets
Het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013 en het wijzigingsbesluit van 25 november 2022, verplicht de vergunningverlenende overheid om de watertoets uit te voeren bij elke aanvraag tot omgevingsvergunning. Dit decreet vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen. Het decreet bevat ook de omzetting van de kaderrichtlijn Water en de Overstromingsrichtlijn.
De watertoets werd uitgevoerd op 17 juni 2024. Hieruit bleek dat geen adviezen dienden aangevraagd te worden. Het eigendom is niet gelegen binnen de contour van de Advieskaart watertoets en niet binnen fluviaal overstromingsgevoelig gebied 2023. Enkel ter hoogte van de achterste perceelgrens van lot 3 en lot 4 (de loten gelegen in agrarisch gebied) is het eigendom gelegen binnen pluviaal overstromingsgevoelig gebied 2023.
Algemeen kan wel gesteld worden dat:
- Het toekomstig project dient te voldoen aan de gewestelijke stedenbouwkundige hemelwaterverordening. (uitdrukkelijke aandacht voor de noodzakelijke inhoud van de hemelwaterput, aanleg van gescheiden stelsel en infiltratievoorziening).
- Indien er ondergrondse constructies worden opgericht, de bemaling voldoet aan de voorwaarden zoals opgelegd in Vlarem II.
- Een permanente drainage, ook al is dit in functie van een aanleg van een ondergrondse constructie, mag niet voorzien worden aangezien permanente drainage een continue verlaging van de grondwaterstand tot gevolg heeft.
Decretale beoordelingselementen
Art. 4.3.5.
§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie “wonen”, “verblijfsrecreatie”, “dagrecreatie”, met inbegrip van sport, “detailhandel”, “dancing”, “restaurant en café”, “kantoorfunctie”, “dienstverlening”, “vrije beroepen”, “industrie”, “bedrijvigheid”, “gemeenschapsvoorzieningen” of “openbare nutsvoorzieningen”, kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
De omgevingsaanvraag voor het verkavelen van deze grond is gelegen langsheen Hazendansweg, een voldoende uitgeruste weg.
De aanvraag voldoet aan deze bepaling.
Archeologienota
Conform het Onroerenderfgoeddecreet de dato 12 juli 2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag. Indien men niet verplicht is tot het opstellen van een archeologienota en tijdens de uitvoering komen er toch archeologische sporen of vondsten aan het licht, dan dient de bouwheer dit te melden binnen de 3 dagen aan het agentschap Onroerend Erfgoed (www.onroerenderfgoed.be).
VERKAVELINGSVERGUNNINGSPLICHT
Artikel 4.2.15. § 1. Niemand mag zonder voorafgaande omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden een stuk grond verkavelen voor woningbouw of voor het opstellen van vaste of verplaatsbare constructies die voor bewoning kunnen worden gebruikt.
Een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden kan worden aangevraagd en verleend voor het verkavelen voor de aanleg en het bebouwen van terreinen voor andere functies.
§ 2. Een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden omvat reglementaire voorschriften aangaande de wijze waarop de verkaveling ingericht wordt en de kavels bebouwd kunnen worden.
§ 3. De verkavelaar zorgt ervoor dat de in de verkaveling opgenomen loten kunnen aansluiten op alle voorzieningen van openbaar nut die vereist worden door het vergunningverlenende bestuursorgaan. In voorkomend geval bepaalt de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden op welke wijze in de nodige infrastructuur voor de nutsvoorzieningen wordt voorzien.
Artikel 4.2.16. § 1. Een kavel uit een vergunde verkaveling of verkavelingsfase kan enkel verkocht worden, verhuurd worden voor méér dan negen jaar, of bezwaard worden met een recht van erfpacht of opstal, nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is verleden.
§ 2. De verkavelingsakte wordt eerst verleden na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen, waaruit blijkt dat, voor de volledige verkaveling of voor de betrokken verkavelingsfase, het geheel van de lasten uitgevoerd is of gewaarborgd is door:
1° de storting van een afdoende financiële waarborg;
2° een door een bankinstelling op onherroepelijke wijze verleende afdoende financiële waarborg.
Het attest, vermeld in het eerste lid, kan worden afgeleverd indien de vergunninghouder deels zelf de lasten heeft uitgevoerd, deels de nodige waarborgen heeft gegeven.
OVERIGE REGELGEVING
Erfdienstbaarheden
Uit het verkavelingsplan, opgesteld door landmeter – expert Guy Gillissen, blijkt dat er geen waterlopen noch erfdienstbaarheden aanwezig zijn op het terrein. Hier dient dan ook geen rekening mee gehouden te worden in voorliggende aanvraag. Uit de aanvraag blijkt dat de loten 3 en 4 samen verkocht worden met de voorliggende loten 1 en 2, waardoor deze bereikbaar blijven vanaf het openbaar domein.
Decreet grond- en pandenbeleid – bescheiden woonaanbod
De aanvraag voorziet minder dan 10 loten bestemd voor woningbouw, noch heeft de verkaveling een grondoppervlakte die groter is dan een halve hectare.
De verkaveling sluit niet aan op een andere, ook door de aanvrager te ontwikkelen perceel, die samen met de percelen waarop de aanvraag betrekking heeft, een oppervlakte van meer dan een halve hectare beslaan. Er dient bijgevolg geen sociaal, noch bescheiden woonaanbod gerealiseerd te worden.
De aanvraag is verenigbaar met de regelgeving.
Toetsing AAN DE goede ruimtelijke ordening
OMSCHRIJVING VAN DE FEITELIJKE AANVRAAG
De aanvraag betreft het verkavelen van een grond in 4 loten waarbij 2 loten voor open bebouwing (loten 1 en 2) en 2 loten worden uitgesloten uit de verkaveling gelet op de ligging in agrarisch gebied (loten 3 en 4).
