Terug
Gepubliceerd op 04/06/2025

2025_CBS_00631 - OMV - Vergunning - Stationsstraat 20 - 2025/00033 - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 27/05/2025 - 13:30 Gemeente
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bram De Raeve, burgemeester; Frank Vandebeek, 1ste schepen; Johan Vanhoyland, 2de schepen; Frederick Vandeput, 3de schepen; Wouter De Raeve, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2025_CBS_00631 - OMV - Vergunning - Stationsstraat 20 - 2025/00033 - Goedkeuring 2025_CBS_00631 - OMV - Vergunning - Stationsstraat 20 - 2025/00033 - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

VERSLAG GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Dossiernummer:    2025/00033

Referentie omgevingsloket:    OMV_2025020111

De aanvraag, ingediend door Huri Alkis - Ozan Ozturk wonende te Deken Heeserplein 6 te 3600 Genk, werd ontvangen op 17/02/2025 en op 03/04/2025 ontvankelijk en volledig verklaard.

De aanvraag gaat over een terrein, gelegen Stationsstraat 20, kadastraal gekend als afdeling 3 sectie F nr. 457F.

De aanvraag gaat over het verbouwen en uitbreiden van een vrijstaande eengezinswoning, het bouwen van een carport en het slopen van bestaande vrijstaande en aangebouwde bijgebouwen en verhardingen.

De aanvraag omvat stedenbouwkundige handelingen.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, (in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende Algemene Bepalingen inzake Milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid, het decreet Natuurbehoud en hun uitvoeringsbesluiten).

1.    STEDENBOUWKUNDIGE BASISGEGEVENS

    De locatie van de aanvraag is volgens het Origineel bij Koninklijk besluit goedgekeurd gewestplan op 3 april 1979 gelegen in woongebied, parkgebied en bufferzone.

De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.

De locatie van de aanvraag is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.

Volgende verordeningen zijn van kracht:

•    algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997;

•    gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005;

•    gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009;

•    gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, .... goedgekeurd op 10 februari 2023.

2.    HISTORIEK

    Volgende dossiers zijn relevant: 

•    Stedenbouwkundige vergunning (1956/00002) voor het bouwen van een woonhuis - goedgekeurd op 16/05/1956.

•    Gebouwen en constructie dossier GEB/2019/00004 voor woning en bijgebouwen - opname in register op 14/05/2019.

3.    BESCHRIJVING OMGEVING EN AANVRAAG

    Beschrijving van de plaats & omgeving

Het perceel bevindt zich aan de Stationsstraat, een gemeenteweg in het gehucht Terdonk, in het zuidwesten van de gemeente Zonhoven.  De bestaande woning bevindt zich in de bestemming woongebied.  De tuinzone bevindt zich in bufferzone.

De nabije omgeving bestaat hoofdzakelijk uit vrijstaande en halfopen eengezinswoningen, gelegen in een woonlint met achterliggend aan de noordzijde bufferzone, in het westen natuurreservaten en in het zuiden een industriegebied met bufferzone.  De bebouwing bestaat vaak uit twee bouwlagen onder voornamelijk hellende daken, en is voornamelijk afgewerkt in een gevelsteen in diverse tinten en texturen.

Op het perceel bevindt zich een woning met een bouwdiepte van 14,61m en een garage die tot op de rechter perceelsgrens werd geplaatst en die op 14/05/2019 werden opgenomen in het vergunningenregister als vergund geacht.  Een bestaand bijgebouw achteraan rechts werd op die datum ook opgenomen als vergund geacht.

De andere vrijstaande bijgebouwen zijn niet vergund en er zijn er ook geen verhardingen vergund, met uitzondering van de vrijgestelde toegang tot de garage aan de rechterzijde van de woning.  Twee vrijstaande bijgebouwen bevinden zich in de bufferzone.

Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

De aanvraag gaat over het verwijderen van de meeste verhardingen en alle vrijstaande bijgebouwen en de aangebouwde garage, het verbouwen en het uitbreiden van de bestaande eengezinswoning, de bouw van een open carport en de heraanleg van het terrein.

De woning zal na de werken ingeplant staan op tenminste 11,18m uit de voorste perceelsgrens, op minimaal 9,45m van de linker perceelsgrens en op 2,5m van de rechter perceelsgrens.

De woning wordt uitgebreid naar twee bouwlagen onder een plat dak, met een kroonlijsthoogte van 6,55m boven het voorliggende maaiveld.

De breedte van het hoofdvolume bedraagt 8,23m en het beschikt over een bouwdiepte van 9,31m.  Achteraan dit hoofdvolume wordt de vergund geachte aanbouw verbouwd en voorzien van een plat dak met een kroonlijsthoogte van 4,2m boven het maaiveld.  De aanbouw heeft evenzeer een breedte van 8,23m en een bouwdiepte van 5,58m.

Tegen de rechtergevel wordt een open zwart aluminium carport geplaatst, voorzien van een plat dak met een hoogte van 3,2m boven het voorliggende maaiveld.  De carport wordt gelijk met de voorgevel ingeplant en biedt plaats voor het stallen van 1 wagen. Door de vorm van het perceel zal de carport op tenminste 0,23m van de rechter perceelsgrens ingeplant worden.

De totale bouwdiepte van de woning bedraagt 14,89m.

De gelijkvloerse vloerpas wordt voorzien op 0,6m boven de as van de voorliggende weg.  Het bestaande reliëf blijft ongewijzigd en helt met 0,55m af naar de achterzijde van het gebouw.

De woning wordt uitgevoerd in een hedendaagse bouwstijl en wordt afgewerkt in wit pleisterwerk met onderaan een arduinen boord en zwart aluminium buitenschrijnwerk.

Het perceel wordt verder aangelegd met verhardingen en groenaanleg.

In de voortuin worden beide inritten verwijderd en wordt een karrespoor als inrit voorzien met een breedte van 1,5m ter hoogte van de rooilijn die vóór de carport uitmondt in een open parkeerplaats met een breedte van 3m in waterdoorlatende klinkers.  Het bestaande looppad naar de voordeur met een breedte van 1m uitgevoerd in waterdoorlatende klinkers blijft behouden.

Tegen de achtergevel van het gebouw wordt een verhoogd terras geplaatst met een vloerpeil dat zich 0,8m boven het maaiveld bevindt en met een trapje bereikbaar is.

De bestaande draadafsluiting met een hoogte van 1,8m langs de linker perceelsgrens blijft behouden.  Het is uit de ingediende inplantingsplannen niet op te maken wat de intenties zijn met de bestaande afsluitingen langsheen de rechter perceelsgrens.  Er zijn geen handelingen aan deze afsluitingen aangevraagd.  Volgens onze informatie bestaan deze ter hoogte van de voortuin uit een grondkerende boord met een draadafsluiting en een hoogte tot ongeveer 1m.  Omwille van de helling ten opzichte van het naastliggende perceel, wordt deze boord in de zijtuin steeds meer uitgesproken.  De afsluiting zelf bestaat daar uit betonpanelen met een hoogte van ongeveer 2m.  

Er wordt een wadi voorzien in de linker zijstrook op 1m van de perceelsgrens, met een oppervlakte van 12m².

De bestaande 2 hoogstammige bomen in de linker zijtuin, de hoogstammige boom in de voortuinstrook en de bebossing achteraan op het perceel blijven behouden.

De verhardingsgraad van de voortuin en het aandeel constructies en verhardingen op het bebouwbare deel van het perceel bedragen respectievelijk ongeveer 16% en 18%.

4.    RAADPLEGING EIGENAARS AANPALENDE PERCELEN 

    Het dossier werd volgens de vereenvoudigde procedure behandeld.

