Terug
Gepubliceerd op 31/03/2025

2025_CBS_00296 - OMV - Vergunning - Donkveldweg 7 en Donkweg 87 - 1391.F.874.2 - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 11/03/2025 - 13:30 Gemeente
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bram De Raeve, burgemeester; Frank Vandebeek, 1ste schepen; Johan Vanhoyland, 2de schepen; Frederick Vandeput, 3de schepen; Wouter De Raeve, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2025_CBS_00296 - OMV - Vergunning - Donkveldweg 7 en Donkweg 87 - 1391.F.874.2 - Goedkeuring 2025_CBS_00296 - OMV - Vergunning - Donkveldweg 7 en Donkweg 87 - 1391.F.874.2 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

verslag GEMEENTELIJKE omgevingsambtenaar

De aanvraag betreft het verkavelen van een grond in 10 loten waarvan 6 loten (loten 2, 2a en 2b en loten 3, 3a en 3b) voor 2 halfopen bebouwingen, 2 loten worden uitgesloten omdat ze hun bestemming hebben verkregen (lot 1 en lot 1a) en 2 loten worden uitgesloten omdat ze via grondruil worden afgestaan aan het openbaar domein (lot 4 en lot 5).

De aanvraag werd op 22 november 2024 ontvangen en 28 november 2024 ontvankelijk en volledig verklaard.

De gewone vergunningsprocedure wordt gevolgd.

Er werd een openbaar onderzoek gehouden, lopende van 8 december 2024 tot en met 6 januari 2025. Het openbaar onderzoek werd gesloten met 0 bezwaarschriften.

HISTORIEK VAN HET EIGENDOM WAAROP DE AANVRAAG BETREKKING HEEFT

Volgende historisch gekoppelde dossiers zijn relevant:

  • Stedenbouwkundige vergunning (1949/00140) voor het bouwen van een woning - goedgekeurd op 29/11/1949.
  • Stedenbouwkundige vergunning (1953/00053) voor het bouwen van een achterbouw - goedgekeurd op 26/01/1953.
  • Stedenbouwkundige vergunning (1973/00093) voor het bouwen van een garage - goedgekeurd op 16/05/1973.

Uit de gegevens waarover de gemeente beschikt, blijkt niet dat voor het voorwerp van de aanvraag een PV is opgesteld noch dat een meerwaarde werd opgelegd of dat op het goed een vonnis of arrest rust. Er zijn ook geen geschriften bekend waaruit zou blijken dat er wederrechtelijke werken werden uitgevoerd.

OPENBAAR ONDERZOEK

Overeenkomstig artikel 17 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning en hoofdstuk 3 Toepassingsgebied van de gewone en vereenvoudigde procedure, artikels 11 t.e.m. 14 van het besluit tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, werd dit dossier volgens de gewone procedure behandeld.

Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 8 december 2024 tot en met 6 januari 2025. Er werden 0 bezwaren ingediend.

ADVIEZEN

Op 28 november 2024 werd advies gevraagd aan De Watergroep.

Op 28 november 2024 werd advies gevraagd aan Fluvius System Operator.

Op 28 november 2024 werd advies gevraagd aan Proximus.

Op 28 november 2024 werd advies gevraagd aan de Dienst facilitair management.

Op 28 november 2024 werd advies gevraagd aan Wyre.

Op 28 november 2024 werd advies gevraagd aan de dienst contractmanagement.

MILIEUEFFECTENRAPPORTAGE

Het project komt voor op bijlage III van het project-m.e.r.-besluit (10b standsontwikkelingsprojecten) wat maakt dat een project MER opgemaakt moet worden, tenzij de initiatiefnemer via een project-m.e.r.-screening kan aantonen dat het project geen aanzienlijke milieueffecten zal veroorzaken.  Er werd een project-m.e.r.-screening bij de aanvraag gevoegd. 

De effecten op het vlak van mobiliteit, bodem en geluiden of trillingen werden voldoende omschreven in de screening. Uit de bijgevoegde stikstofnota blijkt dat de berekende impactscores in gevoelige habitats in de meest nabijgelegen habitatrichtlijngebieden kleiner zijn dan 1%. Er moet dan ook geen passende beoordeling opgesteld worden. Uit de screening en de stikstofnota blijkt dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

STEDENBOUWKUNDIG ADVIES

TOETSING AAN DE REGELGEVING EN VOORSCHRIFTEN

OVEREENSTEMMING MET BESTEMMINGS- EN STEDENBOUWKUNDIGE VOORSCHRIFTEN

Gewestplan

De aanvraag is volgens het geldende gewestplan Hasselt - Genk, goedgekeurd bij Koninklijk besluit op 3 april 1979, gelegen in woongebied.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van een goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving (artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen en latere wijzigingen).

