Terug
Gepubliceerd op 04/06/2025

2025_CBS_00632 - OMV - Vergunning - verkaveling 1349.F.874.2_02 - Schutenseweg zn - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
di 27/05/2025 - 13:30 Gemeente
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bram De Raeve, burgemeester; Frank Vandebeek, 1ste schepen; Johan Vanhoyland, 2de schepen; Frederick Vandeput, 3de schepen; Wouter De Raeve, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Bart Telen, Algemeen directeur

Secretaris

Bart Telen, Algemeen directeur
2025_CBS_00632 - OMV - Vergunning - verkaveling 1349.F.874.2_02 - Schutenseweg zn - Goedkeuring 2025_CBS_00632 - OMV - Vergunning - verkaveling 1349.F.874.2_02 - Schutenseweg zn - Goedkeuring

Motivering

Feiten context en argumentatie

verslag GEMEENTELIJKE omgevingsambtenaar

Gemeentelijk dossiernummer:    1349.F.874.2\02
Projectnummer:    OMV_2024122304

De aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend door DANNEELS PROJECTS NV gevestigd te A. Stocletlaan 195 te 2570 Duffel, werd ontvangen op 17 oktober 2024 en vervolledigd op 25 november 2024.

Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verstuurd op 16 december 2024.

De aanvraag heeft betrekking op een terrein met als adres Schutenseweg zn te 3520 Zonhoven en met als kadastrale omschrijving afdeling 3 sectie F nrs. 856D, 531H, 856G, 541F, 541G, 543A3, 624W/deel, 626H, 626G, 627N/deel en 627X/deel.

Het betreft een aanvraag tot wijzigen rooilijn van het openbaar domein, wijzigen van wegenis en wijzigen van de perceelsconfiguratie en kavelindeling.

De aanvraag omvat het wijzigen van een verkaveling en stedenbouwkundige handelingen.

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de gewone procedure.

Er werd een eerste openbaar onderzoek gehouden, lopende van 26 december 2024 tot en met 24 januari 2025. Het openbaar onderzoek werd gesloten met 3 bezwaarschriften.

Er werd naar aanleiding van een wijzigingsverzoek een tweede openbaar onderzoek gehouden, lopende van 12 april 2025 tot en met 11 mei  2025. Het openbaar onderzoek werd gesloten met 3 bezwaarschriften.

HISTORIEK VAN HET EIGENDOM WAAROP DE AANVRAAG BETREKKING HEEFT
Stedenbouwkundig

•    7204.V.93/5\04: Omgevingsvergunning op 20 september 2022 afgeleverd door college van burgemeester en schepenen voor het bijstellen van loten 1a, 6 en 7 van een bestaande verkaveling i.f.v. een nieuw aan te vragen verkaveling.

•    1349.F.874.2:  Omgevingsvergunning op 22 november 2023 afgeleverd door de deputatie voor het verkavelen van gronden in 30 loten voor eengezinswoningen, m.n. 2 loten voor open bebouwing (lot 29 en 30) en 28 loten voor geschakelde (open, halfopen of gesloten) bebouwing, 1 lot voor een elektriciteitscabine (lot 34), het aanleggen van nieuwe wegenis (lot 31), het reliëf van de bodem aanzienlijk wijzigen, het slopen van constructies en het vellen van hoogstammige bomen

Uit de gegevens waarover de gemeente beschikt, blijkt niet dat voor het voorwerp van de aanvraag een PV is opgesteld noch dat een meerwaarde werd opgelegd of dat op het goed een vonnis of arrest rust. Er zijn ook geen geschriften bekend waaruit zou blijken dat er wederrechtelijke werken werden uitgevoerd.

OPENBAAR ONDERZOEK

Overeenkomstig artikel 17 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning en hoofdstuk 3 Toepassingsgebied van de gewone en vereenvoudigde procedure, artikels 11 t.e.m. 14 van het besluit tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, werd dit dossier volgens de gewone procedure behandeld.

Er werd bijgevolg een openbaar onderzoek gehouden. Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 26 december 2024 tot en met 24 januari 2025. Er werden 3 bezwaarschriften ingediend.

Naar aanleiding van een wijzigingsverzoek werd een tweede openbaar onderzoek gehouden, lopende van 12 april 2025 tot en met 11 mei  2025. Het openbaar onderzoek werd gesloten met 3 bezwaarschriften.

De bezwaren kunnen als volgt worden samengevat:

Tijdens het openbaar onderzoek van 16/12/2024 t.e.m. 24/01/2025 werden volgende bezwaren ingediend:

Bezwaar 1 (19/01/2025)

• In het openbaar onderzoek verwijst de kadastrale ligging naar afdeling 3 sectie F nr 624X = Donkeindeweg 20 (ook zo vermeld bij perceelsadres) dat onderdeel zou uitmaken van de projectzone wat volgens de bijhorende documenten, noch de afgeleverde vergunning er geen deel van uitmaakt.
• In het openbaar onderzoek verwijst de kadastrale ligging naar afdeling 3 sectie F nr 627X in zijn totaliteit terwijl dit perceel middels een voorgaande bijstelling van verkaveling opgesplitst is in 627X/deel en 627X/rest, waarbij 627X/deel deel uitmaakt van de projectzone en 627X/rest niet.
• De aanplakking van het openbaar onderzoek is gebeurd waar 627X/rest aan het openbaar domein raakt en niet op 533F/deel waar de projectzone effectief aan het openbaar domein raakt.
• In het openbaar onderzoek is er geen verwijzing naar de kadastrale ligging voor afdeling 3 sectie F nr 627N/deel dat thans deel uitmaakt van de projectzone.

Bezwaar 2 (19/01/2025)

Identiek als bezwaar 1

Bezwaar 3 (24/01/2025)

1.    Aanplakking openbaar onderzoek is verwarrend en niet correct. De aanplakking werd gedaan op de schutenseweg ter hoogte van perceel627X. In de verkaveling verkregen via deputatie zal het ‘binnengebied’ bediend worden via perceel533F. Hier stond vroeger dan ook de aanplakking voor een eerder openbaar onderzoek. Dit is volgens mij niet correct en zorgt voor verwarring bij buurtbewoners.

2.    Aanduiding perceel 627X in zijn totaliteit + perceel 624X(donkeidenweg20).

Perceel 627X is bij de verkaveling verkregen via deputatie opgesplitst geweest in 2 stukken.  627xdeel en 627xrest. Tussen deze 2 stukken werd ook een heel kleine stukje uit de verkaveling genomen, dit om te verkomen dat men 627xrest zou kunnen aansluiten op de verkaveling. Waarom is perceel 627X in zijn totaliteit nu opgenomen in het openbaar onderzoek? De verkaveling en wegenis heeft enkel en alleen betrekking op 627Xdeel en niet op het perceel in zijn totaliteit.

Perceel 624X(donkeindeweg20) heeft nooit deel uitgemaakt van de verkaveling verkregen via deputatie en is niet/nooit geïntegreerd geweest in vroegere, alsook huidige plannen. Waarom wordt dit perceel meegenomen in het openbaar onderzoek?

Deze aanduiding van percelen zorgt voor verwarring, hierdoor weten buurtbewoners niet wat de exacte plannen/intenties zijn van de ontwikkelaar en dit zorgt voor onrust.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar neemt omtrent deze bezwaarschriften (1, 2 en 3) het volgende standpunt in: De procedure van het openbaar onderzoek werd niet helemaal correct uitgevoerd en zorgde mogelijks voor verwarring. Omwille van deze redenen werd er een tweede openbaar onderzoek gehouden van 14/04/2025 t.e.m. 11/05/2025. Tijdens dit openbaar onderzoek werden  volgende bezwaren ingediend:

Bezwaar 4 (29/4/2025)

“Ik woon in de (..)  waar ik destijds ben komen wonen vanwege de rust en het aanwezige groen. Het geplande project brengt hier ingrijpende veranderingen in aan, met nadelige gevolgen voor mijn woongenot en de ecologische waarde van het gebied.

