VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Dossiernummer: 2024/00064
Referentie omgevingsloket: OMV_2024046337
Inrichtingsnummer: 20240508-0067
Ondernemingsnummer exploitant:
De aanvraag, ingediend door AUREUM PROJECTS BV gevestigd te Galgeneinde 13/11 te 3550 Heusden-Zolder en dhr. en mevr. Detlef en Jessica Andries - Verheggen wonende te Evence Coppéelaan 78 te 3600 Genk, werd ontvangen op 02/04/2024 en op 14/06/2024 ontvankelijk en volledig verklaard.
De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Delheidestraat 5, 7 en 9, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie B nr. 952P49.
De aanvraag gaat over de afbraak van de bestaande constructies en verhardingen en het bouwen van 1 open en 2 halfopen ééngezinswoningen, reliëfwijzigingen en het rooien van een boom.
De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen en de exploitatie van een of meerdere ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).
1. STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS
De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebied en woonuitbreidingsgebieden.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
Volgende verordeningen zijn van kracht:
• algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, .... goedgekeurd op 10 februari 2023.
2. HISTORIEK
Volgende dossiers zijn relevant:
• Stedenbouwkundige vergunning (1977/00189) voor het bouwen van een woonhuis - goedgekeurd op 25/07/1977.
3. BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG
Beschrijving van de plaats & omgeving
Het perceel bevindt zich aan de Delheidestraat 5, een gemeenteweg, in het gehucht Halveweg.
De nabije omgeving bestaat hoofdzakelijk uit vrijstaande eengezinswoningen, gelegen in woongebied en woongebied met een landelijk karakter met achterliggend woonuitbreidingsgebied. De bebouwing bestaat uit één tot twee bouwlagen onder zowel hellende als platte daken, en is voornamelijk afgewerkt in een gevelsteen in diverse tinten en texturen. Ten zuiden van het perceel ligt er op ongeveer 62 meter een Vogelrichtlijngebied en op 400 meter een Habitatrichtlijngebied. Op ongeveer 420 meter ten zuidwesten ligt er een VEN-gebied.
Het perceel is momenteel bebouwd met een vergunde eengezinswoning. Volgens de informatie waarover we beschikken zijn er zonder vergunning een vrijstaand bijgebouw en verhardingen aangelegd in de voor-, zij- en achtertuin.
Het achterste deel van het perceel ligt in de bestemming woonuitbreidingsgebied waardoor het bebouwbare deel van het perceel beperkt blijft tot 1988m². Tegen de achterste perceelsgrens ligt er op het perceel een klein landschapselement bestaande uit zowel een bomen- als een struiklaag. Het bestaande maaiveld is momenteel gelegen op 46 cm boven de as van de weg.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag voorziet in de afbraak van de bestaande constructies en verhardingen, het bouwen van 1 open en 2 halfopen ééngezinswoningen, reliëfwijzigingen en het rooien van een boom.
De open ééngezinswoning is ingeplant op 8,6m van de rooilijn. De bouwdiepte op het gelijkvloers is 13,25m. Op het eerste verdiep bedraagt de bouwdiepte 10,75m. De gevelbreedte bedraagt 14,5 meter, waardoor de afstand tot de linker perceelsgrens 3,16 meter is en de afstand tot de halfopen woningen 6 meter. De hoogte tot de dakrand van het plat dak bedraagt 6,6 meter ten opzichte van het maaiveld. De woning beschikt over een inpandige garage aan de rechterkant van de woning. De inrit van de vrijstaande woning bedraagt aan de rooilijn 4,9m.
De halfopen woningen worden opgericht op tenminste 7,9m van de rooilijn. De bouwdiepte op het gelijkvloers is 15,20m. Op het eerste verdiep bedraagt de bouwdiepte 11,99m. Volgens de plannen bedragen de gevelbreedtes van woning 2 en woning 3 respectievelijk 7,07m en 6,74m. De dakrandhoogte is 6,6m ten opzichte van het maaiveld. De carporten van de twee halfopen bebouwingen zijn van het open type, hebben een plat dak met een kroonlijsthoogte van 3,50m ten opzichte van het maaiveld en worden niet terugliggend ingeplant. De minimale afstand van de halfopen woningen tot de rechter perceelsgrens bedraagt 3 meter. De afstand tussen de halfopen bebouwing en de ééngezinswoning is 6 meter. De breedte van de inrit van de rechter woning bedraagt aan de rooilijn 3,18 meter.
