Uit het goedgekeurde communicatieplan (zitting CBS 24 mei 2022) vloeiden verschillende acties voort, waaronder enerzijds het in kaart brengen van de kanalenmatrix en anderzijds het optimaliseren ervan.
Achtergrond
Als eerste stap voerde de communicatiedienst een kleinschalig kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar de gemeentelijke communicatie in twee periodes (van 3 tot en met 21 juli 2023 en van 23 oktober tot en met 13 november 2023) op onze vier hoofkanalen: de Zonhovenaar, online nieuwsberichten op de website, Facebookberichten en de wekelijkse nieuwsbrief). Daarbij werd vooral gefocust op de inhoud van de communicatie.
We hebben echter weinig tot geen zicht op welke doelgroepen we via welke communicatiekanalen bereiken, en hoe de inwoners nieuws van Gemeente Zonhoven ontvangen of er zelf naar op zoek gaan. Ons voorstel is om een doelgroepenonderzoek te doen.
Gemeentelijke communicatiemonitor
In onze zoektocht naar een geschikte partner om deze enquête samen mee uit te voeren kwamen we uit bij de gemeentelijke communicatiemonitor van hogeschool Thomas More. Aan de hand van een gestandaardiseerde vragenlijst schetst deze enquête een beeld van alle communicatie naar de burger:
Deze communicatiemonitor werd ook reeds uitgevoerd bij een heleboel andere steden en gemeenten waardoor de onderzoekers ook een vergelijking kunnen maken en we een goed beeld krijgen van waar Zonhoven zich bevindt ten opzichte van andere gemeenten op vlak van communicatie en onthaal.
De enquête wordt samen met het onderzoeksteam (onder leiding van Eric Goubin) van hogeschool Thomas More opgesteld. Zij garanderen een representatieve steekproef van inwoners die een uitnodiging per brief ontvangen om de enquête in te vullen. Aanvullend maakt de dienst communicatie ook promotie via de gemeentelijke kanalen en onze onthaalpunten. Vervolgens worden deze resultaten geanalyseerd en ontvangen we een volledig onderzoeksrapport dat wordt toegelicht door het team van Thomas More.
Voordelen
Timing
De voorbereiding van de communicatiemonitor kan in het najaar van 2024 plaatsvinden. De effectieve looptijd van de bevraging valt dan in het voorjaar van 2025. De precieze start-en einddatum zal ter kennisneming op het college worden voorgebracht.
Vanuit wet overheidsopdrachten bekeken valt dit o.i. onder een niet-geïnstitutionaliseerde horizontale samenwerking zoals bedoeld in art. 31 van de wet, waardoor rechtstreeks gecontracteerd kan worden met de onderwijsinstelling.
Het college van burgemeester en schepenen stemt in om de communicatiemonitor in Zonhoven te laten uitvoeren door hogeschool Thomas More.