BEOORDELING VAN DE GOEDE RUIMTELIJKE ORDENING
De overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening wordt beoordeeld met inachtneming van volgende beginselen:
1° het aangevraagde wordt, voor zover noodzakelijk of relevant, beoordeeld aan de hand van aandachtspunten en criteria die betrekking hebben op de functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten en het bodemreliëf, en op hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.4;
2° het vergunningverlenende bestuursorgaan houdt bij de beoordeling van het aangevraagde rekening met de in de omgeving bestaande toestand, doch het kan ook beleidsmatig gewenste ontwikkelingen met betrekking tot de aandachtspunten, vermeld in 1°, in rekening brengen.
Omschrijving ligging en omgeving
Het perceel van de aanvraag is gelegen aan de Hazendansweg, een gemeenteweg. In de omgeving zijn er zowel open als halfopen bebouwingen aanwezig bestaande uit 1 of 2 bouwlagen met een zadeldak of een plat dak. Het eigendom is momenteel onbebouwd en is oplopend naar achteren toe.
Verkavelingsvoorwerp
Het verkavelingsontwerp voorziet in het oprichten van 2 open eengezinswoningen met maximaal 2 bouwlagen en een hellend of plat dak. De woningen worden opgericht op minimaal 8 meter uit de rooilijn en op minimum 3 meter van de zijdelingse perceelgrenzen zoals weergegeven op het inplantingsplan. De bouwdiepte op het gelijkvloers bedraagt maximaal 15 meter vanaf de bouwlijn en de bouwdiepte op de verdieping bedraagt 12 meter vanaf de bouwlijn. Lot 1 heeft een oppervlakte van 863m² en lot 2 heeft een oppervlakte van 785m². De achtertuinzone bedraagt 27 meter. De bouwstrook heeft een maximale breedte van 9,88 meter op de voorgevelbouwlijn.
Functionele inpasbaarheid in de onmiddellijke en ruime omgeving
Het voorzien van een open eengezinswoning, met een kleinschalige ondergeschikte nevenbestemming op het gelijkvloers of een zorgwoning is functioneel inpasbaar in de onmiddellijke en ruime omgeving.
Mobiliteitsimpact
Het college van burgemeester en schepenen verwacht bij het oprichten van een eengezinswoning principieel een aantal autostaanplaatsen dat overeenkomt met 1,5 autostaanplaats per woongelegenheid. De last van het autobezit kan niet volledig op het openbaar domein worden afgeschoven. Er moet een inpandige garage en/of carport voorzien worden of een carport in de zijtuinstrook om de tuin te vrijwaren van overdreven bebouwing en verharding. De voorschriften voorzien enkel een bijgebouw in functie van een tuinberging of garage. Het stallen van auto’s in het vrijstaande bijgebouw zal niet worden toegestaan om de tuinen maximaal te vrijwaren van bebouwing en verharding. Bijgebouwen zijn uitsluitend bestemd voor ondersteunende functies die inherent verbonden zijn met de hoofdbestemmingen van het hoofdgebouw zoals de berging van goederen en gebruiksvoorwerpen. Ondanks het feit dat er geen garages worden toegestaan in de vrijstaande bijgebouwen, kan het parkeren op eigen terrein gebeuren. De aanvraag heeft geen negatieve impact op de mobiliteit.
De schaal van de voorgenomen werken
De woningen in de onmiddellijke omgeving zijn vrijstaande of halfopen woningen dewelke bestaan uit 1 of 2 bouwlagen en afgedekt worden met een schuin of plat dak. De maximale bouwdiepte van 15 meter op het gelijkvloers en 12 meter op de verdieping, een maximale kroonlijsthoogte van 6 meter met een zadeldak of 6,5 meter met plat dak (hetgeen een hedendaagse manier van compact bouwen betreft die algemeen aanvaard wordt) stemt overeen met de normaal gehanteerde normen voor bebouwing in deze omgeving en zijn aanvaardbaar.
Het ruimtegebruik en de bouwdichtheid
De inplanting van de nieuwe woning wordt voorzien op minimum 8 meter uit de rooilijn en op minimum 3 meter van de zijdelingse perceelgrens zoals voorzien op het verkavelingsplan. Deze inplanting sluit aan bij de normaal gehanteerde normen voor bebouwing in deze omgeving.
Door het oprichten van 2 woningen op het terrein wordt een woondichtheid bekomen van ca. 12 woningen per hectare wat aanvaardbaar is in deze omgeving.
Gezien de gemeente Zonhoven streeft naar meer groen in het straatbeeld wordt de aanplant van een boom in de voortuinstrook opgelegd in de verkavelingsvoorschriften.
Uit het advies van Fluvius System Operator d.d. 24 juni 2024 blijkt dat in functie van de nettransitie een distributiecabine voor elektriciteit noodzakelijk is in de projectzone. Deze zone werd niet voorzien op het verkavelingsplan. De gemeentelijke omgevingsambtenaar is van oordeel dat de elektriciteitsvoorziening in de omgeving dient gewaarborgd te blijven na realisatie van nieuwe ontwikkelingen. Fluvius System Operator is hiervoor, gelet op haar expertise, het best geplaatst om aan te geven waar een elektriciteitscabine al dan niet vereist is. Bijkomend is er op het eigendom voldoende ruimte om een elektriciteitscabine op te richten zonder in te boeten op het aantal kavels en op de oppervlakte van de bouwstroken, en zonder de goede ruimtelijke ordening in gedrang te brengen. Enkel dient er een aanpassing aan het ontwerp te gebeuren van twee open bebouwingen naar twee halfopen bebouwingen zodat er ook nog een zone overblijft voor het oprichten van een elektriciteitscabine.