MIJN BEZWAREN ZIJN ALS VOLGT :

1. AANTASTING VAN PRIVACY EN LEEFOMGEVING

Door de geplande bebouwing in de directe nabijheid van mijn woning komt mijn privacy ernstig in het gedrang. Waar ik nu uitzicht heb op de natuur, zal dit worden vervangen door bebouwing en menselijke activiteit, wat mijn gevoel van veiligheid en geborgenheid aantast.

2.VERLIES VAN NATUUR EN BIODIVERSITEIT

Het verdwijnen van deze natuur strookt niet met de duurzaamheidsdoelstellingen die onze gemeente voorschrijft.

3.TOENAME VAN VERKEER EN GELUIDSOVERLAST

De aanleg van deze nieuwe woningen brengt onvermijdelijk meer verkeersdrukte met zich mee, met als gevolg meer geluidsoverlast, luchtvervuiling en onveiligheid op de wegen. Dit staat haaks op de rustige woonomgeving die ik en vele anderen hier bewust hebben opgezocht.

4. DE AFNAME VAN WOONGENOT EN WAARDEVERMINDERING

De hierboven genoemde effecten zullen niet alleen mijn dagelijks leven beïnvloeden, maar waarschijnlijk ook leiden tot waardevermindering van mijn woning die gelegen is in wat tot nu toe als rustige en groene woonomgeving gold.

Ik verzoek U dan ook om het verkavelingsproject volledig te schrappen.”

Bezwaar 5 (8/5/2025)

“1. - De oppervlakte van  de kavels blijven zeer klein, en passen totaal niet in het karakter van de wijk. sommige kavels hebben zelfs geen voortuin , een beetje raar in een buiten gebied (Ter Donk) past meer in een stedelijke omgeving. Het behoud van het waarde volle groen dient maximaal te zijn , met een dichtheid van 20 woningen per ha lijkt me dit niet het geval

De waardevolle bomenrijen (eiken van 80 jaar oud) worden verminkt door een weg er door.

minimum 6 tot 8 bomen worden gekapt voor deze weg, en vervangen door wat pseudo boompjes.

2.- Er is geen trage verbinding voorzien, een bindende voorwaarden opgenomen in het Masterplan van de gemeente Zonhoven.

3.- Document kosteloos afstand stuk grond aan de gemeente zonhoven, werd in 2024 ondertekend door Mathieu Daneels. Deze persoon zou in 2024 niet meer werkzaam geweest zijn voor de firma Daneels. is dit document dan rechtsgeldig?

4.- De drukte in de schutense weg zal toe nemen, door deze wijk.”

Bezwaar 6 (9/5/2025)

“1. De oppervlakte van de kavels zijn te klein en passen niet in het karakter van de wijk. Er zijn op bepaalde kavels ook geen voortuinen aanwezig, dit om maximaal aantal kavels te kunnen exploiteren en te verkopen. Willen we in Zonhoven echt huizen die vlak op de straat komen? De gemiddelde perceelsgrootte is hierdoor erg klein en eerder stedelijk wat niet overeenkomt met de typologie van de wijk Ter Donk. Het behoud van het waardevolle groen dient maximaal te zijn en ik stel me de vraag of een dichtheid van 20 we per ha in de praktijk wel realiseerbaar/gewenst is.

2. Geen trage verbinding voorzien, een bindende voorwaarde, hetgeen wel opgenomen is in het masterplan van de gemeente Zonhoven.

3. Document :’Verklaring kosteloze grondafstand’ aan gemeente Zonhoven werd in 2024 ondertekend door Mathieu Deschamps. Uit goede bron vernemen we dat deze persoon gedurende 2024 niet meer actief werkzaam was voor de firma Danneels. Kan men de geldigheid of bevestiging van dit document garanderen.”

De gemeentelijke omgevingsambtenaar neemt omtrent deze bezwaarschriften (4, 5 en 6) het volgende standpunt in: Op 22 november 2023 werd reeds een omgevingsvergunning afgeleverd door de deputatie voor het verkavelen van gronden in 30 loten voor eengezinswoningen, m.n. 2 loten voor open bebouwing (lot 29 en 30) en 28 loten voor geschakelde (open, halfopen of gesloten) bebouwing, 1 lot voor een elektriciteitscabine (lot 34), het aanleggen van nieuwe wegenis (lot 31), het reliëf van de bodem aanzienlijk wijzigen, het slopen van constructies en het vellen van hoogstammige bomen op voorliggende eigendommen.

Voorliggende aanvraag betreft een bijstelling van deze verkaveling omdat er enkele kleine aanpassingen worden doorgevoerd aan de vergunde verkaveling, m.n. de rooilijn wordt aangepast, de grens van de verkaveling ter hoogte van lot 25 wordt aangepast zodat er een afstand van 5 meter t.o.v. een bestaand gebouw wordt behouden en het lot van de elektriciteitscabine wordt verplaatst. Voorliggende aanvraag voorziet slechts beperkte wijzigingen aan een reeds vergunde verkaveling en hebben geen invloed op de privacy en leefomgeving, noch zorgen ze voor verlies van natuur en biodiversiteit of een toename van verkeer en geluidsoverlast, noch in de afname van woongenot en waardevermindering. Voorliggende aanvraag hypothekeert de trage verbinding niet. Er werd/wordt een financiële borg als last opgelegd aan de aanvrager voor de aanleg van het nieuw speelveld op het perceel 544 E. In deze aanleg zal ook de trage verbinding tot stand worden gebracht. De ondertekening van het document betreft geen stedenbouwkundige aangelegenheid. De bezwaren worden niet weerhouden.

ADVIEZEN

Op 16/12/2024 en 2/4/2024 werd advies gevraagd aan Proximus

Op 16/12/2024 en 2/4/2024 werd advies gevraagd aan de Provincie Limburg, Dienst Water en Domeinen

Op 16/12/2024 en 2/4/2024 werd advies gevraagd aan de Brandweer Hulpverleningszone Zuid-West Limburg

Op 16/12/2024 en 2/4/2024 werd advies gevraagd aan De Watergroep

Op 16/12/2024 en 2/4/2024 werd advies gevraagd aan Fluvius System Operator

Op 16/12/2024 en 2/4/2024 werd advies gevraagd aan de Dienst Mobiliteit

Op 16/12/2024 en 2/4/2024 werd advies gevraagd aan de Dienst Patrimonium

Op 16/12/2024 en 2/4/2024 werd advies gevraagd aan de Dienst Facilitair Management

Op 16/12/2024 en 2/4/2024 werd advies gevraagd aan de Dienst Contractmanagement 

Op 16/12/2024 en 2/4/2024 werd advies gevraagd aan Watering De Herk 

Op 16/12/2024 en 2/4/2024 werd advies gevraagd aan Wyre

MILIEUEFFECTENRAPPORTAGE

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van bijlage I, II en III van het besluit inzake projectmilieueffectrapportage van 10 december 2004 en latere wijzigingen. 

STEDENBOUWKUNDIG ADVIES
TOETSING AAN DE REGELGEVING EN VOORSCHRIFTEN

OVEREENSTEMMING MET BESTEMMINGS- EN STEDENBOUWKUNDIGE VOORSCHRIFTEN

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het geldende gewestplan Hasselt - Genk, goedgekeurd bij Koninklijk besluit op 3 april 1979, deels gelegen in woongebied en deels in gebied voor gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorzieningen.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

De gebieden voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut zijn bestemd voor de voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig.

De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan, noch in een BPA.

Het eigendom is gelegen binnen een door de deputatie op 22 november 2023 goedgekeurde, niet-vervallen verkaveling met referentienummer 1349.F.874.2.

Omdat de aanvraag een bijstelling van de verkaveling omvat, dient de aanvraag getoetst te worden aan de bestemmingsvoorschriften van het gewestplan. De bijstelling omvat de volgende  aanpassingen:

1.    Tijdens de beroepsprocedure zijn er aanpassingen gebeurd aan het verkavelingsplan, met impact op het rooilijnplan. Het rooilijnplan werd echter nog niet aangepast. Voorliggende aanvraag voorziet in de aanpassing van het rooilijnplan om het in overeenstemming te brengen met de vergunde verkaveling. 

