Terug
Gepubliceerd op 14/08/2024

Notulen  Vast Bureau

di 30/07/2024 - 13:30 schepenzaal

Samenstelling

Aanwezig

Bram De Raeve, 1ste schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Kristine Kaminski, Waarnemend AD

Verontschuldigd

Johny De Raeve, burgemeester; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Bart Telen, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2024_VB_00121 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Kristine Kaminski, Waarnemend AD
Verontschuldigd
Johny De Raeve, burgemeester; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Bart Telen, algemeen directeur
1.

2024_VB_00121 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

2024_VB_00121 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

De raadsleden van de raad voor maatschappelijk welzijn beschikken over de mogelijkheid om de goedgekeurde notulen via eBesluit te raadplegen.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau heeft geen opmerkingen over het verslag. Bijgevolg is het verslag van de zitting van 16 juli 2024 goedgekeurd.

2.

2024_VB_00122 - Bestellingen vast bureau - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Kristine Kaminski, Waarnemend AD
Verontschuldigd
Johny De Raeve, burgemeester; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Bart Telen, algemeen directeur
2.

2024_VB_00122 - Bestellingen vast bureau - Goedkeuring

2024_VB_00122 - Bestellingen vast bureau - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het vast bureau keurt de lijst van bestelbons goed.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt de lijst van bestelbons goed voor een bedrag van € 3.673,51.

4.

2024_VB_00124 - Partnerschapsovereenkomst Lokaal Partnerschap Midden Limburg - Principiële Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Kristine Kaminski, Waarnemend AD
Verontschuldigd
Johny De Raeve, burgemeester; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Bart Telen, algemeen directeur
4.

2024_VB_00124 - Partnerschapsovereenkomst Lokaal Partnerschap Midden Limburg - Principiële Goedkeuring

2024_VB_00124 - Partnerschapsovereenkomst Lokaal Partnerschap Midden Limburg - Principiële Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het Lokaal partnerschap Midden Limburg diende bij Europa WSE een projectaanvraag in onder het ESF+-programma 2021-2027, oproep ‘Lokale Partnerschappen voor de duurzame participatie op de arbeidsmarkt van personen met een complexe multiproblematiek' met projectnummer 1295 (zie bijlage 3).

De definitieve overeenkomst is ondertussen klaar en dient ondertekend te worden.  

Deze overeenkomst verankert de afspraken van ‘Lokale Partnerschappen voor de duurzame participatie op de arbeidsmarkt van personen met een complexe multiproblematiek' en nummer 1295, met het oog op het verloop van het binnen deze oproep goedgekeurde project met naam ‘Lokaal partnerschap Midden-Limburg'.

Via deze overeenkomst worden de inhoudelijke en financiële afspraken tussen de projectpartners inzake de uitvoering van de samenwerkingsstrategie vastgelegd, alsook de onderlinge rollen en verantwoordelijkheden tussen de projectpartners inzake het Lokaal Partnerschap Midden Limburg bekrachtigd.

De lokale partnerschappen starten hun werking tussen 1 januari 2024 en uiterlijk 1 oktober 2024 en hebben een looptijd van maximaal 6 jaar met als uiterlijke einddatum 31 december 2029. Voor het totale project wordt er een cofinanciering gevraagd per lokaal bestuur van 10%. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de financiering. Ook dit werd reeds goedgekeurd op de Vast Bureau dd. 4/07/2023.


60% gesubsidieerd door Europa
20% gesubsidieerd door Vlaanderen
20% cofinanciering:
10% VDAB – 10% lokaal bestuur
100% totaal
Totaal werkingsgebied  
2.353.859,26 
784.619,76
784.619,76
 3.923.098,77

1.862.561,54
620.853,85
620.853,85 (€ 310.426,93)
3.104.269,23

249.325,56
83.108,52
83.108,52 (€ 41.554,26)
415.542,60

241.972,16
80.657,39
80.657,39 ( € 40.328,7)
403.286,94


Voor Zonhoven betekent dit een jaarlijkse bijdrage van € 6 721,45.  Deze som zal jaarlijks gefactureerd worden in november nadat de partnerschapsovereenkomst door alle partners ondertekend is. 

Nota: Bijlage 6, de privacy-overeenkomst is nog niet afgewerkt en zal nog worden toegevoegd als addendum.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau heeft kennis genomen van de partnerschapsovereenkomst Lokaal Partnerschap Midden Limburg en gaat hier principieel mee akkoord.