Ruimtelijk uitvoeringsplan, bijzonder plan van aanleg of verkaveling

De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan, noch in een bijzonder plan van aanleg noch in een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.

De aanvraag voldoet principieel aan de geldende bestemmingsvoorschriften van het gewestplan.

Watertoets

Het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013 en het wijzigingsbesluit van 25 november 2022, verplicht de vergunningverlenende overheid om de watertoets uit te voeren bij elke aanvraag tot omgevingsvergunning. Dit decreet vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen. Het decreet bevat ook de omzetting van de kaderrichtlijn Water en de Overstromingsrichtlijn. De watertoets werd uitgevoerd op 28 november 2024. Hieruit bleek dat er geen adviezen dienden te worden gevraagd. Het eigendom is niet gelegen binnen de contour van de Advieskaart watertoets, noch binnen fluviaal of pluviaal overstromingsgevoelig gebied 2023.

Algemeen kan wel gesteld worden dat:

  • Het toekomstig project dient te voldoen aan de gewestelijke stedenbouwkundige

hemelwaterverordening (uitdrukkelijke aandacht voor de noodzakelijke inhoud van de

hemelwaterput, aanleg van gescheiden stelsel en infiltratievoorziening).

  • Indien er ondergrondse constructies worden opgericht, de bemaling voldoet aan de

voorwaarden zoals opgelegd in Vlarem II.

  • Een permanente drainage, ook al is dit in functie van een aanleg van een ondergrondse

constructie, mag niet voorzien worden aangezien permanente drainage een continue

verlaging van de grondwaterstand tot gevolg heeft.

Decretale beoordelingselementen

Art. 4.3.5.

§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie “wonen”, “verblijfsrecreatie”, “dagrecreatie”, met inbegrip van sport, “detailhandel”, “dancing”, “restaurant en café”, “kantoorfunctie”, “dienstverlening”, “vrije beroepen”, “industrie”, “bedrijvigheid”, “gemeenschapsvoorzieningen” of “openbare nutsvoorzieningen”, kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. 

De aanvraag voldoet aan deze bepaling.

Archeologienota

Conform het Onroerenderfgoeddecreet de dato 12 juli 2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag. Indien men niet verplicht is tot het opstellen van een archeologienota en tijdens de uitvoering komen er toch archeologische sporen of vondsten aan het licht, dan dient de bouwheer dit te melden binnen de 3 dagen aan het agentschap Onroerend Erfgoed (www.onroerenderfgoed.be).

VERKAVELINGSVERGUNNINGSPLICHT

Artikel 4.2.15. § 1. Niemand mag zonder voorafgaande omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden een stuk grond verkavelen voor woningbouw of voor het opstellen van vaste of verplaatsbare constructies die voor bewoning kunnen worden gebruikt.

Een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden kan worden aangevraagd en verleend voor het verkavelen voor de aanleg en het bebouwen van terreinen voor andere functies.

§ 2. Een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden omvat reglementaire voorschriften aangaande de wijze waarop de verkaveling ingericht wordt en de kavels bebouwd kunnen worden.

§ 3. De verkavelaar zorgt ervoor dat de in de verkaveling opgenomen loten kunnen aansluiten op alle voorzieningen van openbaar nut die vereist worden door het vergunningverlenende bestuursorgaan. In voorkomend geval bepaalt de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden op welke wijze in de nodige infrastructuur voor de nutsvoorzieningen wordt voorzien.

Artikel 4.2.16. § 1. Een kavel uit een vergunde verkaveling of verkavelingsfase kan enkel verkocht worden, verhuurd worden voor méér dan negen jaar, of bezwaard worden met een recht van erfpacht of opstal, nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is verleden.

§ 2. De verkavelingsakte wordt eerst verleden na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen, waaruit blijkt dat, voor de volledige verkaveling of voor de betrokken verkavelingsfase, het geheel van de lasten uitgevoerd is of gewaarborgd is door :

1° de storting van een afdoende financiële waarborg;

2° een door een bankinstelling op onherroepelijke wijze verleende afdoende financiële waarborg.

Het attest, vermeld in het eerste lid, kan worden afgeleverd indien de vergunninghouder deels zelf de lasten heeft uitgevoerd, deels de nodige waarborgen heeft gegeven.

OVERIGE REGELGEVING 

Erfdienstbaarheden

Uit het verkavelingsplan, opgesteld door landmeter – expert Guy Gillissen, blijkt dat er geen waterlopen noch erfdienstbaarheden aanwezig zijn op het terrein. Hier dient dan ook geen rekening mee gehouden te worden. 