Visueel-vormelijke elementen
De woningen in de onmiddellijke omgeving zijn vrijstaande of halfopen woningen dewelke bestaan uit 1 of 2 bouwlagen en afgedekt worden met een schuin of plat dak. Het voorgestelde profiel in de verkavelingsvoorschriften sluit aan bij deze in de omgeving. Als materiaal wordt binnen de verkavelingsvoorschriften opgelegd dat dit in overeenstemming moet zijn met de omgeving.
Cultuurhistorische aspecten
Niet van toepassing.
Bodemreliëf
Het eigendom is momenteel onbebouwd en is oplopend naar achteren toe. Een ophoging van het bodemreliëf is slechts toegelaten tot op gelijke hoogte of tot op maximaal 30cm boven het straat- of trottoirniveau. Een strook van 1m langsheen de perceelsgrenzen mag bij eventuele terreinwijzigingen nooit hoger gebracht worden dan het niveau van de aanpalende percelen. Alle overtollige grond die vrijkomt bij het graven van de kelder en/of funderingen, dient verwijderd te worden via een erkende grondwerker of naar een erkende grondreinigingsplaats.
Hinderaspecten met betrekking tot gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen
Er wordt geen hinder verwacht door voorliggende aanvraag m.b.t. tot de gezondheid, het gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen. Er werden geen bezwaarschriften ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De aanvraag voldoet niet aan de criteria voor de goede ruimtelijke ordening in de onmiddellijke en ruime omgeving aangezien er geen zone voor een elektriciteitscabine wordt voorzien op het verkavelingsplan.
BESPREKING VAN DE ADVIEZEN
Het advies van 18 juni 2024 van De Watergroep is voorwaardelijk gunstig:
“Advies ACCA
Volledig gunstig advies met voorwaarden
Voor de uitrusting van de verkaveling met een drinkwaterleiding op het openbaar domein moet door de initiatiefnemer onderstaand betaald worden:
- een forfaitaire kost per bebouwbare kavel
- een studiekost per project
Wanneer aan alle voorwaarden is voldaan zal De Watergroep de gemeente hiervan op de hoogte brengen. Vervolgens zal de gemeente, cfr. De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening, een verkoopbaarheidsattest afleveren.
Iedere wooneenheid dient over een afzonderlijke watermeter te beschikken.
De plaats van de watermeter dient te beantwoorden aan de voorschriften van De Watergroep.
De kosten van de nieuwe aftakkingen zijn ten laste van de individuele aanvragers.
Bijkomende informatie kan je vinden op: www.dewatergroep.be.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.
Het advies van 4 juli 2024 van Proximus is gunstig:
“Met aandacht hebben wij uw adviesvraag onderzocht. Proximus voorziet geen uitbreidingen voor de aansluiting van dit project. Aanvragen tot aansluiting op het Proximus netwerk kunnen door de aanvrager gericht worden naar onze klantendienst via het nummer 0800 22 800. In functie van de beschikbare capaciteit van onze infrastructuur op dat moment, bekijken we de mogelijkheden om een aansluiting te voorzien.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies.
Het advies van 3 juli 2024 van Fluvius System Operator is ongunstig:
“In functie van de nettransitie heeft onze studie uitgewezen dat een distributiecabine voor elektriciteit noodzakelijk is in uw projectzone. (conform artikel 4.1 van het projectreglement)
Voor de meest vlotte afhandeling van uw dossier vragen we u een vrijstaande distributiecabine op te nemen in uw omgevingsvergunningaanvraag.
Hiervoor kan u het stappenplan volgen op de volgende pagina (zie advies).
Indien gewenst kan eventueel ook geopteerd worden voor een inbouwcabine, deze afzonderlijke procedure en bijhorende plannen kan u bij ons opvragen.
Het volledige projectreglement is raadpleegbaar via https://www.fluvius.be/nl/publicatie/projectreglement
Indien u hierover nog bijkomende inlichtingen wenst kan u ons contacteren via Fluvius-LIMN-Patrimonium@fluvius.be, wij helpen u graag verder.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit ongunstig advies en is van oordeel dat de elektriciteitsvoorziening in de omgeving dient gewaarborgd te blijven na realisatie van nieuwe ontwikkelingen. Fluvius System Operator is hiervoor, gelet op haar expertise, het best geplaatst om aan te geven waar een elektriciteitscabine al dan niet vereist is. Bijkomend is er op het eigendom voldoende ruimte om een elektriciteitscabine op te richten zonder in te boeten op het aantal kavels en op de oppervlakte van de bouwstroken, en zonder de goede ruimtelijke ordening in gedrang te brengen. Enkel dient er een aanpassing aan het ontwerp te gebeuren van twee open bebouwingen naar twee halfopen bebouwingen zodat er ook nog een zone overblijft voor het oprichten van een elektriciteitscabine.
Het advies van 25 juli 2024 van de dienst Facilitair Management is voorwaardelijk gunstig:
“Gunstig voor de verkaveling zoals voorgesteld mits volgende voorwaarden worden opgenomen in de verkavelingsvoorschriften:
Aanplanten van minstens 1 streekeigen en/of klimaat robuuste hoogstam boom in de voortuinen van zowel lot 1 als lot 2.
De in de voortuin aan te planten bomen zijn hoogstam bomen van minstens 2de grootte en worden aangeplant in een maat niet kleiner dan 14-16.
Aanplanten van minstens 2 streekeigen en/of klimaat robuuste hoogstam boom in de achtertuinen van zowel lot 1 als lot 2.
De in de achtertuin aan te planten bomen zijn hoogstam bomen van minstens grootte 1b en worden aangeplant in een maat niet kleiner dan 14-16.
De verplicht aan te planten bomen worden het plantseizoen volgend op het beëindigen van de bouwwerken aangeplant.
De bestaande boom op openbaar domein, voor lot 1, dient maximaal beschermt te worden tijdens eventuele bouwwerken. Dit houdt in dat er geen verhardingen binnen de kruinprojectie van deze boom mogen aangelegd worden. Ook mogen er geen (bouw)materialen gestapeld worden binnen de kruinprojectie. Ook moet het (werf)verkeer binnen de kruinprojectie vermeden worden, indien er toch verkeer noodzakelijk is, dient de bouwheer de nodige maatregelen te nemen om verdichten van de ondergrond te voorkomen.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.
