Terug
Gepubliceerd op 27/11/2024

Notulen  College van burgemeester en schepenen

di 19/11/2024 - 13:30 schepenzaal

Samenstelling

Aanwezig

Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Johan Schraepen, 5de schepen

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur

Agendapunten

1.

2024_CBS_01177 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Johan Schraepen, 5de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
1.

2024_CBS_01177 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

2024_CBS_01177 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

De gemeenteraadsleden beschikken over de mogelijkheid om de goedgekeurde notulen via eBesluit te raadplegen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen heeft geen opmerkingen over het verslag. Bijgevolg is het verslag van de zitting van 12 november 2024 goedgekeurd.

2.

2024_CBS_01029 - Dossier afvalstoffen Kwakstraat - terugbetaling dwangsommen - Goedkeuring

Goedgekeurd
2.

2024_CBS_01029 - Dossier afvalstoffen Kwakstraat - terugbetaling dwangsommen - Goedkeuring

2024_CBS_01029 - Dossier afvalstoffen Kwakstraat - terugbetaling dwangsommen - Goedkeuring
3.

2024_CBS_01179 - Afvoering van ambtswege - Goedkeuring

Goedgekeurd
3.

2024_CBS_01179 - Afvoering van ambtswege - Goedkeuring

2024_CBS_01179 - Afvoering van ambtswege - Goedkeuring
4.

2024_CBS_01180 - Tarief voor de vergoedingen ten laste van de gemeente voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2025 - Kennisneming

Goedgekeurd
4.

2024_CBS_01180 - Tarief voor de vergoedingen ten laste van de gemeente voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2025 - Kennisneming

2024_CBS_01180 - Tarief voor de vergoedingen ten laste van de gemeente voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2025 - Kennisneming
5.

2024_CBS_01181 - Bestelbons - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Johan Schraepen, 5de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
5.

2024_CBS_01181 - Bestelbons - Goedkeuring

2024_CBS_01181 - Bestelbons - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van de bestelbons goed.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van bestelbons goed voor een bedrag van € 9.157,68.

6.

2024_CBS_01190 - Bijkomende Bestelbon - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Johan Schraepen, 5de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
6.

2024_CBS_01190 - Bijkomende Bestelbon - Goedkeuring

2024_CBS_01190 - Bijkomende Bestelbon - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen keurt de bijkomende bestelbon goed.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt de bijkomende bestelbon 2024006800 goed voor een bedrag van € 290,00.

7.

2024_CBS_01182 - Subsidies jeugd 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Johan Schraepen, 5de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
7.

2024_CBS_01182 - Subsidies jeugd 2024 - Goedkeuring

2024_CBS_01182 - Subsidies jeugd 2024 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

1.1 Subsidie kadervorming

We ontvingen in totaal 53 aanvragen voor een subsidie kadervorming. 

Eén aanvraag voldeed niet aan de criteria uit het subsidiereglement (zie overzicht in de bijlage). Aanvrager werd doorverwezen naar een ander gemeentebestuur waar ze wel recht heeft op een subsidie kadervorming. 

Eén aanvraag is onvolledig (gegevens i.v.m. de jeugdvereniging waarbij de aanvrager aangesloten is ontbreken, die werden een aantal keren opgevraagd, zonder antwoord). 

In totaal hebben de aanvragers recht op 3.173,65 euro aan subsidies kadervorming. Daarvan werden reeds 19 aanvragen voor een bedrag van 581,00 euro in de loop van 2024 goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen en uitbetaald.

1.2 Projectsubsidie

In 2024 ontvingen wij twee aanvragen voor projectsubsidie. 

  • De deelname van Jeugdtoneel Kaboekie aan het Landjuweel werd reeds goedgekeurd en uitbetaald. Bedrag 1.295,70 euro.
  • The Collision Events deed een aanvraag voor Sunkissed Apero. Wij ontvingen deze aanvraag op 15 oktober, terwijl de activiteit op 13 en 14 september plaatsvond. Conform het subsidiereglement jeugd dient de aanvraag uiterlijk 20 dagen vóór het project worden ingediend.  

1.3 Basis- en werkingssubsidies jeugdbewegingen

Wij ontvingen een aanvraag van KSA Zonhoven, Chiro Zonhoven Centrum, Scouts en Gidsen Juventa, Chiromeisjes Halveweg en Chirojongens Halveweg. 
Het budget voorzien voor jeugdbewegingen wordt als volgt verdeeld: 

Vereniging
Basissubsidie
Werkingssubsidie
Totaal
KSA Zonhoven892,34 euro2.110,23 euro3.002,57 euro
Chiro Zonhoven Centrum892,34 euro
3.995,16 euro4.887,49 euro
Scouts en Gidsen Juventa892,34 euro
2.853,48 euro3.745,81 euro
Chiromeisjes Halveweg892,34 euro
3.151,60 euro4.043,93 euro
Chirojongens Halveweg892,34 euro
1.274,56 euro2.166,89 euro


1.4 Basis- en werkingssubsidies speelpleinwerkingen

Wij ontvingen een aanvraag van speelpleinwerking De Boom In, 't Molenpleintje en 't Ha-we'tje.
Het budget voorzien voor speelpleinwerkingen wordt als volgt verdeeld:

VerenigingBasissubsidieUitstappenWerkingssubsidieTotaal
De Boom In1.100,00 euro0,00 euro1.341,71 euro2.441,71 euro
't Molenpleintje1.400,00 euro250,00 euro4.005,95 euro5.655,95 euro
't Ha-we'tje1.400,00 euro44,20 euro3.381,10 euro4.825,30 euro


1.5 Basis- en uitbreidingssubsidie jeugdhuizen

We ontvingen een aanvraag van Jeugdhuis Sungarden. 

Het jeugdhuis voldoet aan de criteria voor een basissubsidie (1.983,64 euro). 
Voor de uitbreidingssubsidie wil het jeugdhuis de uitbreidingssubsidie (495,91 euro) gebruiken om te werken aan de naamsbekendheid o.w.v. de naamsverandering. 
Totaal: 2.479,55 euro.

1.6 Basis- en werkingssubsidies artistieke jeugdverenigingen

We ontvingen aanvragen van Jeugdtoneel Kaboekie, Dansgroep De Vogelzangers en De Zonhovense Leeuweriken. 
Het budget voorzien voor artistieke jeugdverenigingen wordt als volgt verdeeld:

VerenigingBasissubsidieWerkingssubsidieTotaal
Jeugdtoneel Kaboekie743,61 euro2.438,73 euro3.182,34 euro
Dansgroep De Vogelzangers743,61 euro
2.720,57 euro3.464,18 euro
De Zonhovense Leeuweriken743,61 euro
1.533,21 euro2.276,82 euro


De subsidieverdeling wordt op 30 november ter kennisname overgemaakt aan de jeugdraad. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt de verdeling van de subsidies jeugd 2024 goed. 

8.

2024_CBS_01184 - OMV - Besluit Deputatie - Eikenenweg 25 - 1374.B.874.2 - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Johan Schraepen, 5de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
8.

2024_CBS_01184 - OMV - Besluit Deputatie - Eikenenweg 25 - 1374.B.874.2 - Kennisneming

2024_CBS_01184 - OMV - Besluit Deputatie - Eikenenweg 25 - 1374.B.874.2 - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

Beslissing van de Bestendige deputatie van 07 november 2024:

Artikel 1
§1. Aan de heer Bart Peuters wonende te Eikenenweg 25 te 3520 Zonhoven, de heer Jozef Peuters wonende te Hortstraat 51 te 3520 Zonhoven, mevrouw Marijke Peuters wonende te Sint-Truidensesteenweg 226 te 3350 Linter, de heer Mauritius Peuters wonende te Het Koolhof 6/4 te 3520 Zonhoven en mevrouw Sofie Prikken wonende te Eikenenweg 25 te 3520 Zonhoven wordt, de omgevingsvergunning verleend voor het project ‘verkaveling’, met als voorwerp:
Het verkavelen van de percelen tot 4 loten waarvan 1 lot voor open bebouwing, loten 2 en 3 voor halfopen bebouwing en lot 4 wordt uit de verkaveling gesloten wegens reeds bebouwd, aangevraagd door:
* de heer Peuters Mauritius, Het Koolhof 6 bus 4, 3520 Zonhoven,
* de heer Peuters Jozef, Hortstraat 51, 3520 Zonhoven,
* de heer Peuters Bart, Eikenenweg 25, 3520 Zonhoven,
* mevrouw Peuters Marijke Dominica, Sint-Truidensesteenweg 226, 3350 Linter,
* en mevrouw Prikken Sofie, Eikenenweg 25, 3520 Zonhoven

gelegen Eikenenweg 25, 3520 Zonhoven, kadastraal gekend: afdeling 1, sectie B nrs. 85H, 86K en 96M

§2. De plannenlijst, PIV 1, zoals opgeladen in het omgevingsloket, maken er een integraal deel van uit.

Artikel 2
De in artikel 1 bedoelde vergunning wordt verleend voor onbepaalde duur.