De verhardingsgraad van de voortuin van het totale project bedraagt ongeveer 28% en het aandeel aan verhardingen en constructies op het bebouwbare deel is 27%. Indien het perceel na het bouwen van de woningen gesplitst wordt op de wijze zoals aangeduid op de plannen, zullen de verhardingsgraden van de vrijstaande woning ca. 22,5% voor het bebouwbare deel van het perceel en voor de voortuin bedragen. Voor de halfopen woningen zullen de verhardingsgraden van de voortuinenin dat geval 35,8% voor woning 2 en 36,5% voor woning 3 bedragen. Het aandeel aan verhardingen en constructies op de bebouwbare delen van de percelen van woningen 2 en 3 zullen dan respectievelijk 30,5% en 33% bedragen.
De tweewoonst én de eengezinswoning worden opgericht met een lichtgrijs genuanceerde gevelsteen in combinatie met brons aluminium panelen. Het buitenschrijnwerk bestaat uit aluminium in een bronze kleur, de dorpels en dekstenen bestaan uit arduin, de dakrandprofielen en RWA worden eveneens uitgevoerd in bronskleurig aluminium.
Verder staan achteraan in de tuinzone 3 bestaande zomereiken (diameter 65cm, 85cm en 100cm)die deel uitmaken van een klein landschapselement. In de voortuin ter hoogte van de rooilijn van de ééngezinswoning staat een zomereik (diameter 50cm) die gerooid zal worden.
Het terrein wordt minimaal afgegraven ter hoogte van de bouwzone tot een TAW peil voor de vloerpas van 40,71m voor de eengezinswoning en een TAW peil voor de vloerpas van 40,79m voor de tweegezinswoning. De vloerpas zal zich 15 cm boven het maaiveld bevinden en 35 á 43 cm boven de as van de weg.
Het oprichten van drie wooneenheden op het perceel leidt op het bebouwbare deel van het perceel tot een woondichtheid van meer dan 15 wooneenheden/hectare.
Beschrijving van de milieuaspecten
De aanvraag betreft een nieuwe inrichting waarbij drie gezinswoningen voorzien worden van lucht-waterwarmtepompinstallaties (7 kW) met een gezamenlijk elektrisch vermogen van 21 kW.
Met volgende aangevraagde rubrieken:
Rubriek Omschrijving Hoeveelheid Klasse
16.3.2°a) Koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen, met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW, namelijk drie lucht/water-warmtepompinstallaties met elks een gemiddelde drijfkracht van 7 kW (Nieuw) 21 kW 3
Zodat de ingedeelde inrichting of activiteit voortaan omvat:
Rubriek Omschrijving Hoeveelheid Klasse
16.3.2°a) Koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen, met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW, namelijk drie lucht/water-warmtepompinstallaties met elks een gemiddelde drijfkracht van 7 kW (Nieuw) 21 kW 3
4. OPENBAAR ONDERZOEK
Het dossier werd volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.
Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.
5. ADVIEZEN
Aan volgende adviesverleners werd advies gevraagd:
• dienst facilitair management
• Fluvius
• De Watergroep
• Agentschap voor Natuur en Bos
• Proximus
• Omgevingsloket Wyre
• Hulpverleningszone Zuid-West Limburg, dienst preventie.
6. PROJECT-MER
Het project komt voor op bijlage III van het project-m.e.r.-besluit, nl. rubriek 10b – stadsontwikkelingsprojecten. Daarom moet een project-m.e.r. opgemaakt worden, tenzij de initiatiefnemer via een project-m.e.r.-screeningsnota kan aantonen dat het project geen aanzienlijke milieueffecten zal veroorzaken.
Er werd een project-m.e.r.-screeningsnota bij de aanvraag gevoegd. De effecten op milieu en omgeving werden voldoende omschreven en uit de nota blijkt dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
7. INHOUDELIJKE BEOORDELING
Decretale beoordelingselementen
In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Delheidestraat een voldoende uitgeruste openbare weg is.
