Terug
Gepubliceerd op 28/08/2024

2024_CBS_00808 - OMV - Melding stedenbouwkundige handelingen - 2024/00162M - Heuvenstraat 94A - Aktename

College van burgemeester en schepenen
di 13/08/2024 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Kristine Kaminski, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Kristine Kaminski, waarnemend algemeen directeur
2024_CBS_00808 - OMV - Melding stedenbouwkundige handelingen - 2024/00162M - Heuvenstraat 94A - Aktename 2024_CBS_00808 - OMV - Melding stedenbouwkundige handelingen - 2024/00162M - Heuvenstraat 94A - Aktename

Motivering

Feiten context en argumentatie

Voorwerp van de melding

De melding omvat de volgende stedenbouwkundige handelingen:

  • het aanvangen van een zorgwoning

De melding heeft betrekking op een terrein, gelegen Heuvenstraat 94A te 3520 Zonhoven, kadastraal bekend: afdeling 3 , sectie F, nr. 69G deel.

De meldingsaanvraag werd op 29/07/2024 ontvangen.

Bevoegdheid

De melding heeft geen betrekking op een Vlaams of provinciaal project, noch op een ingedeelde inrichting van klasse 1, noch op een gemeentegrensoverschrijdend project. 

Het college van burgemeester en schepenen is dan ook bevoegd voor de aktename.

Onderzoek van het meldingsplichtig en niet-verboden karakter

Er zijn geen ingedeelde inrichtingen of activiteiten verbonden aan de melding.

Zorgwonen

Zorgwonen is het creëren van een kleinere woongelegenheid in of bij een bestaande woning zodat maximaal twee oudere of hulpbehoevende personen kunnen inwonen. Om een zorgwoning te creëren moet de eigendom, of ten minste de blote eigendom van de hoofd- en de ondergeschikte wooneenheid aan dezelfde eigenaar toebehoren.

Ook een huurwoning kan in aanmerking komen als zorgwoning, maar de eigenaar moet hiervan wel op de hoogte zijn en zijn goedkeuring geven.

Artikel 4.4.1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening houdende de definitie van zorgwonen

18° zorgwonen: een vorm van wonen waarbij voldaan is aan alle hiernavolgende voorwaarden:

a) in of bij een bestaande hoofdzakelijk vergunde woning wordt één ondergeschikte wooneenheid gecreëerd;

b) de ondergeschikte wooneenheid, vermeld in punt a), wordt gecreëerd met het oog op:

1) de huisvesting van ten hoogste twee personen, waarvan ten minste één persoon 65 jaar of ouder is;

2) de huisvesting van ten hoogste twee personen, waarvan ten minste één persoon die zorgbehoevend is. Een zorgbehoevende persoon is een persoon met een handicap, een persoon die in aanmerking komt voor een zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden, een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood of een basis-ondersteuningsbudget als vermeld in artikel 4, eerste lid, 1°, 2° en 3°, van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming, of een persoon die behoefte heeft aan ondersteuning om zich in zijn thuismilieu te kunnen handhaven. De kinderen ten laste van de zorgbehoevende persoon worden niet meegerekend bij het bepalen van het maximum van twee personen;

3) de huisvesting van de zorgverlener als de personen, vermeld in punt 1) of 2), gehuisvest blijven in de hoofdwooneenheid;

c) de eigendom, of ten minste de blote eigendom, op enerzijds de hoofdwooneenheid en anderzijds de ondergeschikte wooneenheid, vermeld in punt a), of de grond waarop die ondergeschikte wooneenheid tijdelijk wordt geplaatst, berust bij dezelfde titularis of titularissen.

De aanvraag voldoet aan deze a) en c) van de voorwaarden.

Binnen het bestaande, gelijkvloerse appartement wordt één ondergeschikte wooneenheid gecreëerd.

De aanvraag bevat een verklaring van de eigenaar van het goed waarin aangegeven wordt akkoord te gaan met de zorgfunctie.

Voor wat betreft het al dan niet voldoen aan voorwaarde b):

De aanvraag bevat een attest van erkenning van handicap van de FOD sociale zekerheid. Het attest werd opgemaakt voor het verkrijgen van een sociaal telefoontarief gedurende de geldigheidsperiode.  De zorgbehoevendheid wordt nagegaan op het moment van inschrijving in de bevolkingsregisters door de ambtenaren van de dienst bevolking en niet door de ambtenaren van de dienst omgeving. Over het voldoen aan deze voorwaarde wordt dan ook geen uitspraak gedaan.