Artikel 2

Het vast bureau beslist om de partnerschapsovereenkomst op de eerstvolgende raad te agenderen. 

5.

2024_VB_00125 - EersteLijnsPsychologische Zorg (ELP) - vindplaats - Principiële Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Kristine Kaminski, Waarnemend AD
Verontschuldigd
Johny De Raeve, burgemeester; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Bart Telen, algemeen directeur
5.

2024_VB_00125 - EersteLijnsPsychologische Zorg (ELP) - vindplaats - Principiële Goedkeuring

2024_VB_00125 - EersteLijnsPsychologische Zorg (ELP) - vindplaats - Principiële Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

De RIZIV-conventie psychologische zorg in de eerste lijn heeft als doel psychologische zorg toegankelijker te maken en is in het bijzonder gericht op kwetsbare groepen. Deze conventie maakt het mogelijk dat burgers aan een verminderd tarief psychologische zorg kunnen krijgen.  De GGZ-netwerken RELING, NOOLIM en LIGANT realiseren voor Limburg de uitrol van de eerstelijnspsycholoog (ELP). Een eerstelijnspsycholoog biedt snel hulp bij de meest voorkomende psychologische klachten. Je krijgt advies en kortdurende hulp als je kampt met milde of matige psychische problemen.

Om de zorg naar de doelgroep te brengen, en zo de drempel te verlagen, is het de bedoeling dat de psychologen die in deze conventie werken zoveel mogelijk samenwerken met vindplaatsen. Een vindplaats is een locatie waar de doelgroep zich begeeft en psychische zorgnoden gedetecteerd en gesignaleerd kunnen worden. Doordat de psycholoog met deze partner samenwerkingsafspraken heeft, is hij/zij toegankelijk voor rechtstreekse aanmeldingen van de doelgroep of verwijzing van de actoren die op de vindplaats werken. De zorg die zij bieden kan zowel een individueel aanbod als een groepsaanbod omvatten. Naast het aanbieden van zorg voor burgers, kan de psycholoog ook geraadpleegd worden voor advies en ondersteuning aan andere eerstelijnsactoren, zoals o.a. onze eigen Sociale Dienst.

Het project wordt gecoördineerd door lokale coördinatoren.  Voor onze regio is dit mevr. Isabel Masschaele.  Er is nog steeds vraag naar vindplaatsen voor het individuele aanbod.  Sinds 2015 vond er in het OCMW-gebouw  een tweewekelijkse zitdag vanuit het CGG plaats ter ondersteuning van de Sociale Dienst via een betalend samenwerkingsverband (€9000/jaar). De psychologe verbonden aan dit samenwerkingsverband heeft echter eind april laten weten dat ze een andere uitdaging gevonden had waardoor de zitdag momenteel weggevallen is.  Vanuit het CGG heeft men aangegegeven dat het niet evident zal zijn om deze uren nog ingevuld te krijgen. Deze stopzetting gaf daarom de aanzet om opnieuw na te denken over het fungeren als vindplaats i.kv. ELP. 

Vandaar dat we willen voorstellen om vindplaats te worden voor deze ELP, waar de zorgverstrekker een bepaald aantal uur per week (in overleg) gratis gebruik maken van een gespreksruimte om cliënten te ontmoeten.

Aan deze samenwerking zijn geen kosten verbonden.  Deze ELP staat open voor iedereen, dus niet enkel voor inwoners van Zonhoven. Concreet betekent dit omgekeerd ook dat de inwoners van Zonhoven ook naar een ELP kunnen gaan buiten Zonhoven.

Sinds 1 februari 2024 is dit aanbod volledig gratis voor alle kinderen en jongeren tot en met de leeftijd van 23 jaar. Het eerste gesprek is voor iedereen gratis. Daarna betalen mensen die ouder zijn dan 23 jaar voor een individuele sessie bij een psycholoog of orthopedagoog € 11, of € 4 bij een verhoogde tegemoetkoming. Voor een groepssessie betaal je in dat geval € 2,5. De overheid past de rest bij via de derdebetalersregeling. 

Bij eerstelijnshulp kan het aantal vergoede individuele sessies oplopen tot maximaal 10 sessies voor kinderen en adolescenten (tot en met 23 jaar). Voor volwassenen tot maximaal 8.  Bij gespecialiseerde hulp kunnen zowel jongeren (tot en met 23 jaar) als volwassenen tot maximaal 20 sessies vergoed krijgen. 

