Terug
Gepubliceerd op 19/03/2025

2025_VB_00042 - Instelling voor schuldbemiddeling: basisregistratie 2024 - Kennisneming

Vast Bureau
di 11/03/2025 - 13:30 Gemeente
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Wouter De Raeve; Bart Telen, algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, algemeen directeur
2025_VB_00042 - Instelling voor schuldbemiddeling: basisregistratie 2024 - Kennisneming 2025_VB_00042 - Instelling voor schuldbemiddeling: basisregistratie 2024 - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

De basisregistratie geeft een overzicht van het aantal gezinnen in begeleiding naargelang de verstrekte hulpverleningsmodules (budgetbegeleiding, budgetbeheer, schuldbemiddeling en/of collectieve schuldenregeling). De gevraagde cijfers slaan op de periode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024.

Sinds 2018 wordt er, om de vijf jaar ook een uitgebreide registratie georganiseerd. De vorige uitgebreide registratie van ons bestuur dateert van 2023. Deze uitgebreide registratie is eveneens onderdeel van de registratieplicht van de erkende instellingen. 

De instellingen voor schuldbemiddeling zijn decretaal verplicht om jaarlijks, in het kader van hun erkenning, een jaarverslag in te dienen.

Dit jaarverslag bestaat uit: 

  • De cijfers van de basisregistratie, eventueel aangevuld met antwoorden op een aantal vragen (vóór 28/2) .
  • Het doorgeven van de personen die effectief aan schuldbemiddeling doen (vóór 31/3).

In bijlage is de basisregistratie van 2024 terug te vinden.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau heeft kennis genomen van de jaarlijkse 'basisregistratie 2024'.