Terug
Gepubliceerd op 19/03/2025

Notulen  Vast Bureau

di 11/03/2025 - 13:30 Gemeente

Samenstelling

Aanwezig

Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Wouter De Raeve; Bart Telen, algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2025_VB_00035 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Wouter De Raeve; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
1.

2025_VB_00035 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

2025_VB_00035 - Notulen vorige zitting - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

De raadsleden van de raad voor maatschappelijk welzijn beschikken over de mogelijkheid om de goedgekeurde notulen via eBesluit te raadplegen.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau heeft geen opmerkingen over het verslag. Bijgevolg is het verslag van de zitting van 25 februari 2025 goedgekeurd.

2.

2025_VB_00036 - Verslag vergadering dorpsrestaurant - 12 februari 2025 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Wouter De Raeve; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
2.

2025_VB_00036 - Verslag vergadering dorpsrestaurant - 12 februari 2025 - Kennisneming

2025_VB_00036 - Verslag vergadering dorpsrestaurant - 12 februari 2025 - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

Op 12 februari 2025 vond er een overleg plaats met de vrijwilligers van het dorpsrestaurant. In bijlage werd een uitgebreid verslag hiervan toegevoegd.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau neemt kennis van het verslag van de vergadering van het dorpsrestaurant van 12 februari 2025.

3.

2025_VB_00037 - Toekenning Serviceflats - Kennisneming

Kennis genomen
3.

2025_VB_00037 - Toekenning Serviceflats - Kennisneming

2025_VB_00037 - Toekenning Serviceflats - Kennisneming
4.

2025_VB_00038 - Betwisting factuur werken sociale woning - Goedkeuring

Goedgekeurd
4.

2025_VB_00038 - Betwisting factuur werken sociale woning - Goedkeuring

2025_VB_00038 - Betwisting factuur werken sociale woning - Goedkeuring
5.

2025_VB_00039 - Bestellingen vast bureau - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Wouter De Raeve; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
5.

2025_VB_00039 - Bestellingen vast bureau - Goedkeuring

2025_VB_00039 - Bestellingen vast bureau - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het vast bureau keurt de lijst van bestelbons goed.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt de lijst van bestelbons goed voor een bedrag van €1.253,66.

6.

2025_VB_00040 - Overleg Top & Abri vzw - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Wouter De Raeve; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
6.

2025_VB_00040 - Overleg Top & Abri vzw - Kennisneming

2025_VB_00040 - Overleg Top & Abri vzw - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

Er werd een overleg ingepland tussen de algemeen directeur van Top en Abri vzw, dhr. Biets, en de algemene en financiële directeur van het lokale bestuur Zonhoven. De aanleiding van dit overleg was tweeledig, zijnde de financiële betaalmoeilijkheden, alsook een bevraging van de vzw met het oog op de komende jaren.

Financiële situatie: Wat betreft de financiële situatie van de twee vzw's tonen de jaarrekeningen de afgelopen jaren een negatief resultaat met grote overgedragen verliezen. Dit vloeit o.m. voort uit de slechte economische conjunctuur, alsook de sterk gestegen kosten. Een paar maanden geleden stonden de twee vzw's voor een vijftal maanden open voor een bedrag van +- 10.000 euro. Ondertussen is deze achterstand teruggedrongen tot twee maanden (januari en februari openstaand). Bij monde van de algemeen directeur werd er meegegeven dat dit in maart verholpen zou zijn. Bovendien verwacht hij terug betere economische tijden vanaf 2025 voor de twee desbetreffende sectoren. 

Naar aanleiding van dit overleg werd er vastgesteld dat het huurbedrag sedert 2017 niet geïndexeerd is geworden, waardoor het maandelijkse bedrag met +- 250 euro verschilt t.o.v. het momenteel betaalde bedrag. Hierbij wordt er vanuit de vzw aangegeven dat er in 2017 vanuit het RMW/VB een goedkeuring is geweest om dit te bevriezen.

Toekomst van de vzw's: Tijdens het overleg vond er een toetsing plaats betreffende de toekomstplannen van de vzw's, o.m. gelet op de pensionnering van de algemeen directeur. Hierbij werd er aangegeven dat er, ondanks economische moeilijke tijden, geen intentie is om de bedrijfsactiviteiten stop te zetten. Tegelijkertijd werd er meegegeven dat de gebouwen die de vzw's huren momenteel qua staat niet meer up-to-date zijn. In het verlengde hiervan gaf de algemeen directeur van de vzw's mee dat men eventueel geïnteresseerd is in de aankoop van de gronden wanneer het lokaal bestuur deze van de hand zou willen doen.