Decreet grond- en pandenbeleid 

De aanvraag voorziet minder dan 10 loten bestemd voor woningbouw, noch heeft de verkaveling een grondoppervlakte die groter is dan een halve hectare. De verkaveling sluit niet aan op een andere, ook door de aanvrager te ontwikkelen perceel, die samen met de percelen waarop de aanvraag betrekking heeft, een oppervlakte van meer dan een halve hectare beslaan. Er dient bijgevolg geen sociaal, noch bescheiden woonaanbod gerealiseerd te worden.

Grondruil

Lot 4 en lot 5 zijn eigendom van de aanvrager en zullen worden geruild met lot 2b en lot 3b eigendom van de gemeente.

Op 29 november 2024 werd door de dienst Contractmanagement volgend voorwaardelijk gunstig

advies verleend: ”Gunstig onder de voorwaarde dat loten 4 en 5 (eigendom aanvragers) geruild worden met loten 2b en 3b (openbaar domein), na en onder de opschortende voorwaarde van onttrekking uit het openbaar domein door de gemeenteraad van de gemeente Zonhoven. Gelet op de (quasi) gelijke oppervlakte, is dit een ruil zonder geldopleg. Alle kosten navolgend uit de ruiling (notaris, registratie e.a.) dienen gedragen te worden door de aanvragers. De ruiling dient gelijktijdig notarieel verleden te worden met de verkavelingsakte.

De aanvraag is verenigbaar met de regelgeving.

Toetsing AAN DE goede ruimtelijke ordening

OMSCHRIJVING VAN DE FEITELIJKE AANVRAAG

De aanvraag betreft het verkavelen van een grond in 10 loten waarvan 6 loten (loten 2, 2a en 2b en loten 3, 3a en 3b) voor 2 halfopen bebouwingen, 2 loten worden uitgesloten omdat ze hun bestemming hebben verkregen (lot 1 en lot 1a) en 2 loten worden uitgesloten omdat ze via grondruil worden afgestaan aan het openbaar domein (lot 4 en lot 5).

BEOORDELING VAN DE GOEDE RUIMTELIJKE ORDENING

De overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening wordt beoordeeld met inachtneming van volgende beginselen:

1°         het aangevraagde wordt, voor zover noodzakelijk of relevant, beoordeeld aan de hand van aandachtspunten en criteria die betrekking hebben op de functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten en het bodemreliëf, en op hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.4;

2°         het vergunningverlenende bestuursorgaan houdt bij de beoordeling van het aangevraagde rekening met de in de omgeving bestaande toestand, doch het kan ook beleidsmatig gewenste ontwikkelingen met betrekking tot de aandachtspunten, vermeld in 1°, in rekening brengen;

Omschrijving ligging en omgeving

Het perceel van de aanvraag is gelegen op de hoek van de Donkveldweg en de Donkweg, allebei gemeentewegen ten westen van het centrum van Zonhoven. Het perceel is momenteel bebouwd met een halfopen eengezinswoning (Donkweg nr. 87) bestaande uit 2 bouwlagen en een schuin dak. De omgeving wordt gekenmerkt door bijna uitsluitend residentiële bebouwing in open verband, bestaande uit 1 of 2 bouwlagen met zadeldak. Voorliggende woning maakt onderdeel uit van een gegroepeerde bebouwing bestaande uit 3 woningen. Schuin tegenover het eigendom bevindt zich nog een houthandel.

Verkavelingsvoorwerp

Het verkavelingsontwerp voorziet in 2 loten voor halfopen bebouwing. Deze loten bestaan in voorliggende aanvraag uit  6 loten (loten 2, 2a en 2b en loten 3, 3a en 3b). Omwille van de duidelijkheid in het dossier zullen deze loten verder worden benoemd als lot X (betreft loten 2, 2a en 2b) en lot Y (betreft loten 3, 3a en 3b). De bouwloten X en Y hebben een diepte van ca. 50 meter. De bouwbreedte op de voorgevelbouwlijn bedraagt voor lot X 12,35 meter en voor lot Y 11 meter. De bouwstrook heeft een maximale bouwdiepte van 15 meter en een breedte van respectievelijk 9,35 meter en 8 meter. De oppervlakte van lot X bedraagt 576m² en van lot Y bedraagt 554m². De woningen worden opgericht op minimum 7 meter uit de rooilijn en zoals weergegeven op het verkavelingsplan. De vrije gevels van de woningen worden op 3 meter van de zijdelingse perceelgrens voorzien. 

Functionele inpasbaarheid in de onmiddellijke en ruime omgeving

Het voorzien van halfopen eengezinswoningen, met eventueel een zorgwoning en een complementaire functie (kantoor, vrij beroep en dienstverlening), in een residentiële woonomgeving, is functioneel inpasbaar in de onmiddellijke en ruime omgeving. 

