Terug
Gepubliceerd op 30/04/2024

Notulen  College van burgemeester en schepenen

di 23/04/2024 - 13:30 schepenzaal

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur

Agendapunten

1.

2024_CBS_00421 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
1.

2024_CBS_00421 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

2024_CBS_00421 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

De gemeenteraadsleden beschikken over de mogelijkheid om de goedgekeurde notulen via eBesluit te raadplegen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen heeft geen opmerkingen over het verslag. Bijgevolg is het verslag van de zitting van 16 april 2024 goedgekeurd.

2.

2024_CBS_00423 - Kolenspoor: aanpak lancering fietskaart en zichtbaarheid Kolenspoor - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
2.

2024_CBS_00423 - Kolenspoor: aanpak lancering fietskaart en zichtbaarheid Kolenspoor - Goedkeuring

2024_CBS_00423 - Kolenspoor: aanpak lancering fietskaart en zichtbaarheid Kolenspoor - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

In het kader van het strategisch project Kolenspoor, onder leiding van het provinciebestuur Limburg, is samen met de communicatiewerkgroep een fietskaart ontwikkeld (zie laatste versie fietskaart in bijlage).

N.a.v. de stuurgroep van 27 maart 2024 is een plan van aanpak voor de lancering van deze fietskaart voorgelegd (zie e-mail in bijlage).

Dit plan van aanpak is niet besproken op de communicatiewerkgroep en is nu via e-mail aan de leden van de stuurgroep alsook de communicatiewerkgroep ter goedkeuring voorgelegd.

Gezien het niet duidelijk is of de wijze van goedkeuring al dan niet formeel dient te gebeuren, wordt het nu formeel voorgelegd. Hierdoor kan het voorgelegd tijdstip van goedkeuring niet gehaald worden.

Graag verneemt de dienst communicatie of de inhoud van het plan van aanpak met bijhorende timing wordt goedgekeurd door de leden van het college van burgemeester en schepenen en of ze dit plan van aanpak mogen uitvoeren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt het plan van aanpak met bijhorende timing rond de lancering van de fietskaart en zichtbaarheid Kolenspoor goed en geeft toestemming aan de dienst communicatie om dit uit te voeren.

3.

2024_CBS_00424 - Evaluatie oefenrace Zonhoven - 27 maart 2024 - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
3.

2024_CBS_00424 - Evaluatie oefenrace Zonhoven - 27 maart 2024 - Kennisneming

2024_CBS_00424 - Evaluatie oefenrace Zonhoven - 27 maart 2024 - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

We wensen de evaluatie van de oefenrace dd. 27 maart 2024 ter kennisname voor te leggen. 

Tijdens deze oefening werd er vooral geoefend op:

- Vergaderstructuur,

- Multidisciplinair overleg voeren,

- Uittesten van / beroep doen op opgebouwde netwerken en contacten

- Afstemmen van vergaderklok CC-Gem op deze van CP-Ops (commandopost op locatie ramp),

- Informatiedoorstroming en -deling tussen de twee crisiscellen,

- het overzichtelijk delen van aangereikte informatie aan de hand van een statusbord, opmaken van SITREP en logboekhygiëne in ICMS,

- Backoffice D5 (discipline communicatie)


In de evaluatie van onze oefening, origineel verslag van provincie als bijlage, werden zowel de positieve als minder positieve (aandacht)punten besproken. Hieronder een korte samenvatting van het verslag:

Aandachtpunten:

- werk- en procesafspraken overlopen bij de start van het overleg

- Enkel gevalideerde info in het logboek van het nationaal veiligheidsplatform,

- Elk overlegmoment starten met de verkregen multidisciplinaire informatie en deze laten aanvullen door de disciplines

- Het Logboek van ICMS aanvullen

- Noodplanningscoördinator nam te veel rollen op, best laten bijstaan door enkele personen waardoor werklast vermindert en hij als expert burgemeester kan bijstaan.

Positief:

- Goed uitgerust crisiscentrum, waarbij disciplines op volgorde zaten, wat zorgde voor een duidelijke structuur

- Goede afstemming van de vergaderklokken,

- informatie werd goed gefilterd, info werd ook steeds correct doorgespeeld en indien nodig op teruggekomen. Dit alles maakte dat er geen info is verloren gegaan,

- voldoende aandacht voor de pers, persbericht werd ter goedkeuring voorgelegd binnen CC

- werd ook nagedacht over hoe pers weg te houden van de site

- zeer snel infolijn ingeschakeld, wat gezien de ramp een goede reflex was,

- Ook PSH werd snel ingeschakeld

- ook effectief contact genomen met externen wat de oefening alleen maar realistischer maakte. 

- Contact met DIR-info op terrein werd als positief ervaren

- Juiste reflexen waren aanwezig, werden goede voorstellen gedaan en er was een vlotte interactie tussen de verschillende leden van het CC en backoffice.

- Uitstekende vergaderstructuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het evaluatieverslag van de oefenrace.

4.

2024_CBS_00425 - Onesto Kredietmaatschappij NV - Uitnodiging gewone algemene vergadering van 30 april 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
4.

2024_CBS_00425 - Onesto Kredietmaatschappij NV - Uitnodiging gewone algemene vergadering van 30 april 2024 - Goedkeuring

2024_CBS_00425 - Onesto Kredietmaatschappij NV - Uitnodiging gewone algemene vergadering van 30 april 2024 - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

De brief van 10 april 2024 van Onesto Kredietmaatschappij NV, Graaf van Loonstraat 15 bus 1, 3580 Beringen, met de uitnodiging voor de algemene jaarvergadering der aandeelhouders van dinsdag 30 april 2024 om 16 uur.

Feiten context en argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de brief van 10 april 2024 van Onesto Kredietmaatschappij NV met de uitnodiging voor de gewone algemene jaarvergadering der aandeelhouders op dinsdag 30 april 2024 om 16 uur.

De vergadering zal volgende agenda behandelen :

  • Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
  • Verslag van de commissaris over het boekjaar 2023;
  • Beslissing over de jaarrekening 2023 en bepaling van de bestemming van het resultaat;
  • Kwijting voor het bestuur aan de bestuurders en voor het toezicht aan de commissaris;
  • Benoeming bestuurders;
  • Benoeming commissaris.

Afgevaardigde: De heer Bram De Raeve
Plaatsvervangend afgevaardigde: De heer Bart Heleven

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist haar goedkeuring te hechten aan de agenda van de gewone algemene jaarvergadering der aandeelhouders van Onesto Kredietmaatschappij NV van dinsdag 30 april 2024:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
2. Verslag van de commissaris over het boekjaar 2023;
3. Beslissing over de jaarrekening 2023 en bepaling van de bestemming van het resultaat;
4. Kwijting voor het bestuur aan de bestuurders en voor het toezicht aan de commissaris;
5. Benoeming bestuurders;
6. Benoeming commissaris.

Artikel 2

De vertegenwoordiger (of bij belet de plaatsvervanger) wordt gemandateerd om op de in artikel 1 vermelde vergadering (of op iedere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen beslist de uitnodiging van Onesto Kredietmaatschappij NV voor de gewone algemene vergadering van 30 april 2024 over te maken aan de heer Bram De Raeve.

5.

2024_CBS_00426 - Goedkeuring bestelbons - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
5.

2024_CBS_00426 - Goedkeuring bestelbons - Goedkeuring

2024_CBS_00426 - Goedkeuring bestelbons - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van de bestelbons goed.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van bestelbons goed voor een bedrag van € 38.794,19.

6.

2024_CBS_00427 - Kerkraad Sint-Quintinus: notulen - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
6.

2024_CBS_00427 - Kerkraad Sint-Quintinus: notulen - Kennisneming

2024_CBS_00427 - Kerkraad Sint-Quintinus: notulen - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

Alle kennisgevingen of verzendingen tussen de kerkfabriek en de toezichthoudende overheid en tussen het centraal kerkbestuur en de toezichthoudende overheid gebeuren op de wijze, bepaald door de Vlaamse Regering.

Het college van burgemeester en schepenen kan, bij een gemotiveerd besluit, de uitvoering schorsen van een besluit waarbij de kerkraad of het centraal kerkbestuur het gemeentelijke belang en, inzonderheid, de financiële belangen van de gemeente schaadt.

Het schorsingsbesluit moet aan de kerkfabriek en het centraal kerkbestuur worden verstuurd binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat op de dag nadat de notulen bij de gemeenteoverheid zijn ingekomen.

Van de schorsing wordt in de notulen melding gemaakt in de rand van het desbetreffende besluit.

Van het schorsingsbesluit wordt door het college van burgemeester en schepenen dadelijk kennisgegeven aan de provinciegouverneur, het erkend representatief orgaan en de Vlaamse regering. Het regelmatig geschorste besluit kan worden ingetrokken.

De kerkraad of het centraal kerkbestuur, naar gelang van het geval, kan het geschorste besluit gemotiveerd handhaven binnen een termijn van honderd dagen die ingaat op de dag na het versturen van het schorsingsbesluit. In dit geval wordt het handhavingsbesluit, op straffe van nietigheid van het geschorste besluit, uiterlijk de laatste dag van die termijn naar de Vlaamse regering gestuurd met een afschrift aan het college van burgemeester en schepenen, de provinciegouverneur en het erkend representatief orgaan.