2.    In functie van het akkoord dat gesloten werd met de eigenaars van de noordelijk gelegen gronden ter hoogte van lot 25 wordt de grens van de verkaveling beperkt aangepast. Met name wordt nu minstens 5 meter afstand gehouden van het bestaand gebouw, dat net ten noorden buiten de verkaveling staat, en wordt de grens parallel gelegd met de zijdelingse perceelsgrens van lot 25. Deze wijziging resulteert in een lot 32 dat uit de verkaveling gesloten wordt en in eigendom blijft van de eigenaars van de noordelijk gelegen percelen (= percelen 543B3, 543C3 en 543E3).

3.    De elektriciteitscabine wordt verplaatst naar de oorspronkelijke zijtuinstrook van lot 27 waardoor dit lot wordt opgesplitst in lot 27 voor een vrijstaande eengezinswoning en lot 31 voor een elektriciteitscabine. Om de bijhorende toegang tot lot 31 te voorzien wordt de boom op openbaar domein opgeschoven. Het goedgekeurde lot 31 in de zone voor openbaar groen komt hierdoor te vervallen. De bijhorende toegangsweg in klinkers wordt nu gewoon doorgetrokken in gewapend gras conform de rest van het pad langs en achter de woningen op de loten 20 t/m 25. 

De gevraagde aanpassingen situeren zich allemaal binnen het woongebied. De aanvraag voldoet principieel aan de bestemmingsvoorschriften van het gewestplan.

WATERTOETS

Sedert de inwerkingtreding van omzendbrief OMG/2022/1 op 1 januari 2023 dient de vergunningverlenende overheid de watertoets, veruitwendigd in onderhavige waterparagraaf, op een gewijzigde manier uit te voeren. De watertoetsprocedure werd geoptimaliseerd, er werden aandachtspunten en richtlijnen geformuleerd, en het kaartmateriaal inzake overstromingsgevoelige gebieden werd aangepast.

Het voorliggende project heeft geen omvangrijke oppervlakte en is niet gelegen in een recent overstroomd gebied of een (effectief of mogelijk) overstromingsgevoelig gebied, noch komt het perceel van de aanvraag voor op de pluviale en fluviale overstromingskaarten, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel door de toename van de verharde oppervlakte wordt de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. 

Het waterbergend vermogen blijft op afdoende wijze gevrijwaard door de plaatsing van de voorgestelde voorzieningen (infiltratievoorziening) in de oorspronkelijke omgevingsvergunning. Door de genomen maatregelen, kan er in beginsel zowel voor als na de werken dezelfde hoeveelheid water over het perceel stromen.

 Bovendien doorstaat de aanvraag de droogtetoets, daar het effect van droogte gemilderd wordt door het regenwater dat op het terrein terechtkomt maximaal vast te houden. Het voldoen aan de hemelwaterverordening is hierbij een belangrijk hulpmiddel teneinde uitvoering te geven aan deze concrete doelstelling. Voorliggende aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de gewestelijke verordening hemelwater van 10 februari 2023.  

Het ontwerp is verenigbaar met de doelstellingen van het integraal waterbeleid, zoals vervat in artikel 1.2.1 tot 1.2.4 Waterwetboek, evenals met art. 1.3.1.1 Waterwetboek.

De aanvraag doorstaat de watertoets.

ARCHEOLOGIENOTA

In functie van de initiële verkavelingsaanvraag werd er een archeologienota opgesteld. 

Op 25 november 2021 nam het Agentschap Onroerend Erfgoed akte van de ingediende archeologienota met ref.nr: https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/20571. 

De maatregelen in de archeologienota met referentienummer

https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/20571 en onderwerp Vooronderzoek Zonhoven Zonhoven-Schutenseweg moeten uitgevoerd worden overeenkomstig het programma geformuleerd in die archeologienota, inclusief de opgelegde voorwaarden, en het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 en latere wijzigingen. Dit zal terug als voorwaarden worden opgelegd bij voorliggende aanvraag.

VERKAVELINGSVERGUNNINGSPLICHT

Artikel 4.2.15. § 1. Niemand mag zonder voorafgaande omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden een stuk grond verkavelen voor woningbouw of voor het opstellen van vaste of verplaatsbare constructies die voor bewoning kunnen worden gebruikt.

Een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden kan worden aangevraagd en verleend voor het verkavelen voor de aanleg en het bebouwen van terreinen voor andere functies.

§ 2. Een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden omvat reglementaire voorschriften aangaande de wijze waarop de verkaveling ingericht wordt en de kavels bebouwd kunnen worden.

§ 3. De verkavelaar zorgt ervoor dat de in de verkaveling opgenomen loten kunnen aansluiten op alle voorzieningen van openbaar nut die vereist worden door het vergunningverlenende bestuursorgaan. In voorkomend geval bepaalt de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden op welke wijze in de nodige infrastructuur voor de nutsvoorzieningen wordt voorzien.

Artikel 4.2.16. § 1. Een kavel uit een vergunde verkaveling of verkavelingsfase kan enkel verkocht worden, verhuurd worden voor méér dan negen jaar, of bezwaard worden met een recht van erfpacht of opstal, nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is verleden.

§ 2. De verkavelingsakte wordt eerst verleden na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen, waaruit blijkt dat, voor de volledige verkaveling of voor de betrokken verkavelingsfase, het geheel van de lasten uitgevoerd is of gewaarborgd is door :

1° de storting van een afdoende financiële waarborg;

2° een door een bankinstelling op onherroepelijke wijze verleende afdoende financiële waarborg.

Het attest, vermeld in het eerste lid, kan worden afgeleverd indien de vergunninghouder deels zelf de lasten heeft uitgevoerd, deels de nodige waarborgen heeft gegeven.

Artikel 4.2.17. Een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden geldt als omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen wat betreft alle handelingen die zijn opgenomen in de vergunning en die de verkaveling bouwrijp maken, zoals in het bijzonder:

1° de aanleg van nieuwe verkeerswegen, of de tracéwijziging, verbreding of opheffing daarvan;

2° de wijziging van het reliëf van de bodem;

3° de ontbossing, met behoud van de toepassing van artikel 90bis van het Bosdecreet van 13 juni 1990;

4° het afbreken van constructies.

Een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden geldt tevens als omgevingsvergunning voor het wijzigen van de vegetatie, vermeld in artikel 9bis, § 7, en artikel 13, § 4 en § 5, van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, wat betreft alle handelingen die zijn opgenomen in de vergunning en die de verkaveling bouwrijp maken.

Het eerste en het tweede lid gelden als de vergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden voldoet aan de vereisten inzake ontvankelijkheid en volledigheid die gelden voor de aanvraag voor stedenbouwkundige handelingen of voor het wijzigen van de vegetatie.

De aanvraag voldoet aan deze bepalingen.

Het dossier bevat voldoende gegevens over het aanleggen van nieuwe wegenis (lot 28).

Op 26 mei 2025 keurde de gemeenteraad de zaak der wegen, met inbegrip van de ligging, vormgeving en breedte van de in de aanvraag tot wijziging van de verkavelingsvergunning ‘Kievitveldstraat’ begrepen wegenis “Meldertstraat” goed.

Op 26 mei 2025 keurde de gemeenteraad het bij de verkavelingsaanvraag gevoegde rooilijnplan “Bijstelling bestaande verkaveling “Kievitveldstraat” zoals opgemaakt door landmeterskantoor Geotec – Geosted, gemeten en opgemaakt door ingenieur-landmeter-expert Peter Gijsen – en zoals gevoegd aan de vergunningsaanvraag met als kenmerk OMV_2024122304, goed.

De omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden kan dus gelden als omgevingsvergunning voor het aanleggen van de nieuwe wegenis.

OVERIGE REGELGEVING

Erfdienstbaarheden

Uit het verkavelingsplan, opgesteld door studiebureau Geotec, blijkt dat er geen waterlopen noch erfdienstbaarheden aanwezig zijn op het terrein. Hier dient dan ook geen rekening mee gehouden te worden.  Er is wel een gracht aanwezig die behouden zal blijven conform de afgeleverde verkavelingsvergunning.

