Van de 300 gemeenten in Vlaanderen hebben reeds 245 een samenwerkingsovereenkomst met DYZO, waarvan 98 een 'Betaling per Case' overeenkomst. Daarom willen we graag onze werkwijze uitleggen:
Er zijn 4 manieren om met DYZO samen te werken wanneer we ondernemers doorverwijzen:
- Geen samenwerking: Dan is de dienstverlening van DYZO beperkt tot ondersteuning per mail en telefoon aan de maatschappelijk medewerker. Met andere woorden: het OCMW/stad (en niet DYZO) begeleidt de ondernemer integraal. DYZO gaat niet ter plaatse bij de ondernemer.
- Samenwerking ‘betaling per case’: het OCMW/stad betaalt een vergoeding per aangebracht dossier, DYZO begeleidt de ondernemer volledig en koppelt terug naar het OCMW.
- All-in samenwerking: het OCMW/stad mag onbeperkt beroep doen op de diensten van DYZO. DYZO staat volledig in voor de integrale begeleiding van de ondernemer en koppelt hierover terug met naar het OCMW/stad.
- All-in samenwerking met zitdag: bovenop de all-in-samenwerking zoals hierboven beschreven, ontvangt een adviseur van DYZO de ondernemers tijdens een vaste (maandelijkse) zitdag in de lokalen van de gemeente.
Hoe zit het contract in elkaar?
- Bij samenwerking ‘Betaling per case’ bedraagt het forfait in 2024 € 280,13 per dossier
- Bij een ‘all-in samenwerking” bedraagt tarief € 1 per 10 inwoners per jaar, met een minimum van € 1.000 per jaar. Met andere woorden:
- Gemeenten onder de 10.000 inwoners betalen altijd € 1.000 per jaar
- Gemeenten boven de 10.000 inwoners betalen in functie van inwonersaantal:
- 13.500 inwoners is € 1.350,00 per jaar
- 29.123 inwoners is € 2.912,30 per jaar
- ·Bij een 'all-in contract met zitdag', komt boven op het tarief ifv het inwonersaantal een forfait van € 1.000 per jaar.
Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd obv de gezondheidsindex.
Zoals aangehaald werkt de sociale dienst reeds lange tijd samen met DYZO en wordt er betaald per dossier. Deze kost wordt als een niet-terugvorderbare financiële steun op het Bijzonder Comité op cliëntniveau gebracht. Vanuit DYZO wordt nu gevraagd deze samenwerking te formaliseren.
Nota dienst: er werd teven bestelbon gemaakt op MJP000931 - AC001560 – 6481000/0901, dit omdat het de voorbije jaren ook op geboekt is geweest.