Er dient enkel een samenwerkingsovereenkomst ELP-vindplaats te worden afgesloten.  Deze is terug te vinden in de bijlage. 

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau gaat principieel akkoord dat ons lokaal bestuur zal fungeren als vindplaats voor het project EersteLijnsPsychologische Zorg (ELP)

Artikel 2

Het vast bureau agendeert de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst op de eerstvolgende raad.

6.

2024_VB_00126 - Samenwerkingsovereenkomst met DYZO: samenwerking 'betaling per case' - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Kristine Kaminski, Waarnemend AD
Verontschuldigd
Johny De Raeve, burgemeester; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Bart Telen, algemeen directeur
6.

2024_VB_00126 - Samenwerkingsovereenkomst met DYZO: samenwerking 'betaling per case' - Kennisneming

2024_VB_00126 - Samenwerkingsovereenkomst met DYZO: samenwerking 'betaling per case' - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

Van de 300 gemeenten in Vlaanderen hebben reeds 245 een samenwerkingsovereenkomst met DYZO, waarvan 98 een 'Betaling per Case' overeenkomst. Daarom willen we graag onze werkwijze uitleggen: 

Er zijn 4 manieren om met DYZO samen te werken wanneer we ondernemers doorverwijzen:

  • Geen samenwerking: Dan is de dienstverlening van DYZO beperkt tot ondersteuning per mail en telefoon aan de maatschappelijk medewerker. Met andere woorden: het OCMW/stad (en niet DYZO) begeleidt de ondernemer integraal. DYZO gaat niet ter plaatse bij de ondernemer. 
  • Samenwerking ‘betaling per case’: het OCMW/stad betaalt een vergoeding per aangebracht dossier, DYZO begeleidt de ondernemer volledig en koppelt terug naar het OCMW. 
  • All-in samenwerking: het OCMW/stad mag onbeperkt beroep doen op de diensten van DYZO. DYZO staat volledig in voor de integrale begeleiding van de ondernemer en koppelt hierover terug met naar het OCMW/stad. 
  • All-in samenwerking met zitdag: bovenop de all-in-samenwerking zoals hierboven beschreven, ontvangt een adviseur van DYZO de ondernemers tijdens een vaste (maandelijkse) zitdag in de lokalen van de gemeente. 

Hoe zit het contract in elkaar? 

  • Bij samenwerking ‘Betaling per case’ bedraagt het forfait in 2024 € 280,13 per dossier 
  • Bij een ‘all-in samenwerking” bedraagt tarief € 1 per 10 inwoners per jaar, met een minimum van € 1.000 per jaar. Met andere woorden: 
    • Gemeenten onder de 10.000 inwoners betalen altijd € 1.000 per jaar 
    • Gemeenten boven de 10.000 inwoners betalen in functie van inwonersaantal: 
      • 13.500 inwoners is € 1.350,00 per jaar
      • 29.123 inwoners is € 2.912,30 per jaar 
  • ·Bij een 'all-in contract met zitdag', komt boven op het tarief ifv het inwonersaantal een forfait van € 1.000 per jaar. 

 Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd obv de gezondheidsindex. 

Zoals aangehaald werkt de sociale dienst reeds lange tijd samen met DYZO en wordt er betaald per dossier. Deze kost wordt als een niet-terugvorderbare financiële steun op het Bijzonder Comité op cliëntniveau gebracht.  Vanuit DYZO wordt nu gevraagd deze samenwerking te formaliseren.

Nota dienst: er werd teven bestelbon gemaakt op MJP000931 -  AC001560 – 6481000/0901, dit omdat het de voorbije jaren ook op geboekt is geweest.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau gaat akkoord met de samenwerking 'betaling per case' met DYZO. Deze samenwerking wordt geformaliseerd in een samenwerkingsovereenkomst.

7.

2024_VB_00127 - Protocolakkoord 'GBO advies welzijn' - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Kristine Kaminski, Waarnemend AD
Verontschuldigd
Johny De Raeve, burgemeester; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Bart Telen, algemeen directeur
7.