Er werd bij dienst contractmanagement advies ingewonnen m.b.t. de huurovereenkomst. Gelet op het gegeven dat indexatie van de huurprijs schriftelijk aan de andere partij moet gericht worden kan er geen retroactieve rechtzetting plaatsvinden van de gederfde huurinkomsten. Na toepassing van de indexatieclausule zal het huurbedrag met enkele honderden euro's stijgen. Indien men tegemoet wilt komen aan de vraag van Top & Abri vzw om het huidige huurbedrag te behouden, wordt er best een nieuwe huurovereenkomst afgesloten. Dit behoort tot de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau neemt kennis van het overleg met Top & Abri vzw.

7.

2025_VB_00041 - Rapport debiteurenbeheer - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Wouter De Raeve; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
7.

2025_VB_00041 - Rapport debiteurenbeheer - Kennisneming

2025_VB_00041 - Rapport debiteurenbeheer - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor het debiteurenbeheer, in het bijzonder van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting. Dit debiteurenbeheer kan bovendien plaatsvinden rekening houdend met onder meer de doelstelling van bestrijding en voorkoming van armoede en overeenkomstig het lokaal beleid. Over het gevoerde debiteurenbeheer rapporteert de financieel directeur in volle onafhankelijkheid aan de bevoegde organen waaronder de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau.

Het afgelopen jaar werd er binnen het OCMW werk gemaakt van een nieuw debiteurenproces waarbij er een korte opvolging plaatsvindt van de openstaande schulden per debiteur. Dit vertrekt van de gedachte om zo efficiënt en effectief mogelijk de openstaande vorderingen te innen. OCMW Zonhoven had per 31.12.2024 een openstaande schuld van +- 416.000 euro die grotendeels voortvloeit uit het terugvorderbaar stellen van maatschappelijke dienstverlening. 

Het desbetreffende rapport kan teruggevonden worden in bijlage.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

het vast bureau neemt kennis van het rapport debiteurenbeheer voor OCMW Zonhoven. 

8.

2025_VB_00042 - Instelling voor schuldbemiddeling: basisregistratie 2024 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Wouter De Raeve; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
8.

2025_VB_00042 - Instelling voor schuldbemiddeling: basisregistratie 2024 - Kennisneming

2025_VB_00042 - Instelling voor schuldbemiddeling: basisregistratie 2024 - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

De basisregistratie geeft een overzicht van het aantal gezinnen in begeleiding naargelang de verstrekte hulpverleningsmodules (budgetbegeleiding, budgetbeheer, schuldbemiddeling en/of collectieve schuldenregeling). De gevraagde cijfers slaan op de periode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024.

Sinds 2018 wordt er, om de vijf jaar ook een uitgebreide registratie georganiseerd. De vorige uitgebreide registratie van ons bestuur dateert van 2023. Deze uitgebreide registratie is eveneens onderdeel van de registratieplicht van de erkende instellingen. 

De instellingen voor schuldbemiddeling zijn decretaal verplicht om jaarlijks, in het kader van hun erkenning, een jaarverslag in te dienen.

Dit jaarverslag bestaat uit: 

  • De cijfers van de basisregistratie, eventueel aangevuld met antwoorden op een aantal vragen (vóór 28/2) .
  • Het doorgeven van de personen die effectief aan schuldbemiddeling doen (vóór 31/3).

In bijlage is de basisregistratie van 2024 terug te vinden.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau heeft kennis genomen van de jaarlijkse 'basisregistratie 2024'.

9.

2025_VB_00043 - Lokaal Opvanginitiatief: forfaitaire bedragen 2025 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Wouter De Raeve; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
9.

2025_VB_00043 - Lokaal Opvanginitiatief: forfaitaire bedragen 2025 - Kennisneming

2025_VB_00043 - Lokaal Opvanginitiatief: forfaitaire bedragen 2025 - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

De organisatie van een lokaal opvanginitiatief ligt vast in een conventie tussen de Federale overheid en het OCMW, met duidelijke vermelding van de respectievelijke engagementen van beide partijen:

  • Het OCMW verbindt zich ertoe om een vast aantal asielzoekers materiële opvang te bieden in het opvanginitiatief en hen de essentiële medische en sociale begeleiding te verschaffen.
  • De federale overheid verbindt zich ertoe financieel bij te dragen aan de kosten die de opvang met zich meebrengt.