De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.
De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.
Op 17/06/1960 heeft de gemeenteraad volgende beslissing genomen: gezien en goedkeuring rooiingsplan van de Kortestraat en de Delheidestraat.
Zonering
Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er is al geruime tijd riolering aanwezig en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden.
Waterparagraaf
Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.
Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 d.d. 15/12/2022 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets op een gewijzigde manier uit te voeren bij dossiers ingediend vanaf 01/01/2023. De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige gebieden werd aangepast.
Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt noch in een pluviaal, noch in een fluviaal overstromingsgebied. Het terrein is logischerwijze evenmin in een gebied voor zeeoverstromingen gesitueerd.
Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening:
De plannen geven aan dat voor de drie nieuw op te richten woningen met een gezamenlijke horizontale dakoppervlakte van 371,65 m² drie hemelwaterputten voorzien worden met een totale inhoud van 27500 liter en recuperatie van het hemelwater voor dubbeldienstkranen, toiletten en alle huishoudelijke toepassingen. De overlopen van de hemelwaterputten worden aangesloten op drie infiltratievoorzieningen waarvan de oppervlaktes en de volumes voldoen aan de verordening.
De verordening is niet van toepassing op de aanleg van de voorziene verhardingen. Het hemelwater dat op de verharding valt, wordt namelijk niet opgevangen en afgevoerd, maar kan volgens de aanvraag op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem infiltreren.
Gezien de aanvraag voldoet aan de hemelwaterverordening, doorstaat deze ook de droogtetoets. Het effect van droogte wordt namelijk gemilderd door het regenwater dat op het terrein terecht komt maximaal vast te houden.
Natuurtoets
Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied. Omwille van de ligging, de aard van het project en de afstand tot de waardevolle natuurgebieden wordt gesteld dat er geen impact is van de projectaanvraag op de natuurwaarden.
Erfgoed- & Archeologietoets
Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving.
Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel kleiner is dan 3000 m² en het goed zich niet in een beschermde archeologische site en ook niet in een vastgestelde archeologische zone bevindt.
Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande woonfunctie blijft behouden en is functioneel inpasbaar in deze woonomgeving in het buitengebied van de gemeente Zonhoven.
Mobiliteitsimpact
De gemeente Zonhoven hanteert volgende parkeernorm voor een woning: 1,5 autostaanplaatsen per wooneenheid. De aanvraag komt hieraan tegemoet, want er wordt voor elke halfopen eengezinswoning een overdekte autostaanplaats voorzien. Bijkomend biedt de inrit voldoende ruimte om aan de parkeernormen voor zowel bezoekers als bewoners te voldoen.
Schaal
De bouwdieptes vallen binnen de algemeen gehanteerde normen van 15m op het gelijkvloers en 12 meter op de verdieping. De hoogte van de dakranden van de woningen ligt met 6,6 meter licht boven de norm van 6,5 meter. Deze minimale afwijking van de hoogte is aanvaardbaar.
De gevelbreedte van woning 3 voldoet met 6,74 meter niet aan de minimale norm van 7 meter. In combinatie met de bijzondere vorm van het perceel, waardoor de afstand van de achtergevel tot de rechter perceelsgrens het in Zonhoven aangehouden minimum minimorum van 3 meter bereikt, is deze gevelbreedte niet aanvaardbaar.
Ruimtegebruik en bouwdichtheid
Zowel bij recente vragen betreffende dit perceel als in het antwoord aan de projectontwikkelaar die bij de huidige aanvraag betrokken is, is steeds aangegeven dat het maximum aantal wooneenheden voor dit perceel op 2 ligt gezien de ligging in buitengebied. Dit advies is niet gevolgd. De woondichtheid ligt met 3 wooneenheden op meer dan 15 wooneenheden per hectare hetgeen onaanvaardbaar is op deze locatie.
Visueel-vormelijke elementen
De woningen worden opgetrokken uit dezelfde materialen waardoor een modern uniform uitzicht wordt bekomen. Gezien het straatbeeld reeds een erg divers uitzicht heeft met verschillende moderne typologieën is het visueel-vormelijke aspect van de aanvraag is aanvaardbaar.