De termijn waarin de overheden, vermeld in artikel 58 en 59, een besluit van de kerkraad of van het centraal kerkbestuur kunnen schorsen of vernietigen, wordt gestuit als de toezichthoudende overheid het dossier over dat besluit bij de kerkfabriek of het centraal kerkbestuur opvraagt of aanvullende inlichtingen vraagt. Als de toezichthoudende overheid een klacht ontvangt, stuit dat ook de termijn, op voorwaarde dat die klacht verstuurd wordt op de wijze die de Vlaamse Regering bepaalt.
De dag nadat de toezichthoudende overheid het dossier of de aanvullende inlichtingen heeft ontvangen, begint een nieuwe termijn van dertig dagen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de notulen van de kerkraad Sint-Quintinus (26 maart 2024)

7.

2024_CBS_00428 - Kerkraad Sint-Jozef Halveweg: notulen - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
7.

2024_CBS_00428 - Kerkraad Sint-Jozef Halveweg: notulen - Kennisneming

2024_CBS_00428 - Kerkraad Sint-Jozef Halveweg: notulen - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

Alle kennisgevingen of verzendingen tussen de kerkfabriek en de toezichthoudende overheid en tussen het centraal kerkbestuur en de toezichthoudende overheid gebeuren op de wijze, bepaald door de Vlaamse Regering.

Het college van burgemeester en schepenen kan, bij een gemotiveerd besluit, de uitvoering schorsen van een besluit waarbij de kerkraad of het centraal kerkbestuur het gemeentelijke belang en, inzonderheid, de financiële belangen van de gemeente schaadt.

Het schorsingsbesluit moet aan de kerkfabriek en het centraal kerkbestuur worden verstuurd binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat op de dag nadat de notulen bij de gemeenteoverheid zijn ingekomen. Van de schorsing wordt in de notulen melding gemaakt in de rand van het desbetreffende besluit. Van het schorsingsbesluit wordt door het college van burgemeester en schepenen dadelijk kennisgegeven aan de provinciegouverneur, het erkend representatief orgaan en de Vlaamse regering. Het regelmatig geschorste besluit kan worden ingetrokken.

De kerkraad of het centraal kerkbestuur, naar gelang van het geval, kan het geschorste besluit gemotiveerd handhaven binnen een termijn van honderd dagen die ingaat op de dag na het versturen van het schorsingsbesluit. In dit geval wordt het handhavingsbesluit, op straffe van nietigheid van het geschorste besluit, uiterlijk de laatste dag van die termijn naar de Vlaamse regering gestuurd met een afschrift aan het college van burgemeester en schepenen, de provinciegouverneur en het erkend representatief orgaan.

De termijn waarin de overheden, vermeld in artikel 58 en 59, een besluit van de kerkraad of van het centraal kerkbestuur kunnen schorsen of vernietigen, wordt gestuit als de toezichthoudende overheid het dossier over dat besluit bij de kerkfabriek of het centraal kerkbestuur opvraagt of aanvullende inlichtingen vraagt. Als de toezichthoudende overheid een klacht ontvangt, stuit dat ook de termijn, op voorwaarde dat die klacht verstuurd wordt op de wijze die de Vlaamse Regering bepaalt.

De dag nadat de toezichthoudende overheid het dossier of de aanvullende inlichtingen heeft ontvangen, begint een nieuwe termijn van dertig dagen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de notulen van de kerkraad Sint-Jozef Halveweg (12 maart 2024)

8.

2024_CBS_00429 - Aanvraag Fan Village Flanders Classics - Afwijzing

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
8.

2024_CBS_00429 - Aanvraag Fan Village Flanders Classics - Afwijzing

2024_CBS_00429 - Aanvraag Fan Village Flanders Classics - Afwijzing

Motivering

Feiten context en argumentatie

Flanders Classics vraagt of de gemeente Zonhoven tijdens het EK wielrennen 2024 een Official Fan Village wil zijn. Voor 24.200 euro btw incl krijgen we de volgende return:

- commercieel rechtengebruik naam en logo UEC Road European Championships 2024

- Aanwijzing als officiële Fanzone

- City Branding Toolkit

- Persbericht en bekendmaking via officiële EK-kanalen

- Originele eyecatcher

- integratie in Commentary Guide (nationale/ international media-aandacht TV)

- Opname in highlights parcoursvideo

- Integratie op toeristische pagina officiële EK-website

- integratie Fan Guide

- Groot scherm

- TV: Internationale en nationale media-aandacht

- Print- en online advertentiecampagne

Advies sportdienst:

Het aanbod van Flanders Classics omvat diverse voordelen zoals commercieel rechtengebruik, naam en logo en verschillende promotionele exposure via persberichten, mediakanalen en online platforms. Echter de gevraagde investering van 24.200 euro lijkt niet in verhouding te staan tot de geboden return voor onze gemeente.

De verstrekte voordelen zijn voornamelijk gericht op promotionele en brandingdoeleinden, maar bieden mogelijk niet directe tastbare voordelen voor onze gemeente. We verwachten geen extra bezoekers van buitenaf die gebruik gaan maken van onze horeca, winkels of logeermogelijkheden. Daarvoor is de passage van de renners te kort en zijn de start en aankomstplaats te dichtbij. Het publiek zal eerder daar naar toe gaan waar ze de renners veel langer kunnen zien. (Heusden-Zolder of Hasselt)

Daarom adviseert de sportdienst om niet in te gaan op het aanbod van Flanders Classics.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen gaat niet in op het aanbod van Flanders Classics om een Official Fan Village te worden tijdens het EK wielrennen 2024.

9.

2024_CBS_00430 - OMV - Vergunning - Hortstraat 51 - 2023/00223 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
9.

2024_CBS_00430 - OMV - Vergunning - Hortstraat 51 - 2023/00223 - Goedkeuring

2024_CBS_00430 - OMV - Vergunning - Hortstraat 51 - 2023/00223 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Dossiernummer:    2023/00223

Referentie omgevingsloket:    OMV_2023151231

De aanvraag, ingediend door Jozef en Annemie Peuters - Hamblok wonende te Hortstraat 51 te 3520 Zonhoven, werd ontvangen op 16/11/2023 en op 12/01/2024 ontvankelijk en volledig verklaard.

De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Hortstraat 51, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie B nr. 855R.

De aanvraag gaat over het regulariseren van de woning, het verwijderen van een terrasoverdekking, bouwen van een nieuwe terrasoverdekking en herinrichten van het terrein.

De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).

1.    STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS

    De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebieden en woongebied met landelijk karakter.

De locatie van de aanvraag is gelegen binnen het bijzonder plan van aanleg B.P.A. HALVEWEG-BESKENSSTRAAT, goedgekeurd op 15 juni 2006. 

De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.

Men vraagt volgende afwijking volgens art. 4.4.9/1 van de VCRO:

De aanvraag wijkt af van de stedenbouwkundige voorschriften van het BPA voor wat betreft de inplanting. De BPA-voorschriften stellen dat de woning dient ingeplant te worden op minimum 3 meter van de zijdelingse perceelgrenzen. De woning is ingeplant op minimum 2,80 meter van de linker perceelgrens.

Volgende verordeningen zijn van kracht:

•    algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;

•    gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;

•    gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009;

•    gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, .... goedgekeurd op 10 februari 2023.

2.    HISTORIEK

    Volgende dossiers zijn relevant: 

•    Stedenbouwkundige vergunning (1988/00004) voor het bouwen van een woonhuis - goedgekeurd op 05/01/1988.

•    Stedenbouwkundige vergunning (2007/10590) voor het bouwen van een aanbouw van 30 m2 - goedgekeurd op 27/02/2007.

3.    BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG

    Beschrijving van de plaats & omgeving

Het perceel bevindt zich aan de Hortstraat, een voldoende uitgeruste gemeenteweg. De omgeving bestaat hoofdzakelijk uit vrijstaande  en halfopen eengezinswoningen. De bebouwing bestaat uit twee bouwlagen onder voornamelijk hellende/platte daken, en is voornamelijk afgewerkt in een gevelsteen in diverse tinten en texturen. Het perceel is bebouwd met een vrijstaande eengezinswoning bestaande uit één bouwlaag en deels afgedekt met een zadeldak.

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

De aanvraag betreft het regulariseren van de woning, het verwijderen van een bestaande terrasoverdekking, het bouwen van een nieuwe terrasoverdekking en het herinrichten van het terrein. 

De woning werd vergund op minimum 9 meter uit de rooilijn van de voorliggende weg en op minimum 3 meter van de zijdelingse perceelgrenzen. De maximale bouwdiepte en bouwbreedte van de woning in de vergunde toestand bedraagt respectievelijk 13,80 meter en 12 meter. De vergunde woning werd voorzien uit 1 bouwlaag en deels afgedekt met een zadeldak. Aan de achtergevel van het hoofdvolume van de vergunde woning werd nog een volume opgericht met plat dak met een bouwbreedte van 9 meter en een bouwdiepte van maximum 3,50 meter.