Gratis grondafstand

Lot 28 wordt door de verkavelaar gratis afgestaan aan de gemeente. Dit blijkt uit de akkoordverklaring bijgevoegd in het verkavelingsdossier.

Op 19/12/2024 werd door de dienst Contractmanagement volgend voorwaardelijk gunstig advies verleend: “Gunstig onder de last dat lot 28 (54a57ca) zoals weergegeven op het plan van landmeter-expert Peter Gijsen d.d. 27/05/2024, gratis wordt overgedragen aan de gemeente Zonhoven, met het oog op inlijving bij het openbaar domein. Alle kosten ten gevolge van deze overdracht (landmeter, notaris, belastingen, registratie ...) zijn ten laste van de aanvrager. De gratis grondafstand dient te gebeuren binnen het jaar na de voorlopige oplevering van de aangelegde wegenis, de aanvrager is verantwoordelijk contact op te nemen met de gemeentelijke diensten hiervoor.”

Instrumentendecreet

In een aantal gevallen is de vergunningverlenende overheid, in toepassing van het Instrumentendecreet en volgens art. 75 van het Omgevingsvergunningsdecreet (OVD), verplicht om lasten op te leggen. Binnen de huidige aanvraag moeten lasten worden opgelegd met het oog op de verwezenlijking van de infrastructuurwerken. 

De gemeenteraad heeft in het besluit van 26 mei 2025 volgende lasten mee opgenomen m.b.t. de zaak der wegenis van de Meldertstraat:

“Artikel 4

De gemeenteraad beslist tot de goedkeuring van de wegenis en het vaststellen van de rooilijn met het aanvaarden van de gratis grondafstand, mits het naleven van volgende voorwaarden en lasten:

•    De voorwaarden van het advies van De Watergroep 17 december 2024 moeten nageleefd worden, in het bijzonder de vereiste om te zorgen voor een continue bevoorrading van drinkwater tijdens de werkzaamheden, alsook in het vrijwaren van voldoende ruimte in de bermen van de wegenis om waterleidingen aan te leggen en deze, indien nodig, te kunnen aanpassen;

•    De voorwaarden van het advies van Fluvius dd. 7 april 2024, na te leven;

•    De voorwaarden van het advies van de Hulpverleningszone Zuid-West Limburg dd. 22 april 2025, na te leven;

•    De voorwaarden van het advies van Proximus dd. 8 april 2025, na te leven;

•    De voorwaarden van het advies van Wyre dd. 4 april 2025, na te leven;

•    De voorwaarden van het advies van de dienst Contractmanagement d.d. 19 december 2024, na te leven.”

Er moet een financiële waarborg worden gesteld voor de gratis grondafstand met infrastructuurwerken ter waarde van € 1.124.450 incl. BTW.  De borg werd bepaald d.m.v. aftrek reeds betaalde bedragen aan nutsmaatschappijen, inclusief een meerprijs voor onverwachte zaken of prijsstijgingen en inclusief een geraamd bedrag voor notariskosten. 

De waarborg kan worden geleverd met een borgstelling via een overschrijving op de Deposito en Consignatiekas of door een financiële instelling borg te laten staan voor het bedrag van het project.  Dit moet gebeuren vooraleer de vergunning wordt uitgevoerd.  Bewijs hiervan moet aangeleverd worden aan de dienst vergunningen en handhaving.

Vrijgave van de waarborg gebeurt deels (90%) bij de voorlopige oplevering van de wegenis.  Na oplevering en overdracht naar het openbaar domein wordt het overige bedrag vrijgegeven.

Deze lasten zullen mee worden opgenomen in onderhavige omgevingsvergunning. De lasten opgenomen in de oorspronkelijk vergunde verkaveling d.d. 22/11/2023 blijven onverminderd van kracht.

De aanvraag is verenigbaar met de regelgeving.

TOETSING AAN DE GOEDE RUIMTELIJKE ORDENING
OMSCHRIJVING VAN DE FEITELIJKE AANVRAAG

Voorliggende aanvraag betreft een bijstelling van de verkaveling omdat de rooilijn wordt aangepast, de grens van de verkaveling ter hoogte van lot 25 wordt aangepast en omdat het lot van de elektriciteitscabine wordt verplaatst.

BEOORDELING VAN DE GOEDE RUIMTELIJKE ORDENING

De overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening wordt beoordeeld met inachtneming van volgende beginselen:

1°     het aangevraagde wordt, voor zover noodzakelijk of relevant, beoordeeld aan de hand van aandachtspunten en criteria die betrekking hebben op de functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten en het bodemreliëf, en op hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen, in het bijzonder met inachtneming van de doelstellingen van artikel 1.1.4;

2°     het vergunningverlenende bestuursorgaan houdt bij de beoordeling van het aangevraagde rekening met de in de omgeving bestaande toestand, doch het kan ook beleidsmatig gewenste ontwikkelingen met betrekking tot de aandachtspunten, vermeld in 1°, in rekening brengen;

Tijdens de beroepsprocedure zijn er aanpassingen gebeurd aan het verkavelingsplan, met impact op het rooilijnplan. Het rooilijnplan werd echter nog niet aangepast. Voorliggende aanvraag voorziet in de aanpassing van het rooilijnplan om het in overeenstemming te brengen met de vergunde verkaveling. Het gewijzigde rooilijnplan blijft binnen de contouren van de oorspronkelijk vergunde verkaveling. Op 26 mei 2025 keurde de gemeenteraad het bij de verkavelingsaanvraag gevoegde rooilijnplan “Bijstelling bestaande verkaveling “Kievitveldstraat” zoals opgemaakt door landmeterskantoor Geotec – Geosted, gemeten en opgemaakt door ingenieur-landmeter-expert Peter Gijsen – en zoals gevoegd aan de vergunningsaanvraag met als kenmerk OMV_2024122304, goed.

In functie van het akkoord dat gesloten werd met de eigenaars van de noordelijk gelegen gronden ter hoogte van lot 25 wordt de grens van de verkaveling beperkt aangepast. Met name wordt nu minstens 5 meter afstand gehouden van het bestaand gebouw, dat net ten noorden buiten de verkaveling staat, en wordt de grens parallel gelegd met de zijdelingse perceelsgrens van lot 25. Deze wijziging resulteert in een lot 32 dat uit de verkaveling gesloten wordt en in eigendom blijft van de eigenaars van de noordelijk gelegen percelen (= percelen 543B3, 543C3 en 543E3). Deze aanpassing wijzigt louter de contour van de verkaveling.

De elektriciteitscabine wordt verplaatst naar de oorspronkelijke zijtuinstrook van lot 27 waardoor dit lot wordt opgesplitst in lot 27 voor een vrijstaande eengezinswoning en lot 31 voor een elektriciteitscabine. 

Lot 27 blijft nog steeds groot genoeg en aan de bouwmogelijkheden wordt niet geraakt. De inplanting van de elektriciteitscabine is verdedigbaar vanuit de bestaande ruimtelijke structuur, aangezien er op perceel 539P diverse tuinconstructies op gelijkaardige afstanden van de perceelsgrenzen ingeplant staan en de cabine naar volume vergelijkbaar is met een gangbare tuinberging. De haag die de tuin bij de woning op perceel 539P afbakent kan ook netjes doorgetrokken worden op het perceel met de nutscabine. Op die manier wordt een logisch samenhangend geheel en beeld bekomen. Om de bijhorende toegang tot lot 31 te voorzien wordt de boom op openbaar domein opgeschoven. 

Het oorspronkelijk goedgekeurde lot 31 in de zone voor openbaar groen komt hierdoor te vervallen en wordt mee opgenomen in het openbaar groen. De bijhorende toegangsweg in klinkers wordt nu gewoon doorgetrokken in gewapend gras conform de rest van het pad langs en achter de woningen op de loten 20 t/m 25. Op 26 mei 2025 keurde de gemeenteraad de zaak der wegen, met inbegrip van de ligging, vormgeving en breedte van de in de aanvraag tot wijziging van de verkavelingsvergunning ‘Kievitveldstraat’ begrepen wegenis “Meldertstraat” goed.