Er werd bijgevolg geen openbaar onderzoek gehouden.

Aangezien de aanvraag gaat over de oprichting, uitbreiding of afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom, werden de betrokken aanpalende eigenaars aangeschreven per beveiligde zending met de vraag hun standpunt kenbaar te maken binnen de 30 dagen.

5.    ADVIEZEN

    Aan volgende adviesverleners werd advies gevraagd:

Dienst Water en Domeinen provincie Limburg

Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams Brabant

NMBS Hasselt.

6.    EFFECTEN OMGEVING

    Project-MER

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen.

Stikstofdecreet

Voor een eengezinswoning, kunnen we uitgaan van ongeveer 2920 vervoersbewegingen per jaar (4 personen x 2 vervoersbewegingen/persoon x365 dagen/jaar= 2920 jaarlijkse vervoersbewegingen). Dit is minder dan 70.000 jaarlijkse vervoersbewegingen (VITO tabel 3, licht verkeer, KDW =6 en afstand = 0). Dit betekent dat zelfs indien een huis op het meest kritische habitat verbouwd en uitgebreid wordt, de impact van het verkeer nog niet zal zorgen voor een overschrijding van de 1% de minimis. We kunnen bijgevolg met absolute zekerheid besluiten dat de impactscore van de verbouwing en uitbreiding van deze eengezinswoning, voor wat betreft mobiliteit, lager is dan 1%.

7.    INHOUDELIJKE BEOORDELING

    Decretale beoordelingselementen

In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de VCRO kan gesteld worden dat de Stationsstraat een voldoende uitgeruste openbare weg is.

De aanvraag gaat niet over de oprichting van een bedrijfswoning.

De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook.

Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.

Zonering

Het perceel is volgens het zoneringsplan voor riolering, van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), gelegen in centraal gebied. Er is al geruime tijd riolering aanwezig en die is aangesloten op een waterzuivering. Er moet geen septische put voorzien worden.

Waterparagraaf

Watertoets

Het decreet over het integraal waterbeleid van 18 juli 2003, gewijzigd door het wijzigingsdecreet Integraal Waterbeleid van 19 juli 2013, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd worden. Deze watertoets schat de eventuele schadelijke effecten in ten koste van de watersystemen bij de inname van ruimte.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006, en latere wijzigingen, legt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets.

De watertoets is een onderzoek van de vergunningverlenende overheid naar mogelijke schadelijke effecten op het watersysteem die veroorzaakt kunnen worden door het aangevraagde project.

Het voorliggende bouwproject heeft geen omvangrijke oppervlakte maar ligt in pluviaal overstromingsgebied of aan de rand ervan.

Met betrekking tot de impact op oppervlaktewater (grondwater) en de ligging in pluviaal overstromingsgebied, werd de aanvraag voor advies voorgelegd aan de waterbeheerder, de provinciale dienst Water en Domeinen.

Het advies van 30/04/2025 van de waterbeheerder is voorwaardelijk gunstig:

Advies in verband met de watertoets 

DOSSIER: HET VERBOUWEN EN UITBREIDEN VAN EEN VRIJSTAANDE ÉÉNGEZINSWONING, E.A. 

DEEL 1 INLICHTINGENFICHE 

Aanvrager: 

•    naam en adres: Ozturk-Alkis Ozan en Huri, Deken Heeserplein 6 te 3600 Genk 

•    telefoon: 0488 61 00 17 

•    e-mailadres: ozan.ozturkk07@gmail.com

Ontwerper: 

•    naam en adres: mim Architecten bv, Bosstraat 82, 3580 Beringen 

•    telefoon: 0487 59 91 02 

•    e-mailadres: info@mim-ar.be

Ligging van het perceel: 

•    kadaster: gemeente Zonhoven, afdeling 3, sectie F, nr. 457F 

•    adres: Stationsstraat 20 

•    gelegen in een pluviaal overstromingsgebied

Waterloop en machtiging 

•    stroomgebied van de onbevaarbare waterlopen: ROOSTERBEEK, nummer 43, categorie: 2de 

•    watering: neen

DEEL 2 WATERADVIES I.V.M. DE WATERTOETS 

(art. 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018) 

1 Beschrijving van het watersysteem 

• Het betreft een activiteit binnen het stroomgebied van een onbevaarbare waterloop van 2de categorie. 

