Terug
Gepubliceerd op 13/03/2024

2024_CBS_00212 - Deelname bovenlokale samenwerking interlokale mazen - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 05/03/2024 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2024_CBS_00212 - Deelname bovenlokale samenwerking interlokale mazen - Goedkeuring 2024_CBS_00212 - Deelname bovenlokale samenwerking interlokale mazen - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Vervoerregio Limburg lanceert een oproep aan alle gemeentes om een bovenlokale samenwerking op te starten wanneer de problematiek zich stelt van sluipverkeer binnen de mazen van het hoger wegennet en het dragend wegennet. De zgn. interlokale mazen zijn de gebieden die gevormd worden door interlokale en regionale wegen en door Vlaamse en Europese hoofdwegen. Binnen elke maas bevinden zich ontsluitingswegen en erftoegangswegen die gericht zijn op lokale verplaatsingen en niet op doorgaand sluipverkeer. Om dergelijk sluipverkeer op het lokale netwerk aan te pakken is een gemeente overschrijdende aanpak noodzakelijk. 

Voorbeelden van ontsluitingswegen in Zonhoven binnen de interlokale maas zijn de Waardstraat, de Kriekelstraat, de Moleneindeweg, de Bokrijkseweg en de Zwanenstraat. Doorgaand verkeer vanuit de buurgemeentes langs deze wegen heeft een impact op o.a. de verkeersdrukte, verkeersleefbaarheid en de verkeersveiligheid in de wijken. 

Doel  is om in samenspraak met de gemeentes gelegen binnen een maas een aanpak en maatregelen uit te werken. De vervoerregio neemt hierin een faciliterende rol op. Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken heeft hiervoor een studiebudget aangevraagd dat  o.a. kan ingezet worden voor externe inhoudelijke expertise (bijv. voor een herkomst - bestemmingsonderzoek).

De betrokken buurgemeentes Houthalen-Helchteren, Heusden-Zolder en de stad Genk en Hasselt hebben aangegeven dat ze  positief staan rond dergelijke bovenlokale samenwerking. 

De dienst mobiliteit staat achter dit initiatief omdat sluipverkeer een negatieve impact heeft op de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid. Dit is niet wenselijk. Momenteel is een gemeentelijke overschrijdende samenwerking rond sluipverkeer eerder beperkt. Dit initiatief vanuit de vervoerregio is een kans om in de toekomst meer in te zetten op een noodzakelijke gezamenlijke aanpak. Positief in dergelijke samenwerking is ook het uitwisselen van kennis, expertiseopbouw, uitbreiding van het netwerk,... Op vlak van werklast voor de dienst is dit momenteel moeilijk in te schatten omdat er nog geen duidelijkheid is over het precieze format, timing, ed.. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de oproep van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken om bovenlokaal samen te werken rond het terugdringen van sluipverkeer in de interlokale mazen.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen is akkoord dat de gemeente Zonhoven participeert in een bovenlokale samenwerking rond het vrijwaren van doorgaand verkeer in de interlokale mazen met als insteek de verkeersleefbaarheid en veiligheid in onze gemeente te verbeteren.