Voorliggende aanvraag omvat dus slechts kleine aanpassingen aan de vergunde verkaveling, waarbij het concept ongewijzigd blijft. Er worden geen aangepaste of nieuwe stedenbouwkundige voorschriften toegevoegd. De voorschriften uit de vergunde verkaveling blijven onverminderd van kracht.

Van de initiële verkaveling is al geoordeeld dat deze inpasbaar is in de omgeving. De verkavelingsvergunning is inmiddels definitief uitvoerbaar. Aangezien onderhavige aanvraag slechts een rechtzetting beoogt aan het rooilijnplan en voor de rest maar enkele kleine aanpassingen inhoudt die ruimtelijk slechts een beperkte impact hebben, blijft het in overeenstemming met de ruimtelijke context.

BESPREKING VAN DE ADVIEZEN

1.- Op 19/12/2024 werd door de dienst Contractmanagement volgend voorwaardelijk gunstig advies verleend:

“Gunstig onder de last dat lot 28 (54a57ca) zoals weergegeven op het plan van landmeter-expert Peter Gijsen d.d. 27/05/2024, gratis wordt overgedragen aan de gemeente Zonhoven, met het oog op inlijving bij het openbaar domein. Alle kosten ten gevolge van deze overdracht (landmeter, notaris, belastingen, registratie ...) zijn ten laste van de aanvrager. De gratis grondafstand dient te gebeuren binnen het jaar na de voorlopige oplevering van de aangelegde wegenis, de aanvrager is verantwoordelijk contact op te nemen met de gemeentelijke diensten hiervoor.”

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.

2.- Op 25/04/2025 werd door de dienst Patrimonium een gunstig advies verleend.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. 

3.- Op 11/04/2025 werd door de dienst Facilitair management een voorwaardelijk gunstig advies verleend:

“Daar het de visie van de gemeente is om het groene karakter van onze gemeente te bewaren en zelfs maximaal te versterken, wensen we dit te bereiken door in eerste instantie de bestaande bomen zoveel mogelijk te behouden en te beschermen, en in tweede instantie door het aanplanten van extra bomen bij nieuwe projecten.

Deze aanvraag wordt dan ook gunstig geadviseerd, mits volgende voorwaarden bijkomend in de verkavelingsvoorschriften worden opgenomen:

•    Onder maximaal beschermen van de bomen tijdens de werken verstaan we:

-    Er geen materialen gestapeld mogen worden binnen de kroonprojectie van de bomen,

-    De grond niet verdicht mag worden binnen de kroonprojectie van de bomen

-    Werken binnen de kroonprojectie tot het absolute minimum beperken,

-    Geen aanhoging of afgraving binnen de kroonprojectie van de bomen, 

-    Indien verkeer nodig is binnen de kroonprojectie zal de bouwheer rijplaten voorzien om zo verdichting van de ondergrond te minimaliseren

-    nodige maatregelen om nadelige gevolgen van eventuele bronbemaling tot het absolute minimum te beperken

•    Aanplanten van minstens 1 streekeigen en/of klimaatrobuuste hoogstam boom van minstens 2de grootte in een maat niet kleiner dan 14-16 in de tuinzone van de loten 2, 3, 6 t.e.m. 17 en 20 t.e.m. 25

•    Voor de verplicht aan te planten hoogstam bomen is er een groeigarantie, d.w.z. dat deze bomen bij afsterven steeds vervangen dienen te worden door een nieuwe streekeigen en/of klimaatrobuuste hoogstam boom van minstens 2de grootte in een maat niet kleiner dan 14-16.

•    De verplicht aan te planten hoogstam bomen kunnen enkel gerooid worden mits het aanvragen en bekomen van de nodige vergunningen.

•    De verplicht aan te planten hoogstam bomen dienen aangeplant te worden in het plantseizoen volgend op het voltooien van het hoofdgebouw.” 

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich enkel aan bij de beschermingsmaatregelen van de bestaande bomen opgenomen in dit advies omdat voorliggende aanvraag geen wijziging voorziet in het aantal woongelegenheden noch in de bouwvoorschriften van de woningen.

4.- Op 14/04/2025 werd door de dienst Mobiliteit een gunstig advies verleend.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. 

5.- Op 17/12/2024 werd door De Watergroep een voorwaardelijk gunstig advies verleend:

“Advies ACCA

Gedeeltelijk gunstig advies met voorwaarden

Voor de uitrusting van de verkaveling met een drinkwaterleiding op het openbaar domein moet door de initiatiefnemer onderstaand betaald worden:

•    een forfaitaire kost per bebouwbare kavel
•    een studiekost per project

Wanneer aan alle voorwaarden is voldaan zal De Watergroep de gemeente hiervan op de hoogte brengen. Vervolgens zal de gemeente, cfr. De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening, een verkoopbaarheidsattest afleveren.

Bovendien kunnen we je ook melden dat De Watergroep installaties in exploitatie heeft in de zone van de infrastructuurwerken en dat deze installaties te allen tijde bereikbaar moeten zijn.
De werken dienen zodanig uitgevoerd te worden dat er een continue drinkwaterbevoorrading kan gegarandeerd worden.

In het ontwerp dient men er rekening mee te houden dat in de bermen voldoende ruimte voorzien wordt om de leidingen aan te leggen en de eventuele aanpassingen uit te voeren.
Deze forfaitaire kost en de kost voor eventuele aanpassingen aan de bestaande drinkwaterleiding zijn ten laste van de initiatiefnemer.

Voor grotere projecten met aanleg van nieuwe wegenis moet er na het verkrijgen van de vergunning een coördinatievergadering worden opgestart met de zonemanager van De Watergroep om eventuele knelpunten vooraf te bespreken.

Vanaf een leiding van Ø 80mm is een druk- en capaciteitsmeting noodzakelijk. Er wordt slechts effectief gestart met de opmaak van een ontwerp ná uitvoering van de meting door De Watergroep. De kosten hiervoor vallen integraal ten laste van de initiatiefnemer. Vraag je capaciteitsmeting hier aan: www.dewatergroep.be/capaciteitsmeting

De Watergroep plaatst geen hoofdleidingen op privaat domein. Voor de aansluiting van meerdere woningen op privaat domein kan wel een verdeelleiding aangelegd worden. Voor de aanleg, het onderhoud, de herstelling en vernieuwing van deze verdeelleiding zal steeds een kosteloze erfdienstbaarheid gevestigd moeten worden, samen met een kosteloze erfdienstbaarheid van overgang (permanent en onbelemmerd) voor personeel en/of aannemers, voertuigen en materiaal van De Watergroep. Deze te vestigen erfdienstbaarheden dienen eeuwigdurend te zijn en vastgelegd in een notariële akte. Het verkrijgen van de effectief verleden notariële akte door De Watergroep is een absolute voorwaarde voor de start van de aanleg van de drinkwaterleidingen. De Watergroep plaatst géén hydranten, spoelpunten of vakafsluiters op private eigendommen.

Iedere wooneenheid dient over een afzonderlijke watermeter te beschikken. De plaats van de watermeter dient te beantwoorden aan de voorschriften van De Watergroep.

De kosten van de nieuwe aftakkingen zijn ten laste van de aanvragers.

Bijkomende informatie kan je vinden op: www.dewatergroep.be”

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.

6.- Op 22/04/2025 werd door Hulpverleningszone Zuid-West Limburg volgend voorwaardelijk gunstig advies verleend:

“Van toepassing zijnde wetgeving 

Het advies werd opgemaakt rekening houdend met het K.B. van 7 juli 1994, gewijzigd door het K.B. van 19 december 1997 en door het K.B. van 4 april 2003 tot vaststelling van de basisnormen voor de preventie van brand en ontploffing waaraan de nieuwe gebouwen moeten voldoen, bijlage 1 terminologie, bijlage 2/1 lage gebouwen, bijlage 5/1 reactie bij brand van materialen en bijlage 7 Gemeenschappelijke bepalingen.