• Het perceel is volgens het gewestplan gelegen in woongebied 

• Het perceel is daarenboven gelegen in: 

o het bekken van de Demer 

o het deelbekken van de Midden-Demer 

2 Waterplannen 

Het stroomgebiedbeheerplan van de Schelde is van toepassing. 

3 Toetsen aan de doelstellingen decreet integraal waterbeheer, gecoördineerd op 15 juni 2018 – artikel 1.2.2 

De adviesvraag handelt over de richtlijn gewijzigd overstromingsregime. 

Het perceel is gelegen in een pluviaal overstromingsgebied of aan de rand ervan : het kritisch overstromingspeil bedraagt 40m20 TAW. Het peil van de weg ter hoogte van de inrit bedraagt 40m54 TAW. 

Er mag gebouwd worden omdat de berging die verloren gaat, beperkt blijft en er dus geen bijkomende schade veroorzaakt wordt aan derden of aan het watersysteem voor zover voldaan wordt aan de onderstaande constructievoorwaarden: 

•    Het vloerpeil moet minstens 10 cm boven het kritisch overstromingspeil gelegen zijn (i.e. 24 cm onder het niveau van de as van de weg). 

•    Geen openingen in de constructie (in buitenmuren en bodem) mogen voorzien worden onder het kritisch overstromingspeil plus 10 cm. 

•    Niet-waterdichte doorvoer van nutsleidingen en andere leidingen onder het kritisch overstromingspeil is verboden. 

•    Inspectieputten op rioleringen, ontluchtingssystemen moeten waterdicht afgeschermd worden of opgesteld worden boven het kritisch overstromingspeil. 

•    Ondergrondse tanks moeten verankerd worden tegen opwaartse druk, bijvoorbeeld d.m.v. een betonnen voetplaat of dekplaat. 

•    Elektrische installaties die niet waterdicht afgeschermd zijn, moeten 10 cm boven het kritisch overstromingspeil opgesteld worden. 

•    Aansluitingen op de riolering moeten afgeschermd worden met een terugslagklep en eventueel met een eigen pompinstallatie. 

•    Kruipkelders onder het kritisch peil moeten overstroombaar blijven. 

•    Ophoging van het perceel moet beperkt blijven tot het gebouw zelf met een randzone van 3 m rond het gebouw die in helling aansluit bij het niet-opgehoogde gedeelte. 

•    Alleen waterdoorlatende verhardingen zijn toegelaten. Er kan hierop enkel uitzondering gemaakt worden indien om technische redenen geen waterdoorlatende verharding mogelijk is

DEEL 3 CONCLUSIES ONDERZOEK WATERBEHEERDER 

Uit de toepassing van de nadere regels voor de toepassing van de watertoets bij besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006, en latere wijzigingen, is gebleken dat het verbouwen en uitbreiden van een vrijstaande ééngezinswoning, e.a. een verandering van de toestand van watersystemen (of bestanddelen ervan) tot gevolg heeft. Deze verandering heeft geen betekenisvol schadelijk effect op het watersysteem voor zover de constructievoorwaarden onder Deel 2 worden opgenomen in de vergunning. 

Het wateradvies is dan ook voorwaardelijk gunstig. 

Opgesteld te Hasselt d.d. 29 april 2025

Er moet in alle redelijkheid geoordeeld worden dat het schadelijk effect beperkt is mits de voorwaarden van de waterbeheerder gevolgd worden. 