De bestaande woning werd evenwel opgericht op minimum 9,20 meter uit de rooilijn van de voorliggende weg, op minimum 3 meter van de rechter perceelgrens en op minimum 2,80 meter uit de linker perceelgrens. De maximale bouwdiepte en bouwbreedte van de woning in de bestaande toestand bedraagt respectievelijk 13,80 meter en 12 meter. De bestaande woning werd voorzien uit 1 bouwlaag en deels afgedekt met een zadeldak. Aan de achtergevel van het hoofdvolume van de bestaande woning werd nog een volume opgericht met plat dak met een bouwdiepte van maximum 3,50 meter en een bouwbreedte van 9 meter.

De aanvraag voorziet in het regulariseren van de inplanting van de woning en het gewijzigd uitvoeren van de voorgevel. Het inkomgedeelte werd extra overdekt gemaakt en in plaats van een garagepoort te voorzien werd een raam voorzien op minimum 50cm boven het voorliggend maaiveld. De garage kreeg de functie slaapkamer.

Achter de bestaande woning bevindt zich nog een terrasoverkapping met enerzijds een bouwbreedte van 9 meter en een bouwdiepte van maximum 3,50 meter en anderzijds een bouwdiepte van ca. 2,5 meter en een bouwbreedte van ca. 2 meter. Deze terrasoverkappingen worden gesloopt en vervangen door één zonnewering met open lamellen met een maximale breedte van 11 meter en een maximale diepte van 6,34 meter, waardoor de totale bouwdiepte van de woning inclusief zonnewering op 17, 30 meter komt. De zonnewering wordt voorzien in het verlengde van de linkerzijgevel, d.i. op minimum 2,80 meter van de linker perceelgrens.

Tenslotte wordt de buitenruimte heringericht. In de voortuin komt er 1 inrit van 3 meter breed in betontegels. De parkeervoorziening voor de auto wordt voorzien uit kiezelverharding met een oppervlakte van 42,30m². De rest van de voortuin wordt volledig aangekleed met bomen, struiken en hagen. De bestaande leilinden blijven behouden. Aan de linkerzijde komt er een verhard wandelpad (stapstenen) zodat men gemakkelijk naar de achterzijde kan wandelen. Aan de rechterzijde van de woning komt er geen verharding. In de achtertuin wordt het bestaande terras recht gemaakt. Het terras wordt ‘overdekt’ met openstaande lamellen, d.i. de zonnewering met een oppervlakte van  44.2m². De overdekking staat los van de woning. Er wordt gewerkt met kolommen aan alle kanten van de overdekking. Er wordt op 2.5 meter van het terras een zwembad geplaatst op minimum 1.50 meter van de perceelsgrenzen. Het zwembad is 9 meter x 3.5 meter x 1.50 meter (binnenzijde) groot en wordt afgeboord. De boordsteen heeft een breedte van 0,35 meter. De rest van de achtertuin wordt aangekleed met een gedeelte gazon en een gedeelte beplanting, alsook de aanleg van een infiltratiebekken met een oppervlakte van 19,56m² op minimum 1 meter van de linkerperceelgrens.

4.    OPENBAAR ONDERZOEK 

    Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 22 januari 2024 t.e.m. 20 februari 2024.

5.    ADVIEZEN

    Er zijn geen adviezen vereist.

6.    PROJECT-MER

    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.

7.    INHOUDELIJKE BEOORDELING

    Decretale beoordelingselementen

In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Hortstraat een voldoende uitgeruste openbare weg is.

De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.

De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.

Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.

Zonering

Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er is al geruime tijd riolering aanwezig en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden.

Waterparagraaf

Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.

Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 d.d. 15/12/2022 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets op een gewijzigde manier uit te voeren bij dossiers ingediend vanaf 01/01/2023.  De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige gebieden werd aangepast.

Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt noch in een pluviaal, noch in een fluviaal overstromingsgebied. Het terrein is logischerwijze evenmin in een gebied voor zeeoverstromingen gesitueerd.

Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening:

De plannen geven aan dat voor de woning met een totale horizontale dakoppervlakte van 153m² een hemelwaterput wordt voorzien met een inhoud van 10.000 liter en recuperatie van het hemelwater voor een buitenkraan. De overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op een infiltratievoorziening met een oppervlakte van 19,56 m² en een volume van 4.000 liter. Aangezien ook de overloop van het zwembad wordt aangesloten op de infiltratievoorziening dient de infiltratievoorziening te worden berekend op een oppervlakte van 154,5m² (in de aanvraag wordt de oppervlakte onterecht voor een tweede maal met 30m² verminderd). De oppervlakte van de infiltratievoorziening dient minimum 12,36m² te bedragen en het volume van de infiltratievoorziening dient minimum 5.098,5 liter te bedragen. Mits te voldoen aan bovenstaande voorwaarden, voldoet de aanvraag aan de verordening.

De verordening is niet van toepassing op de aanleg van de voorziene verhardingen en overkapping. Het hemelwater dat op de verharding/overkapping valt, wordt namelijk niet opgevangen en afgevoerd, maar kan volgens de aanvraag op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem infiltreren. De onverharde zone heeft minimum een oppervlakte die een vierde van de afwaterende oppervlakte bedraagt.

Gezien de aanvraag voldoet aan de hemelwaterverordening, doorstaat deze ook de droogtetoets. Het effect van droogte wordt namelijk gemilderd door het regenwater dat op het terrein terecht komt maximaal vast te houden.

Natuurtoets

Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied.

Erfgoed- & Archeologietoets

Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving.

Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel kleiner is dan 3000 m².

Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening

De aanvraag voldoet principieel aan de geldende bestemmingsvoorschriften maar niet aan de stedenbouwkundige voorschriften van het bijzonder plan van aanleg. De aanvraag wijkt af voor wat betreft de inplanting van de woning. De BPA-voorschriften stellen dat de woning dient ingeplant te worden op minimum 3 meter van de zijdelingse perceelgrenzen. De woning werd evenwel ingeplant op minimum 2,80 meter van de linker perceelgrens.  Daarom wordt de aanvraag verder onderzocht op basis van de bepalingen van artikel 4.4.9/1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, gewijzigd door het decreet van 8 december 2017 houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving (zgn. Codextrein).

Artikel 4.4.9/1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat in een vergunning – na een openbaar onderzoek – afwijkingen kunnen worden toegestaan van de stedenbouwkundige voorschriften van een bijzonder plan van aanleg of een wijziging ervan, voor zover dit plan ouder is dan 15 jaar op het ogenblik van de indiening van de aanvraag. Het hierboven genoemde bijzonder plan van aanleg is goedgekeurd op 15 juni 2006 en dus kan er principieel worden afgeweken van de voorschriften. Evenwel kan de afwijking niet worden toegestaan voor wat betreft wegenis, openbaar groen en erfgoedwaarden. Het betreft geen van deze elementen en dus kan de afwijking worden toegestaan. Tenslotte dient de aanvraag getoetst aan de goede ruimtelijke ordening. 

De overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening wordt beoordeeld met inachtneming van volgende beginselen:

1°     het aangevraagde wordt, voor zover noodzakelijk of relevant, beoordeeld aan de hand van aandachtspunten en criteria die betrekking hebben op de functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten en het bodemreliëf, en op hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.4;

2°     het vergunningverlenende bestuursorgaan houdt bij de beoordeling van het aangevraagde rekening met de in de omgeving bestaande toestand, doch het kan ook beleidsmatig gewenste ontwikkelingen met betrekking tot de aandachtspunten, vermeld in 1°, in rekening brengen;

Een regularisatie moet met dezelfde criteria beoordeeld worden als een nieuwe aanvraag. Het kan immers niet zijn dat de regularisatie soepeler zou beoordeeld worden om reden dat de werken reeds uitgevoerd zijn. 

Functionele inpasbaarheid

De bestaande woonfunctie blijft behouden en is functioneel inpasbaar op deze locatie. 

Mobiliteitsimpact

Er wordt geen extra woongelegenheid gecreëerd. De voorziene verharding is voldoende groot voor het stallen van 2 wagens. Het parkeren wordt derhalve niet afgewenteld op het openbaar domein. De aanvraag heeft geen negatieve impact op de mobiliteit.

Schaal, ruimtegebruik en visueel vormelijk elementen

De bestaande woning werd opgericht op minimum 9,20 meter uit de rooilijn van de voorliggende weg, op minimum 3 meter van de rechter perceelgrens en op minimum 2,80 meter uit de linker perceelgrens. De maximale bouwdiepte en bouwbreedte van de woning in de bestaande toestand bedraagt respectievelijk 13,80 meter en 12 meter. De bestaande woning werd voorzien uit 1 bouwlaag en deels afgedekt met een zadeldak. Aan de achtergevel van het hoofdvolume van de bestaande woning werd nog een volume opgericht met plat dak met een bouwdiepte van maximum 3,50 meter en een bouwbreedte van 9 meter. Hierachter bevindt zich nog een terrasoverkapping met enerzijds een bouwbreedte van 9 meter en een bouwdiepte van maximum 3,50 meter en anderzijds een bouwdiepte van ca. 2,5 meter en een bouwbreedte van ca. 2 meter. Deze terrasoverkappingen worden gesloopt en vervangen door één zonnewering met open lamellen met een maximale breedte van 11 meter en een maximale diepte van 6,34 meter, waardoor de totale bouwdiepte van de woning inclusief zonnewering op 17, 30 meter komt. De zonnewering wordt voorzien in het verlengde van de linkerzijgevel, d.i. op minimum 2,80 meter van de linker perceelgrens en heeft een maximale hoogte van 2,80 meter, gemeten vanaf het voorliggende maaiveld. 

