VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Dossiernummer: 2024/00156
Referentie omgevingsloket: OMV_2024103134
De aanvraag, ingediend door Marc Musger wonende te Grote Hemmenweg 96 te 3520 Zonhoven, werd ontvangen op 18/07/2024 en op 27/09/2024 ontvankelijk en volledig verklaard.
De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Grote Hemmenweg 96, kadastraal gekend als afdeling 2 sectie C nr. 816K.
De aanvraag gaat over het bouwen van een carport en de regularisatie van een inrit.
De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).
1. STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS
De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebied en agrarisch gebied.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.
De locatie van de aanvraag is gelegen binnen het ruimtelijk uitvoeringsplan grup afbakening regionaalstedelijk gebied Hasselt-Genk, goedgekeurd op 20 juni 2014.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
Volgende verordeningen zijn van kracht:
• algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, .... goedgekeurd op 10 februari 2023.
2. HISTORIEK
Volgende dossiers zijn relevant:
• Stedenbouwkundige vergunning (1956/00079) voor het bouwen van een woonhuis - goedgekeurd op 03/03/1956.
• Gebouwen en constructie dossier GEB/2017/00016 voor woning + garage - opname in register op 19/12/2017.
3. BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG
Beschrijving van de plaats & omgeving
Het perceel van de aanvraag bevindt zich aan de Grote Hemmenweg, een gemeenteweg, ten noordoosten van het centrum van Zonhoven.
De nabije omgeving bestaat hoofdzakelijk uit vrijstaande en halfopen eengezinswoningen met 1 á 2 bouwlagen onder voornamelijk hellende daken, voornamelijk afgewerkt in een gevelsteen in diverse tinten en texturen.
Ten zuiden van de Grote Hemmenweg, op een afstand van ongeveer 50m vanaf de rooilijn, bevindt zich agrarisch gebied. In de ruimere omgeving ten noorden ligt een zone voor ambachtelijke bedrijven en KMO’s (de Waerde).
Het perceel met een oppervlakte van bij benadering 800m², heeft een straatbreedte van 15m, en een diepte van ca. 53,33m.
Het perceel van de aanvraag is momenteel bebouwd met een vergunde eengezinswoning anno 1956 met 1 bouwlaag onder een hellend dak. Later werden nog een aanbouw en een vrijstaande garage in de achtertuin gerealiseerd.
Zowel woning als garage werden op 19/12/2017 opgenomen in het vergunningenregister als vergund geacht. De bestaande woning met aanbouw werd oorspronkelijk op 10m van de rooilijn vergund en op 3,10m van de zijdelingse perceelsgrenzen. De woning werd echter dieper op het perceel gebouwd, op min. 3m van de rechterperceelgrens, en op 1,5m van de linkerperceelgrens.
De gevel van de woning is 10,47m breed, en de diepte van de hoofdbouw is 8,57m. Aan de achterzijde van de woning bevindt zich, gelijklopend met de rechtergevel van de woning, een aanbouw van ca. 4,3m breed op ca. 6,84m diep, onder een hellend dak. Een tweede aanbouw is later in gevelsteen opgericht in het verlengde van de eerste aanbouw, met een breedte van ca. 3,3m op ca. 5m diep, onder een plat dak. De totale bouwdiepte komt zo op ca. 20,41m. De kroonlijsthoogtes liggen overal op ca. 3,24m van het maaiveld, en de nok van de woning ligt op 7,94m.
In de achtertuin, op ongeveer 1,5m van de linkerperceelgrens, staat een vrijstaand bijgebouw (garage) van ca. 4m breed op 6m lang (24m²), op ongeveer 9,5m van de achtergevel van de woning. Dit bijgebouw is voorzien van een licht hellend lessenaarsdak met een kroonlijsthoogte van ca. 2,75m.
Eveneens in de achtertuin, vanaf de achtergevel, ligt asfaltverharding met een oppervlakte van ongeveer 63m². Deze verharding ligt tot op 1,5m van de linker perceelgrens, en sluit achteraan aan op de aanbouw van de woning en het vrijstaande bijgebouw in de achtertuin.
