Terug
Gepubliceerd op 23/04/2025

2025_CBS_00361 - Invoering zone 30 wijk regio Boskrekelstraat - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 08/04/2025 - 13:30 Gemeente
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Frank Vandebeek, 1ste schepen; Johan Vanhoyland, 2de schepen; Frederick Vandeput, 3de schepen; Wouter De Raeve, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Bram De Raeve, burgemeester

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2025_CBS_00361 - Invoering zone 30 wijk regio Boskrekelstraat - Goedkeuring 2025_CBS_00361 - Invoering zone 30 wijk regio Boskrekelstraat - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

Bewoners uit de woonwijk in de regio Boskrekelstraat kaartten herhaaldelijk de volgende verkeersknelpunten aan:

  • Te hoge waargenomen snelheden;
  • Te weinig parkeerplaatsen (parkeerplaatsen bezoekers worden ingenomen door bewoners, meerdere wagens per gezin kunnen niet parkeren op eigen terrein, garages worden voor andere doeleinden gebruikt, burenruzies over toe-eigenen openbare parkeerplaatsen,..);
  • Onduidelijke voorrangssituatie en slechte zichtbaarheid op de kruispunten Boskrekelstraat/Bijenwolfstraat en Boskrekelstraat/Boomhommelstraat - hierdoor ontstaan conflicten.

In antwoord hierop onderzocht de dienst mobiliteit:

  • De snelheden via het oplichtbord: hieruit blijkt dat de V85 35 km/u bedraagt in de Boskrekelstraat. V85 is de snelheid waar 85% van de bestuurders onder zit; deze vaststelling rechtvaardigt dat met de huidige inrichting en functie van de straat (wonen met vnl. bestemmingsverkeer)  de invoering van een zone 30 te verantwoorden is.
  • In eerste instantie werd gedacht aan bijkomende belijning op het bekruispunt. 
  • Conflicten omwille van slechte zichtbaarheid op de kruispunten Boskrekelstraat/Bijenwolfstraat en Boskrekelstraat/Boomhommelstraat: in de ongevalsgegevens zijn er op beide kruispunten geen ongevallen bekend;
  • Onduidelijke voorrangssituatie: het huidige wegbeeld/inrichting van de Boskrekelstraat komt niet overeen met de voorrangsregeling (voorrang van rechts) die in de gemeente doorgaans toegepast wordt  op  kruispunten van wegen van dezelfde categorie (erftoegangswegen). Volgende aanpak is mogelijk volgens expert verkeerssignalisatie: verkeersborden plaatsen die de vastgestelde voorrangsregeling (voorrang van rechts) bevestigen of de voorrangsregeling aanpassen (Boskrekelstraat wordt voorrangsweg) en gepast signaleren zodat dit strookt met het huidige wegbeeld. Om te vermijden dat de gemeente aansprakelijk wordt gesteld bij een ongeval (omwille van deze onduidelijkheid in voorrangsregeling/vs.huidig wegbeeld) dient het bestuur hierin een keuze te maken.
  • Te weinig parkeerplaatsen: dit werd besproken met het verhuurkantoor Wonen in Limburg (WIL); is voor hen momenteel geen prioriteit maar er is bereidheid om hierrond samen te werken in de toekomst; 

Advies dienst mobiliteit

  • Invoeren zone 30: In deze woonwijk met vnl. bestemmingsverkeer is met de huidige weginrichting en de gemeten snelheden een zone 30 te verantwoorden. Verwacht wordt dat mits duidelijke communicatie, sensibilisering en handhaving hierdoor ook het aantal door de bewoners gemelde conflicten t.h.v. de kruispunten in functie van zichtbaarheid en onduidelijke voorrangsregeling zal dalen, wat maakt dat bijkomende belijning op dit moment niet noodzakelijk geacht wordt; 
  • Eventueel kan overwogen worden om in functie van de parkeerproblematiek en in samenspraak met de bewoners enkele parkeervakken te voorzien óp de rijbaan (daar waar mogelijk & met belijning). Dergelijke ingrepen werken een snelheidsverlaging verder in de hand. Ook enkele plantvakken zijn een optie. Voorstel is om deze maatregelen nog niet onmiddellijk in te voeren, maar te wachten na de inspraak van de bewoners. 
  • Het invoeren van een lager snelheidsregime dient in overleg te gebeuren met de bewoners. Dit zorgt voor een hogere acceptatie van dergelijke maatregelen. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen is akkoord met de voorgestelde maatregelen van de  dienst mobiliteit in de woonwijk regio Boskrekelstraat, gelegen tussen de Schopdriesweg en de Hortstraat.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen is akkoord om de bewoners te betrekken in functie van de voorgestelde verkeersmaatregelen en zal hierover terugkoppelen.