De gevraagde bouwdiepte van 17,30 meter en de inplanting op 2,80 meter van de linker perceelgrens  is vanuit ruimtelijk oogpunt aanvaardbaar: 

•    De bebouwing op het rechtsgelegen perceel ligt een stuk dieper dan de aangevraagde terrasoverkapping en de bebouwing op het linker perceel komt ook een tweetal meter dieper dan de aangevraagde terrasoverkapping en komt tot tegen de gemeenschappelijke perceelgrens. 

•    De woning werd opgebouwd uit 1 bouwlaag en deels afgedekt met een zadeldak en deels met een plat dak. De terrasoverkapping bestaat uit 1 bouwlaag en wordt afgedekt met een open lammelendak, dewelke een beperkte hoogte heeft van 2,80 meter. De woning/terrasoverkapping hebben aldus een beperkt bouwprofiel waardoor de inplanting op 2,80 meter kan aanvaard worden. 

•    Bijkomend bedraagt de afstand tussen de hoofdvolumes van de woning Horstraat nr. 49 en Hortstraat nr. 51 minimum 7,5 meter, hetgeen groter is dan de minimum voorziene 6 meter uit het BPA. 

•    Tenslotte wordt er binnen de geldende regelgeving vandaag de dag voorzien dat het aanbrengen van isolatie aan de buitenzijde van een woning tot een maximum van 26 centimeter wordt beschouwd als aanpassingswerken binnen het bestaande bouwvolume. Een bestaande woning dewelke zich bevindt op 3 meter uit de zijdelingse perceelgrens kan dus geïsoleerd worden aan de buitenzijde tot een maximum van 26 centimeter, waardoor de woning tot op minimum 2,74 meter van de perceelgrens komt te liggen. De voorgestelde afstand van 2,80 meter voor de woning in voorliggende aanvraag valt binnen de voorgestelde minimum afstand.

De nieuwe terrasoverkapping bestaat uit een aluminium open lamellendak en aluminium palen. Het betreft een quasi open constructie. De terrasoverkapping is visueel-vormelijk inpasbaar in de omgeving. 

T.o.v. de vergunde toestand werd het inkomgedeelte extra overdekt en in plaats van een garagepoort te voorzien werd een raam voorzien op minimum 50cm boven het voorliggend maaiveld. De garage kreeg de functie slaapkamer. Het regulariseren van het gewijzigd uitvoeren van de voorgevel heeft geen negatieve impact op het straatbeeld en is eveneens aanvaardbaar.

Tenslotte wordt de buitenruimte heringericht. In de voortuin komt er 1 inrit van 3 meter breed in betontegels. De parkeervoorziening voor de auto wordt voorzien uit kiezelverharding met een oppervlakte van 42,30m². De rest van de voortuin wordt volledig aangekleed met bomen, struiken en hagen. De bestaande leilinden blijven behouden. Aan de linkerzijde komt er een verhard wandelpad (stapstenen) zodat men gemakkelijk naar de achterzijde kan wandelen. Aan de rechterzijde van de woning komt er geen verharding. In de achtertuin wordt het bestaande terras recht gemaakt. Het terras wordt ‘overdekt’ met openstaande lamellen, d.i. de zonnewering met een oppervlakte van  44.2m². De overdekking staat los van de woning. Er wordt gewerkt met kolommen aan alle kanten van de overdekking. Er wordt op 2.5 meter van het terras een zwembad geplaatst op minimum 1.50 meter van de perceelsgrenzen. Het zwembad is 9 meter x 3.5 meter x 1.50 meter (binnenzijde) groot en wordt afgeboord. De boordsteen heeft een breedte van 0,35 meter. De rest van de achtertuin wordt aangekleed met een gedeelte gazon en een gedeelte beplanting, alsook de aanleg van een infiltratiebekken met een oppervlakte van 19,56m² op minimum 1 meter van de linkerperceelgrens. Na het uitvoeren van de aangevraagde werken blijft er op het eigendom nog voldoende onbebouwde/onverharde ruimte (58% van het terrein) over om aan te leggen als een kwalitatieve groenzone

Cultuurhistorische aspecten

Het perceel is niet gelegen in of nabij een beschermd dorpsgezicht. De aanvraag is niet gelegen in een beschermde archeologische site. De aanvraag is, bekeken vanuit de erfgoedaspecten, aanvaardbaar.

Bodemreliëf

Volgens de aanvraag wordt het bestaande reliëf niet gewijzigd, behoudens voor de aanleg van het zwembad en het infiltratiebekken.

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen

Er wordt geen hinder verwacht m.b.t. de gezondheid, het gebruiksgenot en de veiligheid in het algemeen. De nieuwe terrasoverkapping bestaat uit een aluminium open lamellendak en aluminium palen. Het betreft een quasi open constructie dewelke door de gekozen inplantingsplaats en de hoogte van de constructie geen negatieve impact heeft op het zonlicht noch op het uitzicht van de aanpalende eigenaars. Er zijn geen ramen voorzien in het volume van de aanpalende woning links, dat bijna op de perceelgrens is gelegen, dewelke rechtstreeks uitzicht geven op voorliggende eigendom.  Bovendien bevindt er zich op de linker perceelgrens nog een gesloten houten tuinafsluiting met een hoogte van ca. 1,80 meter dewelke het uitzicht reeds grotendeels beperkt.

Resultaten van het openbaar onderzoek

Overeenkomstig artikel 17 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning en hoofdstuk 3 Toepassingsgebied van de gewone en vereenvoudigde procedure, artikels 11 t.e.m. 14 van het besluit tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, werd dit dossier volgens de gewone procedure behandeld. Er werd bijgevolg een openbaar onderzoek gehouden. Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 22 januari 2024 tot en met 20 februari 2024. Er werd 1 bezwaarschrift ingediend, dat samengevat als volgt luidt:

1.    Met de geplande uitbreiding van een terrasoverkapping bij de buren heb ik geen vrij uitzicht meer. Er rest me alleen nog een uitzicht op de bebouwing van de buren. Daardoor krijg ik veel minder vrij zonlicht binnen.

2.    Mijn gebouw staat al gedeeltelijk op de perceelgrens (altijd gestaan). Daarom vind ik 2,80 meter niet kunnen en zijn een respectering van de BPA voorschriften van 3 meter zeker nodig.

3.    Door de gevraagde afwijking van de geldende BPA voorschriften krijg ik de facto te maken met een waardevermindering van mijn eigen woning en perceel.

Behandeling van de bezwaren:

1.    De nieuwe terrasoverkapping wordt op minimum 2,80 meter van de linker perceelgrens opgericht in het verlengde van de linker zijgevel van de woning en krijgt een maximale hoogte van 2,80 meter, gemeten vanaf het voorliggende maaiveld. De nieuwe terrasoverkapping bestaat uit een aluminium open lamellendak en aluminium palen. Het betreft een quasi open constructie dewelke door de gekozen inplantingsplaats en de hoogte van de constructie geen negatieve impact heeft op het zonlicht noch op het uitzicht van de aanpalende eigenaars. Er zijn geen ramen voorzien in het volume van de aanpalende woning links, dat bijna op de perceelgrens is gelegen, dewelke rechtstreeks uitzicht geven op voorliggende eigendom.  Bovendien bevindt er zich op de linker perceelgrens nog een gesloten houten tuinafsluiting met een hoogte van ca. 1,80 meter dewelke het uitzicht reeds grotendeels beperkt. Het bezwaar is ongegrond en wordt niet weerhouden.

2.    De woning staat ingeplant op minimum 2,80 meter van de linker perceelgrens. In het verlengde van de linker zijgevel worden de nieuwe terrasoverkapping voorzien. Het betreft een beperkte afwijking op de voorschriften van het BPA, dewelke stellen dat de woning/terrasoverkapping op minimum 3 meter van de laterale perceelgrenzen moet worden voorzien. De woning werd opgebouwd uit 1 bouwlaag en deels afgedekt met een zadeldak en deels met een plat dak. De terrasoverkapping bestaat uit 1 bouwlaag en wordt afgedekt met een open lamellendak. De woning/terrasoverkapping hebben aldus een beperkt bouwprofiel waardoor de inplanting op 2,80 meter kan aanvaard worden. Bijkomend bedraagt de afstand tussen de hoofdvolumes van de woning Horstraat nr. 49 en Hortstraat nr. 51 minimum 7,5 meter, hetgeen groter is dan de minimum voorziene 6 meter uit het BPA. Tenslotte wordt er binnen de geldende regelgeving vandaag de dag voorzien dat het aanbrengen van isolatie aan de buitenzijde van een woning tot een maximum van 26 centimeter wordt beschouwd als aanpassingswerken binnen het bestaande bouwvolume. Een bestaande woning dewelke zich bevindt op 3 meter uit de zijdelingse perceelgrens kan dus geïsoleerd worden aan de buitenzijde tot een maximum van 26 centimeter, waardoor de woning tot op minimum 2,74 meter van de perceelgrens komt te liggen. De voorgestelde afstand van 2,80 meter voor de woning in voorliggende aanvraag valt binnen de voorgestelde minimum afstand. Het bezwaar is ongegrond en wordt niet weerhouden.

