VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Dossiernummer: 2024/00153
Referentie omgevingsloket: OMV_2024101610
De aanvraag, ingediend door Yves Lemmens wonende te Sparrenweg 41 te 3520 Zonhoven, werd ontvangen op 15/07/2024 en op 30/07/2024 ontvankelijk en volledig verklaard.
De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Sparrenweg 41, kadastraal gekend als afdeling 2 sectie D nr. 133Y.
De aanvraag gaat over het regulariseren van een afdak en een zwembad, het bouwen van een veranda en het wijzigen van de terreininrichting.
De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).
1. STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS
De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebied met landelijk karakter en woonuitbreidingsgebied.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.
Het project maakt deel uit van de goedgekeurde verkaveling 7204.V.95 goedgekeurd op 22 december 1964, het betreft lot 17.
De aanvraag wijkt af van volgende verkavelingsvoorschriften:
• Bouwbreedte woning:
De verkavelingsvoorschriften stellen dat de maximale bouwbreedte 12m bedraagt.
Door de uitbreiding van de woning met een veranda wordt de bouwbreedte gebracht op 17m.
• Dakhelling:
De verkavelingsvoorschriften stellen dat de dakhelling gelegen moet zijn tussen 25° en 50°. Tevens dienen de daken minstens 2 schuine vlakken te hebben.
Het ontwerp voorziet het uitbreiden van de woning met een veranda. De veranda wordt voorzien van een plat dak.
• Oppervlakte bijgebouwen:
De verkavelingsvoorschriften stellen dat kleine en lage bergplaatsen, kiekenhokken, garages,… toegelaten zijn op min. 2m van de perceelsgrenzen.
Tegen de achtergevel van de vergunde garage werd een afdak opgericht met een oppervlakte van 15m². De totale oppervlakte van het bijgebouw wordt hierdoor gebracht op 61,8m². Het bijgebouw is ingeplant tegen de linker perceelgrens en op min. 0,5m van de achterste perceelgrens.
De verkaveling is ouder dan 15 jaar. Daarom vormen de verkavelingsvoorschriften niet langer een weigeringsgrond en moet er een toetsing gebeuren van de goede ruimtelijke ordening.
Volgende verordeningen zijn van kracht:
• algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, .... goedgekeurd op 10 februari 2023.
2. HISTORIEK
Volgende dossiers zijn relevant:
• Stedenbouwkundige vergunning (1994/00200) voor bouwen van een woonhuis - goedgekeurd op 28/11/1994.
• Stedenbouwkundige vergunning (2003/09173) voor het bouwen van een nieuwbouw van een vrijstaande woning en garage met tuinberging op de perceelgrens - goedgekeurd op 15/04/2003.
• Verkavelingsvergunning (7204.V.95) voor het verkavelen van een grond in 25 loten - goedgekeurd op 22/12/1964.
• Milieuvergunning 752.4-547 voor tijdelijke bronbemaling voor de bouw van een ééngezinswoning - goedgekeurd op 09/04/2003.
3. BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG
Beschrijving van de plaats & omgeving
Het perceel bevindt zich langs de Sparrenweg, een gemeenteweg.
Het perceel betreft een hoekperceel.
De omgeving bestaat hoofdzakelijk uit vrijstaande en halfopen eengezinswoningen.
De bebouwing in de directe omgeving varieert qua bouwhoogte, dakprofiel alsook materiaalgebruik.
Op het perceel bevindt zich een vrijstaande eengezinswoning met 2 bouwlagen en een piramidedak.
In de achtertuin, tegen de linker perceelgrens bevindt zich een dubbele garage.
Aan de achterzijde van de garage werd een overkapping opgericht zonder vergunning.
Achter de woning werd een zwembad aangelegd van 28,2m² zonder vergunning.
Verder werd een grote hoeveelheid verharding aangebracht zonder vergunning, nl.:
- Parkeerplaats rechts van de inrit: 21m² (6m x 3,5m);
- Toegangspad naar de voordeur (klinkers): 24m² (8m x 3m);
- Kiezelverharding tussen plantvak in de voortuin: 80m²;
- Pad achterzijde woning (tegels): 29m²;
- Klinkerverharding tussen garage en woning: ca. 18m²;
- Kiezelverharding rechts van de garage: ca. 37m²;
- Grindpad: 6m²;
- Tegels rond zwembad: 30m²;
- Niet-overdekt terras rechts van zwembad (klinkers): 36m²;
- Grindverharding (grenzend aan klinkers): 28m².
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag gaat over het regulariseren van een afdak en een zwembad, het bouwen van een veranda en het wijzigen van de terreininrichting.