Op de linker perceelgrens werd recent, over een lengte van 9,5m, een houten afsluiting met betonplaten onderaan, met een hoogte van ongeveer 2m, geplaatst. Deze afsluiting reikt vanaf de achtergevel tot aan het vrijstaand bijgebouw in de achtertuin. Op de rechter en achterste perceelgrens staat een open draadafsluiting met een hoogte van ca. 1m.
In de voortuin, tegen de rechterperceelgrens, bevindt zich een oprit van 3m breed die loopt tot aan de voorgevellijn.
Het terrein is verder ingericht met verhardingen, een gazon/struikgewas, een haag in de zijtuin tegen de rechterperceelgrens, en enkele loofbomen.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
Met de huidige aanvraag wenst men een open carport, met een breedte van 3m en een diepte van 5m, tegen de rechtergevel, en gelijk met de voorgevel van de woning, aan te bouwen. De carport komt tot op de rechterperceelgrens, en tot op 0,3m afstand van het bestaande raam in de rechterzijgevel.
De carport is aan alle kanten open, en wordt ondersteund door zes houten palen. De carport wordt voorzien van een plat dak uit metalen dakpanelen, waarvan de onderzijde zich 2,20m boven het maaiveld bevindt. Het water dat op de dakoppervlakte valt, zal afwateren op eigen terrein. Een oppervlakte van 15m² onder de carport wordt beklinkerd.
De te regulariseren inrit naar de carport toe is 3m breed, en is vanaf de rooilijn tegen de rechterperceelgrens aangelegd over een lengte van ca. 17,5m. De oprit bestaat uit waterdoorlatende kiezelverharding.
4. RAADPLEGING EIGENAARS AANPALENDE PERCELEN
Het dossier werd volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.
Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.
Aangezien de aanvraag gaat over de oprichting, uitbreiding of afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom, werden de betrokken aanpalende eigenaars aangeschreven per beveiligde zending met de vraag hun standpunt kenbaar te maken binnen de 30 dagen.
5. ADVIEZEN
Aan volgende adviesverlener werd advies gevraagd:
Dienst Water en Domeinen provincie Limburg.
6. EFFECTEN OMGEVING
Project-MER
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.
7. INHOUDELIJKE BEOORDELING
Decretale beoordelingselementen
In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Grote Hemmenweg een voldoende uitgeruste openbare weg is.
De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.
De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.
Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.
Zonering
Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er is al geruime tijd riolering aanwezig en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden.
Waterparagraaf
Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.
Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 d.d. 15/12/2022 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets op een gewijzigde manier uit te voeren bij dossiers ingediend vanaf 01/01/2023. De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige gebieden werd aangepast.
Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte maar ligt deels in een pluviaal overstromingsgebied. Het terrein is niet gelegen in een gebied voor zeeoverstromingen.
Met betrekking tot de impact op oppervlaktewater dient advies gevraagd aan de waterbeheerder, de provinciale dienst Water en domeinen.
Het advies van 14/11/2024 van de waterbeheerder is (voorwaardelijk) gunstig:
Wij geven hiervoor een gunstig advies. Het gaat louter om een bovengrondse, open constructie op een locatie met een beperkt risico op wateroverlast, in welk geval wij geen constructievoorwaarden opnemen in ons advies.
Er moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is mits de voorwaarden van de waterbeheerder gevolgd worden.
Door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de gewestelijke hemelwaterverordening:
De plannen geven aan dat een carport opgericht wordt met een dakoppervlakte van 15m². Het hemelwater van de carport zal op natuurlijke wijze in de bodem infiltreren aan de achterzijde van de constructie.
De oprit naar de carport is voorzien in een kiezelverharding, waterdoorlatend.
De verordening is niet van toepassing op de aanleg van de voorziene carport en verhardingen. Het hemelwater dat op de verharding valt, wordt namelijk niet opgevangen en afgevoerd, maar kan volgens de aanvraag op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem infiltreren.
Het hemelwater dat op het dak van de carport valt mag niet afwateren naar het aanpalende terrein; de regenwaterafvoer dient op voldoende afstand van de perceelgrens voorzien te worden.
Gezien de aanvraag voldoet aan de hemelwaterverordening, doorstaat deze ook de droogtetoets. Het effect van droogte wordt namelijk gemilderd door het regenwater dat op het terrein terecht komt maximaal vast te houden.