Artikel 3
De in artikel 1 bedoelde vergunning wordt verleend:
§1. Voor wat betreft de stedenbouwkundige handelingen: onder volgende voorwaarde

1. Te voldoen aan de voorwaarden gesteld door het Agentschap Wegen en Verkeer.
2. Te voldoen aan de voorwaarden gesteld door De Watergroep.
3. Te voldoen aan de voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies van Fluvius System Operator.
4. Te voldoen aan de voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies van Wyre.
5. Het vloerpeil van de nieuwe woningen zal op minimaal 30 cm en maximaal 50 cm boven het straat- of trottoirniveau moeten liggen.
6. Te voldoen aan volgende voorwaarden met betrekking tot de watertoets:
− De toekomstige aanvragen tot omgevingsvergunning dienen te voorzien in maatregelen voor opvang en lozing van hemelwater. De bepalingen van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (Besluit Vlaamse Regering dd. 10 februari 2023) moeten alleszins nageleefd worden.
− Indien er ondergrondse constructies worden opgericht, de bemaling voldoet aan de voorwaarden zoals opgelegd in Vlarem II.
− Een permanente drainage, ook al is dit in functie van een aanleg van een ondergrondse constructie, mag niet voorzien worden aangezien permanente drainage een continue verlaging van de grondwaterstand tot gevolg heeft.
7. De initiatiefnemer handelt volgens en voldoet aan de reglementeringen van de nutsmaatschappijen.
8. Kosten voor het voorzien / verleggen of uitbreiden van de nutsleidingen moeten gedragen worden door de verkavelaar;
9. Aanpassingen aan inrichtingen, constructies of beplantingen op het openbaar domein naar aanleiding van de omgevingsaanvraag of de toekomstige omgevingsaanvraag zijn steeds ten laste van de aanvrager. Alle kosten naar aanleiding van een heraanplanting op het openbaar domein, uitgevoerd naar aanleiding van een omgevingsaanvraag voor het verkavelen van gronden of een omgevingsaanvraag van een particulier, blijft ten laste van de aanvrager.
10. De paalstenen aan de rooilijn dienen geplaatst te worden.
11. Er dient een inheemse boom geplant te worden in de voortuin
12. Alle bebouwing op de loten 1, 2 en 3 dient te worden gesloopt vooraleer de verkaveling ten uitvoer kan worden gebracht. Dit houdt in dat zolang aan deze voorwaarde tot sloping, niet voldaan is, de verkavelaar niet kan overgaan tot verkoop van de loten, noch een omgevingsvergunning voor het bebouwen van een lot kan verkregen worden. Onder afbraak wordt tevens het verwijderen van de vloerplaten en van al het materiaal / afval van het terrein bedoeld. Alle materialen / afval dienen afgevoerd te worden naar een erkende verwerker. De volledige verkaveling dient vrij en onbelast te zijn van gebouwen, materialen en afval.
13. De verkavelingsvoorschriften, opgesteld door het college van burgemeester en schepenen zijn van toepassing op voorliggende aanvraag. Het voorschrift
3.1 Reliëfwijzigingen wordt aangepast:
Reliëfwijzigingen worden toegestaan onder volgende voorwaarden:
- Tot maximum 30cm boven het niveau van de voorliggende weg.
- Tot maximum 30m ten aanzien van de rooilijn.
- Mits grondverzet en wateroverlast op eigen terrein worden opgevangen. Reliëfwijzigingen kunnen niet toegestaan worden:
- In de zone dichter dan 1m van de zijdelingse perceelsgrenzen.
- Op de gelijkgrondse berm.
In deze zone dient het niveau van de aangrenzende gerespecteerd te worden.
Zonder voorafgaandelijke omgevingsvergunning zijn alle terreinprofielwijzigingen verboden.
De toekomstige omgevingsaanvragen dienen voldoende uitgewerkt te worden en voldoende gegevens te bevatten, zodat een correcte beoordeling kan gemaakt worden. 
Het vloerpeil van de nieuw op te richten woningen dient boven het straat- of trottoirniveau (maximaal 30cm) gelegen te zijn om mogelijke waterschade te voorkomen
Het vloerpeil van de nieuwe woningen zal op minimaal 30 cm en maximaal 50 cm boven het straat- of trottoirniveau moeten liggen.
14. Vervreemding van een lot uit de verkaveling kan pas geschieden, nadat het attest conform artikel 4.2.16 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening werd afgeleverd, waaruit blijkt dat aan alle voorwaarden van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden werd voldaan.
15. Een omgevingsvergunning voor het bebouwen van een lot kan pas verkregen worden, nadat het attest conform artikel 4.2.16 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening werd afgeleverd, waaruit blijkt dat aan alle voorwaarden van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden werd voldaan.
16. Na het afleveren van het attest conform artikel 4.2.16§2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dient de verkaveling in een officiële akte gegoten de worden. De gemeente dient in kennis te worden gebracht van de akte van neerlegging van de verkaveling

Artikel 4
De beslissing wordt ter beschikking gesteld van:
1) de aanvrager, met name de heer Bart Peuters wonende te Eikenenweg 25 te 3520 Zonhoven, de heer Jozef Peuters wonende te Hortstraat 51 te 3520 Zonhoven, mevrouw Marijke Peuters wonende te Sint-Truidensesteenweg 226 te 3350 Linter, de heer Mauritius Peuters wonende te Het Koolhof 6/4 te 3520 Zonhoven en mevrouw Sofie Prikken wonende te Eikenenweg 25 te 3520 Zonhoven
2) de beroeper, met name de heer Denys Toon, departement Omgeving, Koning Albert II - Laan 20 bus 8, 1000 Brussel
3) het college van burgemeester en schepenen van en te Zonhoven, Kerkplein 1 te 3520 Zonhoven
 4) de adviesinstanties, vermeld in artikel 35, 37, 38/1 en/of 38/3 die advies verlenen in eerste aanleg

Artikel 5
De beslissing wordt, overeenkomstig de artikelen 56 t.e.m. 63 van het besluit van 27 november 2015 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014 (OVB), bekendgemaakt door:
1° in voorkomend geval, de aanplakking van een affiche op de plaats waar het voorwerp van de vergunningsaanvraag uitgevoerd zal worden, conform artikel 59;
2° de publicatie op de website van de gemeente waar het voorwerp van de vergunningsaanvraag uitgevoerd zal worden, conform artikel 60;
3° in voorkomend geval, de publicatie in een dag- of weekblad, conform artikel 61;
4° in voorkomend geval, de individuele kennisgeving, conform artikel 62;
 5° de analoge of digitale terinzagelegging van de beslissing in het gemeentehuis van de gemeente waar het voorwerp van de vergunningsaanvraag uitgevoerd zal worden, conform artikel 63;

Artikel 6
Tegen deze beslissing is geen georganiseerd administratief beroep mogelijk. Er kan enkel nog een beroep ingesteld worden bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Het beroep kan worden ingesteld door:
1° de vergunningsaanvrager, de vergunningshouder, de exploitant of de persoon die de melding heeft verricht;
2° het betrokken publiek;
3° de leidend ambtenaar van de adviesinstanties, vermeld in artikel 24 of in artikel 42 (van het OVD) of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde, als die instantie tijdig advies heeft verstrekt of als aan hem ten onrechte niet om advies werd verzocht;
4° het college van burgemeester en schepenen als het tijdig advies heeft verstrekt of als het ten onrechte niet om advies werd verzocht;
5° (…)
6° de leidend ambtenaar van het departement Omgeving, of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde
7° de leidend ambtenaar van het agentschap Innoveren & Ondernemen of bij zijn afwezigheid, zijn gemachtigde, als het project vergunningsplichtige kleinhandelsactiviteiten omvat;
8° de leidend ambtenaar van het agentschap, bevoegd voor natuur en bos, of, bij zijn afwezigheid, zijn gemachtigde als het project vergunningsplichtige wijzigingen van de vegetatie omvat;

De persoon aan wie kan worden verweten dat hij een voor hem nadelige vergunningsbeslissing niet heeft bestreden door middel van het daartoe openstaande georganiseerd administratief beroep bij de bevoegde overheid, vermeld in artikel 52 OVD wordt geacht te hebben verzaakt aan zijn recht om zich tot de Raad voor Vergunningsbetwistingen te wenden. 

Het beroep moet met een verzoekschrift tot vernietiging en/of schorsing, al dan niet bij uiterste dringende noodzakelijkheid, op straffe van onontvankelijkheid per beveiligde zending worden ingesteld binnen een vervaltermijn van 45 dagen, die ingaat:
1° de dag na de datum van de betekening voor die personen of instanties aan wie de beslissing betekend wordt;
2° de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing in de overige gevallen.

Het indienen per beveiligde zending kan via:
- een aangetekend schrijven gericht aan de Dienst van de Bestuursrechtscolleges, t.a.v. de Raad voor Vergunningsbetwistingen, Koning Albert II-laan 15 bus 130, 1210 Brussel
- een afgifte tegen ontvangstbewijs tijdens de openingsuren van de griffie van de Raad voor Vergunningsbetwistingen in het Marie-Elisabeth Belpairegebouw, Toren Noord (2de verdieping), Simon Bolivarlaan 17, 1000 Brussel
 - een elektronische neerlegging via het digitaal loket bereikbaar via de website https://www.dbrc.be/loket volgens de modaliteiten bepaald in artikel 8/1 Besluit van de Vlaamse Regering houdende de rechtspleging voor sommige Vlaamse bestuursrechtscolleges. 

In geval van een vordering tot schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid, kan het verzoekschrift aan de Raad voor Vergunningsbetwistingen ook bezorgd worden via het e-mailadres udn.vergunningsbetwistingen@vlaanderen.be. De verzoeker bezorgt dan, op straffe van onontvankelijkheid, het verzoekschrift uiterlijk de eerstvolgende werkdag per beveiligde zending zoals hierboven vermeld.

Het indienen van een verzoekschrift bij de Raad impliceert de betaling van een rolrecht, te storten op de rekening van het Fonds Bestuursrechtscolleges waarbij de naam van de verzoekende partij wordt opgenomen als vrije mededeling. Het verschuldigde rolrecht bedraagt:
- 200 euro per verzoekende partij bij de indiening van een verzoekschrift tot vernietiging
- 100 euro per verzoekende partij bij de indiening van een verzoekschrift tot schorsing.

Gelijktijdig met de indiening van het verzoekschrift moet, op straffe van onontvankelijkheid, het bewijs geleverd worden dat een overschrijvingsopdracht is gegeven of dat een storting is uitgevoerd tot betaling van het vermelde rolrecht.

Gelijktijdig met het indienen van het verzoekschrift bij de Raad moet tevens, ter informatie, een afschrift van dat verzoekschrift bezorgd worden aan de overheid wiens beslissing bestreden wordt en, in voorkomend geval, aan de begunstigde van de bestreden beslissing.

Met betrekking tot de inhoud van het verzoekschrift gelden voorts de modaliteiten bepaald in artikel 13 e.v. evenals artikel 55 e.v. van het besluit van de Vlaamse Regering houdende de rechtspleging voor sommige Vlaamse bestuursrechtcolleges. Een nadere toelichting van deze modaliteiten kan worden verkregen via de website https://www.dbrc.be/vergunningsbetwistingen of via info.vergunningsbetwistingen@vlaanderen.be.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de beslissing van de Bestendige deputatie van 07 november 2024.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen besluit over te gaan tot de bekendmaking van deze beslissing overeenkomstig de artikelen 56 t.e.m 63 van het besluit van 27 november 2015 van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014.

9.

2024_CBS_01185 - OMV - Vergunning - Vogelsancklaan zn - 1382.B.874.2 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Johan Schraepen, 5de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
9.