3.    Het bezwaar m.b.t. de waardevermindering van de aanpalende woning en perceel betreft geen stedenbouwkundig argument en wordt hier niet weerhouden.

Bespreking van de adviezen

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 24-26 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25/04/2014 en de criteria van artikels 30-38 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. 

Er dienden geen adviezen gevraagd te worden.

8.    ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en dat het gevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening, mits het opleggen van voorwaarden.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert de volgende voorwaarde op te leggen:

Stedenbouwkundige voorwaarde

•    De opvang en afvoer van hemelwater afkomstig van het gebouw en de verhardingen moet op eigen terrein uitgevoerd worden.

De oppervlakte van de infiltratievoorziening dient minimum 12,36m² te bedragen en het volume van de infiltratievoorziening dient minimum 5.098,5 liter te bedragen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 08/04/2024 en volgt dit standpunt integraal.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het voorwaardelijk afleveren van de omgevingsvergunning aan Jozef en Annemie Peuters - Hamblok wonende te Hortstraat 51 te 3520 Zonhoven voor het regulariseren van de woning, het verwijderen van een terrasoverdekking, bouwen van een nieuwe terrasoverdekking en herinrichten van het terrein, gelegen te Hortstraat 51 kadastraal gekend als afdeling 1 sectie B nr. 855R.

Artikel 3

Volgende voorwaarde wordt opgelegd:

De opvang en afvoer van hemelwater afkomstig van het gebouw en de verhardingen moet op eigen terrein uitgevoerd worden.

De oppervlakte van de infiltratievoorziening dient minimum 12,36m² te bedragen en het volume van de infiltratievoorziening dient minimum 5.098,5 liter te bedragen.

10.

2024_CBS_00431 - OMV - Vergunning - Holleweg 12 - 2023/00251 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
10.

2024_CBS_00431 - OMV - Vergunning - Holleweg 12 - 2023/00251 - Goedkeuring

2024_CBS_00431 - OMV - Vergunning - Holleweg 12 - 2023/00251 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Dossiernummer:    2023/00251
Referentie omgevingsloket:    OMV_2023141613

De aanvraag, ingediend door de heer Dieter Willems wonende te Holleweg 12 te 3520 Zonhoven en de heer Gunther Claes wonende te Holleweg 12 te 3520 Zonhoven, werd ontvangen op 21/12/2023 en op 23/02/2024 ontvankelijk en volledig verklaard.

De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Holleweg 12, kadastraal gekend als afdeling 3 sectie F nrs. 577F en 578L.

De aanvraag gaat over de sloop van vrijstaande en aangebouwde bijgebouwen en diverse verhardingen, de regularisatie van verhardingen, het plaatsen van een vrijstaande serre en aangebouwde carport en het verbouwen van de woning.

De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).

1.    STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS

De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebied en woonuitbreidingsgebied.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.
De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.

Volgende verordeningen zijn van kracht:

• algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009;
• gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, .... goedgekeurd op 10 februari 2023.

2.    HISTORIEK

Volgende dossiers zijn relevant:
• Stedenbouwkundige vergunning (1972/00151) voor bouwen van een woonhuis - goedgekeurd op 25/08/1972.
• Stedenbouwkundige vergunning (1999/08232) voor bouwen van een serre - goedgekeurd op 04/10/1999.

3.    BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG

Beschrijving van de plaats & omgeving

Het perceel bevindt zich aan de Holleweg, een gemeenteweg in het gehucht Terdonk, in het zuiden van de gemeente Zonhoven.

De nabije omgeving bestaat hoofdzakelijk uit vrijstaande eengezinswoningen, gelegen in woongebied met achterliggend woonuitbreidingsgebied. De bebouwing bestaat uit één tot twee bouwlagen onder voornamelijk hellende daken, en is voornamelijk afgewerkt in een gevelsteen in diverse tinten en texturen.

Op het perceel bevindt zich een eengezinswoning bestaande uit 1 bouwlaag onder een plat dak. Er is ook een serre vergund, deze bevindt zich echter niet op de vergunde locatie maar is in woonuitbreidingsgebied ingeplant.

Daarnaast zijn er diverse handelingen uitgevoerd zonder over de nodige vergunningen te beschikken. Zo is er in de voortuin tegen de voorgevel een carport geplaatst en in de achtertuin tegen de achtergevel een overdekt terras gebouwd. Ook zijn er zowel in de voortuin, zijtuinen als in de achtertuin zonder vergunning verhardingen aangelegd; een klein deel van deze verhardingen bevindt zich in woonuitbreidingsgebied. In deze gewestplanbestemming zijn ook 2 vrijstaande bijgebouwen opgericht. Het terrein is opgehoogd tot 0,67 meter boven de as van de voorliggende weg. Langs de voorste perceelsgrens is een gesloten afsluiting in de vorm van een beukenhaag met een hoogte van 2 meter ingeplant en het openbaar domein voor het perceel is volledig verhard. 

Het goed is via 2 verschillende locaties toegankelijk gemaakt voor voertuigen.

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

De aanvraag betreft verschillende wijzigingen en verbouwingen aan het hoofdgebouw en het omliggende terrein. Dit omvat onder andere het verwijderen van een deel van de verhardingen op het openbaar domein en in de voor- en linker zijtuin, de sloop van de terrasoverkapping en de bestaande carport, alsook het weghalen van verhardingen en het afbreken van losstaande bijgebouwen in het woonuitbreidingsgebied. Er wordt ook een serre geplaatst. Verder wordt ook de voorgevel van de woning aangepast en de woning zelf verbouwd. Ook is de installatie van zonnepanelen voorzien, evenals de uitbreiding van de woning met een nieuwe carport tegen de voorgevel. Daarnaast wordt aangevraagd om de gesloten omheining langs de voorste perceelsgrens te regulariseren, samen met de inplanting van de woning op het terrein.

Door de uitbreiding van de woning met een carport tegen de voorgevel zal de nieuwe voorbouwlijn op 12,65 meter van de voorste perceelsgrens liggen. De terrasoverkapping tegen de achtergevel zal verwijderd worden waardoor de nieuwe bouwdiepte 20,9 meter zal bedragen. De zijgevels blijven ongewijzigd op respectievelijk tenminste 3 meter en 8,79 meter van de zijdelingse perceelsgrenzen en de hoogte van de dakrand zal vergroten tot maximaal 3,95 meter ten opzichte van het maaiveld. De ramen en het buitenschrijnwerk worden vervangen en in de linker zijgevel worden bijkomende gevelopeningen gecreëerd. Het terreinprofiel blijft ongewijzigd op 0,67 meter van de as van de voorliggende weg.

In de achtertuin wordt op 3 meter van de linker perceelsgrens een vrijstaande serre geplaatst met een oppervlakte van 10,27 m² en een hoogte van 3,28 meter ten opzichte van het maaiveld.

Door het verwijderen van 1 parkeerplaats en een deel van de boomschors in de voortuin, zal de verhardingsgraad er verminderen tot ongeveer 19%. Het aandeel aan verhardingen en constructies op het bebouwbare deel van het perceel zal verminderen tot ongeveer 36%.

4.    OPENBAAR ONDERZOEK 

Het dossier werd volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.
Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.

5.    ADVIEZEN

Er zijn geen adviezen vereist.

6.    PROJECT-MER

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.

7.    INHOUDELIJKE BEOORDELING

Decretale beoordelingselementen

In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Holleweg een voldoende uitgeruste openbare weg is.
De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.
De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.
Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.

Zonering

Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er is een ingebuisde gracht van slechte kwaliteit aanwezig.  Het lozen van septisch water zonder voorbehandeling kan er voor verstoppingsproblemen zorgen.  De septische put moet voorlopig actief blijven.

Waterparagraaf

Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.

Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 d.d. 15/12/2022 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets op een gewijzigde manier uit te voeren bij dossiers ingediend vanaf 01/01/2023.  De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige gebieden werd aangepast.

Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt noch in een pluviaal, noch in een fluviaal overstromingsgebied. Het terrein is logischerwijze evenmin in een gebied voor zeeoverstromingen gesitueerd.

Daarom moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening:

De plannen geven aan dat voor het uitbreiden met een horizontale dakoppervlakte van 36,57m² van een bestaande woning met een horizontale dakoppervlakte van 230,1 m² een hemelwaterput voorzien wordt met een inhoud van 7500 liter en recuperatie van het hemelwater voor het spoelen van het toilet, de wasmachine en de bevloeiing van de tuin. De overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op een infiltratievoorziening waarvan de oppervlakte en het volume voldoen aan de verordening.

Gezien de aanvraag voldoet aan de hemelwaterverordening, doorstaat deze ook de droogtetoets. Het effect van droogte wordt namelijk gemilderd door het regenwater dat op het terrein terecht komt maximaal vast te houden.

Natuurtoets

Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied. Omwille van de ligging, de aard van het project en de afstand tot de waardevolle natuurgebieden wordt gesteld dat er geen impact is van de projectaanvraag op de natuurwaarden.

Erfgoed- & Archeologietoets

Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving. 
Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel kleiner is dan 3000 m² en het goed zich niet in een beschermde archeologische site en ook niet in een vastgestelde archeologische zone bevindt.

Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

De bestaande woonfunctie blijft behouden en is functioneel inpasbaar in deze woonomgeving van het gehucht Terdonk.