Het advies van 24 juni 2024 van Wyre is gunstig:
“Wij zijn nagegaan welke aanpassing van de infrastructuur van Wyre nodig is om de loten uit deze verkavelings- of bouwaanvraag te kunnen aansluiten.
Hieruit blijkt dat de nodige infrastructuur op openbaar domein al aanwezig is en dat er geen uitbreiding van het Wyre netwerk dient te gebeuren. Er wordt van ons geen verdere voorwaarde opgelegd.
Deze vaststelling omvat niet de aftak- en aansluitkosten van de abonnee. Deze worden met de latere abonnee verrekend.
Aanvragen tot het verplaatsen van bestaand apparatuur zullen aan de aanvrager aangerekend worden.
Bij afbraak van gebouwen waarop kabels zijn bevestigd is het belangrijk om minstens 8 weken voor de start van de werken Wyre via 015/66.66.66 op de hoogte te brengen.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies.
Op 30 juli 2024 liet het agentschap voor Natuur en Bos weten geen advies uit te brengen:
“Aangezien het perceel niet bebost is, buiten een beschermd gebied ligt en geen bijzondere natuurwaarden heeft, laat het Agentschap voor Natuur en Bos de beslissing over de vergunning aan de bevoegde instantie.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar neemt hier akte van.
Het advies van 18 juni 2024 van het Departement Landbouw en Zeevisserij is deels voorwaardelijk gunstig en deels ongunstig:
“Het Agentschap Landbouw en Zeevisserij heeft uw in het onderwerp vermelde adviesaanvraag vanuit landbouwkundig standpunt onderzocht en formuleert er om de volgende redenen een deels voorwaardelijk gunstig en deels ongunstig advies bij.
De betreffende percelen zijn volgens het gewestplan deels gelegen binnen woongebied en deels binnen agrarisch gebied.
Voorliggend verkavelingsontwerp voorziet in twee loten bestemd voor open bebouwing. Deze bouwloten blijven beperkt tot de vastgestelde en gebruikelijke bebouwingsgrens van de 50m-woonzone.
Daarnaast wordt het achterliggend terreingedeelte binnen agrarisch gebied ook in twee gedeeld om bij de voorliggende woonkavels toe te voegen. Dergelijke opdeling met op oog op verdere vertuining wordt in principe niet toegestaan. Het agrarisch gebied is nu eenmaal niet te beschouwen als een te incorporeren tuinzone.
Het Agentschap Landbouw en Zeevisserij benadrukt dat er binnen de agrarische gebied geen juridische vergunningsgrond bestaat voor het oprichten van constructies en verhardingen in functie van een louter residentieel gebruik. Het agrarisch gebied dient bouwvrij te blijven en bij voorkeur behouden als 1 lot in functie van bijvoorbeeld hobbylandbouw .
De reliëfwijziging binnen agrarisch gebied (tot 80cm) staat niet in functie van enige professionele landbouwactiviteit en is bijgevolg in strijd met de verordende bestemmingsvoorschriften. Het wijzigen van het reliëf louter om residentiële motieven kan bijgevolg niet worden toegestaan. De reliëfwijziging dient beperkt te blijven tot de afgebakende bouwkavels binnen de woonbestemming.
Gelet op de ruimtelijke en historisch gegroeide situatie en de afwezigheid van professioneel landbouwgebruik kan er vanuit het Agentschap Landbouw en Zeevisserij een gunstig advies worden verleend voor deze aanvraag, mits onderstaande voorwaarden:
- Het terreingedeelte met agrarische gebiedsbestemming dient bouwvrij te blijven. Er kunnen hier geen constructies of verhardingen met een louter residentiële functie worden toegestaan.
- De reliëfwijziging binnen agrarisch gebied dient uitgesloten te worden van vergunning.
- De overgang van gebiedsbestemming tussen agrarisch en landelijk woongebied moet voorzien worden van een haag of afsluiting zodat vertuining van het achterliggende deel wordt uitgesloten.
Er wordt een ongunstig advies verleend voor de wijziging van het maaiveld binnen agrarisch gebied;”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich slechts deels aan bij dit advies. Uit het dossier blijkt niet dat er reliëfwijzigingen worden doorgevoerd in het agrarisch gebied. Het terreinprofiel BT en NT geven immers dezelfde hoogtematen weer. Het Departement Landbouw en zeevisserij heeft op dit punt de plannen verkeerd geïnterpreteerd.
Er wordt wel aangesloten met volgende voorwaarden opgenomen in het advies:
- Het terreingedeelte met agrarische gebiedsbestemming dient bouwvrij te blijven. Er kunnen hier geen constructies of verhardingen met een louter residentiële functie worden toegestaan.
- De overgang van gebiedsbestemming tussen agrarisch en landelijk woongebied moet voorzien worden van een haag of afsluiting zodat vertuining van het achterliggende deel wordt uitgesloten.
Uit de bovenstaande motivering blijkt dat de voorgenomen werken zich onvoldoende ruimtelijk inpassen in de omgeving. De aanvraag is niet verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening zoals hoger gemotiveerd.
EINDADVIES
Uit bovenstaande motiveringen blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen inzake milieu en ruimtelijke ordening, maar dat het voorgestelde ontwerp niet verenigbaar is met de goede plaatselijke ordening en met zijn onmiddellijke omgeving. De aanvraag is niet vatbaar voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van een grond in 4 loten waarbij 2 loten voor open bebouwing (loten 1 en 2) en 2 loten worden uitgesloten uit de verkaveling gelet op de ligging in agrarisch gebied (loten 3 en 4).