Opmerkingen 

Algemene eisen vertrekkende van het KB van 07 juli 1994 en latere wijzigingen 

1.    Voor de gebouwen met meer dan één bouwlaag moeten de voertuigen van de brandweer minstens in één punt een gevel kunnen bereiken die op herkenbare plaatsen toegang geeft tot iedere bouwlaag. Daartoe moeten de voertuigen beschikken over een toegangsmogelijkheid en een opstelplaats: 

-    ofwel op de berijdbare rijweg van de openbare weg; 

-    ofwel op een bijzondere toegangsweg vanaf de berijdbare rijweg van de openbare weg en die de volgende karakteristieken vertoont: 

-    minimale vrije breedte: 4 m; 

-    minimale draaicirkel met draaistraal 11 m (aan de binnenkant) en 15 m (aan de buitenkant); 

-    minimale vrije hoogte: 4 m; 

-    maximale helling: 6 %; 

-    draagvermogen: derwijze dat voertuigen, zonder verzinken, met een maximale asbelasting van 13t er kunnen rijden en stilstaan, zelfs wanneer ze het terrein vervormen. Voor de kunstwerken welke zich op de toegangswegen bevinden, richt men zich naar NBN B 03-101. 

(KB 7-7-1994 art 1.1) 

2.    Ondergrondse hydranten dienen te worden uitgevoerd conform de norm NBN S 21-034. 

3.    De ligging van de ondergrondse hydranten dient evenwel aangeduid te worden door de gepaste herkennings- en identificatietekens betreffende de watervoorraden voor het blussen van branden, conform de ministeriële circulaire van 14 oktober 1975. 

4.    De wateraansluitingen (ondergrondse hydranten) liggen op een maximum afstand van 100 meter van elkaar verwijderd. De hydranten worden aangebracht op een horizontaal gemeten van ten minste 0,60 meter van de kant der straten, wegen of doorgangen waarop voertuigen kunnen rijden en parkeren. De minimale doormeter van deze leidingen bedraagt 100 mm. 

Besluit
De hulpverleningszone Zuid-West Limburg geeft een GUNSTIG brandweeradvies mits naleving van hogervermelde voorwaarden en opmerkingen. 

Op het ogenblik van de beëindiging van de werken, dient de aanvrager de preventieafgevaardigde van de betreffende brandweerpost hiervan in te lichten, ten einde de burgemeester op de hoogte te kunnen brengen van het feit of er al dan niet aan de opgelegde brandvoorkomingsmaatregelen gevolg werd gegeven. Gelieve bij elke correspondentie de nummering onder “ons kenmerk” te vermelden.”

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.

7.- Op 08/04/2025 werd door Proximus volgend voorwaardelijk gunstig advies verleend:

“Op basis van de informatie waarover wij momenteel beschikken, geven wij graag een gunstig advies indien u volgende voorwaarden opneemt in uw vergunning : 

-    Een finale netwerkanalyse zal gebeuren na ontvangst van het vergunde plan. 

-    Uitbreiding van de telecominfrastructuur van Proximus is ten laste van de aanvrager. 

-    Van zodra vergund en minimaal 6 maanden voor oplevering dient de aanvrager zijn project kenbaar te maken bij Proximus door het formulier als bijlage ingevuld te versturen naar werf.a2@proximus.com. 

-    De Proximus infrastructuur dient proactief voorzien te worden in het project. De technische documentatie hiervoor wordt ter beschikking gesteld na ontvangst van het vergunde plan.

-    Proximus wenst betrokken te worden bij alle coördinatievergaderingen via netwerkstudie.a22@proximus.com 

Na de werken kunnen de bewoners eenvoudig aansluiten op de nutsvoorzieningen voor telefonie-, internet- en televisiediensten. Hiervoor kan de aanvrager terecht bij onze klantendienst op het gratis nummer 0800 22 800. Meer informatie op www.proximus.be/bouwen. “

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.

8.- Op 04/04/2025 liet Watering De Herk weten geen advies te verlenen.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar neemt hier akte van.

9.- Op 07/04/2024 werd door Fluvius System Operator volgend voorwaardelijk gunstig advies verleend:

“In bijlage ons advies verkavelingen, de nieuwe locatie van de cabine is in orde voor ons. 

VOORWAARDELIJK GUNSTIG ADVIES VOOR DE RIOLERING VOOR HET DOSSIER: 

ZO – PV Kievitveldstraat 

FLUVIUS DOSSIERNUMMER R005969 

OMV NUMMER 2024122304 

Fluvius geeft voorwaardelijk gunstig advies. 

Bij deze verleent Fluvius voorwaardelijk gunstig advies aan het rioleringsontwerp opgesteld door Geotec nv , projectinhoud PIV2, voor de aanleg van de riolering. 

Dit advies is gebaseerd op het projectreglement riolering, terug te vinden op de Fluvius website en goedgekeurd door de Raden van Bestuur van Fluvius Limburg. 

Dit advies is 2 jaar geldig vanaf de datum van opstelling door Fluvius riolering en voor zover er geen wijzigingen aan het project worden doorgevoerd. Indien het project niet is uitgevoerd binnen deze periode, dient het ontwerp geactualiseerd te worden aan de op dat moment geldende wetgevingen en richtlijnen van Fluvius riolering en nutsleidingen.

OPMERKINGEN AANGAANDE HET DOSSIER: 

Ontwerp: 

R6-R3 onder wegenis voorzien, bijkomende put die verbinding maakt met R5 

Het bestek met bijhorende meetstaat, de materiaalkeuze en de uitvoeringsmethoden dienen, conform het typebestek van Fluvius ( laatste versie) opgesteld te worden. Deze vereisten dienen ter goedkeuring aan Fluvius overgemaakt worden en blijven steeds geldig. Het technische dossier dient door Fluvius goedgekeurd te zijn voor het in uitvoering kan gaan. 

De aanvrager dient deze opmerkingen te verwerken in het dossier. Fluvius zal dit controleren voor uitvoering. 

Wijzigingen aan het dossier ten gevolge van opmerkingen van andere vergunningsverleners dienen altijd aan Fluvius gemeld te worden wanneer dit implicaties heeft op de riolering. Fluvius zal niet zonder meer de wijzigingen goedkeuren en aanvaarden! 

BIJKOMENDE BEPALINGEN: 

De initiatiefnemer voorziet in het bestek dat Fluvius toezicht uitoefent op de rioleringswerken, meer in het bijzonder dienen de waterdichtheidsproeven en de slagsondes in aanwezigheid van de toezichter van Fluvius, uitgevoerd te worden. De initiatiefnemer verbindt zich hiertoe deze proeven zo uit te laten voeren en verklaart zich hiermee akkoord. 

Indien de resultaten van de zandcementproef niet de vereisten waarden uit het SB250 v 4.1 halen, zijn de resultaten niet aanvaardbaar en zal de overdracht van de riolering naar Fluvius geweigerd worden. De eenheidsprijs voor de fundering en omhulling in zandcement voor de berekening van de rafactie, voor Fluvius, is 15 €/lm voor de DWA-leiding, 25 €/lm voor de RWA-leiding, en 5 €/lm voor huisaansluitingen. 

De camera-inspectie van de volledige riolering en van alle DWA huisaansluitingen en 20% van de RWA- en kolkaansluitingen dient door een erkend labo uitgevoerd te worden, volgens de beschrijving van het SB 250 en de aanvullingen in het Fluvius typebestek. 

Huis-, kolk- en wachtaansluitingen worden in principe uitgevoerd op een diepte van 1,3 m onder het maaiveld en sluiten boven (12u) op de hoofdriolering aan. De aansluitingen dienen gemaakt te worden met een Y-stuk in plaats van een T-stuk. 

Fluvius levert de huisaansluitputjes. Om beschadigingen hieraan te voorkomen, dient er na de plaatsing ervan rond de putjes een grondophoging voorzien te worden ( aanaarden). Deze huisaansluitputjes dienen geplaatst te worden zoals op de door Fluvius goedgekeurde plannen. Indien tijdens de uitvoering en/of na einde der werken blijkt dat de putjes verkeerd geplaatst zijn, zal Fluvius de werkelijke verplaatsingskost doorrekenen aan de initiatiefnemer. Wanneer er bovendien na het einde der werken, een herverkaveling plaatsvindt, waardoor er bijkomende putjes nodig zijn, zal Fluvius ook deze werkelijke kost aan de initiatiefnemer doorrekenen. 