Mobiliteitsimpact

Het college van burgemeester en schepenen verwacht bij het oprichten van een eengezinswoning principieel een aantal autostaanplaatsen dat overeenkomt met 1,5 autostaanplaats per woongelegenheid. De last van het autobezit kan niet volledig op het openbaar domein worden afgeschoven. Er moet een inpandige garage en/of carport voorzien worden of een carport in de zijtuinstrook om de tuin te vrijwaren van overdreven bebouwing en verharding. De voorschriften van de aanvrager voorzien enkel een bijgebouw in functie van een tuinberging of garage. Het stallen van auto’s in het vrijstaande bijgebouw zal niet worden toegestaan om de tuinen maximaal te vrijwaren van bebouwing en verharding. Bijgebouwen zijn uitsluitend bestemd voor ondersteunende functies die inherent verbonden zijn met de hoofdbestemming van het hoofdgebouw zoals de berging van goederen en gebruiksvoorwerpen. Ondanks het feit dat er geen garages worden toegestaan in de vrijstaande bijgebouwen, kan het parkeren op eigen terrein gebeuren. De aanvraag heeft geen negatieve impact op de mobiliteit.

De schaal van de voorgenomen werken

In de omgeving is een diversiteit van bouwvolumes aanwezig gaande van 1 bouwlaag tot 2 bouwlagen met schuin of plat dak. De maximale bouwdiepte van 15 meter op het gelijkvloers en 12 meter op de verdieping, een maximale kroonlijsthoogte van 6,5 meter  bij een plat dak en van 6 meter bij een zadeldak stemt overeen met de normaal gehanteerde normen voor bebouwing in deze omgeving en zijn aanvaardbaar.

Het ruimtegebruik en de bouwdichtheid

De inplanting van de nieuwe woningen wordt voorzien op minimum 7 meter uit de rooilijn en zoals weergegeven op het verkavelingsplan, en op minimum 3 meter van de vrije zijdelingse perceelgrens. Deze inplanting sluit aan bij de normaal gehanteerde normen voor bebouwing in deze omgeving.

Er wordt een bijgebouw tot 30m² voorgesteld, hetgeen aanvaardbaar is op deze loten.  Er blijft nog voldoende onbebouwde en onverharde ruimte over op de loten om aan te leggen als een kwalitatieve tuinzone. 

Door het oprichten van 2 extra woningen op het terrein wordt een woondichtheid bekomen van ca. 13,47 woningen per hectare wat aanvaardbaar is in deze omgeving.

Visueel-vormelijke elementen

De omgeving wordt gekenmerkt door een verscheidenheid aan bebouwing, niet alleen qua bouwlagen maar ook naar bouwvorm (vrijstaande en gegroepeerd), dakvorm (schuin dak en plat dak) en materiaalgebruik. Het voorgestelde profiel in de verkavelingsvoorschriften sluit aan bij deze in de omgeving. 

Cultuurhistorische aspecten

Niet van toepassing.

Bodemreliëf

Het perceel ligt deels 10 à 25 cm hoger dan de voorliggende straat. Het nieuwe terreinprofiel voorziet ter hoogte van de bouwstrook in een lichte ophoging van het terrein tot 34 cm boven de as van de weg. In de door de gemeente aangepaste verkavelingsvoorschriften zal gesteld worden dat reliëfwijzigingen zoveel mogelijk beperkt moeten worden. Het vloerpeil van de nieuw op te richten woningen mogen maximaal 30 cm boven het straat- of trottoirniveau gelegen zijn. Hemelwater dient op eigen perceel te worden opgevangen en te infiltreren.

Hinderaspecten met betrekking tot gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen

Er wordt geen hinder verwacht door voorliggende aanvraag m.b.t. tot de gezondheid, het gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen. Er werden geen bezwaarschriften ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

De aanvraag voldoet aan de criteria voor de goede ruimtelijke ordening in de onmiddellijke en ruime omgeving mits te voldoen aan de voorschriften in bijlage, opgesteld door het college van burgemeester en schepenen.

BESPREKING VAN DE ADVIEZEN

1.- Het advies van 29/11/2024 van de Watergroep is voorwaardelijk gunstig:

“Advies ACCA
 
Volledig gunstig advies met voorwaarden

Voor de uitrusting van de verkaveling met een drinkwaterleiding op het openbaar domein moet door de initiatiefnemer onderstaand betaald worden:

  • een forfaitaire kost per bebouwbare kavel
  • een studiekost per project

Wanneer aan alle voorwaarden is voldaan zal De Watergroep de gemeente hiervan op de hoogte brengen. Vervolgens zal de gemeente, cfr. De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening, een verkoopbaarheidsattest afleveren.