2024_CBS_01185 - OMV - Vergunning - Vogelsancklaan zn - 1382.B.874.2 - Goedkeuring

2024_CBS_01185 - OMV - Vergunning - Vogelsancklaan zn - 1382.B.874.2 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

De aanvraag betreft het verkavelen van 2 gronden in 3 loten waarbij lot 1 voor open bebouwing en loten 2 en 3 uit de verkaveling worden gesloten wegens reeds bebouwd.

De aanvraag werd op 15 juli 2024 ontvangen en op 9 augustus 2024 ontvankelijk en volledig verklaard.

De gewone vergunningsprocedure wordt gevolgd.

Er werd een openbaar onderzoek gehouden, lopende van 19 augustus 2024 tot en met 17 september 2024, gesloten zonder bezwaarschriften.

HISTORIEK VAN HET EIGENDOM WAAROP DE AANVRAAG BETREKKING HEEFT

1977/00060: bouwvergunning op 22/05/1964 voor het bouwen van een woonhuis (lot 3);

De aanvraag werd in overleg gebracht met de gemeentelijke administratie op 5 juni 2024. Op 11 juni 2024 werd de aanvrager telefonisch op de hoogte gebracht dat het ingediende verkavelingsontwerp aanvaardbaar is.

Uit de gegevens waarover de gemeente beschikt, blijkt niet dat voor het voorwerp van de aanvraag een PV is opgesteld noch dat een meerwaarde werd opgelegd of dat op het goed een vonnis of arrest rust. Er zijn ook geen geschriften bekend waaruit zou blijken dat er wederrechtelijke werken werden uitgevoerd.

OPENBAAR ONDERZOEK

Overeenkomstig artikel 17 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning en hoofdstuk 3 Toepassingsgebied van de gewone en vereenvoudigde procedure, artikels 11 t.e.m. 14 van het besluit tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, werd dit dossier volgens de gewone procedure behandeld.

Er werd bijgevolg een openbaar onderzoek gehouden.

Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 19 augustus 2024 tot en met 17 september 2024. Er werden geen bezwaren ingediend.

ADVIEZEN

Op 09/08/2024 werd advies gevraagd aan Proximus.

Op 09/08/2024 werd advies gevraagd aan De Watergroep.

Op 09/08/2024 werd advies gevraagd aan Fluvius System Operator.

Op 09/08/2024 werd advies gevraagd aan Dienst Facilitair Management.

Op 09/08/2024 werd advies gevraagd aan Wyre.

Op 09/08/2024 werd advies gevraagd aan het Agentschap voor Natuur en Bos.

Op 09/08/2024 werd advies gevraagd aan het Agentschap Wegen en Verkeer.

 MILIEUEFFECTENRAPPORTAGE

Het project komt voor op bijlage III van het project-mer-besluit wat maakt dat een project MER opgemaakt moet worden, tenzij de initiatiefnemer via een project-mer-screening kan aantonen dat het project geen aanzienlijke milieueffecten zal veroorzaken.  Er werd een project-mer-screening bij de aanvraag gevoegd. De effecten op milieu en omgeving werden voldoende omschreven en uit de screening bleek dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

STEDENBOUWKUNDIG ADVIES

TOETSING AAN DE REGELGEVING EN VOORSCHRIFTEN

OVEREENSTEMMING MET BESTEMMINGS- EN STEDENBOUWKUNDIGE VOORSCHRIFTEN

Gewestplan

De aanvraag is volgens het geldende gewestplan Hasselt - Genk, goedgekeurd bij Koninklijk besluit op 3 april 1979, gelegen in woongebied met landelijk karakter.

De woongebieden met landelijk karakter zijn in hoofdzaak bestemd “voor woningbouw in het algemeen en tevens voor landbouwbedrijven”. Zowel bewoning als landbouw zijn bijgevolg de hoofdbestemmingen van het gebied, en beide bestemmingen staan er op gelijke voet. Daarnaast kunnen eveneens de andere inrichtingen, voorzieningen en activiteiten, zoals in woongebied worden toegelaten (artikel 6 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg, noch in een ruimtelijk uitvoeringsplan, noch in een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.

De aanvraag voldoet principieel aan de geldende bestemmingsvoorschriften.

Watertoets

Het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013 en het wijzigingsbesluit van 25 november 2022, verplicht de vergunningverlenende overheid om de watertoets uit te voeren bij elke aanvraag tot omgevingsvergunning. Dit decreet vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen. Het decreet bevat ook de omzetting van de kaderrichtlijn Water en de Overstromingsrichtlijn.

De watertoets werd uitgevoerd op 09/08/2024. Hieruit bleek dat geen adviezen dienden aangevraagd te worden. Het eigendom is niet gelegen binnen de contour van de Advieskaart watertoets en niet binnen fluviaal overstromingsgevoelig gebied 2023. Het eigendom is deels gelegen binnen pluviaal overstromingsgevoelig gebied 2023. 

In de door de gemeente aangepaste verkavelingsvoorschriften zal gesteld worden dat reliëfwijzigingen zoveel mogelijk beperkt moeten worden. Het vloerpeil van de nieuw op te richten woning dient evenwel boven het straat- of trottoirniveau (minimaal 30cm) gelegen te zijn om mogelijke waterschade te voorkomen. Ophoging van het perceel moet beperkt blijven tot het gebouw zelf met een randzone van 3 m rond het gebouw die in helling aansluit bij het niet opgehoogde gedeelte. Hemelwater dient op eigen perceel te worden opgevangen en te infiltreren.

Algemeen kan nog gesteld worden dat:

  • Het toekomstig project dient te voldoen aan de gewestelijke stedenbouwkundige hemelwaterverordening.  (uitdrukkelijke aandacht voor de noodzakelijke inhoud van de hemelwaterput, aanleg van gescheiden stelsel en infiltratievoorziening).
  • Indien er ondergrondse constructies worden opgericht, de bemaling voldoet aan de voorwaarden zoals opgelegd in Vlarem II.  
  • Een permanente drainage, ook al is dit in functie van een aanleg van een ondergrondse constructie, mag niet voorzien worden aangezien permanente drainage een continue verlaging van de grondwaterstand tot gevolg heeft. 

Decretale beoordelingselementen

Art. 4.3.5.

§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie “wonen”, “verblijfsrecreatie”, “dagrecreatie”, met inbegrip van sport, “detailhandel”, “dancing”, “restaurant en café”, “kantoorfunctie”, “dienstverlening”, “vrije beroepen”, “industrie”, “bedrijvigheid”, “gemeenschapsvoorzieningen” of “openbare nutsvoorzieningen”, kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken.

Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

De omgevingsaanvraag voor het verkavelen van deze grond is gelegen langsheen Vogelsancklaan, een voldoende uitgeruste weg.

De aanvraag voldoet aan deze bepaling.

Archeologienota

Conform het Onroerenderfgoeddecreet de dato 12 juli 2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag. Indien men niet verplicht is tot het opstellen van een archeologienota en tijdens de uitvoering komen er toch archeologische sporen of vondsten aan het licht, dan dient de bouwheer dit te melden binnen de 3 dagen aan het agentschap Onroerend Erfgoed (www.onroerenderfgoed.be).

VERKAVELINGSVERGUNNINGSPLICHT

Artikel 4.2.15. § 1. Niemand mag zonder voorafgaande omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden een stuk grond verkavelen voor woningbouw of voor het opstellen van vaste of verplaatsbare constructies die voor bewoning kunnen worden gebruikt.

Een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden kan worden aangevraagd en verleend voor het verkavelen voor de aanleg en het bebouwen van terreinen voor andere functies.

§ 2. Een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden omvat reglementaire voorschriften aangaande de wijze waarop de verkaveling ingericht wordt en de kavels bebouwd kunnen worden.

§ 3. De verkavelaar zorgt ervoor dat de in de verkaveling opgenomen loten kunnen aansluiten op alle voorzieningen van openbaar nut die vereist worden door het vergunningverlenende bestuursorgaan. In voorkomend geval bepaalt de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden op welke wijze in de nodige infrastructuur voor de nutsvoorzieningen wordt voorzien.

Artikel 4.2.16. § 1. Een kavel uit een vergunde verkaveling of verkavelingsfase kan enkel verkocht worden, verhuurd worden voor méér dan negen jaar, of bezwaard worden met een recht van erfpacht of opstal, nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is verleden.

§ 2. De verkavelingsakte wordt eerst verleden na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen, waaruit blijkt dat, voor de volledige verkaveling of voor de betrokken verkavelingsfase, het geheel van de lasten uitgevoerd is of gewaarborgd is door:

1° de storting van een afdoende financiële waarborg;

2° een door een bankinstelling op onherroepelijke wijze verleende afdoende financiële waarborg.

Het attest, vermeld in het eerste lid, kan worden afgeleverd indien de vergunninghouder deels zelf de lasten heeft uitgevoerd, deels de nodige waarborgen heeft gegeven.

De aanvraag voldoet aan deze bepalingen.

OVERIGE REGELGEVING 

Slopen

Uit het verkavelingsplan blijkt dat er constructies dienen te worden gesloopt. Meer specifiek gaat het over een tuinberging en carport. Volgens art. 13.2 van het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2010 tot bepaling van handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is, in werking getreden op 1 december 2010, is er voor het slopen van deze constructies geen omgevingsvergunning nodig. 

De afbraak dient wel te gebeuren tot in de grond en de plaats moet hersteld worden in de vorige toestand. Aan de afbraak is geen milieuvergunningsplicht verbonden, wel dient rekening gehouden te worden met de wettelijke verplichtingen opgenomen in het Vlarem II, omgevingsvergunningsdecreet, het bodemsaneringsdecreet en het materialendecreet. Vooraleer te starten met de afbraakwerken dienen de constructies volledig ontruimd te worden. De afvalstoffen die vrijkomen bij de afbraakwerken dienen selectief ingezameld te worden. Alle bouw-, sloop- en infrastructuurwerken in open lucht dient te gebeuren conform de bepalingen van Vlarem II, hoofdstuk 6.12 Beheersing van stofemissies tijdens bouw- , sloop- en infrastructuurwerken”, indien deze uitgevoerd worden door een aannemer.

Het verwijderen van asbest dient te gebeuren conform de bepalingen van Vlarem II Beheersing van asbest, hoofdstuk 6.4.

Alle bebouwing op lot 1 dient afgebroken te worden alvorens er een verkoop van een lot en/of een omgevingsvergunning voor het bebouwen van een lot kan bekomen worden. De volledige verkaveling dient vrij en onbelast te zijn van materialen.