Door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke hemelwaterverordening.

Zoals hoger aangehaald voldoet het voorliggende ontwerp aan deze verordening.

Hemelwaterverordening

De aanvraag valt onder de toepassing van het besluit van de Vlaamse regering van 10 februari 2023, houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De plannen geven aan dat de verbouwingswerken ook ingrijpende werken aan het hemelwaterafvoersysteem en het afvoersysteem van afvalwater omvatten.

De dakoppervlakte van de nog niet aangesloten woning met carport bedraagt 140,54m².

Er moet een hemelwaterput voorzien worden met een inhoud van 10000 liter en recuperatie van het hemelwater voor alle toiletten, aansluiting voor een wasmachine, een dienstkraan (poetswater) en een buitenkraan (tuinbesproeiing).

De overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op een open infiltratievoorziening met een opvangcapaciteit van 5000 liter (minimaal vereist 4462,59 liter) en een infiltratieoppervlakte van 12m² (minimaal vereist 10,82m²).

De verordening is niet van toepassing voor wat betreft de aanleg van de overige voorziene verhardingen omdat het hemelwater dat op de verharding valt niet wordt opgevangen en afgevoerd, maar op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem kan infiltreren door het gebruik van waterdoorlatende materialen en/ of kan afwateren in de aangrenzende groenzones.

De aanvraag voldoet aan deze stedenbouwkundige verordening. Gezien de aanvraag voldoet aan de hemelwaterverordening, doorstaat deze ook de droogtetoets. Het effect van droogte wordt namelijk gemilderd door het regenwater dat op het terrein terecht komt maximaal vast te houden.

Natuurtoets

Het perceel is niet gelegen binnen of grenzend aan een speciaal beschermingsgebied. Omwille van de ligging, de aard van het project en de afstand tot de waardevolle natuurgebieden wordt gesteld dat er geen impact is van de projectaanvraag op de natuurwaarden.

Erfgoed- & Archeologietoets

Het perceel is niet gelegen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht. Er zijn geen monumenten in de omgeving.

Conform het Onroerenderfgoeddecreet d.d. 12/07/2013 en latere wijzigingen is geen bekrachtigde archeologienota verplicht voor de aanvraag gezien de oppervlakte van het perceel kleiner is dan 3000 m².

Beoordeling van de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

De bestaande woonfunctie blijft behouden en is functioneel inpasbaar in dit woonlint, nl. het gehucht Terdonk.

Mobiliteitsimpact

De gemeente Zonhoven hanteert volgende parkeernorm voor een woning: 1,5 parkeerplaats per woonentiteit (naar boven af te ronden).

De aanvraag komt hieraan tegemoet, want er wordt een carport voor de bewoners voorzien, voor deze carport wordt een parkeerplaats ingericht en op de inrit is er ook ruimte voor een voertuig.

Schaal

De breedte van de woning met carport bedraagt 12,23m oftewel ongeveer de helft van de perceelsbreedte.  De bouwdiepte op het gelijkvloers en de verdieping liggen met 14,89m en 9,31m onder de 15m en 12m die in onze gemeente gehanteerd worden.

Omwille van de waterhuishouding op het perceel ligt het vloerpeil van het gelijkvloers minimaal 0,18 m boven het maaiveld. Omdat het terrein afloopt, varieert de hoogte van de dakrand tussen 6,55 m en 6,89 m boven het maaiveld. De impact hiervan op het rechterperceel wordt gemilderd door het lagergelegen maaiveld, waardoor deze als aanvaardbaar kan worden beschouwd.

Ruimtegebruik en bouwdichtheid

De woondichtheid wijzigt niet.