Het advies van 3 juli 2024 van Fluvius System Operator is ongunstig. In functie van de nettransitie heeft hun studie uitgewezen dat een distributiecabine voor elektriciteit noodzakelijk is in de projectzone. Deze zone werd niet voorzien op het verkavelingsplan.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar is van oordeel dat de elektriciteitsvoorziening in de omgeving dient gewaarborgd te blijven na realisatie van nieuwe ontwikkelingen. Fluvius System Operator is hiervoor, gelet op haar expertise, het best geplaatst om aan te geven waar een elektriciteitscabine al dan niet vereist is. Bijkomend is er op het eigendom voldoende ruimte om een elektriciteitscabine op te richten zonder in te boeten op het aantal kavels en op de oppervlakte van de bouwstroken, en zonder de goede ruimtelijke ordening in gedrang te brengen. Enkel dient er een aanpassing aan het ontwerp te gebeuren van twee open bebouwingen naar twee halfopen bebouwingen zodat er ook nog een zone overblijft voor het oprichten van een elektriciteitscabine.
Bijgevolg adviseert de omgevingsambtenaar het dossier ongunstig voor het verkavelen van een grond in 4 loten waarbij 2 loten voor open bebouwing (loten 1 en 2) en 2 loten worden uitgesloten uit de verkaveling gelet op de ligging in agrarisch gebied (loten 3 en 4), zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan de aanvraag zijn verbonden.
Het college van burgemeester en schepenen volgt integraal het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar van 09/09/2024 omtrent het sluiten van het openbaar onderzoek en tot het afleveren van een weigering van de omgevingsaanvraag voor het verkavelen van een grond in 4 loten waarbij 2 loten voor open bebouwing (loten 1 en 2) en 2 loten worden uitgesloten uit de verkaveling gelet op de ligging in agrarisch gebied (loten 3 en 4) aan de aanvrager.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het weigering van de omgevingsaanvraag voor het verkavelen van een grond in 4 loten waarbij 2 loten voor open bebouwing (loten 1 en 2) en 2 loten worden uitgesloten uit de verkaveling gelet op de ligging in agrarisch gebied (loten 3 en 4), zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan de aanvraag zijn verbonden.
Artikel 4.2.16. §1 en §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening omschrijft:
§ 1. Een kavel uit een vergunde verkaveling of verkavelingsfase kan enkel verkocht worden, verhuurd worden voor méér dan negen jaar, of bezwaard worden met een recht van erfpacht of opstal, nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is verleden.
§ 2. De verkavelingsakte wordt eerst verleden na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen, waaruit blijkt dat, voor de volledige verkaveling of voor de betrokken verkavelingsfase, het geheel van de lasten uitgevoerd is of gewaarborgd is door:
1° de storting van een afdoende financiële waarborg;
2° een door een bankinstelling op onherroepelijke wijze verleende afdoende financiële waarborg.
Het attest, vermeld in het eerste lid, kan worden afgeleverd indien de vergunninghouder deels zelf de lasten heeft uitgevoerd, deels de nodige waarborgen heeft gegeven.
Het college van burgemeester en schepenen beslist het attest conform artikel 4.2.16.§2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening af te leveren aan notaris Bovend’Aerde & Manshoven / Sarah Vrijsen met volgende opmerkingen:
Er werd voldaan aan de volgende voorwaarden:
1. Te voldoen aan de voorwaarden gesteld door De Watergroep.
2. Te voldoen aan de voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies van Fluvius System Operator.
8. De paalstenen aan de rooilijn dienen geplaatst te worden.
10. Gelet op artikel 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening waarin bepaald wordt dat een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden geldt als omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen wat betreft alle handelingen die zijn opgenomen in de vergunning en die de verkaveling bouwrijp maken. Dat rekening houdend met dit artikel een machtiging wordt verleend tot het slopen/verwijderen van alle constructies op het eigendom.
11. Alle bebouwing in het woongebied dient te worden gesloopt vooraleer de verkaveling ten uitvoer kan worden gebracht. Dit houdt in dat zolang aan deze voorwaarde tot sloping, niet voldaan is, de verkavelaar niet kan overgaan tot verkoop van de loten, noch een omgevingsvergunning voor het bebouwen van een lot kan verkregen worden. Onder afbraak wordt tevens het verwijderen van de vloerplaten en van al het materiaal / afval van het terrein bedoeld. Alle materialen / afval dienen afgevoerd te worden naar een erkende verwerker.
De volledige verkaveling dient vrij en onbelast te zijn van gebouwen, materialen en afval.
12. Vervreemding van een lot uit de verkaveling kan pas geschieden, nadat het attest conform artikel 4.2.16 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening werd afgeleverd, waaruit blijkt dat aan alle voorwaarden van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden werd voldaan.
13. Een omgevingsvergunning voor het bebouwen van een lot kan pas verkregen worden, nadat het attest conform artikel 4.2.16 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening werd afgeleverd, waaruit blijkt dat aan alle voorwaarden van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden werd voldaan.
De volgende verplichtingen blijven geldig:
3. Te voldoen aan volgende voorwaarden met betrekking tot de watertoets:
• De toekomstige aanvragen tot omgevingsvergunning dienen te voorzien in maatregelen voor opvang en lozing van hemelwater. De bepalingen van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (Besluit Vlaamse Regering dd. 5 juli 2013) moeten alleszins nageleefd worden.
• Indien er ondergrondse constructies worden opgericht, de bemaling voldoet aan de voorwaarden zoals opgelegd in Vlarem II.
• Een permanente drainage, ook al is dit in functie van een aanleg van een ondergrondse constructie, mag niet voorzien worden aangezien permanente drainage een continue verlaging van de grondwaterstand tot gevolg heeft.
