Terug
Gepubliceerd op 08/01/2025

2024_CBS_00904 - Ongevallencijfers 2023 - Principiële Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 17/12/2024 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bram De Raeve, burgemeester; Frank Vandebeek, 1ste schepen; Johan Vanhoyland, 2de schepen; Frederick Vandeput, 3de schepen; Wouter De Raeve, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2024_CBS_00904 - Ongevallencijfers 2023 - Principiële Goedkeuring 2024_CBS_00904 - Ongevallencijfers 2023 - Principiële Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de ongevallencijfers (overgemaakt door de verkeersdienst politie Limburg Regio Hoofdstad)  als volgt:

Ongevallencijfers  2023

In 2023 werden er 127 ongevallen geregistreerd in de gemeente (89 ongevallen op gemeentewegen, 38 ongevallen op gewestwegen) waaronder:

  • 4 zwaargewonden
  • 60 lichtgewonden
  • 76 stoffelijke schade

Ongevallencijfers 2019 - 2023 

Tussen 2019 - 2023 werden er 570 ongevallen geregistreerd in de gemeente (346 ongevallen op gemeentewegen, 224 ongevallen op gewestwegen) waaronder:

  • 3 dodelijke slachtoffers
  • 31 zwaargewonden
  • 279 lichtgewonden
  • 331 stoffelijke schade

Top 10 van gemeentewegen met de meeste ongevallen (met letsel):

Top 10Gemeenteweg
Aantal ongevallen met letsel (2019 - 2023)
1Molenweg13
2Zwanenstraat9
3Genkerbaan8
4Beverzakstraat7
5Bokrijkseweg5
6Grote Hemmenweg5
7Kleine Hemmenweg5
8Kriekelstraat5
9Oppelsenweg5
10Boddenveldweg/Engstegenseweg/Hortweidenweg/Kapelhof/Moleneindeweg
3


Top 10 van gewestwegen met de meeste ongevallen (met letsel):


Top 10
Gewestweg
Aantal ongevallen met letsel (2019 - 2023)
1Heuvenstraat15
2N74 (richting Hasselt)15
3Beringersteenweg14
4Heuveneindeweg13
5Dorpsstraat11
6N74 (richting E314)11
7Halveweg10
8Houthalenseweg9
9Vogelsancklaan7
10Wijerstraat3


Evolutie ongevallencijfers 2015 - 2023

Het aantal ongevallen (met letsel) langs de gewestwegen bleef nagenoeg status quo ten opzichte van 2022. Het aantal ongevallen (met letsel) langs de gemeentewegen steeg van 25 naar 33 ongevallen ten opzichte van 2022 (zie ook onderstaande grafiek).

Advies dienst mobiliteit:

Voorliggende cijfers bieden het bestuur inzicht in de wegen die de meeste ongevallen genereren. De dienst adviseert om hiermee rekening te houden bij het beslissingsproces voor toekomstige wegeniswerken. 

Voor de gemeentewegen heeft in functie van deze top 10 het tracé Genkerbaan/Oppelsenweg/Molenweg en Wijvestraat/Zwanenstraat prioriteit. Voor de gewestwegen is dit het volledige tracé van de N715.

Het doel is de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers te verbeteren. Andere wegen die niet voorkomen in de top 10 van de ongevallen (bijv. schoolomgevingen, schoolroutes) en andere criteria (o.a. de functie van deze wegen volgens de wegencategorisering) dienen uiteraard ook mee in rekening gebracht te worden bij het beslissingsproces. Deze maken geen deel uit van deze nota.

Top 10 gemeentewegen

Tracé Genkerbaan/Oppelsenweg/Molenweg

Langs het tracé Genkerbaan, Oppelsenweg en Molenweg worden verkeersonveilige locaties aangepakt binnen het wegenisproject Grote Hemmenweg (o.a. met de heraanleg van het kruispunt Molenweg/Ballewijerweg/Korenmolenweg en het plaatselijk beveiligen van het fietspad ter hoogte van de bocht aan de Nieuwe Hazendansweg). De dienst mobiliteit adviseert bijkomend om bij de prioritering van toekomstige wegeniswerken dit tracé als geheel mee te nemen. Gezien deze weg deel uitmaakt van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, er momenteel slechts aanliggende smalle fietspaden liggen en de snelheid er 70 km/u bedraagt, is deze inrichting momenteel op vlak van verkeersveiligheid niet te verantwoorden. Voor de fietser dienen er bij dergelijk snelheidsregime vrijliggende fietspaden te zijn met een breedte van min. 1,75m (aanbeveling is 2m) te zijn.

Tracé Wijvestraat/Zwanenstraat

Met als belangrijke trekpleister de uitkijktoren van de Wijers en camping Heidestrand dient deze weg (die deel uitmaakt van het bovenlokaal functioneel en het recreatieve fietsroutenetwerk) met Heusden-Zolder in functie van de verkeersveiligheid heringericht te worden  en dit bij voorkeur in samenwerking met de gemeente Heusden-Zolder. 

Top 10 gewestwegen

De hoge ranking van de N715 valt op. Zowel de Heuveneindeweg, de Heuvenstraat, als de Dorpsstraat staan de afgelopen jaren steeds in de top 10. Ook via route2school wordt deze weg als erg gevaarlijk ervaren voor schoolgaande kinderen. De gesprekken hieromtrent zullen opnieuw opgestart worden. Een beeldbepalende studie wordt opgestart binnen de dienst Patrimonium.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de ongevallencijfers voor 2023 en de laatste 5 jaren. Er is ten opzichte van 2022 een stijging van 32% van het aantal ongevallen met letsel op de gemeentewegen.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen hanteert deze ongevallencijfers als onderdeel van het beslissingsproces voor toekomstige wegeniswerken. Voor de gemeentewegen heeft in functie van deze top 10 het tracé Genkerbaan/Oppelsenweg/Molenweg en Wijvestraat/Zwanenstraat prioriteit. Voor de gewestwegen is dit het volledige tracé van de N715.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wenst het dossier rond de overdracht van de N715 terug op te starten met de wegbeheerder (Het Agentschap Wegen en Verkeer).