De handelingen vallen onder toepassing van artikel 4.2.4. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, houdende bijzonderheden inzake zorgwonen:

In elk van de volgende gevallen is de verwezenlijking van een ondergeschikte wooneenheid met het oog op de creatie van een vorm van zorgwonen meldingsplichtig, voor de duur van de zorgsituatie, vermeld in artikel 4.1.1, 18°, b), van deze codex:

1° de ondergeschikte wooneenheid wordt verwezenlijkt binnen het bestaande bouwvolume van de hoofdzakelijk vergunde woning, waarbij voldaan is aan al de volgende voorwaarden:
a) de ondergeschikte wooneenheid vormt één fysiek geheel met de hoofdwooneenheid;
b) de bruto-vloeroppervlakte van de ondergeschikte wooneenheid maakt ten hoogste één derde uit van de bruto-vloeroppervlakte van de volledige woning. De ruimten die gedeeld worden met de hoofdwooneenheid, worden niet meegerekend bij het bepalen van de bruto-vloeroppervlakte van de ondergeschikte wooneenheid;
De aanvraag voldoet hieraan.

Er wordt 34,53m² voorzien voor de ondergeschikte wooneenheid in een appartement met een totale oppervlakte van 199m².

Het beëindigen van de zorgsituatie, vermeld in artikel 4.1.1, 18°, b), is ook meldingsplichtig.
 Als de zorgwoning na het beëindigen van de zorgsituatie aangewend zal worden voor de huisvesting van meerdere gezinnen of alleenstaanden is daartoe een voorafgaande omgevingsvergunning voor het wijzigen van het aantal woongelegenheden vereist.

De handelingen voldoen aan artikel 6 van het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, aangezien ze:

  • Niet strijdig zijn met de voorschriften van stedenbouwkundige verordeningen, ruimtelijke uitvoeringsplannen, plannen van aanleg of vergunningen voor het verkavelen van gronden, of met de uitdrukkelijke voorwaarden van omgevingsvergunningen;
  • Niet worden verricht op percelen waarop voorlopig of definitief beschermde monumenten aanwezig zijn, in voorlopig of definitief beschermde cultuurhistorische landschappen, in voorlopig of definitief beschermde stads- en dorpsgezichten, of in voorlopig of definitief beschermde archeologische sites;
  • Niet worden uitgevoerd in een afgebakende oeverzone als vermeld in artikel 1.1.3., § 2, 46°, van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018, noch in de 5 meter brede strook, te rekenen vanaf de bovenste rand van het talud van ingedeelde onbevaarbare en bevaarbare waterlopen;
  • Niet worden uitgevoerd voor de rooilijn of in een achteruitbouwstrook.

De gemelde handelingen zijn dus meldingsplichtig en niet verboden.

Toetsing aan de regelgeving en de stedenbouwkundige of verkavelingsvoorschriften:

De melding is volgens het gewestplan ‘Hasselt-Genk’, vastgesteld bij het koninklijk besluit van 03/04/1979, gelegen in woongebied.

De aanvraag is gelegen in een goedgekeurd RUP gewestelijk RUP “afbakening regionaal stedelijk gebied Hasselt – Genk” d.d. 20/06/2014

De aanvraag is niet gelegen in een goedgekeurd BPA.

De aanvraag is gelegen in een goedgekeurde verkaveling 7204.V.87/14 d.d. 07/12/1987 en gekend als lot 1.

De aanvraag is verenigbaar met de planologische voorschriften.

Voor het perceel waar de aanvraag gelegen is werden volgende vergunningen afgeleverd:

  • 1987/00116: weigering van de bouwaanvraag op 21/09/1987 voor het bouwen van een appartementsgebouw;
  • 1988/00094 : bouwvergunning op 03/10/1988 voor het bouwen van een meergezinswoning;
  • 1992/00134: bouwvergunning op 23/11/1992 voor het bouwen van garages en bergplaatsen.

Toetsing aan de stedenbouwkundige verordening hemelwater:

De stedenbouwkundige verordening hemelwater is niet van toepassing.

MILIEUTECHNISCH ADVIES

Niet van toepassing.

GECOÖRDINEERD EINDADVIES

Uit bovenstaande motiveringen blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen inzake milieu en ruimtelijke ordening, en dat het voorgestelde ontwerp verenigbaar is met de goede plaatselijke ordening en met zijn onmiddellijke omgeving.

Bijgevolg adviseert de omgevingsambtenaar het dossier voorwaardelijk gunstig voor de aktename van het melden van de aanvang zorgwoning, zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan de aanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden:

  • Bij stopzetting van de zorgwoning moet de aanvrager een melding verrichten van de beëindiging van de zorgsituatie.
  • Deze aktename stelt de melder niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door Yilmazer Melia voor het starten van een zorgwoning, gelegen Heuvenstraat 94A, 3520 Zonhoven, kadastraal bekend als afdeling 3, sectie F, nr. 69G.

De plannen en het meldingsdossier waarop deze akte gebaseerd is, maken integraal deel uit van de meldingsakte.

De aktename is afhankelijk van de strikte naleving van de volgende voorwaarden:

  • Bij stopzetting van de zorgwoning moet de aanvrager een melding verrichten van de beëindiging van de zorgsituatie.
  • Deze aktename stelt de melder niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.