Uit het goedgekeurde communicatieplan (zitting CBS 24 mei 2022) vloeiden verschillende acties voort, waaronder enerzijds het in kaart brengen van de kanalenmatrix en anderzijds het optimaliseren ervan.
Achtergrond
Als eerste stap voerde de communicatiedienst een kleinschalig kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar de gemeentelijke communicatie in twee periodes (van 3 tot en met 21 juli 2023 en van 23 oktober tot en met 13 november 2023) op onze vier hoofkanalen: de Zonhovenaar, online nieuwsberichten op de website, Facebookberichten en de wekelijkse nieuwsbrief). Daarbij werd vooral gefocust op de inhoud van de communicatie.
We hebben echter weinig tot geen zicht op welke doelgroepen we via welke communicatiekanalen bereiken, en hoe de inwoners nieuws van Gemeente Zonhoven ontvangen of er zelf naar op zoek gaan. Ons voorstel is om een beperkt doelgroepenonderzoek te doen.
Het laatste onderzoek naar de gemeentelijke communicatiekanalen dateert uit 2017. Dit was een tevredenheidsonderzoek (uitgevoerd door F-Twee). De hoofdfocus lag op het infoblad 'de Zonhovenaar' en de website. In de afgelopen zeven jaar heeft het medialandschap niet stilgestaan. Qua mediagebruik in het algemeen bij de burgers is er veel veranderd (vb. de opkomst van sociale media als volwaardig 'nieuwsmedium'). Maar ook in de beschikbare gemeentelijke kanalen is er heel wat verschoven (vb. invoering van de Vrijetijdsbrochure, einde van de seniorengids en vernieuwing van de Zonhovenaar).
Doel van de enquête
Om een beter beeld te krijgen van het mediagebruik van onze inwoners, zouden we een bevraging bij onze inwoners willen uitvoeren. Op die manier willen we in kaart brengen:
De antwoorden op deze vragen gaan ons helpen om de inhoud van vb. de Zonhovenaar, de website, facebook of het gebruik van affiche nog beter af te stemmen op de noden van de doelgroepen die dit kanaal of deze 'vindplaats' van informatie gebruiken. Ook kan het wijzen op eventuele lacunes, waar we dan gepast op kunnen inspelen door onze kanalen eventueel uit te breiden of de inhoud ervan bij te sturen.
Voorstel voor uitvoering
We zouden dit onderzoek willen laten verlopen via verschillende kanalen om een zo groot mogelijk bereik na te streven:
Timing
We zouden dit onderzoek willen laten lopen in het najaar van 2024 (na de verkiezingen). Op die manier kunnen we de bevindingen gebruiken om het nieuwe meerjarenplan voor communicatie te onderbouwen.
Het college van burgemeester en schepenen geeft goedkeuring om de enquête verder uit te werken.