Iedere wooneenheid dient over een afzonderlijke watermeter te beschikken.
De plaats van de watermeter dient te beantwoorden aan de voorschriften van De Watergroep.
 De kosten van de nieuwe aftakkingen zijn ten laste van de individuele aanvragers.

Bijkomende informatie kan je vinden op: www.dewatergroep.be

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.

2.- Het advies van 05/12/2024 van Fluvius System Operator is voorwaardelijk gunstig: 

“Naar aanleiding van uw vraag hebben wij een studie opgemaakt voor de aanleg en/of aanpassingen van de nutsleidingen voor het bovenvermeld project en dit op basis van de gegevens waarover wij vandaag beschikken. 

Voor dit project dienen geen werken uitgevoerd te worden binnen het project zelf, maar er zijn wel forfaitaire kosten verschuldigd voor investeringen buiten het project vereist om dit project aansluitbaar te maken op het distributienet. 

Deze voorwaarden worden gelijktijdig overgemaakt aan u en aan het betrokken college van burgemeester en schepenen van de gemeente Zonhoven, die de voorwaarden mee zal opnemen in de omgevingsvergunning. 

Bij een eventuele wijziging, zeker indien het gaat om een wijziging van de gevraagde vermogens, of herverkaveling, moet u een nieuwe aanvraag indienen. Op basis van de gewijzigde gegevens zullen wij een studie uitvoeren om te bepalen of een netuitbreiding en/of het plaatsen van een nieuwe distributiecabine vereist is om het project te kunnen aansluiten. De bouwheer dient in dat geval een grond of lokaal op het gelijkvloers ter beschikking te stellen voor deze distributiecabine. 

De aansluitingskosten van de individuele woningen, appartementen of panden zijn niet inbegrepen in deze voorwaarden, zij worden later met de offerte voor aansluiting afgerekend. Bijkomende kosten die moeten worden gemaakt naar aanleiding van het verplaatsen van bestaande leidingen of installaties, kunnen afzonderlijk worden aangerekend na de vaststelling van de noodzaak tot verplaatsing. 

Wij verzoeken u dit document voor akkoord te ondertekenen en terug te sturen via het digitaal omgevingsloket via 'Acties' > 'Versturen bericht' of via bovenstaand e-mailadres. 

De volledige reglementering kunt u raadplegen op www.fluvius.be. U dient deze na te leven. 

Het detail van de voorwaarden en de daaraan verbonden financiële tussenkomsten zijn opgenomen in onderstaande tabel (zie advies).

De voorwaarden blijven 6 maanden geldig. 

Het gasnet is reeds aanwezig, aanleg is dus niet noodzakelijk. 

Riolering: 

Voor de activiteit riolering, kunnen deze loten/woningen aangesloten worden op de riolering in de aanpalende straat. 

De toekomstige eigenaars van de respectievelijke loten/woningen dienen voor hun rioolaansluiting een aanvraag in te dienen bij Fluvius, telefonisch via 078 35 35 34 of online via www.fluvius.be/aansluitingen. Wij raden de klanten ten zeerste aan om zo vroeg mogelijk een aansluitingsaanvraag riolering in te dienen bij Fluvius vooraleer de grondwerken op privé aan te vatten. De mogelijke diepte van aansluiting is pas gekend na plaatsing van de huisaansluitputjes door Fluvius. De klant dient de privé-riolering op deze diepte af te stemmen. 

De eigenaars dienen een vergoeding voor de 1ste ingebruikname te betalen. 

Indien de huisaansluitputjes reeds voorafgaandelijk geplaatst werden op het perceel, ontslaat dit de klant niet van het indienen van een aansluitingsaanvraag bij Fluvius. De klant mag, na het doorlopen van de aanvraagprocedure, dan zelf aansluiten op de huisaansluitputjes. Fluvius zal dan niet meer ter plaatse komen, om de verbinding van de aansluitputjes naar de privé-riolering te maken. 

Indien de huisaansluitputjes nog niet geplaatst zouden zijn op het perceel en de privé-riolering werd wel reeds uitgevoerd tot op de grens openbaar/privé, zal Fluvius op het moment van de plaatsing van de huisaansluitputjes (na aanvraag procedure), deze putjes met de privé-riolering (indien technisch mogelijk) verbinden. 

De klant dient zelf in te staan voor het plaatsen van de privé-riolering voor zijn nieuwe woning en is verplicht deze uit te voeren volgens de wettelijke bepalingen ter zake. Voor meer info kan u terecht op www.fluvius.be/aansluitingen. 