Mobiliteitsimpact

De gemeente Zonhoven hanteert volgende parkeernorm voor een woning: 1,5 autostaanplaatsen/ wooneenheid.
De aanvraag komt hieraan tegemoet, want er worden 1 carport voor bewoners ingericht en er worden 2 parkeerplaatsen voor bezoekers voorzien in de voortuin.

Schaal

De breedte van de woning wijzigt niet.  
De nieuwe bouwdiepte van meer dan 20,9 meter is slechts aanvaardbaar omdat de woning bestaat uit slechts 1 bouwlaag onder een plat dak, de bouwdiepte over een breedte van minder dan 50% van de voorgevel wordt vergroot, de voorbouwlijn in overeenstemming wordt gebracht met die van de buren en omdat het om een carport gaat met een voornamelijk open karakter.
Gezien voorgaande redenering is het niet aanvaardbaar dat er nog bijkomende bouwdiepte gecreëerd kan worden door handelingen of constructies waarbij akte genomen zou kunnen worden via de meldingsprocedure. Deze bemerking zal als voorwaarden opgenomen worden in de vergunning.
De nieuwe hoogte van de bouwlaag blijft met 3,95 meter voldoende binnen de normen van de gemeente Zonhoven.
De schaal is dan ook aanvaardbaar.

Ruimtegebruik en bouwdichtheid

De woondichtheid wijzigt niet en blijft dan ook aanvaardbaar.
Het aandeel aan verhardingen en constructies op het bebouwbare deel van het perceel en de verhardingsgraad van de voortuin verminderen naar respectievelijk ongeveer 36% en 19%.  Wat zeer aanvaardbare waarden zijn.

Visueel-vormelijke elementen

Het uitzicht van de woning wordt slechts beperkt aangepast.  Onderaan de gevels worden de gevelstenen zwart geverfd en aan de bovenzijde ervan wordt het materiaal van de gevelbekleding van hout naar zink in dezelfde kleur gewijzigd.  Deze aanpassingen hebben minimale impact op de omgeving en zijn aanvaardbaar.

Cultuurhistorische aspecten

Het perceel is niet gelegen in of nabij een beschermd dorpsgezicht. De aanvraag is niet gelegen in een beschermde archeologische site. De aanvraag is, bekeken vanuit de erfgoedaspecten, aanvaardbaar.

Bodemreliëf

Volgens de aanvraag wordt het bestaande reliëf niet gewijzigd. Het bestaande reliëf is echter plaatselijk meer dan 0,17 meter hoger dan de vergunde toestand (zijnde 50 cm ten opzichte van de as van de voorliggende weg). Deze ophoging is weliswaar minimaal ten opzichte van de vergunde toestand, maar aanzienlijk hoger dan de huidige normen voorschrijven. Ze is dan ook enkel aanvaardbaar omdat er tot op heden door de eigenaars van de naastliggende percelen geen problemen met de waterhuishouding zijn gemeld, dat er door de bijkomende ontharding een verbeterde infiltratie van het hemelwater verwacht kan worden en dat de tuinzone, gezien deze voor een groot deel lager ligt dan de voorliggende weg, een bijkomende buffercapaciteit verschaft.
De aanvraag verduidelijkt verder niet hoe de aansluiting op de aanpalende percelen zal gebeuren. Om voorgaande redenen en hinder op vlak van o.a. de waterhuishouding te blijven voorkomen, moeten volgende voorwaarden worden opgelegd: Een strook van 1 m langsheen de perceelsgrenzen mag niet hoger liggen dan het niveau van de aanpalende percelen.

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen

Er wordt door uitvoering van de vergunning geen bijkomende hinder en ook geen schending van de privacy verwacht. Enkel door de werkzaamheden kan er tijdelijke beperkte hinder verwacht worden.
Omwille van de verkeersveiligheid is het niet aanvaardbaar dat er gesloten afsluitingen of lijnvormige beplanting wordt geplaatst binnen 5 meter van de rooilijn. De redenering in de beschrijvende nota dat deze hoogte noodzakelijk is omwille van de privacy kan op andere wijzen praktisch opgelost worden en is van ondergeschikt belang aan de veiligheid bij het uitrijden van het perceel. Daarom zal de hoogte ervan beperkt moeten worden tot 1 meter boven het maaiveld. Dit zal als voorwaarde worden opgelegd in de vergunning.

8.    ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en dat het gevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening, mits het opleggen van voorwaarden.  
Gezien de plaatsing van zonnepanelen op het dak en het bouwen van de vrijstaande serre als vrijgesteld beschouwd kunnen worden, worden hier verder geen uitspraken over gedaan.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert volgende voorwaarden op te leggen:
Stedenbouwkundige voorwaarden
• Bewijs van de ontharding van het openbaar domein moet binnen 3 maanden na de uitvoering aan de dienst Vergunningen & Handhaving van de gemeente Zonhoven aangeleverd worden.
• De haag moet binnen een afstand van 5 meter van de rooilijn teruggebracht worden tot 1 meter hoogte ten opzichte van het maaiveld.
• Er kan voor het bouwen van uitbreidingen aan het hoofdgebouw of voor tegen het hoofdgebouw aangebouwde bijgebouwen, die een toename van de bouwdiepte tot gevolg hebben, geen gebruik gemaakt worden van de meldingsprocedure. Er zal steeds een vergunning bekomen moeten worden via een gewone dan wel vereenvoudigde vergunningsprocedure.
• Een strook van 1 m langsheen de perceelsgrenzen mag niet hoger liggen dan het niveau van de aanpalende percelen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 17/04/2024 en volgt dit standpunt integraal.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het voorwaardelijk afleveren van de omgevingsvergunning aan de heer Dieter Willems wonende te Holleweg 12 te 3520 Zonhoven en de heer Gunther Claes wonende te Holleweg 12 te 3520 Zonhoven voor de sloop van vrijstaande en aangebouwde bijgebouwen en diverse verhardingen, de regularisatie van verhardingen, het plaatsen van een vrijstaande serre en aangebouwde carport en het verbouwen van de woning, gelegen te Holleweg 12, kadastraal gekend als afdeling 3 sectie F nrs. 577F en 578L.

Artikel 3

Volgende voorwaarden worden opgelegd:
Stedenbouwkundige voorwaarden

  • Bewijs van de ontharding van het openbaar domein moet binnen 3 maanden na de uitvoering aan de dienst Vergunningen & Handhaving van de gemeente Zonhoven aangeleverd worden.
  • De haag moet binnen een afstand van 5 meter van de rooilijn teruggebracht worden tot 1 meter hoogte ten opzichte van het maaiveld.
  • Er kan voor het bouwen van uitbreidingen aan het hoofdgebouw of voor tegen het hoofdgebouw aangebouwde bijgebouwen, die een toename van de bouwdiepte tot gevolg hebben, geen gebruik gemaakt worden van de meldingsprocedure. Er zal steeds een vergunning bekomen moeten worden via een gewone dan wel vereenvoudigde vergunningsprocedure.
  • Een strook van 1 m langsheen de perceelsgrenzen mag niet hoger liggen dan het niveau van de aanpalende percelen.
11.

2024_CBS_00432 - OMV - gunstig advies aan de POVC - 2024/00042 - Autosnelweg E314 richting Aken - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
11.

2024_CBS_00432 - OMV - gunstig advies aan de POVC - 2024/00042 - Autosnelweg E314 richting Aken - Goedkeuring

2024_CBS_00432 - OMV - gunstig advies aan de POVC - 2024/00042 - Autosnelweg E314 richting Aken - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Sinds 2016 wordt een tankstation met bijhorend restaurant uitgebaat langs de autosnelweg E314 richting Aken. Zelfde uitbating is gelegen langs de autosnelweg E314 richting Leuven. Huidige aanvraag handelt uitsluitend over deze op grondgebied Zonhoven. De exploitatie werd vergund op naam van Total Belgium NV. Na naamsverandering werd in 2023 akte genomen van een overdracht op naam van NV TotalEnergies Retail Belgium.

De exploitatie beschikt over een klasse 1 vergunning, verleend door de Bestendige Deputatie op 14.11.2013. 

In 2019 werd akte genomen van een verhoging van het vermogen van de vergunde transformator van 400 kVA naar 630 kVA in functie van een nieuw tankeiland ‘HPC’ (High Power Charge) voor elektrische personenvoertuigen. Dit tankeiland bestaat uit 2 laadpalen voor maximaal 1 voertuig per laadpaal. De huidige aanvraag betreft een verandering door wijziging van de vergunde transformator naar 1600 kVA. 

De aanvraag betreft een verandering door wijziging van de reeds vergunde transformator. Er wordt een verhoging van het vermogen aangevraagd zodat laadplaats voor elektrische voertuigen uitgebreid kan worden met snelladers. Er verandert niets aan de inrichting. Het vermogen van de huidige transformator wordt van 680 kVA naar 1600 kVA verhoogd in de reeds bestaande hoogspanningscabine.

