Terug
Gepubliceerd op 09/10/2024

2024_CBS_00979 - Indeling pop-up gemeentehuis - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 01/10/2024 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur; Kristine Kaminski, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Johan Vanhoyland, 3de schepen

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2024_CBS_00979 - Indeling pop-up gemeentehuis - Goedkeuring 2024_CBS_00979 - Indeling pop-up gemeentehuis - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

In het kader van het publiekshuis worden de gemeentelijke diensten die momenteel in het gemeentehuis en het UiTpunt zijn gehuisvest, tijdelijk ondergebracht in een 'pop-up gemeentehuis'. Dit pop-up gemeentehuis is gelegen in het IGL-gebouw aan de Boddenveldweg 11. De lokalen in het pop-up gemeentehuis werden intussen toegewezen aan de verschillende diensten.

Vanaf november 2024 zullen er rondleidingen worden georganiseerd met alle betrokken diensten. Tijdens deze rondleidingen zullen de diensten de mogelijkheid krijgen om suggesties te geven met betrekking tot de verdere inrichting van de lokalen. Op basis van deze input zal de definitieve indeling worden uitgewerkt.

Indeling van het pop-up gemeentehuis:

  • Gelijkvloers:

    • Enkel het gelijkvloers is publiek toegankelijk.
    • Aan de rechterkant bevindt zich de dienst Burgerzaken, met twee ruime lokalen die door middel van een glazen wand met elkaar verbonden zijn voor de loketten. Er is ook een apart lokaal voor de backoffice. 
    • Links achteraan zijn twee lokalen aanwezig die kunnen dienen als kantoorruimtes voor de schepenen of de burgemeester en de eventuele kabinetsmedewerker. De definitieve bestemming van deze 2 lokalen zal bepaald worden in samenspraak met het nieuwe college van burgemeester en schepenen
    • Aan weerskanten van de ingang is er een kleine ruimte voorzien, deze kunnen gebruikt worden voor het testen van een snelloket, maar kunnen ook ingedeeld worden als wachtruimte.
    • Aan de linkerkant van het gebouw, nabij het onthaal zijn lokalen voorzien voor de diensten lokale economie, jeugd, toerisme en evenementen.
    • Links in het gebouw bevindt zich eveneens een lokaal dat dienst kan doen als loket voor afspraken met externen, vergelijkbaar met het huidige lokaal 11. Denk hierbij aan afspraken met STEBO, afspraken met de vrijetijdsdienst, ... 
    • Tussen de flexlokalen bevindt zich een groot vergaderlokaal waar er met 10 personen vergaderd kan worden.
    • Centraal achteraan op het gelijkvloers bevinden zich een grote refter, een keuken voor de poetsdienst, een technische ruimte, een stookruimte en een sas. De nieuwe raadzaal ligt naast de refter en biedt toegang tot de binnentuin.
  • Eerste verdieping:

    • Deze verdieping wordt enkel gebruikt door de backoffice diensten en is opgedeeld in twee sectoren:
      • Rechterkant: Sector stadsontwikkeling. Voor de diensten ruimtelijke ordening zijn er drie lokalen voorzien: één voor administratief personeel, één voor deskundigen en één voor leidinggevenden. De diensten milieu en mobiliteit delen een groot lokaal en er is ook een lokaal voorzien voor de dienst patrimonium. Daarnaast zijn er een kleine keuken en een vergaderlokaal voor tien personen.
      • Linkerkant: Sector organisatiemanagement. Hier bevindt zich het lokaal van de algemeen directeur, dat volledig geluidsdicht is. Direct daarnaast ligt het lokaal voor het secretariaat en informatiemanagement, gescheiden door een muur van de dienst communicatie. Verder volgen de diensten contractmanagement en ICT. Aan de binnenkant van het gebouw werd er bewust gekozen om enkel flexwerkplekken in te richten, die gebruikt kunnen worden door o.a. sectormanagers, HR of de financiële dienst. De reden hiervoor is de slechtere verluchting doordat deze lokalen enkel ramen hebben die uitkomen op de binnentuin. 
    • Achteraan op de eerste verdieping is er een archiefruimte, een kluis en een sas.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met de voorgestelde indeling van het pop-up gemeentehuis.