4. De initiatiefnemer handelt volgens en voldoet aan de reglementeringen van de nutsmaatschappijen.
5. Kosten voor het voorzien / verleggen of uitbreiden van de nutsleidingen moeten gedragen worden door de verkavelaar.
6. Aanpassingen aan inrichtingen, constructies of beplantingen op het openbaar domein naar aanleiding van de omgevingsaanvraag of de toekomstige omgevingsaanvraag zijn steeds ten laste van de aanvrager. Alle kosten naar aanleiding van een heraanplanting op het openbaar domein, uitgevoerd naar aanleiding van een omgevingsaanvraag voor het verkavelen van gronden of een omgevingsaanvraag van een particulier, blijft ten laste van de aanvrager.
7. Ophogingen van het bodemreliëf zijn slechts toegelaten tot op gelijke hoogte of tot op maximaal 30cm boven het straat- of trottoirniveau. Een strook van 1m langsheen de perceelsgrenzen mag bij eventuele terreinwijzigingen nooit hoger gebracht worden dan het niveau van de aanpalende percelen. Alle overtollige grond die vrijkomt bij het graven van de kelder en/of funderingen, dient verwijderd te worden via een erkende grondwerker of naar een erkende grondreinigingsplaats.
9. De verkavelingsvoorschriften in bijlage, opgesteld door het college van burgemeester en schepenen zijn van toepassing op voorliggende aanvraag.
14. Na het afleveren van het attest conform artikel 4.2.16§2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dient de verkaveling in een officiële akte gegoten de worden. De gemeente dient in kennis te worden gebracht van de akte van neerlegging van de verkaveling.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tevens een afschrift van dit attest te versturen naar:
Het positief advies van de Lijn (18/09/2024).
Overwegende dat het in het belang van de openbare orde, rust en veiligheid noodzakelijk is dat er voor de inrichting van bovengenoemde manifestaties, bijzondere verkeersmaatregelen worden getroffen.
Het college van burgemeester en schepenen besluit om een tijdelijke politieverordening op het wegverkeer inzake Carabar Fest op zaterdag 12 en zondag 13 oktober 2024 uit te vaardigen als volgt:
Van zaterdag 12 oktober 2024 om 09.00 uur tot zondag 13 oktober 2024 om 01.00 uur is het verkeer van voertuigen, uitgezonderd deze van hulp- en veiligheidsdiensten, verboden in de Dorpsstraat vanaf het kruispunt (huisnr. 49) in de richting van het Dorpsplein en op het Dorpsplein tot de rotonde (van huisnr. 4 tot en met huisnr. 14).
Dit verbod wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de verkeerstekens C3 geplaatst op een nadarafsluiting over de volledige breedte van de rijbaan. De signalisatie moet worden verlicht tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en als de zichtbaarheid minder is dan 200 meter.
Voor het doorgaand fietsverkeer zal de volgende wegomlegging ingelegd worden:
Dorpsstraat – Ovonde - Van Paeschenstraat - Dorpsplein en omgekeerd.
Deze wegomleggingen worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door de verkeerstekens F41.
Van zaterdag 12 oktober 2024 om 09.00 uur tot zondag 13 oktober 2024 om 01.00 uur is het verboden stil te staan en te parkeren:
Dit verbod wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de verkeerstekens E3 met gepast onderbord.
Door dit reglement worden de bestaande aanvullende gemeentelijke verkeersreglementen opgeschort voor zover zij betrekking hebben op de straten bedoeld in de artikelen 2, 4 en 6 en dit voor zover deze strijdig zijn met huidig reglement.
Inbreuken op de beschikkingen van onderhavige verordening kunnen vastgesteld worden door de leden van de federale en lokale politie.
Inbreuken op de beschikkingen van onderhavige verordening worden bestraft met politiestraffen, voor zover door wetten die op dit stuk zouden bestaan, geen andere straffen zijn voorzien.
De politie kan bijkomende maatregelen nemen om de openbare orde, rust en veiligheid te handhaven en zowel inrichters als de deelnemer moeten deze naleven.
De aanvrager is aansprakelijk voor de schade aan het openbaar domein zo deze rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van het bestaan van de manifestatie.
Het college van burgemeester en schepenen beveelt dat onderhavige verordening zal bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet.
Het college neemt kennis van de aanvraag van 'De Zonnekes, Marianne Willems, Bunderweg 12 in Zonhoven voor de verkoop van zelfgemaakte wenskaartjes, knuffels, etc. op de wekelijkse markt van zondag 20 oktober 2024 en van 3 november 2024.
De opbrengst van deze verkoop wordt gebruikt om nieuwe materialen aan te kopen.
Nota van de dienst
De verkoop van de 'Zonnekes' op de wekelijkse markt van 20 oktober en 3 november 2024 kan worden toegestaan in het kader van verkoop menslievend doel op voorwaarde dat er binnen de 30 kalenderdagen een bewijs wordt geleverd dat de opbrengst overgemaakt werd aan het opgegeven doel.
Het college van burgemeester en schepenen besluit goedkeuring te verlenen aan de 'Zonnekes', Marianne Willems, Bunderweg 12 in Zonhoven om zelfgemaakte wenskaarten, knuffels,... te verkopen tijdens de markt van 20 oktober en 3 november 2024 op voorwaarde dat er binnen de 30 kalenderdagen een bewijs geleverd wordt dat de opbrengst daadwerkelijk overgemaakt werd aan het opgegeven doel.
De mail van Francesco Perrotti (Fluvius - dienst netuitbating - studies & aanleg) dd. 9 september 2024 met in de bijlage het definitieve plan.
Fluvius vraagt het college van burgemeester en schepenen de goedkeuring van het definitieve plan, waarin het ontwerp van de nieuwe openbare verlichting in de omgeving van de bib staat.
Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het plan en de aanleg van de nieuwe openbare verlichting in de omgeving van de bib.
Het bestek en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst poetsdiensten”.