De inspectieputten dienen voorzien te zijn van een traploos regelbare afdekkingsinrichting, zoals opgenomen in het Vlariobestek 3.1.1 ( H3 Materialen – 12.4.2.4.). 

De initiatiefnemer dient zoals opgenomen in de Praktische Leidraad, drie coördinatie-vergaderingen met alle partijen te beleggen: 

een eerste bij het voorontwerp, 

een tweede bij het ontwerp 

en een derde na aanbesteding en vóór de aanvang der werken. 

De uitnodigingen voor Fluvius dienen verstuurd te worden 21 dagen vóór de vergadering, naar aanleglimburgnoord@fluvius.be 

De initiatiefnemer nodigt de regio-ingenieur Jo Ginestra uit op de startvergadering met de aannemer, min. 21 dagen vóór de startvergadering. 

De aanwezigheid van een afgevaardigde van Fluvius voor de aanvaarding van de uitgevoerde werken is een vereiste.

Ten laatste een week vóór de voorlopige oplevering, dienen volgende documenten aan de toezichter van Fluvius overhandigd te worden: werfverslagen, postinterventiedossier met as built, proefresultaten en attesten, huisaansluitfiches met de foto’s 

Tevens zal ondergetekende de ontwerpplannen en de as-builtplannen met aanduiding van de huisaansluitingen en wachtaansluitingen, digitaal ( ACAD) aanleveren.”

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.

10.- Op 11/04/2025 liet de Provincie Limburg, Dienst Water en Domeinen weten geen advies te verlenen.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar neemt hier akte van.

11.- Op 04/04/2024 werd door Wyre volgend voorwaardelijk gunstig advies verleend:

“Netuitbreiding nodig:
Wij zijn nagegaan welke aanpassing van de infrastructuur van Wyre nodig is om de loten uit deze verkavelings- of bouwaanvraag te kunnen aansluiten. Wij vragen om onderstaande voorwaarden op te nemen in de vergunning:

Onze studiedienst stelde vast dat er een netuitbreiding nodig is om alle loten van dit project aansluitbaar te maken.

Er werd een offerte (zie bijlage) opgesteld. In deze offerte houden we rekening met het aanleggen van nutsleidingen in overleg met andere nutsmaatschappijen. Dit is kostenbesparend en beperkt de hinder. We stemmen de uitvoeringstermijnen dan ook af op de planning van de andere werken.

Deze vaststelling omvat niet de aftak- en aansluitkosten van de abonnee. Deze worden met de latere abonnee verrekend.

Wij blijven steeds tot uw dienst voor verdere informatie.

https://www.wyre.be/nl/netaanleg”

De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit zich aan bij dit advies. De voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies zoals hoger aangehaald, dienen gevolgd te worden.

Uit de bovenstaande motivering blijkt dat de ruimtelijke draagkracht van het gebied niet wordt overschreden en dat de voorziene verweving van functies de aanwezige of te realiseren bestemmingen in de onmiddellijke omgeving niet in het gedrang brengen noch verstoren. De aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

EINDADVIES

Uit bovenstaande motiveringen blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de wettelijke bepalingen inzake milieu en ruimtelijke ordening, en dat het voorgestelde ontwerp verenigbaar is met de goede plaatselijke ordening en met zijn onmiddellijke omgeving. 

De aanvraag is vatbaar voor een omgevingsvergunning tot bijstelling van de verkaveling voor wat betreft het wijzigen van de rooilijn, het wijzigen van de grens van de verkaveling ter hoogte van lot 25 en het verplaatsen van het lot 31 voor de elektriciteitscabine, mits het opleggen van voorwaarden.  

Bijgevolg adviseert de gemeentelijke omgevingsambtenaar het dossier voorwaardelijk gunstig voor de bijstelling van de verkaveling voor wat betreft het wijzigen van de rooilijn, het wijzigen van de grens van de verkaveling ter hoogte van lot 25 en het verplaatsen van het lot 31 voor de elektriciteitscabine, zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan de aanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden: 

voorwaarden:

1)    Te voldoen aan de voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies van Hulpverleningszone Zuid-West Limburg; 

2)    Te voldoen aan volgende voorwaarde van de dienst Facilitair management: 

Onder maximaal beschermen van de bomen tijdens de werken verstaan we:

-    Er geen materialen gestapeld mogen worden binnen de kroonprojectie van de bomen,

-    De grond niet verdicht mag worden binnen de kroonprojectie van de bomen

-    Werken binnen de kroonprojectie tot het absolute minimum beperken,

-    Geen aanhoging of afgraving binnen de kroonprojectie van de bomen, 

-    Indien verkeer nodig is binnen de kroonprojectie zal de bouwheer rijplaten voorzien om zo verdichting van de ondergrond te minimaliseren

-    nodige maatregelen om nadelige gevolgen van eventuele bronbemaling tot het absolute minimum te beperken

3)    De stedenbouwkundige voorschriften uit de oorspronkelijk vergunde verkaveling d.d. 22/11/2023 blijven onverminderd van kracht. 

4)    De overige voorwaarden opgenomen in de oorspronkelijk vergunde verkaveling d.d. 22/11/2023 blijven onverminderd van kracht:

-    De maatregelen in de archeologienota met referentienummer

https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/20571 en onderwerp Vooronderzoek Zonhoven Zonhoven-Schutenseweg moeten uitgevoerd worden overeenkomstig het programma geformuleerd in die archeologienota, inclusief de opgelegde voorwaarden, en het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 en latere wijzigingen;

-    De verkavelingsvoorschriften ‘200500_Verkaveling_Kievitveldstraat_Zonhoven_ Verkavelingsvoorschriften_rev.pdf’, opgesteld door Geosted (juni 2023), zijn van toepassing mits art. 3.4 ‘afsluitingen op de perceelsgrens’ als volgt wordt aangepast:

T.h.v. de terrassen en aansluitend aan de achtergevel van de woning is in het verlengde van de gemene muur van een woning een afsluitingsmuur in gelijkaardige materialen als het hoofdbouwvolume toegelaten. Deze gemene muur wordt gelijktijdig met het hoofdbouwvolume opgericht, heeft een maximumhoogte van 2,00m en een maximumdiepte van 3,00m t.o.v. achtergevellijn;

-    De nieuw aan te planten bomen dienen conform het plan “BA_Kievitveldstraat_P_N_Wegenisplan.pdf” aangeplant te worden. Het tijdstip van aanplant dient te gebeuren in overleg met de bevoegde diensten van de gemeente.

Lasten

1)    Het advies van Fluvius moet strikt nageleefd worden.

2)    Het advies van de Watergroep moet strikt nageleefd worden.

3)    Het advies van Wyre moet strikt nageleefd worden.

4)    Het advies van Proximus moet strikt nageleefd worden.

5)    Lot 28 (54a57ca) zoals weergegeven op het plan van landmeter-expert Peter Gijsen d.d. 27/05/2024, dient gratis te worden overgedragen aan de gemeente Zonhoven, met het oog op inlijving bij het openbaar domein. Alle kosten ten gevolge van deze overdracht (landmeter, notaris, belastingen, registratie ...) zijn ten laste van de aanvrager. De gratis grondafstand dient te gebeuren binnen het jaar na de voorlopige oplevering van de aangelegde wegenis, de aanvrager is verantwoordelijk contact op te nemen met de gemeentelijke diensten hiervoor.

6)    Er moet een financiële waarborg worden gesteld voor de gratis grondafstand met infrastructuurwerken ter waarde van € 1.124.450 incl. BTW.  De borg werd bepaald d.m.v. aftrek reeds betaalde bedragen aan nutsmaatschappijen, inclusief een meerprijs voor onverwachte zaken of prijsstijgingen en inclusief een geraamd bedrag voor notariskosten. 

De waarborg kan worden geleverd met een borgstelling via een overschrijving op de Deposito en Consignatiekas of door een financiële instelling borg te laten staan voor het bedrag van het project.  Dit moet gebeuren vooraleer de vergunning wordt uitgevoerd.  Bewijs hiervan moet aangeleverd worden aan de dienst vergunningen en handhaving.