Cultuurhistorische aspecten
Het perceel is niet gelegen in of nabij een beschermd dorpsgezicht. De aanvraag is niet gelegen in een beschermde archeologische site. De aanvraag is, bekeken vanuit de erfgoedaspecten, aanvaardbaar.
Bodemreliëf
Ter hoogte van de woningen zal het bestaande terrein worden afgegraven. Het is echter niet duidelijk hoe het terreinwijziging ter hoogte van de naastliggende percelen zal uitgevoerd worden. Dit moet als voorwaarde worden opgenomen.
Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen
Volgens de ingediende plannen zal er langsheen de zijdelingse perceelsgrenzen een haag geplaatst worden die gebruikt wordt als gesloten afsluiting. Omwille van de verkeersveiligheid wordt er In de gemeente Zonhoven voorgeschreven dat een gesloten afsluiting of lijnvormige beplanting binnen een straal van 5 meter van de rooilijn een hoogte van maximaal 1 meter mag hebben ten opzichte van het maaiveld. Dit moet als voorwaarde worden opgelegd.
Milieutechnisch luik
Milieu-aspecten
Er zijn volgende milieutechnische entiteiten: Er worden 3 individuele lucht/water-warmtepompen voorzien voor de verschillende wooneenheden, met een totaal elektrisch vermogen van 21 kW. De warmtepompen hebben een elektrisch vermogen van 7 kW elk. De buitenunits worden op de platte daken geplaatst. De binnenunits bevinden zich in de bergruimtes in de woningen.
Ligging t.o.v. de buurt
De inrichting is volgens het gewestplan gelegen in woongebied.
In een straal van 100 m zijn een 40-tal woningen gelegen.
Op 5,5 m van de perceelsgrenzen staat een woning.
Dit maakt dat de inrichting hinder kan creëren voor de buurt.
Geluidshinder
Door de aard van de activiteiten kan de inrichting geluidshinder veroorzaken die door de omgeving waar te nemen is: de buitenunits van de warmtepompen worden op het dak geplaatst. Dit kan zorgen voor overlast door geluid en trillingen.
De exploitant vermeldt geen maatregelen die genomen worden om overlast door geluid of trillingen te voorkomen.
Het geluid kan in dergelijke mate storend zijn, dat dit een probleem vormt en volgende maatregelen genomen moeten worden: de buitenunit kan op trillingsdempend materiaal geplaatst worden. Daarnaast kan er ook een omkasting of geluidsscherm voorzien worden rond de warmtepompen indien zou blijken dat de installaties toch voor hinder zorgen naar de omgeving.
Voorwaarden
Gezien bovenstaande motivering worden volgende voorwaarden voorgesteld:
- De van toepassing zijnde algemene en sectorale milieuvoorwaarden van Vlarem II moeten worden nageleefd.
- Wanneer de installaties voor geluidshinder naar de omgeving zorgen, dienen stappen ondernomen te worden om de hinder tot een aanvaardbaar niveau te beperken.
Vergunningstermijnen
Het omgevingsproject vraagt een omgevingsvergunning van onbepaalde duur. Gezien bovenstaande motivering, kan dit gevolgd worden, mits het stedenbouwkundige advies gunstig is.
Bespreking van de adviezen
• Het advies van Fluvius d.d. 20 juni 2024 is voorwaardelijk gunstig.
Er zijn forfetaire kosten verschuldigd voor investeringen buiten het project om het project aansluitbaar te maken op het distributienet.
Bij een wijziging, vooral van elektrische vermogens of bij een herverkaveling, moet er een nieuwe aanvraag ingediend worden.
Bij sloop dienen de bestaande huisaansluiting(en) buiten dienst gesteld te worden door de klant. Het detecteren van de bestaande huisaansluiting(en) dient door de aanvrager te gebeuren voor de start van de grondwerken. De huisaansluiting(en) dienen water- en gronddicht buiten dienst gesteld te worden en detecteerbaar te blijven op terrein. Het afsluiten dient onmiddellijk bij sloop van de riolering te gebeuren.
Eventuele bestaande huisaansluitingen ter hoogte van de rooilijn dienen hergebruikt te worden. Eventuele nieuwe hemelwaterafvoerleidingen en vuilwaterafvoerleidingen dienen ter hoogte van de rooilijn tot aan en niet dieper dan de bestaande huisaansluitingen samen gebracht te worden. Ten behoeve van deze nieuwe aansluitingen voorziet de aanvrager ter hoogte van de bestaande huisaansluitingen aan de rooilijn op privaat domein aparte controleputjes.