Erfdienstbaarheden

Uit het verkavelingsplan, opgesteld door landmeter – expert Guy Gillissen, blijkt dat er geen waterlopen noch erfdienstbaarheden aanwezig zijn op het terrein. Hier dient dan ook geen rekening mee gehouden te worden in voorliggende aanvraag.

Decreet grond- en pandenbeleid – bescheiden woonaanbod

De aanvraag voorziet minder dan 10 loten bestemd voor woningbouw, noch heeft de verkaveling een grondoppervlakte die groter is dan een halve hectare.

De verkaveling sluit niet aan op een andere, ook door de aanvrager te ontwikkelen perceel, die samen met de percelen waarop de aanvraag betrekking heeft, een oppervlakte van meer dan een halve hectare beslaan. Er dient bijgevolg geen sociaal, noch bescheiden woonaanbod gerealiseerd te worden.

De aanvraag is verenigbaar met de regelgeving.

Toetsing AAN DE goede ruimtelijke ordening

OMSCHRIJVING VAN DE FEITELIJKE AANVRAAG

De aanvraag betreft het verkavelen van 2 gronden in 3 loten waarbij lot 1 voor open bebouwing en loten 2 en 3 uit de verkaveling worden gesloten wegens reeds bebouwd.

BEOORDELING VAN DE GOEDE RUIMTELIJKE ORDENING

De overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening wordt beoordeeld met inachtneming van volgende beginselen:

1°         het aangevraagde wordt, voor zover noodzakelijk of relevant, beoordeeld aan de hand van aandachtspunten en criteria die betrekking hebben op de functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten en het bodemreliëf, en op hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.4;

2°         het vergunningverlenende bestuursorgaan houdt bij de beoordeling van het aangevraagde rekening met de in de omgeving bestaande toestand, doch het kan ook beleidsmatig gewenste ontwikkelingen met betrekking tot de aandachtspunten, vermeld in 1°, in rekening te brengen. 

Omschrijving ligging en omgeving

De percelen van de aanvraag zijn gelegen aan de Vogelsancklaan, een gemeenteweg. In de omgeving zijn er zowel open als halfopen bebouwingen aanwezig bestaande uit 1 of 2 bouwlagen met een schuin dak of een plat dak. Het eigendom is momenteel bebouwd met een vrijstaande eengezinswoning aan de linkerzijde van het eigendom, een halfopen eengezinswoning aan de rechterzijde van het eigendom en enkele bijgebouwen. Op het eigendom staan tenslotte ook nog een 10-tal bomen.

Verkavelingsvoorwerp

Het verkavelingsontwerp voorziet in het oprichten van 1 vrijstaande eengezinswoning met maximaal 2 bouwlagen en een hellend of plat dak.  De woning wordt opgericht op minimaal 21 meter uit de as van de voorliggende weg en op minimum 3 meter van de zijdelingse perceelgrenzen zoals weergegeven op het inplantingsplan. De bouwdiepte op het gelijkvloers bedraagt maximaal 15 meter vanaf de bouwlijn en de bouwdiepte op de verdieping bedraagt 12 meter vanaf de bouwlijn. De bouwstrook heeft een maximale breedte van 11 meter. Lot 1 heeft een oppervlakte van 793m². De achtertuinzone bedraagt minimum 15 meter. 

Functionele inpasbaarheid in de onmiddellijke en ruime omgeving

Het voorzien van een vrijstaande eengezinswoning, met een kleinschalige ondergeschikte nevenbestemming op het gelijkvloers of een zorgwoning is functioneel inpasbaar in de onmiddellijke en ruime omgeving. 

Mobiliteitsimpact

Het college van burgemeester en schepenen verwacht bij het oprichten van een eengezinswoning principieel een aantal autostaanplaatsen dat overeenkomt met 1,5 autostaanplaats per woongelegenheid. De last van het autobezit kan niet volledig op het openbaar domein worden afgeschoven. De voorschriften voorzien enkel een bijgebouw in functie van een tuinberging of garage. Het stallen van auto’s in het vrijstaande bijgebouw zal niet worden toegestaan om de tuinen maximaal te vrijwaren van bebouwing en verharding. Bijgebouwen zijn uitsluitend bestemd voor ondersteunende functies die inherent verbonden zijn met de hoofdbestemmingen van het hoofdgebouw zoals de berging van goederen en gebruiksvoorwerpen. Ondanks het feit dat er geen garage wordt toegestaan in het vrijstaande bijgebouw, dient het parkeren op eigen terrein te gebeuren. Er moet een inpandige garage en/of carport voorzien worden binnen het hoofdvolume. De aanvraag heeft hierdoor geen negatieve impact op de mobiliteit.

De schaal van de voorgenomen werken 

De woningen in de onmiddellijke omgeving zijn vrijstaande of halfopen woningen dewelke bestaan uit 1 of 2 bouwlagen en afgedekt worden met een schuin of plat dak. De maximale bouwdiepte van 15 meter op het gelijkvloers en 12 meter op de verdieping, een maximale kroonlijsthoogte van 6 meter met een zadeldak of 6,5 meter met plat dak (hetgeen een hedendaagse manier van compact bouwen betreft die algemeen aanvaard wordt) stemt overeen met de normaal gehanteerde normen voor bebouwing in deze omgeving en zijn aanvaardbaar.

Het ruimtegebruik en de bouwdichtheid

De inplanting van de nieuwe woning wordt voorzien op minimum 21 meter uit de as van de voorliggende weg en op minimum 3 meter van de zijdelingse perceelgrens zoals voorzien op het verkavelingsplan. Deze inplanting sluit aan bij de normaal gehanteerde normen voor bebouwing in deze omgeving.

Er wordt een bijgebouw tot 40m² voorgesteld i.f.v. een berging of een garage.  Er dient voorkomen te worden dat er een overdreven terreinverharding ontstaat.   Er wordt bijgevolg opgelegd dat het vrijstaande bijgebouw enkel i.f.v. een berging en/of ondersteunende functies aan het hoofdvolume (overdekte zitplaats/ sauna) mogelijk is. Een garagefunctie wordt uitgesloten voor het vrijstaand bijgebouw. Er rest hierdoor nog voldoende ruimte op het perceel om aan te leggen als kwalitatieve tuinzone.

Door het oprichten van 1 woning op het terrein wordt een woondichtheid bekomen van ca. 8 woningen per hectare wat aanvaardbaar is in deze omgeving.

Gezien de gemeente Zonhoven streeft naar meer groen in het straatbeeld wordt de aanplant van een boom in de voortuinstrook opgelegd in de verkavelingsvoorschriften.

Visueel-vormelijke elementen

De woningen in de onmiddellijke omgeving zijn vrijstaande of halfopen woningen dewelke bestaan uit 1 of 2 bouwlagen en afgedekt worden met een schuin of plat dak. Het voorgestelde profiel in de verkavelingsvoorschriften sluit aan bij deze in de omgeving. Als materiaal wordt binnen de verkavelingsvoorschriften opgelegd dat dit in overeenstemming moet zijn met de omgeving.  

Cultuurhistorische aspecten

Niet van toepassing.

Bodemreliëf

Het eigendom is quasi vlak. In de door de gemeente aangepaste verkavelingsvoorschriften zal gesteld worden dat reliëfwijzigingen zoveel mogelijk beperkt moeten worden. Het vloerpeil van de nieuw op te richten woning dient evenwel boven het straat- of trottoirniveau (minimaal 30cm) gelegen te zijn om mogelijke waterschade te voorkomen. Ophoging van het perceel moet beperkt blijven tot het gebouw zelf met een randzone van 3 m rond het gebouw die in helling aansluit bij het niet opgehoogde gedeelte. Hemelwater dient op eigen perceel te worden opgevangen en te infiltreren.

Hinderaspecten met betrekking tot gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen

Er wordt geen hinder verwacht door voorliggende aanvraag m.b.t. tot de gezondheid, het gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen. Er werden geen bezwaarschriften ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

De aanvraag voldoet aan de criteria voor de goede ruimtelijke ordening in de onmiddellijke en ruime omgeving mits te voldoen aan de voorschriften in bijlage, opgesteld door het college van burgemeester en schepenen.

BESPREKING VAN DE ADVIEZEN

  • Het advies van 12 augustus 2024 van de Watergroep is voorwaardelijk gunstig:

Advies ACCA
Volledig gunstig advies met voorwaarden

Voor de uitrusting van de verkaveling met een drinkwaterleiding op het openbaar domein moet door de initiatiefnemer onderstaand betaald worden:

  • een forfaitaire kost per bebouwbare kavel
  • een studiekost per project

Wanneer aan alle voorwaarden is voldaan zal De Watergroep de gemeente hiervan op de hoogte brengen. Vervolgens zal de gemeente, cfr. De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening, een verkoopbaarheidsattest afleveren.

Iedere wooneenheid dient over een afzonderlijke watermeter te beschikken.
De plaats van de watermeter dient te beantwoorden aan de voorschriften van De Watergroep.
De kosten van de nieuwe aftakkingen zijn ten laste van de individuele aanvragers.

Bijkomende informatie kan je vinden op: www.dewatergroep.be

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.

  • Het advies van 20 augustus 2024 van Proximus is gunstig:

“Met aandacht hebben wij uw adviesvraag onderzocht. Proximus voorziet geen uitbreidingen voor de aansluiting van dit project.

Aanvragen tot aansluiting op het Proximus netwerk kunnen door de aanvrager gericht worden naar onze klantendienst via het nummer 0800 22 800. In functie van de beschikbare capaciteit van onze infrastructuur op dat moment, bekijken we de mogelijkheden om een aansluiting te voorzien.”

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. 

  • Het advies van 5 september 2024 van de dienst Facilitair Management is voorwaardelijk gunstig:

“Daar het de visie van de gemeente is om het groene karakater van onze gemeente te bewaren en zelfs maximaal te versterken. Dit alles bereiken we door in eerste instantie de bestaande bomen zoveel mogelijk te behouden en te beschermen, en in tweede instantie door bij nieuwe verkavelingen één extra boom aan te planten per 400m² perceelsoppervlakte.

Deze aanvraag wordt dan ook gunstig geadviseerd, mits volgende voorwaarden in de verkavelingsvoorschriften worden opgenomen:

Aanplanten van van minstens 1 streekeigen en/of klimaatrobuuste hoogstamboom in de voortuin.

Aanplanten van minstens 1 streekeigen en/of klimaatrobuuste hoogstamboom in de achtertuin.

De aan te planten bomen zijn bomen van minstens 2de grootte en dienen aangeplant te worden in het plantseizoen volgende op het beëindigen van de werken.

