Terug
Gepubliceerd op 31/03/2025

2025_CBS_00314 - Aanpak communicatiecampagnes verkeersveiligheid in 2025 - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 11/03/2025 - 13:30 Gemeente
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bram De Raeve, burgemeester; Frank Vandebeek, 1ste schepen; Johan Vanhoyland, 2de schepen; Frederick Vandeput, 3de schepen; Wouter De Raeve, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2025_CBS_00314 - Aanpak communicatiecampagnes verkeersveiligheid in 2025 - Goedkeuring 2025_CBS_00314 - Aanpak communicatiecampagnes verkeersveiligheid in 2025 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

De  campagnekalender 2025 rond verkeersveiligheid van de  Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) biedt de kans om deze lokaal communicatief te versterken. We gaan hierbij in de mate van het mogelijke op zoek naar een lokale insteek in de vorm van een interview of andere uitwerking, dus met een eigen insteek. VSV biedt voor elke campagne allerlei communicatiedragers aan die gratis beschikbaar zijn. Doorgaans komen deze campagnebeelden op affiches voor langs de grotere regionale en hoofdwegen.

Deze campagnes kunnen zowel digitaal (website, nieuwsbrief, facebook) als op papier (reportage of nieuwsbericht in infoblad De Zonhovenaar, op affiches van evenementen) geïntegreerd worden in de gemeentelijke communicatiekanalen. Het is dus mogelijk dat de ene campagne gelanceerd wordt met een reportage in de Zonhovenaar, terwijl de andere start via facebookstories. De citaten en foto’s van eventuele lokale getuigen kunnen vervolgens in onze andere kanalen ‘doorvertaald’ worden en zo de nationale campagne ondersteunen. Het is onze mening dat net deze afwisseling een groot doelpubliek zal bereiken.

VSV campagnekalender 2025

April (31/03-27/04): Motorrijders

  • Mogelijke lokale insteek: interview met een motorrijder; promo voor provinciale opleiding groepsbegeleiders (wegkapitein);

Juni (02/06-29/06): Focus op de weg (afleiding door gsm gebruik)

  • Mogelijke lokale insteek: duiden met wetgeving en linken aan cijfers rond lokale handhavingsacties binnen de politiezone lrh; 

Juli (30/06-03/08): Groot Gelijk dat je nuchter rijdt (rijden onder invloed)

  • Mogelijke lokale insteek: Inspelen op de barbecues en zomerse evenementen die er allemaal georganiseerd worden in Zonhoven (te beginnen met ZTD);

September (01/09-5/10): Jouw snelheid, mijn veiligheid (snelheid)

  • Mogelijke lokale insteek: interview met verkeerspolitie rond lokale snelheidscontroles, duiden met wetgeving; duiding snelheidsopvolging via de lokale oplichtborden;

November (03/11-07/12): Groot Gelijk dat je nuchter/drugsvrij rijdt (rijden onder invloed)

  • Mogelijke lokale insteek: interview met een lokale held/ Bob, duiden met wetgeving en linken aan cijfers rond lokale handhavingsacties binnen de politiezone lrh.

 Aanvullend zijn er ook mogelijkheden om breder te communiceren bij lokale acties:

  • N.a.v. het voetgangers- en fietsexamen:  inzetten op bijv. de duiding van de verkeersregels rond oversteekplaatsen voor voetgangers/fietsers, ed.
  • Bij evenementen: focus op duurzame verplaatsingen;
  • Speelstraten/straatfeesten: interview met de organisator en koppelen aan de verkeersregels speelstraten;
  • ...

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen is akkoord met de aanpak van de communicatiecampagnes in 2025 rond verkeersveiligheid.