Indien de privé-riolering niet correct en volledig volgens deze wettelijke bepalingen werd uitgevoerd, zelfs indien dit niet expliciet door de omgevingsvergunning opgelegd is, behoudt Fluvius het recht om de woning niet aan te sluiten op het rioleringsnet. Dit gescheiden stelsel op privaat terrein dient doorgetrokken te worden met afzonderlijke leidingen vuilwater en indien van toepassing regenwater tot aan de huisaansluitputjes. 

Fluvius voorziet per aansluiting 1 vuilwaterhuisaansluitputje met aansluitdiameter 125 mm en indien van toepassing 1 regenwaterhuisaansluitputje met aansluitdiameter 160mm op privé-grond (net achter de rooilijn) en zal instaan voor de aansluiting van deze privé-riolering op het rioleringsnet op openbaar domein. 

Door de invoering van het Algemeen Waterverkoopreglement is de keuring van privé-riolering verplicht vanaf 1 juli 2011. De lijst van Fluvius erkende keurders kan u vinden op: www.fluvius.be/nl/thema/aansluitingen/keuring-riolering

Verdere verloop van de procedure: 

Als u akkoord gaat met de voorwaarden van deze offerte, versturen wij u de bijhorende facturen. 

Er moet een nieuwe aanvraag worden ingediend bij wijziging of herverdeling. De overeenkomst vervalt als de omgevingsvergunning wordt geweigerd. 

De gemeente wordt in kennis gesteld als u aan alle voorwaarden heeft voldaan. De gemeente zal dan volgens de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening een verkoopbaarheidsattest afleveren. De omgevingsvergunning die reeds is afgeleverd mag in uitvoering gebracht worden. 

Wij hopen u met deze informatie van dienst te zijn. Indien u hieromtrent nog vragen hebt, kunt u ons altijd contacteren.”

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.

3.- Het advies van 29/11/2024 van Proximus is gunstig

“Met aandacht hebben wij uw adviesvraag onderzocht. Proximus voorziet geen uitbreidingen voor de aansluiting van dit project. Aanvragen tot aansluiting op het Proximus netwerk kunnen door de aanvrager gericht worden naar onze klantendienst via het nummer 0800 22 800. In functie van de beschikbare capaciteit van onze infrastructuur op dat moment, bekijken we de mogelijkheden om een aansluiting te voorzien.”

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. 

4.- Het advies van 23/12/2024 van de dienst Facilitair management is voorwaardelijk gunstig

“Daar het de visie van de gemeente is om het groene karakter van onze gemeente te bewaren en zelfs maximaal te versterken, wensen we dit te bereiken door in eerste instantie de bestaande bomen zoveel mogelijk te behouden en te beschermen, en in tweede instantie door het aanplanten van extra bomen bij nieuwe projecten.

Wordt deze aanvraag dan ook slechts gunstig geadviseerd mits volgende voorwaarden worden opgenomen in de verkavelingsvoorschriften:

  • Aanplanten van minstens één streekeigen en/of klimaat robuuste hoogstam boom in elke van de voortuinen,
  • De verplicht aan te planten bomen worden aangeplant in het plantseizoen volgend op het beëindigen van de bouwwerken.
  • De bouwheer neemt voldoende maatregelen om de eventueel te behouden bomen maximaal te beschermen. Dit laatste houdt in dat het niveau van het terrein binnen de kruinprojecties niet gewijzigd mag worden. Ook houdt dit in dat er tijdens de werken geen materialen gestapeld worden binnen de kruinprojectie en het werfverkeer en werken hier tot het absolute minimum moeten worden beperkt.
  • De te behouden en verplicht aan te planten bomen kunnen in de toekomst enkel nog gerooid worden mits het aanvragen en bekomen van de nodige vergunningen.

Volgende web-sites kunnen een hulp zijn in de zoektocht naar de juiste boomsoort:

- https://www.natuurenbos.be/dossiers/kwaliteitslabel-plant-van-hier

- https://www.ecopedia.be/bomenwijzer

Plantseizoen loopt van 15 september tot en met 15 mei.

Volgende web-sites kunnen extra info geven over hoe bomen te beschermen op werven:

- https://www.deboomdokter.be/bomen-beschermen/

- https://www.vvog.info/publicaties/beschermen-van-bomen.”

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.  Deze worden vertaald in de verkavelingsvoorschriften.

5.- Het advies van 29/11/2024 van de dienst contractmanagement is voorwaardelijk gunstig zoals hierboven reeds weergegeven.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.

6.- Het advies van 03/12/2024 van Wyre is gunstig zoals hierboven reeds weergegeven.

“Ref.:25173283

Aansluitbaar Wyre

Wij zijn nagegaan welke aanpassing van de infrastructuur van Wyre nodig is om de loten uit deze verkavelings- of bouwaanvraag te kunnen aansluiten. 