Het bestaande hoofdgebouw met achterbouw en hun inplanting werden in 14/05/2019 opgenomen in het vergunningenregister. Door de garage kwam de achterbouw tot op de rechter perceelsgrens te liggen. Na sloop van de garage zal deze afstand 2,5 meter bedragen. Hoewel dit minder is dan de gebruikelijke 3 meter die in Zonhoven wordt gehanteerd, kan deze afwijking aanvaard worden aangezien het de vergund geachte achterbouw betreft met inbegrip buitenisolatie die vrijgesteld is van vergunning.

De verhardingsgraad van de voortuin en het aandeel aan verhardingen en constructies op het hele bebouwbare deel van het perceel vallen met 16% en 18% ruim binnen de visie van de gemeente die 50% en 40% aanhoudt.

Visueel-vormelijke elementen

De bestaande woning kan een facelift gebruiken.  Een modernisering is aan de orde en wit pleisterwerk met zwart aluminium buitenschrijnwerk is een combinatie die we in deze stijl wel vaker zien.

Cultuurhistorische aspecten

Het perceel is niet gelegen in of nabij een beschermd dorpsgezicht. De aanvraag is niet gelegen in een beschermde archeologische site. De aanvraag is, bekeken vanuit de erfgoedaspecten, aanvaardbaar.

Bodemreliëf

Volgens de aanvraag wordt het bestaande reliëf niet gewijzigd.

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen

De hinder door de omvang en inplanting van de woning ten opzichte van het rechter perceel is beperkt omdat het vloerpeil hetzelfde blijft alsook het reliëf van het terrein.  De impact is hierdoor niet groter dan de gangbaar bij moderne panden en aanvaardbaar.  Samen met het feit dat de bouwdiepte op de verdieping beperkt blijft zijn de gevolgen voor het gebruiksgenot en enige bijkomende hinder voor de naastliggende minimaal.

Omwille van de veiligheid is het echter aangewezen dat het perceel, met uitzondering van de noodzakelijke inrit en toegang tot de voordeur, ontoegankelijk gemaakt wordt voor voertuigen.  Dit zal als voorwaarde worden opgenomen in de vergunning.

Resultaten van de raadpleging van de eigenaars van de aanpalende percelen

Er werd volgende reactie ontvangen van de eigenaars van de aanpalende percelen: 

Zie hieronder mijn opmerkingen in verband met het aangetekend schrijven van de gemeente met bovenvermeld dossiernummer i.v.m. de aanvraag van de omgevingsvergunning voor een verbouwing op het perceel gelegen (..).

1.    lk heb geen opmerkingen over de werken die de nieuwe eigenaars willen uitvoeren, zolang ze zich houden aan de bestaande scheidingslijn.

2.    De gemetste steunmuur waarop de bestaande afspanning staat, moet behouden blijven. Deze steunmuur is volledig op mijn eigendom geplaatst door het bedrijf Foraky waarvan ik het huis gekocht heb. Die steunmuur is nodig om de hoger gelegen grond op mijn eigendom tegen te houden: als ze die gaan verwijderen, zakt alles in.

3.    Ook de betonplaten staan volledig op mijn grondgebied. Hiertegen hebben vorige eigenaars (Jozef Jehaes) een stenen muur gemetst om de zogenoemde garage te bouwen en ook het dak van de garage uit te breiden: dit zonder toelating of aanvraag bij de gemeente noch bij mij.

Indien deze betonplaten beschadigd worden bij de afbraak, moeten ze de herstelling ervan volledig op eigen kosten doen en met dezelfde kwaliteit als de platen die er nu staan. De afspanning (draad en platen op een afstand van 120 m op 20m) werd geplaatst door Foraky, en was aanwezig toen we het huis kochten in 1974.

4.    De verdere bijgebouwen zijn volledig door Jef Jehaes en zonen gebouwd, ook weer zonder toelating van de gemeente. Als ze bij de afbraak mijn eigendom zouden beschadigen, moeten ze zorgen dat alles hersteld wordt zoals het ervoor was, en dit op eigen kosten.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar neemt volgend standpunt in met betrekking tot deze reactie:

De juridisch correcte ligging van de perceelsgrens kan enkel uitgevoerd worden door een beëdigd landmeter.  Dit maakt geen deel uit van het dossier. 

