De raadsleden van de raad voor maatschappelijk welzijn beschikken over de mogelijkheid om de goedgekeurde notulen via eBesluit te raadplegen.
Het vast bureau heeft geen opmerkingen over het verslag. Bijgevolg is het verslag van de zitting van 18 maart 2025 goedgekeurd.
Het vast bureau keurt de lijst van bestelbons goed.
Het vast bureau keurt de lijst van bestelbons goed voor een bedrag van €14.848,31.
Mail dd. 19 maart van Stef Vaneynde - TK Elevator.
Beste,
Bij deze stuur ik u de offerte voor de voorgestelde werkzaamheden aan uw liftinstallatie.
Deze werken zijn belangrijk voor het verbeteren van de betrouwbaarheid en veiligheid van uw lift.
Indien u akkoord gaat en de werkzaamheden wenst te laten uitvoeren, vragen wij u vriendelijk om de offerte ondertekend en gedateerd of een bestelbon met een duidelijke referentie naar de offerte aan ons terug te bezorgen.
Ook heb ik een activatieformulier toegevoegd voor een simkaart en gsm-abonnement bij het aangeboden gsm-systeem. U betaalt hiervoor jaarlijks € 108 bovenop het onderhoudscontract, alle beheer- en oproepkosten inbegrepen. Gelieve bijgevoegd activatieformulier ondertekend terug te sturen, als u een abonnement via TKE verkiest. U kan ook zelf voor een simkaart zorgen via een provider naar keuze. Gelieve ons bij bestelling te laten weten waar uw voorkeur naar uit gaat.
Mocht u nog vragen hebben of verdere toelichting wensen, dan sta ik uiteraard graag voor u klaar. We kijken uit naar uw reactie.
Met vriendelijke groeten
Stef Van Eynde
Repair Coördinator Antwerpen – Kempen - Limburg
+32 14 27 00 23 – stef.vaneynde@tkelevator.com
TK Elevator Belgium n.v-s.a.| Avenue de Bourgetlaan 50 – B3 – Bruxelles 1130 Brussel | https://www.tkelevator.be
Op 1 april starten de verbouwingswerken aan ons gemeentehuis. De vaste telefoonlijnen zullen dan ook buiten dienst gezet worden.
De noodtelefoons in de liften van De Parel en De Brug zijn via deze vaste lijnen aangesloten.
Om die reden zullen er gsm-modules moeten geplaatst worden.
Het vast bureau keurt de offertes m.b.t. de noodzakelijke aanpassing van de noodtelefoon in de liften van de serviceflats De Parel en De Brug goed.
De wet van 4 september 2002 houdende toewijzing van een opdracht aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn inzake de begeleiding en de financiële maatschappelijke steunverlening aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering vermeldt twee doelstellingen:
1. de noodzakelijke ondersteuning en sociale en budgettaire begeleiding te verstrekken aan personen die betalingsmoeilijkheden ondervinden, inzonderheid met hun rekeningen voor gas en elektriciteit. Het gaat hier om de onderhandeling inzake afbetalingsplannen en/of het opzetten van een budgetbegeleiding. De wet komt in artikel 4 tegemoet aan de deze eerste doelstelling door tussenkomsten in personeelskosten toe te kennen aan de OCMW's.
2. financiële maatschappelijke steun toekennen aan personen waarvan de schuldenlast van die aard is dat zij, ondanks hun persoonlijke inspanningen, hun gas- en elektriciteitsrekeningen niet meer kunnen betalen. Artikel 6 komt van zijn kant tegemoet aan de deze doelstelling via twee soorten maatregelen: enerzijds het toekennen van tegemoetkomingen inzake niet-betaalde rekeningen, anderzijds de mogelijkheid om maatregelen te nemen in het kader van een preventief sociaal energiebeleid.
Voor 2024 ontvingen we als OCMW als volgt subsidies:
De subsidiebedragen voor 2025 zijn momenteel nog niet duidelijk.
In kader van het preventief sociaal energiebeleid willen we dit jaar opnieuw het project rond zomeropladingen organiseren. Personen in prepayment met een budgetmeter aardgas zijn in de zomermaanden niet geneigd om hun digitale meter op te laden omdat ze dan minder verbruiken als in de winter. Toch is het belangrijk voor onze doelgroep om een tegoed op te bouwen om de koude wintermaanden te overbruggen. In de winter zijn er immers vaak grotere sommen nodig om op te laden en deze financiële ruimte is er vaak niet.
Concreet stellen we voor een aanmoedigingspremie toe te kennen aan alle actieve 'klanten' in prepayment bij Fluvius die zich wensen in te schrijven voor het project.
Het voorstel is om Iedere inwoner die zijn digitale meter komt opladen tussen 1 mei 2025 en 30 september 2025, op het einde van deze periode een premie te geven van 10% van het totaal opgeladen bedrag, met een maximum van € 100. Op deze manier trachten we het probleem preventief aan te pakken door het opladen in de zomerperiode financieel aantrekkelijker te maken.
Op datum van 5 maart 2025 zijn er in Zonhoven 104 actieve 'klanten' (adressen) in prepayment bij Fluvius. Om het overzicht te bewaren zullen we vragen aan onze cliënten zich in te schrijven voor het project. In oktober zullen we aan Fluvius een overzicht vragen van het opgeladen bedrag van de ingeschreven inwoners waarna we zullen overgaan tot de uitbetaling.
Het vast bureau gaat, in het kader van een preventief sociaal energiebeleid, akkoord met de toekenning van een aanmoedigingspremie voor de actieve gebruikers van prepayment die zich hebben ingeschreven in het project van de zomeropladingen.
De aanmoedigingspremie bedraagt 10% van het opgeladen bedrag voor aardgas in de periode van 1 mei 202 tot en met 30 september 2025, met een maximum van € 100.