Samenstelling
Aanwezig
Bram De Raeve, burgemeester;
Frank Vandebeek, 1ste schepen;
Johan Vanhoyland, 2de schepen;
Frederick Vandeput, 3de schepen;
Wouter De Raeve, 4de schepen;
Johan Schraepen, 5de schepen;
Ria Hendrikx, voorzitter BCSD;
Bart Telen, Algemeen directeur
Secretaris
Bart Telen, Algemeen directeur
2025_CBS_00316 - Bijkomende inrichtingsvoorstellen zone fietsstraat Schelstraat, Kantoorweg en Achter de Hoven - Principiële Goedkeuring
Motivering
Feiten context en argumentatie
Recent werden onze zones fietsstraat geëvalueerd in het kader van een stage door Farooq Ali Dolati Bakhshan, student mobiliteitswetenschappen (UHasselt).
Deze studie omvat de volgende aanbevelingen:
- Verbeter de signalisatie voor een betere herkenbaarheid van de zone fietsstraat;
- Gebruik opvallende markeringen (o.a. fietslogo's) bij het begin van de zone fietsstraat en op regelmatige afstanden
in de straat om de dominante positie van het
fietsverkeer te benadrukken. De logo’s worden in het midden van de
weghelft per rijrichting aangebracht;
- Overweeg de twee rijrichtingen van elkaar
te scheiden door middel van een overrijdbare
middenstrook of middenstrookmarkering
(minimumbreedte 0,50 m);
- Implementeer snelheidsremmers aan het
begin van de zone fietsstraat, als poorteffect en om de
maximaal toegelaten snelheid van 30 km/u af te
dwingen. Deze snelheidsremmers mogen het comfort
voor fietsers niet aantasten;
- Zet in op extra communicatie i.v.m. de verkeersregels in een zone fietsstraat.
De dienst mobiliteit staat achter bovenstaande aanbevelingen.
Besluit
Het college van burgemeester en schepenen beslist:
Artikel 1
Het college van burgemeester en schepenen is akkoord om volgende bijkomende inrichtingsvoorstellen voor de zone fietsstraat uit te werken in het voordeel van de fietser:
- Verbeter de signalisatie voor een betere herkenbaarheid van de zone fietsstraat;
- Gebruik opvallende markeringen (o.a. fietslogo's) bij het begin van de zone fietsstraat en op regelmatige afstanden
in de straat om de dominante positie van het
fietsverkeer te benadrukken. De logo’s worden in het midden van de
weghelft per rijrichting aangebracht;
- Zet in op extra communicatie i.v.m. de verkeersregels in een zone fietsstraat.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen is niet akkoord om volgende bijkomende inrichtingsvoorstellen voor de zone fietsstraat uit te werken in het voordeel van de fietser:
- Overweeg de twee rijrichtingen van elkaar
te scheiden door middel van een overrijdbare
middenstrook of middenstrookmarkering
(minimumbreedte 0,50 m);
- Implementeer snelheidsremmers aan het
begin van de zone fietsstraat, als poorteffect en om de
maximaal toegelaten snelheid van 30 km/u af te
dwingen. Deze snelheidsremmers mogen het comfort
voor fietsers niet aantasten;