Tegen de achterzijde van de garage werd een afdak opgericht over de volledige breedte van de garage en een diepte van 2,50m.
Het afdak bestaande uit een houten constructie met een metalen dakbedekking heeft een hoogte van 2,30m.
Het zwembad werd aangelegd op ca. 3m achter de achtergevel van de woning en op ca. 13m van de linker perceelgrens.
Het zwembad met een oppervlakte van 28,2m² heeft een diepte van 1,55m.
De aanvrager wenst de woning aan de rechterzijde uit te breiden met een veranda.
De veranda wordt ingeplant op 2,75m achter de voorgevellijn.
De veranda heeft een bouwdiepte van 6m en een bouwbreedte van 5m.
De veranda wordt uitgevoerd met een plat dak. De dakrandhoogte is gelegen op 2,80m ten opzichte van het maaiveld.
De veranda wordt uitgevoerd in witte EPS panelen en hoofdzakelijk glas.
Tot slot wenst de aanvrager een gedeelte van de niet-vergunde verharding te regulariseren, nl.:
- Toegangspad naar de voordeur (klinkers): 24m² (8m x 3m);
- Kiezelverharding tussen plantvak in de voortuin: 80m²;
- Pad achterzijde woning (tegels): 7m²
De overige tegelverharding van het pad wordt vervangen door groenaanplanting en 11m² wordt vervangen door grind.
- Tegels rond zwembad: 30m²;
- Grindverharding (grenzend aan klinkers: 28m²).
De overige niet-vergunde verharding wordt verwijderd en ingericht als groenzone.
4. OPENBAAR ONDERZOEK
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 9 augustus 2024 t.e.m. 7 september 2024.
5. ADVIEZEN
Aan volgende adviesverlener werd advies gevraagd:
Fluvius.
6. EFFECTEN OMGEVING
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.
7. INHOUDELIJKE BEOORDELING
Decretale beoordelingselementen
In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Sparrenweg een voldoende uitgeruste openbare weg is.
De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.
De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.
Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.
Zonering
Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er is al geruime tijd riolering aanwezig en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden.
Waterparagraaf
Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.
Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 d.d. 15/12/2022 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets op een gewijzigde manier uit te voeren bij dossiers ingediend vanaf 01/01/2023. De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige gebieden werd aangepast.
Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt noch in een pluviaal, noch in een fluviaal overstromingsgebied. Het terrein is logischerwijze evenmin in een gebied voor zeeoverstromingen gesitueerd.
Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening:
Het hemelwater van de op te richten veranda alsook van de te regulariseren verharding infiltreert op eigen terrein.
Gezien de aanvraag voldoet aan de hemelwaterverordening, doorstaat deze ook de droogtetoets. Het effect van droogte wordt namelijk gemilderd door het regenwater dat op het terrein terecht komt maximaal vast te houden.
Natuurtoets
Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied. Omwille van de ligging, de aard van het project en de afstand tot de waardevolle natuurgebieden wordt gesteld dat er geen impact is van de projectaanvraag op de natuurwaarden.
Erfgoed- & Archeologietoets
Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn (geen) monumenten in de omgeving.
Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel kleiner is dan 3000 m².
Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande woonfunctie blijft behouden en is functioneel inpasbaar op deze locatie.
Mobiliteitsimpact
Op het perceel bevindt zich een dubbele garage, bijgevolg kunnen meerdere voertuigen gestald worden op eigen terrein en wordt de last van het autobezit niet afgeschoven naar het openbaar domein.
Uit onze gegevens blijkt dat de inritverharding ter hoogte van de rooilijn een breedte heeft van 5m. Conform de vergunning afgeleverd op 15/04/2003 diende de inritverharding beperkt te worden tot 3m ter hoogte van de rooilijn/voorste perceelgrens.
Om de verkeersveiligheid bij het in- en uitrijden te garanderen dient de breedte van de inrit ter hoogte van de rooilijn beperkt te worden tot 3m, conform de eerder afgeleverde vergunning. Dit zal als voorwaarde worden opgenomen in de vergunning.
Tevens blijkt uit onze gegevens dat het openbaar domein volledig verhard werd.
De gemeente Zonhoven streeft ernaar het groene karakter van de gemeente niet alleen te behouden maar ook te versterken. Hiermee dient de wegberm dan ook als groenzone ingericht te worden.
Er zal dan ook als voorwaarde in de vergunning worden opgenomen dat de kiezelverharding op het openbaar domein verwijderd moet worden en deze zone als groenzone dient ingericht te worden.
Schaal
De veranda heeft een beperkte oppervlakte en is ondergeschikt aan de woning.
Uit onze gegevens blijkt dat het afdak aan de achterzijde van de garage deels werd uitgevoerd over de achterste perceelgrens.