Gezien het een bestaand tankstation is, wordt een minimale toename van hinder verwacht. Doordat er meer laadpalen voorzien worden en de laadtijd verkort wordt, zullen er meer elektrische wagens kunnen laden. Momenteel worden er ongeveer 2 auto’s per uur per laadplaats geladen. Met de elektrische energietransitie zal dit aantal toenemen. Aangezien er een shift zal plaatsvinden van auto’s die gebruik maken van fossiele brandstoffen naar elektrische wagens, zullen de vervoersbewegingen echter vrij gelijk blijven. Het aantal parkeerplaatsen wijzigt niet ten opzichte van de vergunde en bestaande toestand. 

Om het risico op potentiële verontreiniging naar de bodem te beperken zal de nieuwe transformator boven een inkuiping geplaatst worden. De inhoud van deze inkuiping zal groter zijn dan de inhoud van het oliereservoir van de transformator.

Advies:

Gunstig voor de gevraagde verandering, voor onbepaalde duur.

EINDADVIES

Uit bovenstaande motiveringen blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen inzake milieu. Bijgevolg adviseert de omgevingsambtenaar het dossier gunstig:

  -       volgende rubriek is van toepassing:

* Rubriek 12.2.1°: transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van: 100 kVA tot en met 1.000 kVA - gewijzigd naar Rubriek 12.2.2°: transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA: een transformator van 1.600 kVA.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen volgt integraal het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar tot het afleveren van een gunstig advies.

12.

2024_CBS_00433 - Tijdelijk aanvullend verkeersreglement - buurtfeest Schopsveldweg - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
12.

2024_CBS_00433 - Tijdelijk aanvullend verkeersreglement - buurtfeest Schopsveldweg - Goedkeuring

2024_CBS_00433 - Tijdelijk aanvullend verkeersreglement - buurtfeest Schopsveldweg - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Aanvraag voor een tijdelijk aanvullend verkeersreglement voor het buurtfeest Schopsveldweg op zondag 28 april 2024.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen besluit om een tijdelijk aanvullend verkeersreglement inzake buurtfeest Schopsveldweg op zondag 28 april 2024 uit te vaardigen als volgt:

Artikel 2

Van zaterdag 27 april 2024 om 9.00 tot maandag 29 april 2024 om 14.00 is het verkeer van voertuigen, uitgezonderd plaatselijk verkeer, verboden in de Schopsveldweg tussen het kruispunt met de Reuvoortweg en de toegang naar de parking van het kerkhof (via Schopsveldweg). 

Artikel 3

Dit verbod wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door de verkeerstekens C3 voorzien van een onderbord uitgezonderd plaatselijk verkeer,  en bijvoeging van de tekens F41 en F45 geplaatst op een nadarafsluiting welke de volledige rijbaan inneemt. De signalisatie moet worden verlicht tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en als de zichtbaarheid minder is dan 200 meter.

Artikel 4

Van zaterdag 27 april 2024 om 09.00  uur tot  maandag 29 april 2024 om 14.00 wordt het verkeer van voertuigen, uitgezonderd deze van hulp- en veiligheidsdiensten, verboden in de Schopsveldweg tussen het kruispunt met de Kruisheideweg en de toegang naar de parking van het kerkhof (via Schopsveldweg). 

Artikel 5

Het verbod wordt aan de weggebruikers ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord C3, geplaatst op een nadarafsluiting over de volledige breedte van de rijweg.

Artikel 6

Voor het doorgaand verkeer zal de volgende wegomlegging ingelegd worden:

Reuvoortweg– Beverzakstraat - Kruisheideweg en omgekeerd.

Artikel 7

Deze wegomlegging wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door de verkeerstekens F41.

Artikel 8

De politie kan bijkomende maatregelen nemen om de openbare orde, rust en veiligheid te handhaven en zowel inrichters als de deelnemers moeten deze naleven.

Artikel 9

De aanvrager is aansprakelijk voor de schade aan het openbaar domein zo deze rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van het bestaan van de manifestatie.

Artikel 10

De overtreders van de beschikkingen van onderhavige verordening kunnen gestraft worden met politiestraffen.

Artikel 11

Het college van burgemeester en schepenen beveelt dat onderhavige verordening zal bekendgemaakt worden overeenkomstig het gemeentedecreet.

13.

2024_CBS_00434 - Omruilvoordelen UiTPAS - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
13.

2024_CBS_00434 - Omruilvoordelen UiTPAS - Goedkeuring

2024_CBS_00434 - Omruilvoordelen UiTPAS - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Na de opstart van UiTPAS dienen we als UiTPAS-organisator naast een welkomstvoordeel ook enkele "omruilvoordelen" aan te bieden aan gebruikers van UiTPAS om hun gespaarde punten om te ruilen tegen bepaalde voordelen. 

Op dit ogenblik bezitten reeds 1.232 Zonhovenaren een UiTPAS, waarvan er 1.144 werden opgehaald bij het UiTpunt. 261 Zonhovenaren bezitten een UiTPAS met kansentarief.

In juni 2023 werden reeds volgende omruilvoordelen goedgekeurd:

  • 10 punten = 2,5 euro korting op een activiteit van de vrijetijdsdiensten (aanbod Tentakel, bib, sportdienst, Grabbelpas  ...) 
  • 10 punten = gratis wandelaart RLLK naar keuze in het UiTpunt (kostprijs normaal 2,50 euro)
  • 20 punten = gratis deelname aan de fotofietszoektocht (kostprijs normaal 5 euro)
  • 60 punten = gratis wandelbox RLLK met 8 wandelkaarten (kostprijs normaal 17 euro)

We stellen echter vast dat er weinig gebruik gemaakt wordt van deze omruilvoordelen. Daarom stellen we voor om het principe 10 punten = 2,50 euro te vertalen naar enkele concretere omruilvoordelen, zijnde: 

  • Dorpsrestaurant
    Normale prijs: 8 euro
    Omruilvoordeel: 32 punten
  • Gratis deelname aan Kijk, ik fiets!
    Normale prijs: 5 euro
    Omruilvoordeel: 20 punten
  • Gratis tienbeurtenkaart voor Blijf in beweging/sportoverdag
    Normale prijs: 30 euro
    Omruilvoordeel: 120 punten
  • Gratis inschrijving Vélo verwenroute
    Kinderen: 6 euro = 24 punten
    Volwassene: 12 euro = 48 punten
    In functie van een eventuele prijswijziging in 2024 wordt het aantal punten omgerekend. 
  • Gratis lidmaatschap bib 
    Normale prijs: 5 euro
    Omruilvoordeel: 20 punten

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen is akkoord om de voorgestelde omruilvoordelen toe te passen voor gebruikers van UiTPAS. 

14.

2024_CBS_00435 - 'Levering dranken en toebehoren' en 'extra aanlevering vrijwilligers' ZTD - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
14.

2024_CBS_00435 - 'Levering dranken en toebehoren' en 'extra aanlevering vrijwilligers' ZTD - Goedkeuring

2024_CBS_00435 - 'Levering dranken en toebehoren' en 'extra aanlevering vrijwilligers' ZTD - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Voor het dorpsfestival “Zonhoven Trapt Door” is de gemeente op zoek naar een professioneel bureau ter begeleiding van de onderhandelingen voor de levering van dranken en toebehoren enerzijds en van de praktische organisatie van de dranktogen tijdens dit weekend anderzijds. 

Volgende deeltaken horen hier o.a. bij:

  • Contact en onderhandeling met cateringpartners (drinks) en opmaak nodige contracten – rekening houdend met de wetgeving op overheidsopdrachten
  • Opmaken planning en draaiboek
  • Opvolging logistiek cateringpartner: leveringen voor, tijdens en na het event
  • Opmaken verbruiksoverzicht en bijhouden van stocks
  • Briefing en opvolging van de vrijwilligers aan de dranktogen
  • Aanwezig zijn bij bepaalde overlegmomenten (6-tal vergaderingen)

Anderzijds werd er een offerte gevraagd voor het aanspreken en voorzien van alle vrijwilligers die tijdens dit weekend in opdracht van het gemeentebestuur helpen met diverse taken. 

Volgende deeltaken horen hier o.a. bij:

  • Contact en afspraken met Zonhovense en niet-Zonhovense (feitelijke) verenigingen voor het invullen van alle vrijwilligerstaken tijdens dit evenement in nauwe samenspraak met het gemeentebestuur.

Volgende firma’s werden aangeschreven:

  • Yes – Jo Lambrechts
  • Conrad Consulting
  • To the point events

Eén firma diende een offerte in, volgens de voorwaarden hieronder vermeld.

Levering dranken en toebehoren

Yes: 2.940 euro excl. 21% btw

Aanspreken/voorzien van vrijwilligers

Yes: 500 euro excl. 21% btw

Verplaatsingvergoeding

Yes: 150 euro excl. 21% btw

Echter dienen volgende zaken benadrukt te worden op basis van de ingediende offerte:

  • Het contacteren en onderhandelen met mogelijk cateringpartners” en “het samenstellen van de nodige contracten” zoals vermeld in de offerte dienen conform de wetgeving overheidsopdrachten te gebeuren. Dit betekent onder andere dat er op een gelijke manier minimum drie leveranciers benaderd moeten worden een offerte in te dienen. De contracten dienen ook in overeenstemming te zijn met de wetgeving overheidsopdrachten. Het college van burgemeester en schepenen dient zowel de uiteindelijk leverancier als de overeenkomsten voorafgaand aan contractsluiting goed te keuren.

