Terug
Gepubliceerd op 04/09/2024

2024_CBS_00831 - Limburgse RPR - Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen diverse dienstverleners i.k.v. nieuw verloningsbeleid (Fase 1 Concept) - Perceel 2 (Cafetariaplan) - Gunning - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 27/08/2024 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Johan Vanhoyland, 3de schepen

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2024_CBS_00831 - Limburgse RPR - Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen diverse dienstverleners i.k.v. nieuw verloningsbeleid (Fase 1 Concept) - Perceel 2 (Cafetariaplan) - Gunning - Goedkeuring 2024_CBS_00831 - Limburgse RPR - Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen diverse dienstverleners i.k.v. nieuw verloningsbeleid (Fase 1 Concept) - Perceel 2 (Cafetariaplan) - Gunning - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het recente Besluit van de Vlaamse Regering (BVR RPR) van 20 januari 2023 biedt lokale besturen in Limburg meer flexibiliteit en autonomie in hun HR-beleid. Ook beoogt het besluit om externe mobiliteit tussen overheidsniveaus te stimuleren. Tot slot introduceert het kaderbesluit ook verschillende moderne HRMinstrumenten voor de lokale en provinciale besturen.

Alle kenmerken van de arbeidsmarkt wijzen erop dat de “war for talent” niet zal verbeteren, met een stijging van het aantal knelpuntfuncties tot gevolg. Hierdoor stijgt het risico op zowel opwaartse druk op onze loonschalen als braindrain naar de privésector. Als nu reeds bij besturen het gevoel bestaat dat we elkaars beste collega’s van elkaar afsnoepen met betere voorwaarden, kan dit nog verergeren als elk bestuur zijn eigen verloningsbeleid zal creëren. De Regioraad Limburg wenste de mogelijkheden van het nieuwe BVR RPR te onderzoeken met als doel de ontwikkeling van een gemeenschappelijk Limburgs kader en de daarmee samenhangende HR instrumenten.

Er werd beslist om dit te doen onder de vorm van occasionele gezamenlijke opdrachten. Na rondvraag in de Regio wensen 32 van de 42 lokale besturen en de provincie Limburg deel te nemen aan deze opdrachten. De samenwerkingsovereenkomst die hiervoor werd opgemaakt met de afspraken voor de verdere organisatie van de gezamenlijke opdrachten werd door de bevoegde organen van alle 33 deelnemende besturen goedgekeurd.

De eerste stap in deze historische Limburgse samenwerking op HR-niveau is het in de markt zetten van de occasionele gezamenlijke opdracht “Aanstellen diverse dienstverleners in het kader van het nieuwe verloningsbeleid (Fase 1 Concept)”. Een selectieleidraad werd ontwikkeld om geïnteresseerde partijen uit te nodigen om een aanvraag tot deelneming voor deze opdracht in te dienen. Overeenkomstig de beslissing van 16 mei 2024 werden voor het dossier “Limburgse RPR - Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen diverse dienstverleners i.k.v. nieuw verloningsbeleid (Fase 1 Concept)” de geselecteerde kandidaten uitgenodigd om offerte in te dienen op basis van bestek met nr. 2023-5475 opgesteld door dienst aankopen in samenspraak met de 33 deelnemende besturen (partijen). De offertes werden ontvangen, nagekeken en beoordeeld.

In het kader van de opdracht "Occasionele gezamenlijke opdracht – Aanstellen diverse dienstverleners i.k.v. nieuw verloningsbeleid (Fase 1 Concept)” werd een bestek met nr. 2023-5475 opgesteld door dienst aankopen van de stad Hasselt, in samenspraak met de 33 deelnemende besturen (partijen).

De opdracht is opgedeeld in volgende percelen:

  • Perceel 1: Functie-, loonhuis en HR instrumenten, geraamd op € 200.000,00 excl. btw of
     € 242.000,00 incl. 21% btw.
  • Perceel 2: Cafetariaplan, geraamd op € 125.000,00 excl. btw of € 151.250,00 incl. 21% btw.

Deze nota betreft de goedkeuring van de gunning van Perceel 2 (Cafetariaplan).

Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 26 februari 2024 goedkeuring aan de selectieleidraad, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de mededingingsprocedure met onderhandeling met Europese bekendmaking.

Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 11 mei 2024 goedkeuring aan de selectie van volgende kandidaten voor perceel 2:

  • SD Worx People Solutions, Brouwersvliet 2 te 2000 Antwerpen;
  • EY Tax Consultants BV, Kouterveldstraat 7 B-1 te 1831 Diegem;
  • Deloitte Belastingconsulenten BV, Luchthaven Brussel Nationaal 1 J te 1930 Zaventem;
  • A & S SOLUTIONS BV, Steenweg Deinze 154 te 9810 Nazareth;
  • PwC Business Advisory Services BV, Culliganlaan 5 te 1831 Diegem.

De offertes dienden het bestuur ten laatste op 3 juli 2024 om 11.00 uur te bereiken.

De verbintenistermijn van 180 kalenderdagen eindigt op 30 december 2024.

