In bijlage staat de volledige brief met de nieuwe snelinfo vanuit agentschap Opgroeien. Hieronder wordt er per titel de vertaling wat dit voor Zonhoven betekent besproken.
Het is belangrijk om voor ogen te houden dat de vernoemde bedragen simulaties zijn en dus louter indicatief. Daarnaast moet de Vlaamse Regering nog definitieve goedkeuring geven voor deze wijzigingen.
Titel: BOOST-SUBSIDIE VANAF 2025 - Bijkomende subsidie tot 01/09/2026
Vertaling Zonhoven: Zowel in 2025 als in 2026 zullen we gelden ontvangen.
• 2025: 60 000 + 181 411,91 --> € 241.411,91
• 2026 (jan t/m aug): 39 945,21 + 74 902,30 --> € 114 847,51
Onze boost-subsidie is in totaal €356.259,42.
Titel: DE BOA-SUBSIDIE VANAF 01/09/2026
Vertaling Zonhoven:
• Subsidie op 1/3/2025: €924.731,79 - gaat naar 't Alvermanneke
• Basisbedrag €204.92/kind - € 451.042,58 = 451.042,58 verlies van 51% - mogelijks realiteit vanaf september 2031.
• Compensatie bedrag: €473.689,21
• Toegankelijkheid: €88.99/doelgroepkind = €39.774,44, vertaalt zich naar 20% van de kinderen in Zonhoven (1/5), komt bovenop de basissubsidie
• Totale subsidie van 1/9/2026 tot september 2031: € 964.506,23
Financieel is het meest interessant voor Zonhoven om van start te gaan met BOA op 1/09/2026.
Titel: MEERJARENPLANNING
Vertaling Zonhoven: er moeten specifieke MJP-codes opgemaakt worden voor BOA.
Titel: VAN KWALITEITSLABEL KLEUTEROPVANG NAAR LOKALE ERKENNING OPVANGAANBOD IN EEN VLAAMS KWALITEITSKADER
Vertaling Zonhoven: vanaf 1/9/2026 moeten we een lokale erkenning hebben uitgewerkt waar de 6 pijlers vanuit de Vlaamse Overheid in vervat zitten. Er moet een procedure zijn en gecommuniceerd worden hoe partners deze lokale erkenning kunnen bekomen. VZW 't Alvermanneke kan hun huidig label verruilen voor deze lokale erkenning.
Titel: EXPLICITERING ROL VAN HET LOKAAL SAMENWERKINGSVERBAND
Vertaling Zonhoven: in september 2023 hebben we partners bevraagd wie wil instappen in de samenwerkingsverband. De volgende partners wouden zich oorspronkelijk engageren:
In realiteit hebben we tot op heden weinig gebruikt gemaakt van dit samenwerkingsverband. De prioriteit heeft gelegen bij de onderhandelingen met de scholen en vzw ' t Alvermanneke. Er bestaat ook de mogelijkheid om dit samenwerkingsverband in te kantelen in bestaande organen i.p.v. een nieuw orgaan op te richten. Dit kan binnen het Lokaal Overleg Kinderopvang of binnen de stuurgroep Huis van het Kind. Deze oefening moet meegenomen worden in het proces.
Conclusie
Het speelveld is met deze nieuwe info grondig veranderd, zowel inhoudelijk als financieel. Gezien de scope aanzienlijk verbreed is, er sprake is van hoge tijdsdruk en er nu gelden gegeven worden voor trajectbegeleiding, lijkt het opportuun om zo snel mogelijk een opdracht uit te schrijven om een extern bureau ons verder te laten begeleiden. In grote lijnen ziet het plan van aanpak op korte termijn er als volgt uit:
Maart - april:
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de nieuwe informatie omtrent het BOA-decreet.
Het college van burgemeester en schepenen keurt goed dat er een extern consultancy bureau gezocht zal worden voor begeleiding voor de verdere uitrol van het BOA-decreet.