Er wordt voorgesteld om, rekening houdende met de voordelige voorwaarden en de beste prijs, de offerte voor het onderdeel "Leveren dranken en toebehoren"  en het "aanspreken en voorzien van vrijwilligers, van Yes voor een totaalbedrag van € 3590,00 excl. Btw + verplaatsingsonkosten goed te keuren en te bevestigen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist om, rekening houdende met de voordelige voorwaarden en de beste prijs, de offerte van Yes voor een totaalbedrag van € 3.590,00  excl. Btw + verplaatsingsonkosten goed te keuren en te bevestigen.

15.

2024_CBS_00436 - Tentoonstelling Artikel 27: ondersteuning rondleidingen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
15.

2024_CBS_00436 - Tentoonstelling Artikel 27: ondersteuning rondleidingen - Goedkeuring

2024_CBS_00436 - Tentoonstelling Artikel 27: ondersteuning rondleidingen - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Naar analogie met de vorige jaren organiseert Artikel 27 vzw in de periode van 1 t/m 25 november 2024 opnieuw een tentoonstelling in Zonhoven. Na de voormalige wasserij Blanche (2022) en de voormalige schoolgebouwen aan de Genkerbaan (2023), wordt dit jaar het oude gedeelte van WZC H. Catharina aan de Engstegenseweg de locatie. 

Gerlinde Gilissen vraagt opnieuw ondersteuning voor deze tentoonstelling. Naarmate de tentoonstelling vorm krijgt worden daarvoor de nodige aanvragen gedaan via het evenementenloket en mogelijke subsidiereglementen. 

Ondersteuning rondleidingen

Art27 organiseert zoals vorig jaar rondleidingen voor groepen. Zij krijgen ook vragen van individuele bezoekers voor een rondleiding, maar dat is voor hen praktisch erg moeilijk om te organiseren. Daarom keurde het college van burgemeester en schepenen vorig jaar goed om enkele groepsrondleidingen te organiseren, waarvoor individuele bezoekers kunnen inschrijven.

Via ons ticketingplatform E2E is het mogelijk om inschrijvingen voor rondleidingen van individuele bezoekers te registreren en administratief op te volgen. In het verleden ging het gemeentebestuur al in op dezelfde vraag van Artikel 27 in 2023 en vergelijkbare vragen voor de ticketing van het turnfeest van Turnkring Olympia en het concert van de Yentl Big Band in de Sint-Quintinuskerk. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen geeft de goedkeuring over de ondersteuning met betrekking tot inschrijvingen voor rondleidingen voor individuele bezoekers. 

16.

2024_CBS_00437 - Verslag GROS 16/04/2024 - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
16.

2024_CBS_00437 - Verslag GROS 16/04/2024 - Kennisneming

2024_CBS_00437 - Verslag GROS 16/04/2024 - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

Op 16/04/2024 kwam de GROS samen in de schepenzaal van het gemeentehuis. 

De beperkte opkomst heeft ons doen nadenken over de toekomst van de GROS. 

Het verslag is te raadplegen in bijlage. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de GROS dat plaatsvond op 16 april 2024. 

17.

2024_CBS_00438 - Ontwerp buitenaanleg Basvelden ter hoogte van hoofdgebouw, turnhal en Zonhoven United - Principiële Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
17.

2024_CBS_00438 - Ontwerp buitenaanleg Basvelden ter hoogte van hoofdgebouw, turnhal en Zonhoven United - Principiële Goedkeuring

2024_CBS_00438 - Ontwerp buitenaanleg Basvelden ter hoogte van hoofdgebouw, turnhal en Zonhoven United - Principiële Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Bij de opmaak van het ontwerp van de buitenaanleg werd er maximaal rekening gehouden met de noden van de verschillende verenigingen, alsook de noden van de Basvelden als geheel.

Dit alles vertaalt zich in het ontwerp als volgt:

- Sportterrein in zijn geheel:

Aanleg van een duidelijke padenstructuur, waarbij we maximaal rekening houden de logische, al aanwezige, looplijnen,

Aanleg van een route die door hulpdiensten kan genomen worden. Deze route is deels uitgevoerd in volwaardige verharding, deels in gewapend gazon.

Plaatsen van fietsenstallingen.

- Hoofdgebouw:

Aanleg van een voldoende groot terras t.h.v. de cafetaria

Plaatsen van een fietsenstalling t.h.v. de hoofdingang van het gebouw

Aanleg van een duidelijke padenstructuur die de bezoekers leiden richting cafetaria en/of hoofdingang

Aanleg van een volwaardige toegangsweg vanaf Muizenstraat in functie van leveringen.

- Turnhal:

Aanleg van een pad richting hoofdingang en trappenpartij,

Heraanleg calisthenics t.h.v. trappenpartij turnhal. Nieuwe locatie werd in overleg met turnkring bepaald,

Plaatsen van fietsenstalling tussen toegang trappenpartij en hoofdingang turnhal,

Plaatsen afvalbak op hoek turnhal, aan de onderzijde van de trappenpartij.

Aanleg van pad richting achterzijde turnhal in functie van leveringen. Gezien het beperkte aantal leveringen op jaarbasis wordt er geopteerd voor een pad in gewapend gazon.

Aanleg van een groot plantvak t.h.v. hoofingang om één deze te accentueren, en twee, om een zekere afscherming tussen wadi en ingang te realiseren

- Zonhoven United:

Aanleg van een pad richting de cafetaria en hoofdingang. Dit pad dient ook gebruikt te worden voor het beleveren van de cafetaria.

Aanleg van een keerstrook voor vrachtwagen t.h.v. hoofdingang in functie van leveringen

Adviezen
Patrimonium Gunstig advies

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van Burgemeester en schepenen gaat akkoord met het voorgestelde ontwerp en geeft ons de opdracht om dit ontwerp technisch verder uit te werken richting uitvoeringsdossier.

18.

2024_CBS_00439 - Kandidaturen voltijds contractueel technisch beambte groendienst E1-E3 - Goedkeuring

Goedgekeurd
18.

2024_CBS_00439 - Kandidaturen voltijds contractueel technisch beambte groendienst E1-E3 - Goedkeuring

2024_CBS_00439 - Kandidaturen voltijds contractueel technisch beambte groendienst E1-E3 - Goedkeuring
19.

2024_CBS_00440 - Kandidaturen voltijds contractueel technisch assistent groendienst D1-D3 - Goedkeuring

Goedgekeurd
19.

2024_CBS_00440 - Kandidaturen voltijds contractueel technisch assistent groendienst D1-D3 - Goedkeuring

2024_CBS_00440 - Kandidaturen voltijds contractueel technisch assistent groendienst D1-D3 - Goedkeuring
20.

2024_CBS_00441 - Proces-verbaal selectieprocedure april 2024: voltijds contractueel technisch beambte groendienst E1-E3 afdeling facilitair management - Kennisneming

Goedgekeurd
20.

2024_CBS_00441 - Proces-verbaal selectieprocedure april 2024: voltijds contractueel technisch beambte groendienst E1-E3 afdeling facilitair management - Kennisneming

2024_CBS_00441 - Proces-verbaal selectieprocedure april 2024: voltijds contractueel technisch beambte groendienst E1-E3 afdeling facilitair management - Kennisneming
21.

2024_CBS_00442 - Proces-verbaal selectieprocedure april 2024: voltijds contractueel technisch assistent groendienst D1-D3 afdeling facilitair management - Kennisneming

Goedgekeurd
21.

2024_CBS_00442 - Proces-verbaal selectieprocedure april 2024: voltijds contractueel technisch assistent groendienst D1-D3 afdeling facilitair management - Kennisneming

2024_CBS_00442 - Proces-verbaal selectieprocedure april 2024: voltijds contractueel technisch assistent groendienst D1-D3 afdeling facilitair management - Kennisneming
22.

2024_CBS_00443 - Aanstelling deeltijds - 19u/week - administratief medewerker sportdienst C1-C3, sector mens en maatschappij met een contract van onbepaalde duur - Goedkeuring

Goedgekeurd
22.

2024_CBS_00443 - Aanstelling deeltijds - 19u/week - administratief medewerker sportdienst C1-C3, sector mens en maatschappij met een contract van onbepaalde duur - Goedkeuring

2024_CBS_00443 - Aanstelling deeltijds - 19u/week - administratief medewerker sportdienst C1-C3, sector mens en maatschappij met een contract van onbepaalde duur - Goedkeuring
23.

2024_CBS_00444 - Stopzetting met wederzijds akkoord deeltijds contract onbepaalde duur administratief medewerker thuisdiensten, sector mens en maatschappij - Goedkeuring

Goedgekeurd
23.

2024_CBS_00444 - Stopzetting met wederzijds akkoord deeltijds contract onbepaalde duur administratief medewerker thuisdiensten, sector mens en maatschappij - Goedkeuring

2024_CBS_00444 - Stopzetting met wederzijds akkoord deeltijds contract onbepaalde duur administratief medewerker thuisdiensten, sector mens en maatschappij - Goedkeuring
24.

2024_CBS_00445 - Dagelijks personeelsbeheer: beslissingen algemeen directeur - Kennisneming

Goedgekeurd
24.

2024_CBS_00445 - Dagelijks personeelsbeheer: beslissingen algemeen directeur - Kennisneming

2024_CBS_00445 - Dagelijks personeelsbeheer: beslissingen algemeen directeur - Kennisneming