Vrijgave van de waarborg gebeurt deels (90%) bij de voorlopige oplevering van de wegenis.  Na oplevering en overdracht naar het openbaar domein wordt het overige bedrag vrijgegeven.

7)    De lasten opgenomen in de oorspronkelijk vergunde verkaveling d.d. 22/11/2023 blijven eveneens onverminderd van kracht:

-    in toepassing van art. 5.100 Vlaamse Codex Wonen is de aanvrager verplicht om handelingen te stellen opdat een bescheiden woonaanbod wordt gerealiseerd op volgende bouwloten: lot 10 t.e.m. lot 14

De bouwheer zal deze last bescheiden woonaanbod realiseren in natura overeenkomstig artikel 5.101 Vlaamse Codex Wonen. De uitvoering van de last wordt gewaarborgd conform het document ‘Verkoopbelofte of verlening optie tot aankoop grond in kader van uitvoering bescheiden last conform de Vlaamse Codex Wonen’ d.d.07/07/2023 en het plan ‘GS-200500-73_BESCHEIDEN-WONEN’;

-    Om de aanleg van het nieuw speelveld op het perceel 544E te garanderen dient er een financiële borg van 78.554 euro (inclusief BTW) gestort te worden aan de gemeente Zonhoven op het rekeningnummer BE840910 00497759 met omschrijving “financiële last voor aanleg speelveld + naam van verkavelaar” vooraleer er kan worden overgegaan tot de verkoop of aanwending van de betrokken gronden als bouwperceel.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen volgt integraal het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar van 21/05/2025 omtrent het sluiten van het openbaar onderzoek en tot het afleveren van een omgevingsvergunning voor het bijstellen van de verkaveling met voorwaarden aan de aanvrager.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist tot het afleveren van een omgevingsvergunning voor het bijstellen van de verkaveling met voorwaarden aan de aanvrager.
De omgevingsvergunning omvat het wijzigen van de rooilijn, het wijzigen van de grens van de verkaveling ter hoogte van lot 25 en het verplaatsen van het lot 31 voor de elektriciteitscabine zoals voorgesteld op de voorgebrachte plannen die als bijlage aan deze omgevingsaanvraag zijn verbonden en voor zover rekening gehouden wordt met de gestelde voorwaarden.

Artikel 3

De omgevingsvergunning wordt aldus afgegeven onder volgende voorwaarden:

1)    Te voldoen aan de voorwaarden en opmerkingen gesteld in het advies van Hulpverleningszone Zuid-West Limburg; 

2)    Te voldoen aan volgende voorwaarde van de dienst Facilitair management: 

Onder maximaal beschermen van de bomen tijdens de werken verstaan we:
- Er geen materialen gestapeld mogen worden binnen de kroonprojectie van de bomen,
- De grond niet verdicht mag worden binnen de kroonprojectie van de bomen
- Werken binnen de kroonprojectie tot het absolute minimum beperken,
- Geen aanhoging of afgraving binnen de kroonprojectie van de bomen,
- Indien verkeer nodig is binnen de kroonprojectie zal de bouwheer rijplaten voorzien om zo verdichting van de ondergrond te minimaliseren
- nodige maatregelen om nadelige gevolgen van eventuele bronbemaling tot het absolute minimum te beperken

3)    De stedenbouwkundige voorschriften uit de oorspronkelijk vergunde verkaveling d.d. 22/11/2023 blijven onverminderd van kracht. 

4)    De overige voorwaarden opgenomen in de oorspronkelijk vergunde verkaveling d.d. 22/11/2023 blijven onverminderd van kracht:

-    De maatregelen in de archeologienota met referentienummer https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/20571 en onderwerp Vooronderzoek Zonhoven Zonhoven-Schutenseweg moeten uitgevoerd worden overeenkomstig het programma geformuleerd in die archeologienota, inclusief de opgelegde voorwaarden, en het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 en latere wijzigingen;

-    De verkavelingsvoorschriften ‘200500_Verkaveling_Kievitveldstraat_Zonhoven_ Verkavelingsvoorschriften_rev.pdf’, opgesteld door Geosted (juni 2023), zijn van toepassing mits art. 3.4 ‘afsluitingen op de perceelsgrens’ als volgt wordt aangepast:

T.h.v. de terrassen en aansluitend aan de achtergevel van de woning is in het verlengde van de gemene muur van een woning een afsluitingsmuur in gelijkaardige materialen als het hoofdbouwvolume toegelaten. Deze gemene muur wordt gelijktijdig met het hoofdbouwvolume opgericht, heeft een maximumhoogte van 2,00m en een maximumdiepte van 3,00m t.o.v. achtergevellijn;

-    De nieuw aan te planten bomen dienen conform het plan “BA_Kievitveldstraat_P_N_Wegenisplan.pdf” aangeplant te worden. Het tijdstip van aanplant dient te gebeuren in overleg met de bevoegde diensten van de gemeente.

Lasten

1)    Het advies van Fluvius moet strikt nageleefd worden.

2)    Het advies van de Watergroep moet strikt nageleefd worden.

3)    Het advies van Wyre moet strikt nageleefd worden.

4)    Het advies van Proximus moet strikt nageleefd worden.

5)    Lot 28 (54a57ca) zoals weergegeven op het plan van landmeter-expert Peter Gijsen d.d. 27/05/2024, dient gratis te worden overgedragen aan de gemeente Zonhoven, met het oog op inlijving bij het openbaar domein. Alle kosten ten gevolge van deze overdracht (landmeter, notaris, belastingen, registratie ...) zijn ten laste van de aanvrager. De gratis grondafstand dient te gebeuren binnen het jaar na de voorlopige oplevering van de aangelegde wegenis, de aanvrager is verantwoordelijk contact op te nemen met de gemeentelijke diensten hiervoor.

6)    Er moet een financiële waarborg worden gesteld voor de gratis grondafstand met infrastructuurwerken ter waarde van € 1.124.450 incl. BTW.  De borg werd bepaald d.m.v. aftrek reeds betaalde bedragen aan nutsmaatschappijen, inclusief een meerprijs voor onverwachte zaken of prijsstijgingen en inclusief een geraamd bedrag voor notariskosten. 

De waarborg kan worden geleverd met een borgstelling via een overschrijving op de Deposito en Consignatiekas of door een financiële instelling borg te laten staan voor het bedrag van het project. Dit moet gebeuren vooraleer de vergunning wordt uitgevoerd. Bewijs hiervan moet aangeleverd worden aan de dienst vergunningen en handhaving.

Vrijgave van de waarborg gebeurt deels (90%) bij de voorlopige oplevering van de wegenis. Na oplevering en overdracht naar het openbaar domein wordt het overige bedrag vrijgegeven.

7)    De lasten opgenomen in de oorspronkelijk vergunde verkaveling d.d. 22/11/2023 blijven eveneens onverminderd van kracht:

-    in toepassing van art. 5.100 Vlaamse Codex Wonen is de aanvrager verplicht om handelingen te stellen opdat een bescheiden woonaanbod wordt gerealiseerd op volgende bouwloten: lot 10 t.e.m. lot 14

De bouwheer zal deze last bescheiden woonaanbod realiseren in natura overeenkomstig artikel 5.101 Vlaamse Codex Wonen. De uitvoering van de last wordt gewaarborgd conform het document ‘Verkoopbelofte of verlening optie tot aankoop grond in kader van uitvoering bescheiden last conform de Vlaamse Codex Wonen’ d.d.07/07/2023 en het plan ‘GS-200500-73_BESCHEIDEN-WONEN’;

-    Om de aanleg van het nieuw speelveld op het perceel 544E te garanderen dient er een financiële borg van 78.554 euro (inclusief BTW) gestort te worden aan de gemeente Zonhoven op het rekeningnummer BE840910 00497759 met omschrijving “financiële last voor aanleg speelveld + naam van verkavelaar” vooraleer er kan worden overgegaan tot de verkoop of aanwending van de betrokken gronden als bouwperceel.