Tevens is de bestaande garage met een oppervlakte van ca. 50m² voldoende ruim voor het stallen van 2 wagens alsook bijkomend tuinmateriaal.
Er kan dan ook niet akkoord gegaan worden met de regularisatie van het afdak.
De bestaande terreinverharding heeft een oppervlakte van ca. 462m² (incl. zwembad en inrit), wat neerkomt op ca. 47% van het perceel en wat sterk overdreven is.
Uit de ingediende plannen blijkt dat de aanvrager een gedeelte van deze verharding reeds zal verwijderen en zal inrichten als groenzone.
De aanvrager wenst het toegangspad naar de voordeur, de kiezelverharding tussen de plantvakken in de voortuin, het pad aan de achterzijde van de woning, de tegelverharding rond het zwembad en de grindverharding aan de rechterzijde te regulariseren alsook het zwembad. Het betreft alsnog een verharding van ca. 197m² (excl. inrit 125m²).
De klinkerverharding aan de achterzijde van de woning zal vervangen worden door grindverharding en beperkt worden tot een oppervlakte van 11m².
De aanvrager wenst aldus een terreinverharding te behouden van ca. 333m² (incl. inrit) wat neerkomt op ca. 33%, wat nog steeds overdreven is.
De visie van de gemeente Zonhoven is het creëren van een kwalitatieve groenzone/tuinzone per perceel van 60%. Tevens wordt een voortuinverharding van maximum 50% nagestreefd.
Door de kiezelverharding in de voortuin tussen de plantvakken (80m²) te verwijderen wordt de terreinverharding van 333m² gereduceerd tot ca. 253m². Tevens wordt op deze manier de voortuin nog meer vergroend en wordt de verharding in de voortuin gereduceerd tot minder dan 50%.
Tot slot blijkt uit de gegevens waar de gemeente over beschikt dat tegen de draadafsluiting langs de rechter perceelgrens (= voorste perceel gezien hoekperceel) een groene doek werd geplaatst. Gezien de beplanting reeds voldoende is dichtgegroeid en dus voor voldoende privacy in de tuinzone zorgt, heeft deze doek geen functie meer. Er zal dan ook als voorwaarde worden opgenomen dat deze groene doek verwijderd moet worden. Op deze manier ontstaat een groener straatbeeld.
Ruimtegebruik en bouwdichtheid
Gezien de functie als eengezinswoning ongewijzigd blijft en de woondichtheid bijgevolg behouden blijft is deze aanvaardbaar op deze locatie.
De bebouwing (woning, veranda en garage) heeft een oppervlakte van 201,88m², een zwembad van 28,2m² en de verharding ca. 253m². Rekening houdend bovenstaande voorwaarden en met de oppervlakte van het perceel (988,21m²) resteert er een tuin-/groenzone van ca. 51%. Rekening houdend dat het perceel een hoekperceel betreft kan akkoord gegaan worden met een beperkte verruiming van de verhardinggraad.
Visueel-vormelijke elementen
De veranda wordt grotendeels met glas uitgevoerd en deels met witte EPS panelen. Het volume is ondergeschikt en sluit aan bij de bestaande gevelmaterialen.
De bebouwing in de omgeving varieert sterk qua bouwstijl alsook materiaalgebruik. Bijgevolg zal het voorgestelde materiaalgebruik niet als storend ervaren worden in het straatbeeld.
Cultuurhistorische aspecten
Het perceel is niet gelegen in of nabij een beschermd dorpsgezicht. De aanvraag is niet gelegen in een beschermde archeologische site. De aanvraag is, bekeken vanuit de erfgoedaspecten, aanvaardbaar.
Bodemreliëf
Volgens de aanvraag wordt het bestaande reliëf niet gewijzigd.
Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen
De aanvraag creëert voldoende woonkwaliteit en gebruiksgenot voor de bewoners. Door de aanvraag ontstaat geen bijkomende hinder.
Resultaten van het openbaar onderzoek
Er werden geen bezwaren ingediend.
Bespreking van de adviezen
• Het advies van Fluvius d.d. 7 augustus 2024 is voorwaardelijk gunstig.
“Naar aanleiding van uw aanvraag over de stedenbouwkundige vergunning voor bovenvermeld project geven we volgend advies voor riolering.
Dit advies handelt over de technische aansluitbaarheid op het openbaar rioleringsnetwerk indien aanwezig. Dit desbetreffende perceel kan aansluiten op de bestaande gescheiden riolering in de Sparrenweg.
De Fluvius-aansluitingsvoorwaarden voor o.a. diepte, diameter en locatie, zijn terug te vinden op www.fluvius.be.