2024_VB_00127 - Protocolakkoord 'GBO advies welzijn' - Goedkeuring

2024_VB_00127 - Protocolakkoord 'GBO advies welzijn' - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Dit besluit verwijst naar volgende documenten:

Protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van VDAB naar een partners van het samenwerkingsverband GBO, in het kader van uitvoering Geïntegreerd Breed Onthaal
Feiten context en argumentatie

Inleiding

De weg vinden naar de juiste hulp is voor veel mensen niet gemakkelijk. Vaak weten ze niet bij welke instantie ze terechtkunnen met hun vraag. Ze hollen van het kastje naar de muur en overal moeten ze hun verhaal opnieuw doen. Daarnaast zijn er nog heel wat mensen die leven in onderbescherming. Het gaat hier over bijzonder kwetsbare doelgroepen die hun rechten omwille van allerlei redenen niet of onvoldoende uitputten; het recht is niet gekend, omslachtige procedures, negatieve ervaringen met hulp- en dienstverlening, enz. 

Deze doelgroep (personen met het advies welzijn) wordt niet of onvoldoende bereikt door de hulp- en dienstverlening. Daar brengt het samenwerkingsverband geïntegreerd breed onthaal (GBO) verandering in.  

De partners van een GBO samenwerkingsverband, waaronder het OCMW, zorgen ervoor dat mensen zonder omwegen bij de juiste hulp belanden en beweegt zich proactief naar kwetsbare burgers die niet/moeilijk worden bereikt. De partners van een GBO samenwerkingsverband willen iets doen aan onderbescherming en nauw aansluiten bij de vragen en noden van mensen. Ze is gericht op twee belangrijke doelstellingen:  

  • het realiseren van een toegankelijke sociale hulp- en dienstverlening   
  • het tegengaan van onderbescherming. 

In het samenwerkingsverband GBO bundelen het OCMW, het centrum algemeen welzijnswerk (CAW) en de diensten maatschappelijk werk van de ziekenfondsen (DMW) de krachten om beter samen te werken om die doelstellingen te realiseren. Hiervoor stemmen ze ook af met andere lokale basis- of faciliterende actoren (o.a. samenlevingsopbouw, armoedeverenigingen, huisartsen, thuiszorgdiensten …) én met het meer gespecialiseerde achterliggend begeleidingsaanbod.

Voor de gegevensuitwisseling in het kader van personen met advies welzijn, tussen VDAB en een partner van het samenwerkingsverband GBO, geldt er een protocolplicht. Op het moment dat het protocol ondertekend is, mogen persoonsgegevens doorgegeven worden tussen VDAB/GTB en de kernactoren van het samenwerkingsverband GBO. De VDAB voorziet de feitelijke doorgifte van gegevens via een doorgifteformulier dat versleuteld wordt gestuurd naar de contactpersoon van een partner van het samenwerkingsverband GBO, waaronder het OCMW. 


Situatieschets

  • De mensen die in aanmerking komen voor een onthaaltraject zijn de verplicht ingeschreven werkzoekenden die van VDAB het advies welzijn hebben gekregen. Ze ontvangen een werkloosheidsuitkering of een inschakelingsuitkering (of een beschermingsuitkering na uitputting van deze rechten). Het gaat hier om mensen in een kwetsbare situatie met een grote zorgnood en/of waarbij er sprake is van cognitieve, mentale, medische, psychische, psychiatrische en/of sociale problematiek (CMPPs). Deze personen hebben niet altijd het nodige ziekte-inzicht om hun zorgnood te erkennen.
  • Wanneer een advies welzijn wordt toegekend, is VDAB van oordeel dat stappen zetten naar betaalde tewerkstelling, ook op langere termijn, zelfs mits intensieve bemiddeling en begeleiding, niet mogelijk is. Er zijn te veel niet-arbeidsmatig gerelateerde factoren aanwezig die de groei naar werk belemmeren.  Het advies welzijn wordt jaarlijks geëvalueerd door de gespecialiseerde screeningsdienst van VDAB, dit is afwisselend via een administratieve opvolging en een persoonlijk contact. Op basis van deze jaarlijkse opvolging kan het advies welzijn verlengd worden of kan er overgegaan worden naar een ander advies wanneer een traject naar betaalbaar werk haalbaar blijkt.
Vaak heeft de persoon nood aan ondersteuning om stappen te zetten naar (meer gespecialiseerde) hulpverlening, om de rechten te verkennen en te realiseren, om een dagstructuur uit te bouwen, om kwaliteit van het leven te verbeteren, … Dit zijn zaken die buiten de opdracht van VDAB vallen en waarop de kernactoren binnen het samenwerkingsverband GBO kunnen inspelen. Een kernpartner van dit samenwerkingsverband waaronder het OCMW helpt waar nodig om tegemoetkomingen en premies aan te vragen of zij brengen de personen in contact met meer gespecialiseerde hulpverlening. Alle levensdomeinen worden meegenomen: welzijn, gezondheid, huisvesting, tewerkstelling, vrijetijd, mobiliteit, enzovoort. Voorbeelden daarvan zijn het recht op aanvullende steun, een cultuurpas of sportpas, het recht op tegemoetkoming bij een busabonnement, de aanmelding bij een sociale huisvestingsmaatschappij of het toeleiden van mensen naar een psychosociale begeleiding voor problemen op het vlak van wonen, financiën, verliesverwerking, e.d..