Natuurtoets
Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied. Omwille van de ligging, de aard van het project en de afstand tot de waardevolle natuurgebieden wordt gesteld dat er geen impact is van de projectaanvraag op de natuurwaarden.
Erfgoed- & Archeologietoets
Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving.
Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel kleiner is dan 3000 m².
Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande woonfunctie blijft behouden en is functioneel inpasbaar in deze residentiële omgeving.
Mobiliteitsimpact
Er wordt één parkeerplaats onder de nieuwe carport voorzien. Voor de carport zelf, op de oprit, kan een 2de en zelfs 3de wagen parkeren indien nodig. Hiermee wordt voldaan aan de parkeernorm van 1,5 parkeerplaatsen/wooneenheid. De last van het wagengebruik wordt volledig gedragen door het eigen terrein.
Schaal
Het gevraagde voorziet in de plaatsing van een carport. Dit betreft geen noemenswaarde afwijking ten opzichte van de algemeen gehanteerde normen.
Aan straatzijde werd, evenwijdig met de weg, een strook niet ingetekend/ingekleurd op het inplantingsplan. Het is niet duidelijk of men deze strook wenst te verharden. Dergelijke verharding is vergunningsplichtig en wordt binnen deze aanvraag niet expliciet aangevraagd. Hierover worden dan ook geen verdere uitspraken gedaan. Indien men bijkomende verhardingen wenst te voorzien in de voortuin, buiten de inrit naar de carport, moet hiervoor een nieuwe vergunning worden aangevraagd. Dit wordt opgenomen in de vergunningsvoorwaarden.
Ruimtegebruik en bouwdichtheid
De carport wordt aangebouwd tegen de woning, gelijk met de voorgevel van de woning. Het perceel heeft een oppervlakte van ongeveer 800m². Met een bebouwde oppervlakte van ca. 170,5m² en een totaal van ongeveer 63m² aan verhardingen, zal zo’n 29% van het goed verhard/ bebouwd zijn. Er resteert nog zo’n 71% die kan ingericht worden als groene ruimte, wat een zeer mooie verhouding is.
Visueel-vormelijke elementen
De carport is afgewerkt met duurzame en esthetisch verantwoorde materialen. Er zal een harmonisch geheel ontstaan.
Cultuurhistorische aspecten
Het perceel is niet gelegen in of nabij een beschermd dorpsgezicht. De aanvraag is niet gelegen in een beschermde archeologische site. De aanvraag is, bekeken vanuit de erfgoedaspecten, aanvaardbaar.
Bodemreliëf
Het maaiveld wordt niet gewijzigd in functie van de werken.
Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen
Behoudens tijdelijke hinder bij de uitvoering van de gevraagde werken, valt geen hinder te verwachten.
Resultaten van de raadpleging van de eigenaars van de aanpalende percelen
Er werd geen reactie ontvangen van de eigenaars van de aanpalende percelen.
Bespreking van de adviezen
• Het advies van Dienst Water en Domeinen provincie Limburg d.d. 14 november 2024 is gunstig.
Wij geven hiervoor een gunstig advies. Het gaat louter om een bovengrondse, open constructie op een locatie met een beperkt risico op wateroverlast, in welk geval wij geen constructievoorwaarden opnemen in ons advies.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.
8. ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en dat het gevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening, mits het opleggen van voorwaarden.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert volgende voorwaarden op te leggen:
Stedenbouwkundige voorwaarden
• Het hemelwater dat op het dak van de carport valt mag niet afwateren naar het aanpalende terrein; de regenwaterafvoer dient op voldoende afstand van de perceelgrens voorzien te worden.
• Indien men bijkomende verhardingen wenst te voorzien in de voortuin, buiten de inrit naar de carport, moet hiervoor een nieuwe vergunning worden aangevraagd.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 19/11/2024 en volgt dit standpunt integraal.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het voorwaardelijk afleveren van de omgevingsvergunning aan Marc Musger wonende te Grote Hemmenweg 96 te 3520 Zonhoven voor het bouwen van een carport en de regularisatie van een inrit, gelegen te Grote Hemmenweg 96 kadastraal gekend als afdeling 2 sectie C nr. 816K.
Volgende voorwaarden worden opgelegd:
Stedenbouwkundige voorwaarden