De te behouden en verplicht aan te planten bomen kunnen enkel nog gerooid worden na goedkeuring van een gemotiveerde vergunningsaanvraag.

Voor de verplicht aan te planten bomen geldt er een verplichitng tot heraanplant bij afsterven van de bomen.

De bouwheer dient ook de nodige maatregelen te treffen om de te behouden bomen te beschermen tegen de nadelige invloeden van werken, zoals vermijden van bodemverdichting binnen de kruinprojectie en verbod op het stapelen van goederen binnen de kruinprojectie. Ook dienen werken, en zeker grondwerken, binnen de kruinprojectie vermeden te worden.

Volgende linken kunnen een hulp zijn in de keuze van de juiste boomsoorten:

- https://www.plantvanhier.be/plantengids

- https://www.ecopedia.be/bomenwijzer

 Volgende linken geven meer info over hoe bomen te beschermen op werven:

- https://www.vvog.info/publicaties/beschermen-van-bomen

- https://www.deboomdokter.be/bomen-beschermen/

 Plantseizoen loopt van 15 september tot en met 15 mei.”

 De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.

  • Het advies van 13 augustus 2024 van Wyre is gunstig:

“Wij zijn nagegaan welke aanpassing van de infrastructuur van Wyre nodig is om de loten uit deze verkavelings- of bouwaanvraag te kunnen aansluiten. 

Hieruit blijkt dat de nodige infrastructuur op openbaar domein al aanwezig is en dat er geen uitbreiding van het Wyre netwerk dient te gebeuren. Er wordt van ons geen verdere voorwaarde opgelegd. 

Deze vaststelling omvat niet de aftak- en aansluitkosten van de abonnee. Deze worden met de latere abonnee verrekend. 

Aanvragen tot het verplaatsen van bestaand apparatuur zullen aan de aanvrager aangerekend worden. 

Bij afbraak van gebouwen waarop kabels zijn bevestigd is het belangrijk om minstens 8 weken voor de start van de werken Wyre via 015/66.66.66 op de hoogte te brengen.”

 De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. 

  • Het advies van 24 september 2024 van het Agentschap voor Natuur e Bos is voorwaardelijk gunstig:

 “Na screening van de adviesvraag is ons Agentschap van oordeel dat voorliggend project geen schade aan de omliggende natuurwaarden veroorzaakt. Het project wordt dan ook gunstig geadviseerd. Dit advies wordt verstrekt door het Agentschap voor Natuur en Bos op basis van de volgende wetgeving:

  • Artikel 35. § 4 Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (stedenbouwkundige handeling).

 Door de ligging van het perceel in VEN-gebied vragen we om bij de inrichting van de tuin gebruik te maken van inheemse, standplaatsgeschikte boom-/struik- en/of haagsoorten.

 Het Agentschap wil er wel op wijzen dat alle van nature in het wild levende vogelsoorten en vleermuizen in het Vlaamse Gewest beschermd zijn op basis van het Soortenbesluit van 15 mei 2009. De bescherming heeft onder meer betrekking op de nesten van de vogels en de rustplaatsen van de vleermuizen (artikel 14 van het Soortenbesluit). Voor aanvang van de afbraakwerken moet men er zich van vergewissen dat geen nesten van beschermde vogelsoorten beschadigd, weggenomen of vernield worden en nagaan of er vleermuizen aanwezig zijn. Als nesten of rustplaatsen in het gedrang komen dient de aanvrager contact op te nemen met het Agentschap voor Natuur en Bos via het algemeen e-mailadres van AVES.” 

 De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies met de nuance dat het eigendom niet gelegen is in een VEN-gebied maar in een vogelrichtlijngebied. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.

  • Het advies van 23 augustus 2024 van het Agentschap Wegen en Verkeer is voorwaardelijk gunstig:

 “Hierbij stuur ik u het advies van mijn afdeling. Gelieve mij een afschrift van de beslissing toe te sturen.

 INLICHTINGEN EN BEPERKINGEN

1.- Vastlegging ten opzichte van de bestaande as van de gewestweg (N0720001 van 3.5 -20 tot 3.5 +27):

  • de grens van het openbaar domein is geschat op 8 meter.
  • de rooilijn ligt op 13 meter volgens vigerende wegnormen.
  • de zone van achteruitbouw bedraagt 8 meter.
  • de minimaal te respecteren bouwlijn ligt op 21 meter.

2. Constructie voor rooilijn

De parkings op privégrond dienen ingepland te worden achter de voorgeschreven rooilijn.

 3. Constructie in zone van achteruitbouw

  • Peil van de dorpels van het gebouw : 31 cm hoger dan het peil van de uiterste rand van de verharding.
  • Regenwaterputten, septische putten , bufferbekkens, een afrit naar een ondergrondse kelder/garage/souterrains, …e.d. dienen achter de bouwlijn te worden ingeplant.
  • De sloopwerken / terreinwerken / kapwerken mogen geen hinder veroorzaken voor de weggebruikers. Eventuele vervuiling op openbaar domein ten gevolge van deze werken dient men dagelijks ten eigen laste te verwijderen.

 4. Constructie op of over openbaar domein

  • De berm dient in zijn oorspronkelijke toestand, zijnde grasberm te worden hersteld. Op de onverharde/verharde berm langs de gewestweg mogen er geen parkeerplaatsen ingericht worden. (Cfr BVR 29/03/2002 retributiebesluit).
  • Voor elke inname van het openbaar domein zie punt 10 van de algemene voorwaarden. Er dient voorafgaandelijk aan de werken een afzonderlijke aanvraag aan de diensten van Agentschap Wegen en Verkeer te gebeuren (District Centraal-Limburg, Trekschurenstraat 270, B-3500 Hasselt).
  • Het is niet toegestaan om losse, kleinschalige materialen (zoals dolomiet, grind,…) te gebruiken op het openbaar domein.

5. Toegang

  • Conform de bepalingen dient het perceel aan de perceelgrens onoverrijdbaar te worden afgesloten behoudens vergunde inrit.
  • Bij deze verkaveling dienen de toegangen geclusterd te worden per 2 bouwloten. Het nieuwe lot dient aan de rechterzijde ontsloten te worden. De inrit dient gecombineerd met deze van huisnummer 316 met een max. 7m toegestaan conform dienstorder MOW/AWV/2012/16.

6. Mobiliteitsimpact

  • Insteekparkings langs een gewestweg zijn niet toegestaan omwille van de verkeersveiligheid. Het gebruik van insteekparkings geeft onvoldoende zicht bij het oprijden van de gewestweg, wat een gevaar is voor automobilisten en zwakke weggebruikers.
  • Er dienen voldoende parkeerplaatsen (1,5 per woongelegenheid en 1/20 m² handelsruimte) te worden voorzien op de privégrond. Dit zal anders zoekverkeer en overlast bezorgen aan het openbaar domein wat de verkeersveiligheid in het gedrang brengt.

7. Publiciteit

Zie punt 17 van de algemene voorwaarden.

 BESLUIT

Het Agentschap Wegen en Verkeer adviseert GUNSTIG betreffende de voorliggende aanvraag gezien de aanvraag in overeenstemming is met hoger vermelde inlichtingen en beperkingen.

Bij de uitvoering van de vergunning dient de aanvrager rekening te houden met de hierna omschreven aandachtspunten.

AANDACHTSPUNT

Bij deze verkaveling dienen de toegangen geclusterd te worden per 2 bouwloten. Het nieuwe lot dient aan de rechterzijde ontsloten te worden. De inrit dient gecombineerd met deze van huisnummer 316 met een max. 7m (2x 3,5m) toegestaan conform dienstorder MOW/AWV/2012/16.]”

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.

  • Het advies van Fluvius System Operator werd niet ontvangen binnen de 45 dagen na ontvangst van de adviesaanvraag en wordt dus geacht gunstig te zijn, krachtens artikel 26 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning, goedgekeurd door de Vlaamse Regering dd. 25/04/2014

Uit de bovenstaande motivering blijkt dat de ruimtelijke draagkracht van het gebied niet wordt overschreden en dat de voorziene verweving van functies de aanwezige of te realiseren bestemmingen in de onmiddellijke omgeving niet in het gedrang brengen noch verstoren. De aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 EINDADVIES

 Uit bovenstaande motiveringen blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen inzake milieu en ruimtelijke ordening, en dat het voorgestelde ontwerp verenigbaar is met de goede plaatselijke ordening en met zijn onmiddellijke omgeving. De aanvraag is vatbaar voor een omgevingsvergunning mits het opleggen van voorwaarden.

 Bijgevolg adviseert de gemeentelijke omgevingsambtenaar het dossier voorwaardelijk gunstig voor het verkavelen van 2 gronden in 3 loten waarbij lot 1 voor open bebouwing en loten 2 en 3 uit de verkaveling worden gesloten wegens reeds bebouwd, zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan de aanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden

  1. Te voldoen aan de voorwaarden gesteld door Dienst Facilitair management: Deze voorwaarden werden opgenomen in de voorschriften.
  2. Er dient voldaan te worden aan de voorwaarden en aanbevelingen zoals voorgesteld in het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer, zoals gevoegd in bijlage.
  3. Er dient voldaan te worden aan de voorwaarden en aanbevelingen zoals voorgesteld in het advies van het Agentschap voor Natuur en Bos, zoals gevoegd in bijlage.
  4. Te voldoen aan de voorwaarden gesteld door De Watergroep.
  5. Te voldoen aan volgende voorwaarden met betrekking tot de watertoets:
    a) De toekomstige aanvragen tot omgevingsvergunning dienen te voorzien in maatregelen voor opvang en lozing van hemelwater. De bepalingen van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (Besluit Vlaamse Regering dd. 10 februari 2023) moeten alleszins nageleefd worden.
    b) Indien er ondergrondse constructies worden opgericht, de bemaling voldoet aan de voorwaarden zoals opgelegd in Vlarem II.
    c) Een permanente drainage, ook al is dit in functie van een aanleg van een ondergrondse constructie, mag niet voorzien worden aangezien permanente drainage een continue verlaging van de grondwaterstand tot gevolg heeft.
  6. De initiatiefnemer handelt volgens en voldoet aan de reglementeringen van de nutsmaatschappijen.
  7. Kosten voor het voorzien, verleggen of uitbreiden van de nutsleidingen moeten gedragen worden door de verkavelaar;
  8. Aanpassingen aan inrichtingen, constructies of beplantingen op het openbaar domein naar aanleiding van de omgevingsaanvraag of de toekomstige omgevingsaanvraag zijn steeds ten laste van de aanvrager. Alle kosten naar aanleiding van een heraanplanting op het openbaar domein, uitgevoerd naar aanleiding van een omgevingsaanvraag voor het verkavelen van gronden of een omgevingsaanvraag van een particulier, blijft ten laste van de aanvrager.
  9. Alle bebouwing op lot 1 dient te worden gesloopt vooraleer de verkaveling ten uitvoer kan worden gebracht. Dit houdt in dat zolang hier niet aan voldaan is, de verkavelaar niet kan overgaan tot verkoop van lot1, noch een omgevingsvergunning voor het bebouwen van een lot kan verkregen worden.
    Onder afbraak wordt tevens het verwijderen van de vloerplaten en van al het materiaal / afval van het terrein bedoeld. Alle materialen / afval dienen afgevoerd te worden naar een erkende verwerker.
    De volledige verkaveling dient vrij en onbelast te zijn van gebouwen, materialen en afval;
  10. De afbraak van de constructies dient te gebeuren tot in de grond en de plaats moet hersteld worden in de vorige toestand. Aan de afbraak is geen milieuvergunningsplicht verbonden, wel dient rekening gehouden te worden met de wettelijke verplichtingen opgenomen in het Vlarem II, omgevingsvergunningsdecreet, het bodemsaneringsdecreet en het materialendecreet. Vooraleer te starten met de afbraakwerken dienen de constructies volledig ontruimd te worden. De afvalstoffen die vrijkomen bij de afbraakwerken dienen selectief ingezameld te worden. Alle bouw-, sloop- en infrastructuurwerken in open lucht dient te gebeuren conform de bepalingen van Vlarem II, hoofdstuk 6.12 Beheersing van stofemissies tijdens bouw-, sloop- en infrastructuurwerken”, indien deze uitgevoerd worden door een aannemer. Het verwijderen van asbest dient te gebeuren conform de bepalingen van Vlarem II Beheersing van asbest, hoofdstuk 6.4.;
  11. De paalstenen aan de rooilijn dienen geplaatst te worden.
  12. De verkavelingsvoorschriften in bijlage, opgesteld door het college van burgemeester en schepenen zijn van toepassing op voorliggende aanvraag.
  13. Vervreemding van een lot uit de verkaveling kan pas geschieden, nadat het attest conform artikel 4.2.16 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening werd afgeleverd, waaruit blijkt dat aan alle voorwaarden van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden werd voldaan.
  14. Een omgevingsvergunning voor het bebouwen van een lot kan pas verkregen worden, nadat het attest conform artikel 4.2.16 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening werd afgeleverd, waaruit blijkt dat aan alle voorwaarden van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden werd voldaan.
  15. Na het afleveren van het attest conform artikel 4.2.16§2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dient de verkaveling in een officiële akte gegoten de worden.  De gemeente dient in kennis te worden gebracht van de akte van neerlegging van de verkaveling.

 Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen volgt  integraal het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar van 04/11/2024 omtrent het sluiten van het openbaar onderzoek en tot het afleveren van een het verkavelen van 2 gronden in 3 loten waarbij lot 1 voor open bebouwing en loten 2 en 3 uit de verkaveling worden gesloten wegens reeds bebouwd aan de aanvrager.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het afleveren van een voorwaardelijke vergunning van de omgevingsaanvraag voor het verkavelen van een grond in 2 loten voor halfopen bebouwing, zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan de aanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden.

Artikel 3

  1. Te voldoen aan de voorwaarden gesteld door Dienst Facilitair management: Deze voorwaarden werden opgenomen in de voorschriften.
  2. Er dient voldaan te worden aan de voorwaarden en aanbevelingen zoals voorgesteld in het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer, zoals gevoegd in bijlage.
  3. Er dient voldaan te worden aan de voorwaarden en aanbevelingen zoals voorgesteld in het advies van het Agentschap voor Natuur en Bos, zoals gevoegd in bijlage.
  4. Te voldoen aan de voorwaarden gesteld door De Watergroep.
  5. Te voldoen aan volgende voorwaarden met betrekking tot de watertoets:
    a) De toekomstige aanvragen tot omgevingsvergunning dienen te voorzien in maatregelen voor opvang en lozing van hemelwater. De bepalingen van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (Besluit Vlaamse Regering dd. 10 februari 2023) moeten alleszins nageleefd worden.
    b) Indien er ondergrondse constructies worden opgericht, de bemaling voldoet aan de voorwaarden zoals opgelegd in Vlarem II.
    c) Een permanente drainage, ook al is dit in functie van een aanleg van een ondergrondse constructie, mag niet voorzien worden aangezien permanente drainage een continue verlaging van de grondwaterstand tot gevolg heeft.
  6. De initiatiefnemer handelt volgens en voldoet aan de reglementeringen van de nutsmaatschappijen.
  7. Kosten voor het voorzien, verleggen of uitbreiden van de nutsleidingen moeten gedragen worden door de verkavelaar;
  8. Aanpassingen aan inrichtingen, constructies of beplantingen op het openbaar domein naar aanleiding van de omgevingsaanvraag of de toekomstige omgevingsaanvraag zijn steeds ten laste van de aanvrager. Alle kosten naar aanleiding van een heraanplanting op het openbaar domein, uitgevoerd naar aanleiding van een omgevingsaanvraag voor het verkavelen van gronden of een omgevingsaanvraag van een particulier, blijft ten laste van de aanvrager.
  9. Alle bebouwing op lot 1 dient te worden gesloopt vooraleer de verkaveling ten uitvoer kan worden gebracht. Dit houdt in dat zolang hier niet aan voldaan is, de verkavelaar niet kan overgaan tot verkoop van lot1, noch een omgevingsvergunning voor het bebouwen van een lot kan verkregen worden.
    Onder afbraak wordt tevens het verwijderen van de vloerplaten en van al het materiaal / afval van het terrein bedoeld. Alle materialen / afval dienen afgevoerd te worden naar een erkende verwerker.
    De volledige verkaveling dient vrij en onbelast te zijn van gebouwen, materialen en afval;
  10. De afbraak van de constructies dient te gebeuren tot in de grond en de plaats moet hersteld worden in de vorige toestand. Aan de afbraak is geen milieuvergunningsplicht verbonden, wel dient rekening gehouden te worden met de wettelijke verplichtingen opgenomen in het Vlarem II, omgevingsvergunningsdecreet, het bodemsaneringsdecreet en het materialendecreet. Vooraleer te starten met de afbraakwerken dienen de constructies volledig ontruimd te worden. De afvalstoffen die vrijkomen bij de afbraakwerken dienen selectief ingezameld te worden. Alle bouw-, sloop- en infrastructuurwerken in open lucht dient te gebeuren conform de bepalingen van Vlarem II, hoofdstuk 6.12 Beheersing van stofemissies tijdens bouw-, sloop- en infrastructuurwerken”, indien deze uitgevoerd worden door een aannemer. Het verwijderen van asbest dient te gebeuren conform de bepalingen van Vlarem II Beheersing van asbest, hoofdstuk 6.4.;
  11. De paalstenen aan de rooilijn dienen geplaatst te worden.
  12. De verkavelingsvoorschriften in bijlage, opgesteld door het college van burgemeester en schepenen zijn van toepassing op voorliggende aanvraag.
  13. Vervreemding van een lot uit de verkaveling kan pas geschieden, nadat het attest conform artikel 4.2.16 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening werd afgeleverd, waaruit blijkt dat aan alle voorwaarden van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden werd voldaan.
  14. Een omgevingsvergunning voor het bebouwen van een lot kan pas verkregen worden, nadat het attest conform artikel 4.2.16 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening werd afgeleverd, waaruit blijkt dat aan alle voorwaarden van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden werd voldaan.
  15. Na het afleveren van het attest conform artikel 4.2.16§2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dient de verkaveling in een officiële akte gegoten de worden.  De gemeente dient in kennis te worden gebracht van de akte van neerlegging van de verkaveling.

 Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.

10.

2024_CBS_01186 - OMV - Vergunning - Kneuterweg zn - 2024/00184 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Johan Schraepen, 5de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
10.

2024_CBS_01186 - OMV - Vergunning - Kneuterweg zn - 2024/00184 - Goedkeuring

2024_CBS_01186 - OMV - Vergunning - Kneuterweg zn - 2024/00184 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Dossiernummer:    2024/00184

Referentie omgevingsloket:    OMV_2024080013

De aanvraag, ingediend door SCOUTS EN GIDSEN JUVENTA VZW gevestigd te Grote Hemmenweg 30 te 3520 Zonhoven, werd ontvangen op 30/08/2024 en op 25/09/2024 ontvankelijk en volledig verklaard.

De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Kneuterweg zn, kadastraal gekend als afdeling 2 sectie D nr. 124Z28/deel.

De aanvraag gaat over het bouwen van een berging/houtopslagplaats en de aanleg van randverharding na het verwijderen van de bestaande berging en verharding.

De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).

1.    STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS

    De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebied en gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut.

De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.

De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.

Volgende verordeningen zijn van kracht:

•    algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;

•    gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;

•    gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009;

•    gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, .... goedgekeurd op 10 februari 2023.

2.    HISTORIEK

    Volgende dossiers zijn relevant: 

•    Omgevingsvergunning 2020/00287 voor het heraanleggen van een private weg met een publiek karakter en het heraanleggen van de parking goedgekeurd op 04/05/2021.

•    Stedenbouwkundige vergunning (1970/00061) voor het bouwen van een gemeenschapshuis - goedgekeurd op 21/04/1970.

•    Stedenbouwkundige vergunning (1985/00015) voor het verbouwen van een cultureel centrum - goedgekeurd op 21/02/1985.

•    Stedenbouwkundige vergunning (2000/08346) voor het uitbreiden van het cultureel centrum "termolen" - goedgekeurd op 12/07/2000.

•    Stedenbouwkundige vergunning (2011/12067) voor het bouwen van een opslagplaats voor hout - goedgekeurd op 22/08/2011.

•    Stedenbouwkundige vergunning (2011/12221) voor het regulariseren van de omgevingswerken aan het gemeenschapscentrum tentakel en de heraanleg van parkings - goedgekeurd op 27/02/2012.

3.    BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG

    Beschrijving van de plaats & omgeving

Het perceel bevindt zich aan de Kneuterweg, een gemeenteweg in deelkern Termolen.

