Terug
Gepubliceerd op 08/01/2025

2024_CBS_01305 - Verkeerssituatie kapel Ten Eikenen - Principiële Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 17/12/2024 - 13:30 schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bram De Raeve, burgemeester; Frank Vandebeek, 1ste schepen; Johan Vanhoyland, 2de schepen; Frederick Vandeput, 3de schepen; Wouter De Raeve, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2024_CBS_01305 - Verkeerssituatie kapel Ten Eikenen - Principiële Goedkeuring 2024_CBS_01305 - Verkeerssituatie kapel Ten Eikenen - Principiële Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Mevrouw Lieve Vandeput vraagt een oplossing voor de gevaarlijke verkeerssituatie in de Eikenenweg (gedeelte tussen het kruispunt met de Hortweidenweg en de Bruinstraat). De snelheid is er onaangepast waardoor het kruisen van voertuigen soms niet op een veilige manier gebeurt. Voor fietsers is dit gevaarlijk omdat er een bocht is in dit weggedeelte en de zichtbaarheid slecht is omwille van een hoge haag.

Volgende vragen legt ze voor:

1. Welke snelheid dient in de Bruinstraat op het plateau aangehouden te worden?

2. Welke oplossing kan er voorzien worden om de snelheid rondom de kapel te matigen?

3. Kan er een oplossing komen om het zicht in de bocht te verbeteren?

4. Is er de mogelijkheid om de automobilist achter de (potentiële aanwezige) fietser te houden zodat de zwakke weggebruiker beschermd wordt wanneer twee auto’s kruisen in de scherpe bocht?

Beschikbare informatie en verkeersregels

  • De snelheid op het plateau bedraagt 50 km/u. Uit de gegevens van het oplichtbord (meting uit 2022) die de snelheden registreerde t.h.v. huisnr. 42 (gelegen op het plateau) was de V85 aanvaardbaar en dit in beide richtingen. De V85 is de snelheid waar 85% van het verkeer onder blijft;
  • Mits aanpassing van de huidige signalisatie van het plateau naar deze van een verhoogde inrichting (KB 9/10/1998) kan de snelheid op het plateau teruggebracht worden naar 30 km/u. Dergelijke aanpassing vereist sensibilisering en handhaving; 
  • De bermen in dit weggedeelte dragen sporen van uitwijkende voertuigen - het gras is er weg en er staan plassen. Het verkeersreglement stelt dat bij kruisen de gelijkgrondse berm mag gebruikt worden om uit te wijken als andere weggebruikers hierdoor niet in gevaar gebracht worden; 
  • Fietsers volgen bij afwezigheid van een fietspad de rijbaan; buiten de bebouwde kom moeten ze achter elkaar rijden bij het naderen van een achterkomend voertuig;
  • In een fietsstraat is de snelheid beperkt tot 30 km/u en mogen auto's/moto's de fietsers niet inhalen; de inrichting tot fietsstraat heeft echter niet als doel onaangepast rijgedrag aan te pakken; 
  • Fietssuggestiestroken zijn niet mogelijk omdat de weg er niet breed genoeg is;
  • Handhaving in functie van de hoogte van de haag in de bocht is niet mogelijk omdat deze er al langer dan 5 jaar staat.

Advies vanuit de diensten

Er is geen pasklare infrastructurele oplossing die de aangekaarte problematiek oplost. Bestuurders dienen de verkeersregels te volgen en hun snelheid aan te passen. Indien wenselijk, kan een extern advies i.v.m. inrichting van deze weg ingewonnen worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de aangekaarte problematiek maar wenst geen aanpassingen te doen aan de huidige inrichting van deze weg.