De voorwaarden voor de terugbetaling zijn vastgelegd in het Koninklijk besluit van 24 september 2023.

Het forfaitair bedrag dekt zowel de kosten voor het beheer van de opvangplaatsen zelf ‒ inclusief de personeelskosten ‒ als een wekelijks bedrag dat rechtstreeks aan de bewoners gegeven wordt, en de andere bijkomende kosten zoals schoolkosten, vervoerskosten, kledij of vrijetijdsactiviteiten. Het wekelijks bedrag is een beperkte som geld waarmee de asielzoekers eten en verzorgingsproducten kunnen betalen en omvat ook het zakgeld.

Ons LOI heeft een opvangcapaciteit voor 15 vluchtelingen. De opvangplekken liggen verspreid in Zonhoven over drie huizen. Bij aankomst in ons LOI worden er in feite steeds 10 toekenningen aan één persoon zijn dossier gekoppeld om de kosten te dekken:

1. LOI farmaceutische kosten

Kosten van apotheek, …

2. LOI Medische kosten

Kosten van de huisarts, tandarts, … 

3. LOI Hospitalisatiekosten

Kosten van ziekenhuisopname 

4. LOI scholing: 

Kosten van Nederlandse lessen, schoolmaterialen, …

5. LOI Kleding

Elke niet erkende bewoner heeft recht op € 100 kledinggeld per half jaar. Voor een erkend vluchteling is dit op jaarbasis.

6. LOI Leefgeld: 

Elke bewoner krijgt wekelijks € 67.  Bij het verlaten van de woning ontvangen ze bij wijze van waarborg, € 5 per verbleven week, met een maximum van € 75. Deze borg zal enkel worden uitbetaald op voorwaarde dat:

  • ze hun kamer netjes hebben achtergelaten; 
  • hun fiets in orde is; 
  •  ze de sleutels hebben binnengebracht.

7. LOI vervoer: 

Elke bewoner krijgt bij aankomst een busabonnement van de Lijn dat één jaar geldig is. Bij aankomst in het LOI ontvangt iedere vluchteling eveneens een Rail Pass of een Go Pass 10. Een nieuwe Pass wordt enkel gegeven mits het inleveren van de volle Pass met dezelfde nummer en mits er vier maanden tussen de oude en nieuwe Pass zijn verlopen.

8. LOI Vrije Tijd: 

Iedere bewoner kan jaarlijks € 150 besteden i.f.v. vrije tijd.

9. LOI Eenmalig extra leefgeld:

Momenteel zijn alle vluchtelingen die in ons LOI aankomen reeds erkend of subsidiair, dus niet meer in procedure, waardoor ze direct een A kaart krijgen oftewel een tijdelijke verblijfsvergunning. Deze A-kaart kost € 19,20 waardoor er op het Vast Bureau van 24/05/2022 beslist werd bij aankomst het leefgeld eenmalig te verhogen met € 20.

10. LOI Klusjesgeld/poetsgeld:

Bewoners kunnen hun leefgeld verhogen met max. € 30/week/huis i.f.v. poetswerk en andere klusjes. 

Om deze kosten te dekken, ontvangt het OCMW van de overheid deze forfaitaire vergoeding per persoon per dag. Voor een volwassen bezette plaats ontvangen we in 2025 € 51,31 en voor een volwassen niet bezette plaats ontvangen we € 25,66.  De dienst kan ook beslissen plaatsen tijdelijk te schorsen i.f.v. o.a. herstellingen en renovatiewerken. Voor een schorsing zijn er geen subsidies voorzien.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau heeft kennis genomen van de forfaitaire bedragen die het OCMW van Zonhoven in 2025 zal ontvangen per plaats en per dag in de LOI-werking. 

10.

2025_VB_00044 - Stopzetting verdeling aankoopkaarten Colruyt Sint-Vincentius - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Wouter De Raeve; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
10.