Het goed van de aanvraag maakt deel uit van de gemeenschapsvoorzieningen op het geheel van het terrein en betreft meer specifiek een onderdeel van het jeugdheem. De scoutslokalen sluiten aan op de gebouwen van gemeenschapscentrum Tentakel.

In de onmiddellijke omgeving bevinden zich een kleuter- en lagere school en verder is voornamelijk residentiële bebouwing aanwezig.

Op het perceel was een berging voor houtopslag aanwezig van de jeugdvereniging, vergund in 2011, dewelke door een brand vernield werd. 

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

De aanvraag gaat over het oprichten van een berging/ houtopslagplaats en randverharding voor de scouts en gidsen Juventa.

De bestaande houtopslagplaats situeerde zich achteraan de scoutslokalen langsheen de brandweg en had een oppervlakte van 26,4m² en een randverharding in betonstraatstenen van 24,4m². De berging werd vernield door brand, slechts de vloerplaat en randverharding zijn nog aanwezig.

De bestaande verhardingen zullen verwijderd worden.

In dezelfde zone waar de vroegere opslagruimte stond, wenst men een nieuwe berging/ houtopslagplaats op te richten van 49m². De omvang zal iets ruimer zijn dan voorheen.

De linkse hoek van de voorgevel wordt ingeplant op 9,37m afstand tot de achtergevel van het jeugdheem en op 4,23m naar rechts ten opzichte van de linker zijgevel van het jeugdheem. De voorgevel zal evenwijdig met de achterste perceelgrens lopen en de zijgevels worden hier haaks op voorzien.

De houtopslagplaats krijgt een gevelbreedte van 7,19m en een bouwdiepte van 6,75m. De achtergevel wordt tot tegen de achterste perceelgrens voorzien.

Het gebouw krijgt een lessenaarsdak waarbij de hoogste dakrand aan de voorzijde zich op 4,21m boven het maaiveld zal bevinden en de laagste dakrand aan de achterzijde zich op 3,52m boven het maaiveld zal bevinden. Het hemelwater wordt binnen het dakvlak op eigen terrein opgevangen en afgevoerd naar de reeds bestaande hemelwaterput.

De voorgevel en achtergevel worden uitgevoerd in prefab betonnen wanden in een lichtgrijze kleur. Aan de voorzijde zal het logo van scouts en gidsen Juventa ingewerkt worden rechts bovenaan, met een breedte van 2,35m en een hoogte van 1,05m.

De zijgevels worden voorzien van telkens 3 deuren (houten bekleding binnen een stalen profiel) en bovenaan een paneel in metaal met donkergrijze kleur.

Het lessenaarsdak wordt uitgevoerd in donkergrijze metalen dakplaten.

Het vloerpeil van de berging zal op 6cm boven het maaiveld voorzien worden. De verharding langsheen de berging komt op 4cm boven het maaiveld te liggen.

Aan de linker- en rechterzijde van de bergruimte wordt een klinkerpad aangelegd van 2,40m breed en aan de voorzijde wordt de zone tussen de brandweg en de voorgevel (7,19m x ca. 1,14m) ook van klinkers voorzien.

De totale verharde zone (bebouwing en randverharding zal 94,60m² bedragen.

4.    RAADPLEGING EIGENAARS AANPALENDE PERCELEN 

    Het dossier werd volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.

Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.

Aangezien de aanvraag gaat over de oprichting, uitbreiding of afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom, werden de betrokken aanpalende eigenaars aangeschreven per beveiligde zending met de vraag hun standpunt kenbaar te maken binnen de 30 dagen.

5.    ADVIEZEN

    Aan volgende adviesverleners werd advies gevraagd:

•    dienst contractmanagement

•    dienst patrimonium

•    dienst facilitair management

•    Dienst Water en Domeinen provincie Limburg.

6.    EFFECTEN OMGEVING

    Project-MER

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.

Stikstofdecreet

- standaard eengezinswoning: 

Voor een standaard eengezinswoning, zelfs indien gebouwd het meest kritische habitat, zal de impact van het verkeer nog niet zal zorgen voor een overschrijding van de 1% de minimis. We kunnen bijgevolg met absolute zekerheid besluiten dat de impactscore van de bouw en gebruik van deze berging, voor wat betreft mobiliteit, lager is dan 1%.

7.    INHOUDELIJKE BEOORDELING

    Decretale beoordelingselementen

In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Kneuterweg een voldoende uitgeruste openbare weg is.

De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.

De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.

Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.

Zonering

Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er is al geruime tijd riolering aanwezig en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden.

Waterparagraaf

Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.

Het voorliggende project heeft een eerder beperkte oppervlakte, maar ligt wel in een pluviaal overstromingsgebied. 

Met betrekking tot de impact op oppervlaktewater werd de aanvraag voor advies voorgelegd aan de waterbeheerder, de provinciale dienst Water en domeinen.

Het advies van 21/10/2024 van de provinciale dienst Water en domeinen is gunstig:

“Hierbij kan ik u meedelen dat het dossier in het kader van de watertoets gunstig beoordeeld werd.

Het perceel is deels gelegen in overstromingsgebied, maar op de locatie van de aanvraag is er geen risico op wateroverlast. Het is dan ook niet nodig om hierrond voorwaarden op te nemen in de vergunning.

Indien de verharde oppervlakte minder dan 1000 m² bedraagt wordt er door de waterbeheerder geen uitspraak gedaan over de GSV hemelwater. Het is aan de vergunningverlener om na te gaan of hieraan voldaan wordt.”

Er kan dan ook in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening:

De plannen geven aan dat de nieuw op te richten berging/ houtopslagplaats een horizontale dakoppervlakte van 49m² heeft. 

Er is reeds een hemelwaterput aanwezig met een inhoud van 10000 liter. Er dient enkel een infiltratievoorziening aangelegd te worden met een minimale opvangcapaciteit van 1617 liter en een minimale infiltratieoppervlakte van 3,92m².

De aanvraag bevat een verantwoordingsnota hemelwater waarbij aangetoond wordt dat geen bijkomende open infiltratievoorziening vereist is.

De opslagplaats voor de scouts te Zonhoven zal aangesloten worden op de aanwezige hemelwaterput van de scoutslokalen. Gezien de beperkte bijgebouwde oppervlakte, dient er volgens de hemelwaterverordening geen nieuwe hemelwaterput geplaatst te worden. Er dient echter wel een infiltratievoorziening voorzien te worden. 

De opslagplaats voor de scouts te Zonhoven zal opgericht worden onder de vorm van een recht van opstal waardoor er niet zomaar een extra bovengrondse infiltratievoorziening voorzien kan worden. Gezien de beperkte oppervlakte van de opslagplaats, werd aan de gemeente Zonhoven de vraag gesteld of de collectieve infiltratievoorziening bij de parking gebruikt kon worden om te voldoen aan de hemelwaterverordening. Deze collectieve infiltratievoorziening werd bij de aanleg van de parking aangelegd om bij hevige stortbuien het hemelwater op te vangen. De parking werd volledig aangelegd in waterdoorlatende betonstraatstenen of grasdallen. Bijgevolg heeft het collectieve infiltratiebekken een beschikbare infiltratie-oppervlakte van 38m² en een beschikbaar infiltratievolume van 35m³. Dit is ruim voldoende voor de vereiste infiltratievoorwaarden : infiltratie-oppervlakte 

3,92m² en infiltratievolume van 1,62m³.

De verordening is niet van toepassing op de aanleg van de voorziene verhardingen. Het hemelwater dat op de verharding valt, wordt namelijk niet opgevangen en afgevoerd, maar kan volgens de aanvraag op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem infiltreren door het gebruik van waterpasserende betonstraatstenen.

Gezien de aanvraag voldoet aan de hemelwaterverordening, doorstaat deze ook de droogtetoets. Het effect van droogte wordt namelijk gemilderd door het regenwater dat op het terrein terecht komt maximaal vast te houden.

Natuurtoets

Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied. Omwille van de ligging, de aard van het project en de afstand tot de waardevolle natuurgebieden wordt gesteld dat er geen impact is van de projectaanvraag op de natuurwaarden.

Erfgoed- & Archeologietoets

Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving.  

Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel groter is dan 3000 m² maar de vergunningsplichtige bodemingreep kleiner is dan 1000m².

Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

De hoofdfunctie van het jeugdheem blijft behouden, er wordt slechts een bijgebouw opgericht als opslagruimte voor scouts en gidsen Juventa. De functie is verenigbaar met de bestemmingszone en omgeving.

Mobiliteitsimpact

Er worden geen bijkomende vervoersbewegingen verwacht behoudens deze tijdens de oprichtingsfase, noch is bijkomende parkeerruimte noodzakelijk. 

Schaal, ruimtegebruik en visueel-vormelijke elementen

In verhouding tot de terreinomvang gaat het slechts om een bijgebouw met beperkte omvang, zijnde een oppervlakte van 49m² en een volume van 186,2m³.

De hoogtes blijven beperkt en voor de inplanting tot tegen de achterste perceelgrens werden geen opmerkingen of bezwaren geformuleerd. Fysiek is hier ook geen grens afgebakend.

Betonnen wanden zijn eerder ongebruikelijk voor dergelijke bijgebouwen, doch de tint zal aansluiten op de gevels van het jeugdheem zelf en het gebruik van betonnen wanden in plaats van bijvoorbeeld hout, is tevens een gevolg van de brand die het voorgaande gebouw vernielde. Daarbij komt nog dat het slechts om 2 gevels gaat die een beperkte omvang hebben en dus niet beeldbepalend zullen zijn in de omgeving.

Cultuurhistorische aspecten

Het perceel is niet gelegen in of nabij een beschermd dorpsgezicht. De aanvraag is niet gelegen in een beschermde archeologische site. De aanvraag is, bekeken vanuit de erfgoedaspecten, aanvaardbaar.

Bodemreliëf

Het maaiveld wordt beperkt gewijzigd in functie van de inplanting van het bijgebouw. De verharding zal op 4cm boven het maaiveld liggen en de vloerpas op 6cm boven het maaiveld.

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen

Hinder door activiteit, privacy schending, of derving van gebruiksgenot valt voor de omgeving niet te verwachten.

Resultaten van de raadpleging van de eigenaars van de aanpalende percelen

Er werd geen reactie ontvangen van de eigenaars van de aanpalende percelen.

Bespreking van de adviezen

•    Het advies van Dienst Water en Domeinen provincie Limburg d.d. 21 oktober 2024 is gunstig.

“Hierbij kan ik u meedelen dat het dossier in het kader van de watertoets gunstig beoordeeld werd.