Hieruit blijkt dat de nodige infrastructuur op openbaar domein al aanwezig is en dat er geen uitbreiding van het Wyre netwerk dient te gebeuren. Er wordt van ons geen verdere voorwaarde opgelegd. 

Deze vaststelling omvat niet de aftak- en aansluitkosten van de abonnee. Deze worden met de latere abonnee verrekend. 

Aanvragen tot het verplaatsen van bestaand apparatuur zullen aan de aanvrager aangerekend worden. 

Bij afbraak van gebouwen waarop kabels zijn bevestigd is het belangrijk om minstens 8 weken voor de start van de werken Telenet via 015/66.66.66 op de hoogte te brengen.

Wij blijven steeds tot uw dienst voor verdere informatie. 

https://www.wyre.be/nl/netaanleg

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. 

Uit de bovenstaande motivering blijkt dat de ruimtelijke draagkracht van het gebied niet wordt overschreden en dat de voorziene verweving van functies de aanwezige of te realiseren bestemmingen in de onmiddellijke omgeving niet in het gedrang brengen noch verstoren. De aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

EINDADVIES

Uit bovenstaande motiveringen blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen inzake milieu en ruimtelijke ordening, en dat het voorgestelde ontwerp verenigbaar is met de goede plaatselijke ordening en met zijn onmiddellijke omgeving. 

De aanvraag is vatbaar voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van een grond in 2 loten voor halfopen bebouwingen (lot X en lot Y), 2 loten worden uitgesloten omdat ze hun bestemming hebben verkregen (lot 1 en lot 1a) en 2 loten worden uitgesloten omdat ze via grondruil worden afgestaan aan het openbaar domein (lot 4 en lot 5)mits het opleggen van voorwaarden.  

Bijgevolg adviseert de gemeentelijke omgevingsambtenaar het dossier voorwaardelijk gunstig voor het verkavelen van een grond in 2 loten voor halfopen bebouwingen (lot X en lot Y), 2 loten worden uitgesloten omdat ze hun bestemming hebben verkregen (lot 1 en lot 1a) en 2 loten worden uitgesloten omdat ze via grondruil worden afgestaan aan het openbaar domein (lot 4 en lot 5), zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan de aanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden.

Voorwaarden

  1. Te voldoen aan de voorwaarden gesteld door Dienst Facilitair management:

Deze voorwaarden werden opgenomen in de voorschriften.

  1. Te voldoen aan de voorwaarden gesteld door De Watergroep.
  2. Te voldoen aan de voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies van Fluvius System Operator.
  3. Hemelwater dient op eigen perceel te worden opgevangen en te infiltreren.
  4. De initiatiefnemer handelt volgens en voldoet aan de reglementeringen van de nutsmaatschappijen.
  5. Kosten voor het voorzien/ verleggen of uitbreiden van de nutsleidingen moeten gedragen worden door de verkavelaar;
  6. Aanpassingen aan inrichtingen, constructies of beplantingen op het openbaar domein naar aanleiding van de omgevingsaanvraag of de toekomstige omgevingsaanvraag zijn steeds ten laste van de aanvrager. Alle kosten naar aanleiding van een heraanplanting op het openbaar domein, uitgevoerd naar aanleiding van een omgevingsaanvraag voor het verkavelen van gronden of een omgevingsaanvraag van een particulier, blijft ten laste van de aanvrager.
  7. Alle bebouwing dient te worden gesloopt vooraleer de verkaveling ten uitvoer kan worden gebracht.  Dit houdt in dat zolang hier niet aan voldaan is, de verkavelaar niet kan overgaan tot verkoop van de loten, noch een omgevingsvergunning voor het bebouwen van een lot kan verkregen worden.

Onder afbraak wordt tevens het verwijderen van de vloerplaten en van al het materiaal/ afval van het terrein bedoeld.  Alle materialen/ afval dienen afgevoerd te worden naar een erkende verwerker.

De volledige verkaveling dient vrij en onbelast te zijn van gebouwen, materialen en afval;

  1. De paalstenen aan de rooilijn dienen geplaatst te worden.
  2. De verkavelingsvoorschriften in bijlage, opgesteld door het college van burgemeester en schepenen zijn van toepassing op voorliggende aanvraag.
  3. Vervreemding van een lot uit de verkaveling kan pas geschieden, nadat het attest conform artikel 4.2.16 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening werd afgeleverd, waaruit blijkt dat aan alle voorwaarden van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden werd voldaan.
  4. Een omgevingsvergunning voor het bebouwen van een lot kan pas verkregen worden, nadat het attest conform artikel 4.2.16 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening werd afgeleverd, waaruit blijkt dat aan alle voorwaarden van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden werd voldaan.
  5. Na het afleveren van het attest conform artikel 4.2.16§2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dient de verkaveling in een officiële akte gegoten de worden.  De gemeente dient in kennis te worden gebracht van de akte van neerlegging van de verkaveling.