2025_VB_00044 - Stopzetting verdeling aankoopkaarten Colruyt Sint-Vincentius - Goedkeuring

2025_VB_00044 - Stopzetting verdeling aankoopkaarten Colruyt Sint-Vincentius - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Voor 2022 voorzag gemeente Zonhoven elk voedselpakket van een aankoopkaart Colruyt van 5 euro om vers fruit en groenten te kopen aangezien dit niet in de pakketten zat.

SInds 2022 heeft gemeente Zonhoven een samenwerkingsovereenkomst met Depot Margot vzw. 

Depot Margot vzw voorziet sint-Vincentius van volgende producten:

  • Uit de markt genomen groenten en/of hardfruit 
  • Aanvullend aangekochte groenten of hardfruit 
  • Voedings-, onderhouds-, en verzorgingsproducten tegen kostprijs groothandel + handlingskost
  • Ontvangen producten van bedrijven, … gratis of tegen handlingskost

Toch werd er in 2022 beslist om de aankoopkaarten Colruyt per voedselpakket te verdubbelen, dit in kader van de energiecrisis. 

Heden is er geen noodzaak meer om deze aankoopkaarten te voorzien, gezien de voedselpakketten ruim voldoende en divers zijn. 

Het bestuur van Sint-Vincentius is op de hoogte van deze wijziging en staat achter deze keuze. 

Hierdoor valt een kost van 30.000 euro weg. Echter is er op MJP001184 geen budget voorzien voor de samenwerking met Hasselt en Genk ikv Veilig Huis (voorheen Family Justice Center), wat wel noodzakelijk is. De dienst vraagt dan ook het budget te verschuiven naar dit meerjarenplan. 


Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het Vast Bureau keurt goed dat er vanaf 1 mei 2025 geen aankoopkaarten Colruyt meer verdeeld worden bij de voedselpakketten van sint-Vincentius. 

Artikel 2

Het Vast Bureau keurt de verschuiving van het budget dat voorzien werd voor de colruyt bonnen op MJP000929  naar MJP001184 voorzien voor de samenwerking met Hasselt en Genk ikv Veilig Huis (voorheen Family Justice Center), goed. 

11.

2025_VB_00045 - Overleg Sint-Vincentius - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Wouter De Raeve; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
11.

2025_VB_00045 - Overleg Sint-Vincentius - Kennisneming

2025_VB_00045 - Overleg Sint-Vincentius - Kennisneming

Motivering

Feiten context en argumentatie

Op dinsdag 04/03/25 heeft er een structureel overleg plaatsgevonden tussen het bestuur van Sint-Vincentius Zonhoven en het gemeentebestuur. 

Verslag zit in bijlage. 

Volgend overleg is gepland op dinsdag 2 september in de lokalen van Sint-Vincentius. 

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau neemt kennis van het verslag van het overleg met Sint-Vincentius Zonhoven. 

12.

2025_VB_00046 - Raad voor maatschappelijk welzijn 24 maart 2025 - Mededeling

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Bram De Raeve, 1ste schepen; Frederick Vandeput, 2de schepen; Johan Vanhoyland, 3de schepen; Frank Vandebeek, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Wouter De Raeve; Bart Telen, algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, algemeen directeur
12.

2025_VB_00046 - Raad voor maatschappelijk welzijn 24 maart 2025 - Mededeling

2025_VB_00046 - Raad voor maatschappelijk welzijn 24 maart 2025 - Mededeling

Motivering

Feiten context en argumentatie

Het vast bureau deelt volgend agendapunt mee aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, Sofie Vanoppen voor agendering op de eerstvolgende zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn (zie bijlage).

Klik hier om het dossier te raadplegen.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Voorzitter Sofie Vanoppen roept de raad voor maatschappelijk welzijn bijeen op maandag 24 maart 2025 om 20.00 uur, aansluitend aan de zitting van de pop-up gemeenteraad, met als agenda de punten zoals in bijlage meegedeeld.

13.

2025_VB_00047 - Vaststelling wervingsreserve contractueel maatschappelijk assistent B1-B3 sector mens en maatschappij - Goedkeuring

Goedgekeurd
13.

2025_VB_00047 - Vaststelling wervingsreserve contractueel maatschappelijk assistent B1-B3 sector mens en maatschappij - Goedkeuring

2025_VB_00047 - Vaststelling wervingsreserve contractueel maatschappelijk assistent B1-B3 sector mens en maatschappij - Goedkeuring