Het perceel is deels gelegen in overstromingsgebied, maar op de locatie van de aanvraag is er geen risico op wateroverlast. Het is dan ook niet nodig om hierrond voorwaarden op te nemen in de vergunning.

Indien de verharde oppervlakte minder dan 1000 m² bedraagt wordt er door de waterbeheerder geen uitspraak gedaan over de GSV hemelwater. Het is aan de vergunningverlener om na te gaan of hieraan voldaan wordt.”

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies.

•    Het advies van dienst contractmanagement d.d. 26 september 2024 is gunstig.

“Gunstig onder de voorwaarde dat het recht van opstal geformaliseerd wordt (gemeente Zonhoven als opstalhouder) voor het stuk waarop gebouwd wordt.”

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden.

•    Het advies van dienst patrimonium d.d. 8 oktober 2024 is gunstig.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De praktische uitvoering van de hemelwaterafvoer naar het infiltratiebekken dient in samenspraak met de dienst patrimonium te gebeuren.

•    Het advies van dienst facilitair management d.d. 12/11/2024 is gunstig.

Gezien het hier gaat om beperkte werken, waarbij de impact op de omgeving eerder beperkt is, worden de werken zoals voorgesteld positief geadviseerd.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies.

8.    ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en dat het gevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening, mits het opleggen van voorwaarden.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert volgende voorwaarden op te leggen:

Stedenbouwkundige voorwaarden

  • De uitvoering van de hemelwaterafvoer naar het infiltratiebekken dient in samenspraak met de dienst patrimonium te gebeuren.
  • Het advies van de dienst contractmanagement moet gevolgd worden:
    Gunstig onder de voorwaarde dat het recht van opstal geformaliseerd wordt (gemeente Zonhoven als opstalhouder) voor het stuk waarop gebouwd wordt.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 13/11/2024 en volgt dit standpunt integraal.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het voorwaardelijk afleveren van de omgevingsvergunning aan SCOUTS EN GIDSEN JUVENTA VZW gevestigd te Grote Hemmenweg 30 te 3520 Zonhoven voor het bouwen van een berging/houtopslagplaats en de aanleg van randverharding na het verwijderen van de bestaande berging en verharding, gelegen te Kneuterweg zn kadastraal gekend als afdeling 2 sectie D nr. 124Z28/deel.

Artikel 3

Volgende voorwaarden worden opgelegd:

  • De uitvoering van de hemelwaterafvoer naar het infiltratiebekken dient in samenspraak met de dienst patrimonium te gebeuren.
  • Het advies van de dienst contractmanagement moet gevolgd worden:
     Gunstig onder de voorwaarde dat het recht van opstal geformaliseerd wordt (gemeente Zonhoven als opstalhouder) voor het stuk waarop gebouwd wordt.
11.

2024_CBS_01187 - Watering De Herk - Algemene vergadering van 26 november 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Johan Schraepen, 5de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
11.

2024_CBS_01187 - Watering De Herk - Algemene vergadering van 26 november 2024 - Goedkeuring

2024_CBS_01187 - Watering De Herk - Algemene vergadering van 26 november 2024 - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

De brief van 8 november 2024 van Watering De Herk, Kapelhofstraat 22/1, 3500 Hasselt met de uitnodiging voor de algemene vergadering van dinsdag 26 november 2024 om 14.00 uur.

Feiten context en argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de brief van 8 november 2024 van Watering De Herk met de uitnodiging voor de algemene vergadering van dinsdag 26 november 2024 om 14.00 uur in de grote zaal van het parochiecentrum "Elckerlyc", Pastorijstraat 4 te 3500 Hasselt (Sint-Lambrechts-Herk) met volgende agendapunten:
1. Verslag van de 162ste algemene vergadering, 26/03/'24;
2. Werken 2024-2025 - Planning van de werken;
3. Belasting 2025 - Vaststellen van de modaliteiten;
4. Begroting 2025;
5. Buitengewone werken - Overzicht:
a) Project bufferbekken Simsebeek;
b) Project Kozengracht 173 plaatsen van 5 stuwelementen;
c) Project Reitveldgracht;
6. Allerlei.
De heer Theo Penders werd aangeduid als afgevaardigde voor de algemene vergadering van Watering De Herk.
Mevrouw Katrien Hoebers werd aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde voor de algemene vergadering van Watering De Herk.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist haar goedkeuring te hechten aan de agenda van de gewone algemene vergadering van Watering De Herk van dinsdag 26 november 2024 met als agendapunten:
1. Verslag van de 162ste algemene vergadering, 26/03/'24;
2. Werken 2024-2025 - Planning van de werken;
3. Belasting 2025 - Vaststellen van de modaliteiten;
4. Begroting 2025;
5. Buitengewone werken - overzicht:
a) Project bufferbekken Simsebeek;
b) Project Kozengracht 173 plaatsen van 5 stuwelementen;
c) Project Reitveldgracht;
6. Allerlei.

Artikel 2

De vertegenwoordiger van de gemeente Zonhoven die zal deelnemen aan de gewone algemene vergadering van Watering De Herk op dinsdag 26 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in voormeld artikel 1.

12.

2024_CBS_01188 - Verslag marktcommissie - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Johan Schraepen, 5de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
12.

2024_CBS_01188 - Verslag marktcommissie - Kennisneming

2024_CBS_01188 - Verslag marktcommissie - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de marktcommissie dd. 29 oktober 2024. In bijlage is hiervan het verslag terug te vinden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de marktcommissie dd. 29 oktober 2024.

14.

2024_CBS_00961 - Wegenis- en fietspadenproject "Elstrekenweg" - PV van voorlopige oplevering - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johny De Raeve, burgemeester; Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Johan Schraepen, 5de schepen
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
14.

2024_CBS_00961 - Wegenis- en fietspadenproject "Elstrekenweg" - PV van voorlopige oplevering - Goedkeuring

2024_CBS_00961 - Wegenis- en fietspadenproject "Elstrekenweg" - PV van voorlopige oplevering - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Op donderdag 04 juli 2024 heeft de verantwoordelijke ingenieur Michel Nullens namens het studiebureau Sweco Belgium bv/srl, belast met de algemene leiding der werken in tegenwoordigheid van:

  • Gemeente Zonhoven             Johan Schraepen, schepen OW Zonhoven
  • Gemeente Zonhoven             Petra Kiepkowski, diensthoofd patrimonium Zonhoven
  • Besix Infra nv                         Trudo Doucé, projectmanager Besix Infra nv
  • Besix Infra nv                         Joris Kox, projectleider Besix Infra nv

zich ter plaatse begeven om de hierboven aangehaalde werken na te zien met het oog op het verlenen van de voorlopige oplevering.
De werken werden binnen de vooropgestelde termijn van 100 werkdagen voltooid op dinsdag 14 mei 2024.

Onderstaande opmerkingen werden ondertussen uitgevoerd: (cfr. het plaatsbezoek Kiepkowski Petra dd. 16 september ll.)

  • Elstrekenweg nr. 3: blauwe kiezel (siergrind) plaatsen
  • Elstrekenweg nr. 8-10: teelaarde haagstrook werd per abuis gewied, terug nivelleren en inzaaien
  • Aansluiting Dennenweg noord: spoorvorming in grasberm nivelleren en inzaaien
  • Zijstraat Daalheideweg: berm nivelleren en inzaaien
  • Asfalt verzakt aan slokker aan inrit nr. 128: herstellen met klinkers
  • Elstrekenweg nr 134:  betonstraatstenen in verband bijwerken
  • Probleem lage inrit Elstrekenweg nr.124: fietspad plaatselijk opbreken, aquadrain voorzien dwars in betonverharding en zijkant fietspad tussen inritten 122-124.
    Straatkolk rechts van inrit vervangen door groot type en rechtstreeks aansluiten samen met de bijkomende aquadrains op riool.

De werken werden uitgevoerd bevonden overeenkomstig de van toepassing gestelde voorwaarden en bepalingen met uitzondering van:

  • Extra signalisatie voorzien t.h.v. wegversmallingen d.m.v. fluo-kokers omheen voet verkeersborden B19 B21
  • Elstrekenweg aansluiting Molenweg; strook tussen fietspad en rijweg in gewapend gras nivelleren
  • Perceel werfkeet en berm Dennenweg overzijde keet, in oorspronkelijke staat herstellen en inzaaien
    Opmerking: werfkeet nog in gebruik.
  • Aan enkele verkeersborden: puin weghalen
  • Grachttalud tussen Bokrijkseweg en Rustwijerweg: uitspoelingen bovenkant gracht bijwerken
  • Algemeen: grote stenen harken/uitrapen in groenstrook tussen fietspad en rooilijn

De werken worden aanvaard onder de volgende voorwaarden :

  • Verzakking zijkant asfaltverharding t.h.v. huisnummerr 128; momenteel is de oneffenheid nog aanvaardbaar, doch wordt verder opgevolgd tijdens de waarborg periode tot de definitieve oplevering.
  • Amfibietunnel: bodem toegangen ligt vol met aarde en stenen, indien afkomstig van uitspoeling moet de aansluitingen hersteld worden, wordt verder opgevolgd tijdens de waarborg periode.
  • Indien er nog wateroverlast komt aan de inritten woningen, dient de bestrating van de inritten tussen de rijweg en het fietspad alsnog hoger worden aangelegd. Wordt verder opgevolgd tijdens de waarborg periode.

De aannemer heeft ondertussen ook de aanpassingen uitgevoerd t.h.v. Elstrekenweg nr. 82 (dhr. Luc Buntinx) en nr. 102 (dhr. Luc Bijnens).

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt het PV van voorlopige oplevering voor het project "Elstrekenweg" goed.

Artikel 2

Bijgevolg mag ook de eerste helft van de borg worden vrijgegeven.

15.

2024_CBS_01189 - Dagelijks personeelsbeheer: beslissingen algemeen directeur - Kennisneming

Goedgekeurd
15.

2024_CBS_01189 - Dagelijks personeelsbeheer: beslissingen algemeen directeur - Kennisneming

2024_CBS_01189 - Dagelijks personeelsbeheer: beslissingen algemeen directeur - Kennisneming
13.

2024_CBS_01136 - Verwijderen openbare verlichting privé domein - Goedkeuring

13.

2024_CBS_01136 - Verwijderen openbare verlichting privé domein - Goedkeuring

2024_CBS_01136 - Verwijderen openbare verlichting privé domein - Goedkeuring