Het is wenselijk om een schoonmaakbedrijf aan te stellen voor het schoonmaken van de Kwint en de evenementenhal Den Dijk na evenementen in het weekend. Er wordt ook een optie voorzien om een poetsteam op te kunnen roepen in geval van afwezigheid bij ons eigen poetspersoneel.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst poetsdiensten” werd een bestek met nr. 2024-637-poetsdiensten opgesteld door de Dienst Contractmanagement.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 56.859,50 excl. btw of € 68.800,00 incl. 21 % btw voor de gehele duur van vier jaar.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Er wordt voorgesteld om de plaatsingsprocedure op te starten en een aankondiging van opdracht op nationaal niveau te verzenden.
Het bestek met nr. 2024-637-poetsdiensten en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst poetsdiensten” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 56.859,50 excl. btw of € 68.800,00 incl. 21 % btw.
De vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking voor de opdracht “Raamovereenkomst poetsdiensten” wordt opgestart.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 15 oktober 2024 om 11.00 uur.
De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien in het exploitatiebudget van het meerjarenplan 2020-2025 op MJP000171.
Dhr. Bob Coenen van de dienst leefomgeving van de gemeente Heusden-Zolder heeft contact met ons opgenomen om te vragen of we mee in hun project 'opwaardering Vrunstraat' willen stappen.
De Vrunstraat ligt op het bovenlokaalfietsroutenetwerk. Een deel hiervan is enkel toegankelijk voor fietsers en wandelaars. Dit deel van de Vrunstraat ligt zowel op grondgebied van de gemeente Zonhoven als de gemeente Heusden-Zolder. Vanuit Heusden -zolder en vanuit de provincie krijgen ze regelmatig klachten over de toestand van de weg.
Deze is een onverharde weg die vol met plassen en putten bezaaid is, waardoor het moeilijk is met de fiets hierdoor te komen.
Vanuit Heusden Zolder zouden ze dit deel van de weg dan ook willen opwaarderen naar een semi verharding met Porfier om het rijcomfort en de toegankelijkheid van de fietser en wandelaar te bevorderen. Aangezien de weg voor de helft op het grondgebied van Zonhoven ligt, zijn wij dus ook betrokken partij.
Documentatie van deze perceelsgrens is volgens bijgevoegde uittreksels uit het kadastraal plan van 1977. Hieruit blijkt echter duidelijk dat de Vrunstraat, voorheen gekend als de Dennendreef, grensgemeen is: de bolletjeslijn die de grens vormt tussen Heusden-Zolder en Zonhoven ligt precies in het midden.
raming Heusden-Zolder voor dit project: € 193 180 incl. BTW
Aangezien het een bovenlokaalfietsroutenetwerk is, is hier de mogelijkheid om de werken 90% gesubsidieerd te krijgen.
We gaan in eerste instantie dus (€193 180 /2) € 96 590 incl. BTW moeten vrijmaken voor dit project. Heusden-Zolder betaalt de andere helft.
Na het aanvangsbevel krijgen we een eerste schijf van € 43 465,50 (50% van € 86 931) subsidie terug en na de werken de overige € 43 465,5.
Het project kost de gemeente Zonhoven op het einde van de rit € 9 659 incl. BTW.
We zouden wel het bedrag van de subsidie (€ 87 000) terug op MJP 403 willen laten zetten, zodat we dit terug kunnen investeren in ons onderhoud wegennet in 2026.
Indien we akkoord gaan, wil Heusden-Zolder dit project trekken (projectstuurgroep, aanbesteding houden, opvolging, ...)
Het college van burgemeester en schepenen is akkoord om samen met de gemeente Heusden-zolder de Vrunstraat op te waarderen met een semi verharding.
Artikel 2
De gemeente Heusden-Zolder zal dit project trekken en zorgen dat de nodige subsidies via het fietsfonds worden aangevraagd.
De afdeling facilitair management vraagt de invulling van volgende functie:
Het college van burgemeester en schepenen verklaart met eenparigheid van stemmen de volgende betrekking open:
Het college van burgemeester en schepenen beslist met eenparigheid van stemmen het volgende bij de openverklaring van voornoemde betrekkingen:
-De functies bekendmaken aan de personeelsleden van gemeente en OCMW Zonhoven via interne post.
-De opengestelde functies bekend te maken vanaf 25 september 2024.
-De uiterste inschrijvingsdatum vast te stellen op 6 oktober 2024.
De algemene bepalingen, de voorwaarden en procedures voor de interne en externe personeelsmobiliteit zijn vastgesteld in de rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente en OCMW.
De sector mens en maatschappij vraagt de invulling van volgende functie:
Het college van burgemeester en schepenen verklaart met eenparigheid van stemmen de volgende betrekking open:
Het college van burgemeester en schepenen beslist met eenparigheid van stemmen het volgende bij de openverklaring van voornoemde betrekkingen:
-De functies bekendmaken aan de personeelsleden van gemeente en OCMW Zonhoven via interne post.
-De opengestelde functies bekend te maken vanaf 25 september 2024.
-De uiterste inschrijvingsdatum vast te stellen op 6 oktober 2024.
De algemene bepalingen, de voorwaarden en procedures voor de interne en externe personeelsmobiliteit zijn vastgesteld in de rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente en OCMW.
Plan Daalheide
Het jachtrecht voor het gebied Daalheide (Kauwbos) loopt dit najaar af.
Er zal een herverkaveling van dit gebied gebeuren, daardoor werd het advies van VLM gevraagd in deze: "Binnen het gebied voor herverkaveling, lopen jachtcontracten die gesloten worden sinds de goedkeuring van het LIP (20 december 2021) van rechtswege af bij het verlijden van de herverkavelingsakte (overschrijving in het hypotheekkantoor). Dus je mag nu wel nieuwe contracten afsluiten, maar die vervallen automatische bij het einde van de herverkaveling. Het is misschien best om dat erin te vermelden."
