Bij het begin van de vorige legislatuur werden er een aantal belastingreglementen gestemd ter ondersteuning van de gemeentelijke financiën. Hierbij werd er destijds beslist om voor een aantal belastingreglementen deze te laten lopen t.e.m. 31.03.2025 zoals voor het belastingreglement op kermissen en circussen. Echter is het aangewezen om de gemeentebelastingen over het eerste jaar van de nieuwe legislatuur te laten lopen, teneinde tijdens de overgangsperiode in het jaar 2025 alsnog een rechtsgeldig reglement te bekomen die de inkomsten garandeert. Ter bepaling van het tarief wordt het de indexatie toegepast zoals voorzien in het voorgaande reglement.
De organisatie van en het toezicht op de kermissen en circussen brengt voor de gemeente aanzienlijke kosten teweeg. Het is dan ook redelijk en verantwoord dat de gemeente met de invoering van dit belastingreglement een deel van deze kosten wil recupereren. Kermissen en circussen brengen bovendien mogelijks meer afval en mobiliteitsproblemen met zich mee.
Het belastingreglement kan in bijlage teruggevonden worden.
De gemeenteraad keurt het belastingreglement op kermissen en circussen goed met ingang vanaf 1 april 2025 voor een termijn van één jaar, eindigend op 31 maart 2026, goed.