Lasten

Loten 4 en 5 (eigendom aanvragers) dienen geruild te worden met loten 2b en 3b (openbaar domein), na en onder de opschortende voorwaarde van onttrekking uit het openbaar domein door de gemeenteraad van de gemeente Zonhoven. Gelet op de (quasi) gelijke oppervlakte, is dit een ruil zonder geldopleg. Alle kosten navolgend uit de ruiling (notaris, registratie ea.) dienen gedragen te worden door de aanvragers. De ruiling dient notarieel verleden te worden binnen 24 maanden na het betekenen van de verkavelingsakte.

Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen volgt integraal het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar van 4 maart 2025 tot het afleveren van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (met voorwaarden) aan de aanvrager.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het afleveren van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met voorwaarden aan de aanvrager.

De omgevingsvergunning omvat het verkavelen van een grond in 2 loten voor halfopen bebouwingen (lot X en lot Y), 2 loten worden uitgesloten omdat ze hun bestemming hebben verkregen (lot 1 en lot 1a) en 2 loten worden uitgesloten omdat ze via grondruil worden afgestaan aan het openbaar domein (lot 4 en lot 5), zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan de aanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden.

Artikel 3

De omgevingsvergunning wordt aldus afgegeven onder volgende voorwaarden:

1.    Te voldoen aan de voorwaarden gesteld door Dienst Facilitair management:

Deze voorwaarden werden opgenomen in de voorschriften.

2.    Te voldoen aan de voorwaarden gesteld door De Watergroep.

3.    Te voldoen aan de voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies van Fluvius System Operator.

4.    Hemelwater dient op eigen perceel te worden opgevangen en te infiltreren.

5.    De initiatiefnemer handelt volgens en voldoet aan de reglementeringen van de nutsmaatschappijen.

6.    Kosten voor het voorzien/ verleggen of uitbreiden van de nutsleidingen moeten gedragen worden door de verkavelaar;

7.    Aanpassingen aan inrichtingen, constructies of beplantingen op het openbaar domein naar aanleiding van de omgevingsaanvraag of de toekomstige omgevingsaanvraag zijn steeds ten laste van de aanvrager. Alle kosten naar aanleiding van een heraanplanting op het openbaar domein, uitgevoerd naar aanleiding van een omgevingsaanvraag voor het verkavelen van gronden of een omgevingsaanvraag van een particulier, blijft ten laste van de aanvrager.

8.    Alle bebouwing dient te worden gesloopt vooraleer de verkaveling ten uitvoer kan worden gebracht.  Dit houdt in dat zolang hier niet aan voldaan is, de verkavelaar niet kan overgaan tot verkoop van de loten, noch een omgevingsvergunning voor het bebouwen van een lot kan verkregen worden.

Onder afbraak wordt tevens het verwijderen van de vloerplaten en van al het materiaal/ afval van het terrein bedoeld.  Alle materialen/ afval dienen afgevoerd te worden naar een erkende verwerker.

De volledige verkaveling dient vrij en onbelast te zijn van gebouwen, materialen en afval;

9.    De paalstenen aan de rooilijn dienen geplaatst te worden.

10.    De verkavelingsvoorschriften in bijlage, opgesteld door het college van burgemeester en schepenen zijn van toepassing op voorliggende aanvraag.

11.    Vervreemding van een lot uit de verkaveling kan pas geschieden, nadat het attest conform artikel 4.2.16 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening werd afgeleverd, waaruit blijkt dat aan alle voorwaarden van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden werd voldaan.

12.    Een omgevingsvergunning voor het bebouwen van een lot kan pas verkregen worden, nadat het attest conform artikel 4.2.16 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening werd afgeleverd, waaruit blijkt dat aan alle voorwaarden van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden werd voldaan.

13.    Na het afleveren van het attest conform artikel 4.2.16§2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dient de verkaveling in een officiële akte gegoten de worden.  De gemeente dient in kennis te worden gebracht van de akte van neerlegging van de verkaveling.

Artikel 4

Lasten:

Loten 4 en 5 (eigendom aanvragers) dienen geruild te worden met loten 2b en 3b (openbaar domein), na en onder de opschortende voorwaarde van onttrekking uit het openbaar domein door de gemeenteraad van de gemeente Zonhoven. Gelet op de (quasi) gelijke oppervlakte, is dit een ruil zonder geldopleg. Alle kosten navolgend uit de ruiling (notaris, registratie ea.) dienen gedragen te worden door de aanvragers. De ruiling dient notarieel verleden te worden binnen 24 maanden na het betekenen van de verkavelingsakte.