Er werden in het dossier geen handelingen met betrekking tot de afspanning, de keermuur, de betonpanelen of enig ander eigendom van de bezwaarindiener aangevraagd.  Het bezwaar is niet gegrond.

Schade aan voormelde constructies valt buiten het toepassingsgebied van het omgevingsrecht en behoort tot het domein van het burgerlijk recht. Dit onderdeel van het bezwaar betreft dan ook geen stedenbouwkundig aspect.

Bespreking van de adviezen

•    Het advies van Dienst Water en Domeinen provincie Limburg d.d. 30 april 2025 is voorwaardelijk gunstig.

Voor de Dienst Water en Domeinen moet er voldaan worden aan volgende voorwaarden:

o    Het vloerpeil moet minstens 10 cm boven het kritisch overstromingspeil gelegen zijn (i.e. 24 cm onder het niveau van de as van de weg). 

o    Geen openingen in de constructie (in buitenmuren en bodem) mogen voorzien worden onder het kritisch overstromingspeil plus 10 cm. 

o    Niet-waterdichte doorvoer van nutsleidingen en andere leidingen onder het kritisch overstromingspeil is verboden. 

o    Inspectieputten op rioleringen, ontluchtingssystemen moeten waterdicht afgeschermd worden of opgesteld worden boven het kritisch overstromingspeil. 

o    Ondergrondse tanks moeten verankerd worden tegen opwaartse druk, bijvoorbeeld d.m.v. een betonnen voetplaat of dekplaat. 

o    Elektrische installaties die niet waterdicht afgeschermd zijn, moeten 10 cm boven het kritisch overstromingspeil opgesteld worden. 

o    Aansluitingen op de riolering moeten afgeschermd worden met een terugslagklep en eventueel met een eigen pompinstallatie. 

o    Kruipkelders onder het kritisch peil moeten overstroombaar blijven. 

o    Ophoging van het perceel moet beperkt blijven tot het gebouw zelf met een randzone van 3 m rond het gebouw die in helling aansluit bij het niet-opgehoogde gedeelte. 

o    Alleen waterdoorlatende verhardingen zijn toegelaten. Er kan hierop enkel uitzondering gemaakt worden indien om technische redenen geen waterdoorlatende verharding mogelijk is 

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden. 

•    Het advies van Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams Brabant d.d. 7 april 2025 is voorwaardelijk gunstig.

Infrabel legt algemene bij omgevingsvergunningen voor aangelanden in de bijlage aan hun advies

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en bemerkingen gesteld in het advies, moeten gevolgd worden. 

•    Het advies van NMBS Hasselt d.d. 14 april 2025 is gunstig.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies.

8.    ADVIES GEMEENTELIJKE OMGEVINGSAMBTENAAR

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen, en dat het gevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening, mits het opleggen van voorwaarden.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert volgende voorwaarden op te leggen:

