Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de ongevallencijfers (overgemaakt door de verkeersdienst politie Limburg Regio Hoofdstad) als volgt:
Ongevallencijfers 2023
In 2023 werden er 127 ongevallen geregistreerd in de gemeente (89 ongevallen op gemeentewegen, 38 ongevallen op gewestwegen) waaronder:
Ongevallencijfers 2019 - 2023
Tussen 2019 - 2023 werden er 570 ongevallen geregistreerd in de gemeente (346 ongevallen op gemeentewegen, 224 ongevallen op gewestwegen) waaronder:
Top 10 van gemeentewegen met de meeste ongevallen (met letsel):
Top 10 | Gemeenteweg | Aantal ongevallen met letsel (2019 - 2023) |
1 | Molenweg | 13 |
2 | Zwanenstraat | 9 |
3 | Genkerbaan | 8 |
4 | Beverzakstraat | 7 |
5 | Bokrijkseweg | 5 |
6 | Grote Hemmenweg | 5 |
7 | Kleine Hemmenweg | 5 |
8 | Kriekelstraat | 5 |
9 | Oppelsenweg | 5 |
10 | Boddenveldweg/Engstegenseweg/Hortweidenweg/Kapelhof/Moleneindeweg | 3 |
Top 10 van gewestwegen met de meeste ongevallen (met letsel):
Top 10 | Gewestweg | Aantal ongevallen met letsel (2019 - 2023) |
1 | Heuvenstraat | 15 |
2 | N74 (richting Hasselt) | 15 |
3 | Beringersteenweg | 14 |
4 | Heuveneindeweg | 13 |
5 | Dorpsstraat | 11 |
6 | N74 (richting E314) | 11 |
7 | Halveweg | 10 |
8 | Houthalenseweg | 9 |
9 | Vogelsancklaan | 7 |
10 | Wijerstraat | 3 |
Evolutie ongevallencijfers 2015 - 2023
Het aantal ongevallen (met letsel) langs de gewestwegen bleef nagenoeg status quo ten opzichte van 2022. Het aantal ongevallen (met letsel) langs de gemeentewegen steeg van 25 naar 33 ongevallen ten opzichte van 2022 (zie ook onderstaande grafiek).
Advies dienst mobiliteit:
Voorliggende cijfers bieden het bestuur inzicht in de wegen die de meeste ongevallen genereren. De dienst adviseert om hiermee rekening te houden bij het beslissingsproces voor toekomstige wegeniswerken.
Voor de gemeentewegen heeft in functie van deze top 10 het tracé Genkerbaan/Oppelsenweg/Molenweg en Wijvestraat/Zwanenstraat prioriteit. Voor de gewestwegen is dit het volledige tracé van de N715.
Het doel is de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers te verbeteren. Andere wegen die niet voorkomen in de top 10 van de ongevallen (bijv. schoolomgevingen, schoolroutes) en andere criteria (o.a. de functie van deze wegen volgens de wegencategorisering) dienen uiteraard ook mee in rekening gebracht te worden bij het beslissingsproces. Deze maken geen deel uit van deze nota.
Top 10 gemeentewegen
Tracé Genkerbaan/Oppelsenweg/Molenweg
Langs het tracé Genkerbaan, Oppelsenweg en Molenweg worden verkeersonveilige locaties aangepakt binnen het wegenisproject Grote Hemmenweg (o.a. met de heraanleg van het kruispunt Molenweg/Ballewijerweg/Korenmolenweg en het plaatselijk beveiligen van het fietspad ter hoogte van de bocht aan de Nieuwe Hazendansweg). De dienst mobiliteit adviseert bijkomend om bij de prioritering van toekomstige wegeniswerken dit tracé als geheel mee te nemen. Gezien deze weg deel uitmaakt van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, er momenteel slechts aanliggende smalle fietspaden liggen en de snelheid er 70 km/u bedraagt, is deze inrichting momenteel op vlak van verkeersveiligheid niet te verantwoorden. Voor de fietser dienen er bij dergelijk snelheidsregime vrijliggende fietspaden te zijn met een breedte van min. 1,75m (aanbeveling is 2m) te zijn.
Tracé Wijvestraat/Zwanenstraat
Met als belangrijke trekpleister de uitkijktoren van de Wijers en camping Heidestrand dient deze weg (die deel uitmaakt van het bovenlokaal functioneel en het recreatieve fietsroutenetwerk) met Heusden-Zolder in functie van de verkeersveiligheid heringericht te worden en dit bij voorkeur in samenwerking met de gemeente Heusden-Zolder.
Top 10 gewestwegen
De hoge ranking van de N715 valt op. Zowel de Heuveneindeweg, de Heuvenstraat, als de Dorpsstraat staan de afgelopen jaren steeds in de top 10. Ook via route2school wordt deze weg als erg gevaarlijk ervaren voor schoolgaande kinderen. De gesprekken hieromtrent zullen opnieuw opgestart worden. Een beeldbepalende studie wordt opgestart binnen de dienst Patrimonium.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de ongevallencijfers voor 2023 en de laatste 5 jaren. Er is ten opzichte van 2022 een stijging van 32% van het aantal ongevallen met letsel op de gemeentewegen.
Het college van burgemeester en schepenen hanteert deze ongevallencijfers als onderdeel van het beslissingsproces voor toekomstige wegeniswerken. Voor de gemeentewegen heeft in functie van deze top 10 het tracé Genkerbaan/Oppelsenweg/Molenweg en Wijvestraat/Zwanenstraat prioriteit. Voor de gewestwegen is dit het volledige tracé van de N715.
Het college van burgemeester en schepenen wenst het dossier rond de overdracht van de N715 terug op te starten met de wegbeheerder (Het Agentschap Wegen en Verkeer).