Schoolomgeving Kosmos & Toverfluit
Momenteel is het snelheidsregime in de schoolomgeving Kosmos en Toverfluit niet éénduidig en is de signalisatie niet correct:
Het is wenselijk om de dynamische zone 30 toe te passen in beide schoolomgevingen omwille van de uniformiteit. Uit een drone studie (uitgevoerd door route2school in 2023) bleek ook dat de snelheid in de buurt van de Toverfluit niet gerespecteerd wordt. Het uitbreiden van de dynamische zone met de opvallende oplichtborden zal de weggebruiker aanzetten om zich met aangepaste snelheid in deze schoolomgeving te begeven.
Volgende ingrepen zijn nodig:
De werkgroep verkeer (14/09/2023) gaf op dit voorstel een positief advies.
Fluvius vraagt een goedkeuring van het college vooraleer zij aanpassingen op terrein uitvoeren.
Schoolomgeving SJB
Bij het inrichten van de Kantoorweg tot fietsstraat is het snelheidsregime 30 km/u geworden. Omdat de weggebruiker slechts éénmaal geïnformeerd mag worden over het snelheidsregime, is het dynamische oplichtbord t.h.v. de ingang van de fietsers overbodig geworden.
Volgende ingreep is nodig:
Schoolomgeving Startbaan
Bij het inrichten van de Schelstraat tot fietsstraat is het snelheidsregime 30 km/u geworden. Omdat de weggebruiker slechts éénmaal geïnformeerd mag worden over het snelheidsregime zijn de dynamische oplichtborden in deze straat overbodig geworden.
Volgende ingreep is nodig:
Het verplaatsen van de dynamische oplichtborden gebeurt door Fluvius in opdracht van de dienst Patrimonium. Het aanpassen van de verkeersborden in de Guldenboomkensweg gebeurt door Facilitair management in opdracht van de dienst mobiliteit.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de te nemen maatregelen in functie van een correcte signalisatie van de snelheid in de schoolomgevingen Kosmos & Toverfluit, sjb, en Startbaan.
Het college van burgemeester en schepenen is akkoord om Fluvius de opdracht te geven de dynamische oplichtborden weg te halen en/of te verplaatsen in de schoolomgevingen Kosmos & Toverfluit, sjb, en Startbaan.