Stedenbouwkundige voorwaarden

  • Het advies van Infrabel, met name de veiligheidsafstanden en de algemene voorwaarden m.b.t. bouwaanvragen, moet strikt worden nageleefd. 
  • Het advies van de Provincie Limburg, Dienst water en domeinen, moet gevolgd worden:
    * Het vloerpeil moet minstens 10 cm boven het kritisch overstromingspeil gelegen zijn (i.e. 24 cm onder het niveau van de as van de weg).
    * Geen openingen in de constructie (in buitenmuren en bodem) mogen voorzien worden onder het kritisch overstromingspeil plus 10 cm. £
    * Niet-waterdichte doorvoer van nutsleidingen en andere leidingen onder het kritisch overstromingspeil is verboden.
    * Inspectieputten op rioleringen, ontluchtingssystemen moeten waterdicht afgeschermd worden of opgesteld worden boven het kritisch overstromingspeil.
    * Ondergrondse tanks moeten verankerd worden tegen opwaartse druk, bijvoorbeeld d.m.v. een betonnen voetplaat of dekplaat.
    * Elektrische installaties die niet waterdicht afgeschermd zijn, moeten 10 cm boven het kritisch overstromingspeil opgesteld worden.
    * Aansluitingen op de riolering moeten afgeschermd worden met een terugslagklep en eventueel met een eigen pompinstallatie.
    * Kruipkelders onder het kritisch peil moeten overstroombaar blijven.
    * Ophoging van het perceel moet beperkt blijven tot het gebouw zelf met een randzone van 3 m rond het gebouw die in helling aansluit bij het niet-opgehoogde gedeelte.
    * Alleen waterdoorlatende verhardingen zijn toegelaten. Er kan hierop enkel uitzondering gemaakt worden indien om technische redenen geen waterdoorlatende verharding mogelijk is.
  • Met uitzondering van de noodzakelijke inrit en het noodzakelijk toegangspad naar de voordeur moet het perceel ontoegankelijk gemaakt worden voor voertuigen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar d.d. 19/05/2025 en volgt dit standpunt integraal.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het voorwaardelijk afleveren van de omgevingsvergunning aan Huri Alkis - Ozan Ozturk wonende te Deken Heeserplein 6 te 3600 Genk voor het verbouwen en uitbreiden van een vrijstaande eengezinswoning, het bouwen van een carport en het slopen van bestaande vrijstaande en aangebouwde bijgebouwen en verhardingen, gelegen te Stationsstraat 20 kadastraal gekend als afdeling 3 sectie F nr. 457F.

Artikel 3

Stedenbouwkundige voorwaarden

  • Het advies van Infrabel, met name de veiligheidsafstanden en de algemene voorwaarden m.b.t. bouwaanvragen, moet strikt worden nageleefd.
  • Het advies van de Provincie Limburg, Dienst water en domeinen, moet gevolgd worden:

    * Het vloerpeil moet minstens 10 cm boven het kritisch overstromingspeil gelegen zijn (i.e. 24 cm onder het niveau van de as van de weg).

    * Geen openingen in de constructie (in buitenmuren en bodem) mogen voorzien worden onder het kritisch overstromingspeil plus 10 cm.

    * Niet-waterdichte doorvoer van nutsleidingen en andere leidingen onder het kritisch overstromingspeil is verboden.

    * Inspectieputten op rioleringen, ontluchtingssystemen moeten waterdicht afgeschermd worden of opgesteld worden boven het kritisch overstromingspeil.

    * Ondergrondse tanks moeten verankerd worden tegen opwaartse druk, bijvoorbeeld d.m.v. een betonnen voetplaat of dekplaat.

    * Elektrische installaties die niet waterdicht afgeschermd zijn, moeten 10 cm boven het kritisch overstromingspeil opgesteld worden.

    * Aansluitingen op de riolering moeten afgeschermd worden met een terugslagklep en eventueel met een eigen pompinstallatie.

    * Kruipkelders onder het kritisch peil moeten overstroombaar blijven.

    * Ophoging van het perceel moet beperkt blijven tot het gebouw zelf met een randzone van 3 m rond het gebouw die in helling aansluit bij het niet-opgehoogde gedeelte.

    * Alleen waterdoorlatende verhardingen zijn toegelaten. Er kan hierop enkel uitzondering gemaakt worden indien om technische redenen geen waterdoorlatende verharding mogelijk is.

  • Met uitzondering van de noodzakelijke inrit en het noodzakelijk toegangspad naar de voordeur moet het perceel ontoegankelijk gemaakt worden voor voertuigen.

    Artikel 4

    Het college van burgemeester en schepenen beslist de bezwaarindiener in kennis te stellen van de beslissing.