Volgende offertes werden ontvangen:

  • A & S SOLUTIONS BV, Steenweg Deinze 154 te 9810 Nazareth (€ 94.080,00 excl. btw of € 113.836,80 incl. 21% btw);
  • Deloitte Belastingconsulenten BV, Luchthaven Brussel Nationaal 1 J te 1930 Zaventem (€ 29.925,00 excl. btw of € 36.209,25 incl. 21% btw);
  • EY Tax Consultants BV, Kouterveldstraat 7 B-1 te 1831 Diegem (€ 7.000,00 excl. btw of € 8.470,00 incl. 21% btw);
  • PwC Business Advisory Services BV, Culliganlaan 5 te 1831 Diegem (€ 96.780,00 excl. btw of € 117.103,80 incl. 21% btw);
  • SD Worx People Solutions, Brouwersvliet 2 te 2000 Antwerpen (€ 16.250,00 excl. btw of € 19.662,50 incl. 21% btw).

Er werd een best and final offer gevraagd in het kader van de onderhandelingen en de offertes hiervoor dienden het bestuur ten laatste op 26 juli 2024 om 12.00 uur te bereiken.

De eventuele onderhandelingen en verbeteringen resulteerden in volgende eindoffertes:

  • A & S SOLUTIONS BV, Steenweg Deinze 154 te 9810 Nazareth (€ 88.429,75 excl. btw of € 107.000,00 incl. 21% btw);
  • Deloitte Belastingconsulenten BV, Luchthaven Brussel Nationaal 1 J te 1930 Zaventem (€29.000,00 excl. btw of € 35.090,00 incl. 21% btw);
  • EY Tax Consultants BV, Kouterveldstraat 7 B-1 te 1831 Diegem (€ 7.000,00 excl. btw of € 8.470,00 incl. 21% btw);
  • PwC Business Advisory Services BV, Culliganlaan 5 te 1831 Diegem (€ 96.780,00 excl. btw of € 117.103,80 incl. 21% btw);
  • SD Worx People Solutions, Brouwersvliet 2 te 2000 Antwerpen ((€ 16.250,00 excl. btw of € 19.662,50 incl. 21% btw).

Dienst aankopen van de stad Hasselt stelde op 06 augustus 2024 het verslag van nazicht van de offertes op.

Dienst aankopen van de stad Hasselt stelt voor om, rekening houdende met het voorgaande, Perceel 2 van deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding) bieders, zijnde EY Tax Consultants BV, Kouterveldstraat 7 B-1 te 1831 Diegem, tegen het nagerekende offertebedrag van € 7.000,00 excl. btw of € 8.470,00 incl. 21% btw.

Voor de gemeente Zonhoven is het aandeel € 213,44 incl. btw.

Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij Stad Hasselt optreedt in naam van OCMW Hasselt, AGB Stadsontwikkeling Hasselt, Crematorium Hasselt NV, Gemeente Kortessem, Gemeente Houthalen-Helchteren, Gemeente Alken, Provincie Limburg, Gemeente As, Stad Bilzen, Gemeente Bocholt, Stad Borgloon, Gemeente Diepenbeek, Gemeente Gingelom, Stad Halen, Gemeente Ham, Gemeente Hechtel-Eksel, Gemeente Heers, Stad Herk-de-Stad, Gemeente Heusden-Zolder, Gemeente Hoeselt, Gemeente Kinrooi, Gemeente Lummen, Stad Maaseik, Gemeente Maasmechelen, Stad Peer, Gemeente Riemst, Stad Sint-Truiden, Gemeente Tessenderlo, Stad Tongeren, Gemeente Voeren, Gemeente Wellen, Gemeente Zonhoven, Gemeente Zutendaal en Gemeente Lanaken bij de gunning van de opdracht.

Stad Hasselt treedt op als penhouder en staat in voor de opmaak van de opdrachtdocumenten, van het selectieverslag/verslag van nazicht van de offertes, etc.

Alle deelnemende besturen dienen zowel deze gunningsbeslissing door hun eigen bevoegde organen te laten goedkeuren.

Conform de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst zal elke Partij instaan voor de betaling van het aandeel van de prijs overeenstemmend met het aantal medewerkers in loondienst binnen haar organisatie.

Conform de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst zal een boeteclausule worden toegepast indien een deelnemend bestuur na ondertekening zijn deelname aan de samenwerking alsnog wenst te beëindigen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt het verslag van nazicht van de offertes voor perceel 2 van 06 augustus 2024, opgesteld door dienst aankopen van de stad Hasselt, goed.

Artikel 2

Het verslag van nazicht van de offertes in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.

Artikel 3

De opdracht “Limburgse RPR - Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen diverse dienstverleners i.k.v. nieuw verloningsbeleid (Fase 1 Concept) - Perceel 2 (Cafetariaplan” wordt gegund aan de firma met de economisch meest voordelige offerte (op basis van de beste prijskwaliteitsverhouding), zijnde EY Tax Consultants BV, Kouterveldstraat 7 B-1 te 1831 Diegem, tegen het nagerekende offertebedrag van € 7.000,00 excl. btw of € 8.470,00 incl. 21% btw in totaal. Voor de gemeente Zonhoven is het aandeel € 213,44 incl. btw.

Artikel 4

De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2023-5475.

Artikel 5

De kredieten voor de uitgaven van deze opdracht zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 op MJP001225 -- Er wordt een nieuwe rechtspositieregeling opgemaakt (RPR).