De loten mogen pas verkocht worden wanneer de offerte van Fluvius met alle daarin beschreven verplichtingen door B.V. Aureum Projects werd ondertekend voor akkoord en de facturen m.b.t. deze offerte zijn vereffend.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.
• Het advies van De Watergroep d.d. 17 juni 2024 is gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig.
Voor de afbraak van het bestaande gebouw dient de eigenaar de uitbraak van de bestaande aftakking aan te vragen.
Iedere wooneenheid dient over een afzonderlijke watermeter te beschikken. De plaats en plaatsing van de watermeter en de volledige aftakking zelf dienen te beantwoorden aan de voorschriften van De Watergroep.
De kosten van de nieuwe aftakking(en) zijn ten laste van de aanvrager(s).
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.
• Agentschap voor Natuur en Bos heeft op 20 juni 2024 aangegeven dat ze geen advies gaan verstrekken.
• Het advies van Proximus d.d. 2 juli 2024 is gunstig.
Proximus voorziet geen uitbreidingen voor de aansluiting van dit project.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies.
• Het advies van Omgevingsloket Wyre d.d. 24 juni 2024 is voorwaardelijk gunstig.
Onze studiedienst stelde vast dat er een netuitbreiding nodig is om alle loten van dit project aansluitbaar te maken.
Er werd een offerte opgesteld en ter goedkeuring doorgestuurd naar de aanvrager. In deze offerte houden we rekening met het aanleggen van nutsleidingen in overleg met andere nutsmaatschappijen. Dit is kostenbesparend en beperkt de hinder. We stemmen de uitvoeringstermijnen dan ook af op de planning van de andere werken.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.
• Hulpverleningszone Zuid-West Limburg, dienst preventie heeft op 26 juni 2024 aangegeven dat ze geen advies gaan verstrekken.
• Het advies van dienst facilitair management d.d. 25 juli 2024 is voorwaardelijk gunstig.
Gunstig voor de werken zoals voorgesteld, mist er voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
Aanplanten van minstens 1 streekeigen en/of klimaat robuuste hoogstamboom in de voortuin van elke woning.
De bomen die verplicht aan te planten zijn in de voortuin zijn bomen van minstens 2de grootte en worden aangeplant in een maat niet kleiner dan 14-16.
Aanplanten van minstens 3 streekeigen en/of klimaat robuuste hoogstam bomen in de achtertuin van woning 1.
Aanplanten van minstens 1 streekeigen en/of klimaat robuuste hoogstam boom in de achtertuin van zowel woning 2 als 3.
De bomen die verplicht aan te planten zijn in de achtertuin zijn bomen van minstens 1ste grootte en worden aangeplant in een maat niet kleiner dan 14-16.
De bomen dienen aangeplant te worden in het plantseizoen volgend op het beëindigen van de bouwwerken.
De bestaande bomenrij, klein landschapselement, aan de achterzijde van de percelen dient behouden te blijven.
De boom aan de straatzijde, voor woning 1 dient ook behouden te blijven.
De bouwheer zal dan ook de nodige maatregelen treffen om deze te behouden bomen maximaal te beschermen tegen de nadelige invloeden van de werken. Zo is verkeer, werken en/of stapelen van (bouw)materialen binnen de kruinprojectie verboden.
De bouwheer zal dan ook de inrit t.h.v. woning 1 anders moeten organiseren daar aanleg van verhardingen binnen de kruinprojectie van deze boom verboden is.
Voor de verplicht aan te planten bomen is er een heraanplant verplichting. Deze bomen zullen dus bij eventueel afsterven steeds vervangen moeten worden.
De te behouden en de verplicht aan te planten bomen kunnen enkel nog gerooid worden na het bekomen van de nodige vergunningen. Eventuele vrijstellingen die voor deze bomen zouden kunnen gelden komen te vervallen.
Volgende linken geven extra info m.b.t. het beschermen van bomen op werven:
https://www.vvog.info/publicaties/beschermen-van-bomen
https://www.deboomdokter.be/bomen-beschermen/
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.
8. ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag en de inrichting in
overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, maar dat het gevraagde niet
verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening aangezien de aanvraag resulteert in een te hoge woondichtheid op deze locatie in buitengebied en niet elke huiskavel voldoet aan de minimale breedte die in Zonhoven gehanteerd worden.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 7/08/2024 en volgt dit standpunt niet.
Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het afleveren van de omgevingsvergunning aan AUREUM PROJECTS BV gevestigd te Galgeneinde 13/11 te 3550 Heusden-Zolder en dhr. en mevr. Detlef en Jessica Andries - Verheggen wonende te Evence Coppéelaan 78 te 3600 Genk voor de afbraak van de bestaande constructies en verhardingen en het bouwen van 1 open en 2 halfopen ééngezinswoningen, reliëfwijzigingen en het rooien van een boom, en de uitbating (warmtepompen) ervan, gelegen te Delheidestraat 5 kadastraal gekend als afdeling 1 sectie B nr. 952P49.
De aanvraag voor de exploitatie van de ingedeelde inrichting of activiteit omvat:
16.3.2.°a): Koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen, met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW, namelijk drie lucht/water-warmtepompinstallaties met elks een gemiddelde drijfkracht van 7 kW, met een totaal van 21 kW (nieuwe inrichting).
De vergunningsduur voor het milieutechnisch luik kan verleend worden voor onbepaalde duur.
met volgende motivatie van het college:
De woondichtheid van de nieuwe verkaveling bedraagt 15,08 woningen per hectare in woongebied. De gemeente Zonhoven streeft naar 15 woningen per hectare in deze omgeving. De afwijking is minimaal en aanvaardbaar omwille van de nabijheid van een lagere school en een station als kernlijn van het openbaar vervoer. Daarnaast en specifiek voor deze aanvraag is het achterliggende restperceel van 87 ca gelegen in woonuitbreidingsgebied. Dit restperceel is ingesloten door woongebied omwille van de achterliggende zonevreemde vergund geacht woning. Bij de berekening van de woondichtheid wordt het gedeelte in woonuitbreidingsgebied terecht niet meegenomen en wordt dit gedeelte uit de verkaveling gesloten. De aanvraag tot verkaveling in 3 bouwloten is volgens het college aldus aanvaardbaar.
Volgende voorwaarden worden opgelegd:
Stedenbouwkundige voorwaarden:
- De inrit op het openbaar domein moet volledig waterdoorlatend uitgevoerd worden.
- Bij alle waterdoorlatende verhardingen moeten ook de funderingen en, indien van toepassing, de onderfunderingen waterdoorlatend uitgevoerd worden.
- Een strook van 1m langsheen de perceelsgrenzen mag bij eventuele terreinwijzigingen nooit hoger gebracht worden dan het niveau van de aanpalende percelen.
- het advies van Fluvius moet gevolgd worden;
- het advies van de Watergroep moet gevolgd worden;
- het advies van Wyre moet gevolgd worden;
- het advies van facilitair management moet gevolgd worden zijnde:
Aanplanten van minstens 1 streekeigen en/of klimaat robuuste hoogstam boom in de voortuin van elke woning. De bomen die verplicht aan te planten zijn in de voortuin zijn bomen van minstens 2de grootte en worden aangeplant in een maat niet kleiner dan 14-16.
Aanplanten van minstens 3 streekeigen en/of klimaat robuuste hoogstam bomen in de achtertuin van woning 1.
Volgende linken geven extra info m.b.t. het beschermen van bomen op werven:
https://www.vvog.info/publicaties/beschermen-van-bomen
https://www.deboomdokter.be/bomen-beschermen/
Bewijs van de aanplant moet aangeleverd worden aan de dienst vergunningen en handhaving, uiterlijk het eerste plantseizoen volgend op de uitvoering van de werken.
Milieuvoorwaarden:
* De van toepassing zijnde algemene en sectorale milieuvoorwaarden van Vlarem II moeten worden nageleefd.
* Wanneer de installaties voor geluidshinder naar de omgeving zorgen, dienen stappen ondernomen te worden om de hinder tot een aanvaardbaar niveau te beperken.