Verantwoording

Volgende motieven zijn aanleiding tot dit besluit:

  • Het samenwerkingsverband Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO) is een samenwerking tussen minimaal drie kernpartners: het OCMW, Diensten maatschappelijk werk van de ziekenfondsen (DMW) en het CAW en mogelijke andere (lokale) partners. Het GBO is gericht op het realiseren van een toegankelijke sociale hulp- en dienstverlening en het tegengaan van onderbescherming (voor een bredere doelgroep dan de personen met een advies niet-toeleidbaar). Het lokaal bestuur is regisseur van dit samenwerkingsverband. 
  • VDAB kan door het toeleiden van mensen met advies welzijn naar het GBO samenwerkingsverband een aanbod doen aan de doelgroep van de niet-toeleidbare werkzoekenden. Er is voor hen een stap naar de hulpverlening mogelijk en het gebeurt op een laagdrempelige manier.
  • De onthaalmedewerker van een partner van GBO samenwerkingsverband (kort: onthaalmedewerker) doet een brede vraagverheldering en brengt samen met de cliënt de situatie in beeld waarbij alle levensdomeinen in beschouwing worden genomen. Gedurende het onthaaltraject zal de onthaalmedewerker de persoon proactief informeren over de sociale grondrechten (arbeid, sociale zekerheid, bescherming van de gezondheid, onderwijs, sociale, geneeskundige en juridische bijstand, behoorlijke huisvesting, culturele en maatschappelijke ontplooiing), de sociale voordelen (vb. verlaagde medische tarieven, energietoelagen,…) en de financiële tegemoetkomingen (werkloosheidsvergoeding, kinderbijslag, pensioenen en minimumuitkeringen). De onthaalmedewerker ziet erop toe dat de sociale rechten die de persoon toekomen effectief worden gerealiseerd.
  • Op basis van artikel 4, 5 en 6 het decreet van 8 juli 2022 over de werk- en zorgtrajecten: 
  • VDAB de opdracht heeft om personen voor wie zij inschat dat het overige aanbod van werk- en zorgtrajecten nog niet voldoende de problematieken van cognitieve, medische, psychische, psychiatrische of sociale aard kan stabiliseren, door te verwijzen naar een partner van het samenwerkingsverband GBO.
  • VDAB de persoonsgegevens bezorgt aan één van de kernpartners, waaronder het OCMW, van het GBO.
  • Op basis van artikel 5 van het betrokken decreet de GBO kernpartners deze persoonsgegevens gebruiken om de persoon te contacteren om een onthaaltraject op te starten om een brede vraagverheldering te doen op de verschillende levensdomeinen, om rechten te verkennen en te realiseren en om waar nodig toe te leiden naar de meest gepaste hulpverlening.
  • De onthaalmedewerker doet een aanbod van de meest passende maatschappelijke hulp- en dienstverlening.  Indien nodig wordt er doorverwezen naar meer gespecialiseerde hulpverlening. 

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De vast bureau heeft kennis genomen van het protocolakkoord 'GBO advies Welzijn' en keurt deze goed.

8.

2024_VB_00128 - Dagelijks personeelsbeheer: beslissingen algemeen directeur - Kennisneming

Goedgekeurd
8.

2024_VB_00128 - Dagelijks personeelsbeheer: beslissingen algemeen directeur - Kennisneming

2024_VB_00128 - Dagelijks personeelsbeheer: beslissingen algemeen directeur - Kennisneming
3.

2024_VB_00123 - Aanpassing toewijzingsreglement en reglement van interne orde serviceflats - Principiële Goedkeuring

3.

2024_VB_00123 - Aanpassing toewijzingsreglement en reglement van interne orde serviceflats - Principiële Goedkeuring

2024_VB_00123 - Aanpassing toewijzingsreglement en reglement van interne orde serviceflats - Principiële Goedkeuring