Artikel 2.1.36 (17/07/2017 - datum onbepaald) Het jachtrecht blijft ter plaatse en gaat bij herverkaveling niet over op het nieuwe perceel. De nieuwe eigenaar van een perceel treedt in de rechten en verplichtingen van de oude eigenaar.
Als het jachtrecht door de eigenaar zelf werd uitgeoefend en als die per beveiligde zending aan de landcommissie de wens heeft geuit om verder op het perceel te blijven jagen, worden de voorwaarden van de jacht vastgesteld als vermeld in artikel 2.1.36 betreffende de wijzingen aan de pacht, zonder dat de duur van de jachtovereenkomst langer dan negen jaar kan zijn.
De duur van de pachtovereenkomsten die gesloten zijn vanaf de vaststelling van het landinrichtingsplan of de inrichtingsnota, wordt van rechtswege beperkt tot de overschrijving van de herverkavelingsakte op het hypotheekkantoor.
Zodra de herverkaveling afgerond is, zal het jachtrecht dus ook automatisch een einde nemen. Dit maakt dat een nieuwe aanbesteding maar voor een beperkte periode zou zijn.
Art. 11 van het Jachtdecreet bepaalt het volgende: "Het jagen op de domeinen van openbare besturen is alleen geoorloofd ingevolge jachtrecht toegekend volgens de principes van mededinging en transparantie." Er zal bijgevolg een openbare procedure moeten doorlopen worden waarbij iedereen - onder bepaalde voorwaarden - de kans heeft de jachtrechten op gemeentelijke eigendommen te bekomen.
Als gemeente verpachten we de jachtrechten in bepaalde gebieden, eigendom van de gemeente Zonhoven. Er is niets terug te vinden wat aan de basis ligt om enerzijds de jachtrechten als gemeente te verpachten (en bv. niet aan andere instanties toe te bedelen of de jachtrechten mee aan de huurders mee te geven) en anderzijds niet waarom die specifieke percelen of gebieden, zoals deze in omgeving Kauwbosstraat, gekozen werden. Dit lijken twee willekeurige besluiten uit een ver verleden, waar er geen noodzaak lijkt te zijn om de jachtrechten opnieuw aan te besteden voor recreatieve gebruikers. Indien er vanuit een goed bestuur gekozen wordt om het wild beheersbaar te houden, wordt aangeraden de jachtrechten in dit gebied over te dragen aan ANB, die met kennis van zaken (die de gemeente ontbreekt) gepaste maatregelen te kunnen laten nemen.
Advies dienst milieu:
Gezien de geplande herverkaveling zou een nieuwe jachtovereenkomst slechts voor een beperkte periode geldig zijn. Binnen het gebied voor herverkaveling, lopen jachtcontracten die gesloten worden sinds de goedkeuring van het LIP (20 december 2021) van rechtswege af bij het verlijden van de herverkavelingsakte (overschrijving in het hypotheekkantoor). Door de herverkaveling zullen ook enkele percelen en de wegberm met bufferstrook langs het fietspad in handen komen van het Agentschap voor Natuur en Bos. Op deze terreinen kan er niet door derden gejaagd worden. Dit maakt dat het jachtgebied zoals het nu werd vastgelegd, niet meer kan blijven bestaan en verder zal versnipperen. Dit is nefast voor een goed jachtgebied.
Door de herinrichting van de omgeving waarbij er meer op recreatie wordt ingezet, zal de omgeving ook drukker worden met meer voetgangers en fietsers. Er zal meer traag verkeer plaatsvinden. Hierdoor is er eigenlijk geen plek meer voor jacht. Daarnaast is het maatschappelijk draagvlak voor jacht de laatste jaren sterk afgenomen. Vanuit de buurt werden hier in het verleden reeds vragen rond gesteld en bezorgdheden over geuit.
Verder is het ook geweten dat everzwijnen uit gebieden trekken waar gejaagd wordt richting het 'veilige' woongebied waar niet gejaagd kan worden. Er zijn al enkele jaren meldingen van everzwijnen die hun toevlucht genomen hebben naar het bosje aan de Dennenweg/Sparrenweg. Het is niet ondenkbaar dat deze everzwijnen omwille van de jacht rond de Kauwbosstraat richting het centrum van Zonhoven getrokken zijn.
Gezien bovenstaande geeft de dienst leefmilieu een ongunstig advies voor de heraanbesteding van een nieuwe jachtovereenkomst.
Advies Agentschap voor Natuur & Bos
Ze spreken in hun advies enkel over de gronden die in de toekomst in de beheersovereenkomst opgenomen worden. Deze kunnen in de toekomst verpacht worden door ANB. De andere gronden zijn niet relevant voor hun dossier en werden dus ook niet vermeld in hun advies.
Advies WBE
Het opstarten van een verpachtingsprocedure voor een beperkte tijd lijkt hun niet aangewezen (kosten baten afweging). Zij vinden het opportuun om deze gronden te blijven bejagen zelfs onder de gewijzigde omstandigheden. Zij stellen voor om in deze uitzonderlijke omstandigheden de pachtovereenkomst te verlengen met de huidige pachter onder de huidige voorwaarden, eventueel aangepast aan de verminderde oppervlakte als deze aanzienlijks is, tot aan de herverkaveling.
Conclusie
Rekening houdende met bovenstaande adviezen, wordt voorgesteld om de verpachting te verlengen met de huidige pachter onder de huidige voorwaarden tot aan de herverkaveling van de percelen.
De definitieve beslissing zal worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om de verlenging van de verpachting met de huidige pachter onder de huidige voorwaarden tot aan de herverkaveling van de percelen, principieel goed te keuren.
De definitieve beslissing zal worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Op 16 september 2024 heeft een overleg plaatsgevonden tussen het lokaal bestuur, 't Alvermanneke en scholengemeenschap Kabaz in kader van het BOA-decreet.
Het college van burgemeester en schepenen heeft kennis genomen van het verslag.