De bestaande hemelwaterafvoerstraatriolering ligt ondiep. De diepte van het private rioolstelsel dient hier dan ook op aangepast te worden. De mogelijke diepte van aansluiting is pas gekend na plaatsing het aansluitputje door Fluvius.
Daarnaast dient u voor wat betreft riolering uiteraard te voldoen aan alle geldende gewestelijke, provinciale en gemeentelijke wettelijke bepalingen dienaangaande. Fluvius doet hierop geen nazicht.
Dit advies doet geen uitspraak over of nazicht op de ontworpen riolering op het privé-gedeelte.
Via https://www.vmm.be/data/zonering-en-uitvoeringsplan kan u eenvoudig nakijken in welke cluster het perceel zich bevindt en de daaraan gekoppelde verplichtingen inzake septische putten.
Als voor uw bouwproject een (her-)aansluiting op het openbaar rioleringsstelsel noodzakelijk is, dient u zo snel als mogelijk na het bekomen van de bouwvergunning een aanvraag tot aansluiting op het openbaar rioleringsnetwerk aan te vragen.
Dit kan online via www.fluvius.be. Dit is belangrijk om verloren kosten te vermijden daar wij de locatie en diepte van de aansluiting pas kunnen garanderen na realisatie van de aansluiting op openbaar domein.
Alleen Fluvius of een door ons aangestelde uitvoerder zorgt voor de realisatie van het gedeelte van de aansluiting op het openbaar domein.
Keuring privéwaterafvoer
Elke lozing of creatie v/e lozingspunt dient een keuring van de privéwaterafvoer te ondergaan conform de wettelijke bepalingen (oa Algemeen Waterverkoopreglement en ministerieel besluit voor de keuring).
Enkel de door Fluvius erkende keurders komen voor deze keuring in aanmerking (zie website: Keuring riolering | Fluvius).
Als de privériolering niet correct en volledig volgens de wettelijke bepalingen werd uitgevoerd, zelfs als dit niet expliciet door de stedenbouwkundige vergunning werd opgelegd, behoudt Fluvius zich het recht voor om de aansluiting op het openbaar rioleringsstelsel van dit perceel te schorsen.
Alvast bedankt om zo spoedig mogelijk uw aansluitingsaanvraag in te dienen.”
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.
8. ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en dat het gevraagde gedeeltelijk verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening, mits het opleggen van voorwaarden.
De omgevingsambtenaar adviseert de aanvraag gunstig voor het regulariseren van een zwembad, het bouwen van een veranda en het regulariseren/wijzigen van de terreininrichting.
De omgevingsambtenaar adviseert de aanvraag ongunstig voor het regulariseren van een afdak aan de achterzijde van de garage en het regulariseren van de kiezelverharding tussen de plantvakken in de voortuin.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert volgende voorwaarden op te leggen:
Stedenbouwkundige voorwaarden
• Het advies van Fluvius moet gevolgd worden.
• Met uitzondering van de inrit, met een maximale breedte van 3 meter, moet de verharding op het openbaar domein verwijderd worden, deze zone moet groen aangeplant worden.
• De breedte van de inrit moet ter hoogte van de rooilijn / voorste perceelsgrens beperkt worden tot maximum 3 meter.
• De groene doek tegen de draadafsluiting aan de rechter perceelgrens (= voorste perceelgrens) dient verwijderd te worden.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 07/11/2024 en volgt dit standpunt deels.
Het college gaat tevens akkoord met het regulariseren van het afdak aan de achterzijde van de garage. Het afdak heeft een functie als technische ruimte voor het zwembad. De verharding op het perceel is hoger dan ons streefcijfer maar nog steeds aanvaardbaar. Het college vergunt het afdak met als voorwaarde dat het niet mag overhangen op het naburige perceel.
Het college oordeelt ook dat de groene inrichting van de voortuin een meerwaarde is en aldus vergunbaar is. Inzake biodiversiteit maar ook inzake waterhuishouding is de huidige toestand te verkiezen boven de vorige toestand als grasvlakte. Het college beaamt dat de verharding van de voortuin boven het streefcijfer zit maar stelt tevens vast dat de doelstelling van dit streefcijfer, nl een groener straatbeeld, meer biodiversiteit en een betere waterhuishouding wél bereikt worden. Aldus oordeelt het college om de inrichting van de voortuin te vergunnen.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het voorwaardelijk afleveren van de omgevingsvergunning aan Yves Lemmens wonende te Sparrenweg 41 te 3520 Zonhoven voor het regulariseren van een afdak en een zwembad, het bouwen van een veranda en het regulariseren/wijzigen van de terreininrichting.
Volgende voorwaarden worden opgelegd: