Terug
Gepubliceerd op 25/03/2025

2025_GR_00098 - Concessie voor diensten - Organisatie foodtruckfestival 2025 t.e.m. 2028 - Goedkeuring selectiecriteria, voorwaarden en gunningscriteria - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 24/03/2025 - 20:00 Gemeente
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Sofie Vanoppen, voorzitter ; Bram De Raeve, burgemeester; Frank Vandebeek, 1 ste schepen; Johan Vanhoyland, 2de schepen; Frederick Vandeput, 3de schepen; Wouter De Raeve, 4de schepen; Johan Schraepen, 5de schepen; Ria Hendrikx, voorzitter BCSD; Yannick Aerts; Nathalie Claes; Bart Heleven; Lennert Kippers; Sven Lieten; Karen Schillebeeks; Raf Baerts; Tanja Segers; Emilie Dilaerts; Carinne Donatz; Marthe Nevels; Marijke Scherpenbergh; Pim Wouters; Ilse DaniĆ«ls; Odiel Vincken; Christa Jehaes; Bart Telen, algemeen directeur

Verontschuldigd

Kris Knuts; Jean-Paul Briers; Els Poecks

Secretaris

Bart Telen, algemeen directeur
2025_GR_00098 - Concessie voor diensten - Organisatie foodtruckfestival 2025 t.e.m. 2028 - Goedkeuring selectiecriteria, voorwaarden en gunningscriteria - Goedkeuring 2025_GR_00098 - Concessie voor diensten - Organisatie foodtruckfestival 2025 t.e.m. 2028 - Goedkeuring selectiecriteria, voorwaarden en gunningscriteria - Goedkeuring

Motivering

Verwijzingsdocumenten

Concessieovereenkomst.

Feiten context en argumentatie

Voor de organisatie van een tweedaags foodtruckfestival in de zomer  op het Dorpshart, zal een concessie voor diensten worden uitgeschreven. Dit zal dit jaar plaatsvinden in het weekend van 3 en 4 augustus 2025.

Het betreft een concessie voor diensten aangezien de tegenprestatie voor de dienstverlening bestaat, hetzij uitsluitend uit het recht om de dienst te exploiteren, hetzij dit recht gecombineerd met de betaling van een prijs (vergoeding inname openbaar domein).

De gemeenteraad dient de voorwaarden voor de concessie voor diensten voor de organisatie van het foodtruckfestival in 2025 t.e.m. 2028, vast te stellen.

In bijlage bij dit besluit bevindt zich een concessieovereenkomst op basis waarvan geïnteresseerde organisatoren zich kunnen inschrijven.

Enkele hoofdlijnen uit de overeenkomst zijn:

Minimumvereisten:
- Het festival moet voor iedereen gratis toegankelijk zijn;
- Er moeten minimum 10 foodtrucks/voedselstanden geplaatst worden op het plein;
- De prijzen van eten en drinken dienen marktconform te zijn met een maximum van 15,00 euro per gerecht;
- Het assortiment van eten en drinken dient divers te zijn;
- Het terrein dient op een leuke manier te worden aangekleed;
- Er wordt veel aandacht besteed aan voldoende randanimatie geschikt voor alle leeftijden;
- Het aanbod van de foodtrucks/voedselstanden is zoveel mogelijk complementair aan het bestaande horeca aanbod in de buurt van het plein.

Diensten die de gemeente aanbiedt:
- Het gratis ter beschikking stellen van stroom en watervoorzieningen met uitzondering van de aansluitingen en kabels naar elke standhouder apart;
- Logistieke ondersteuning binnen de reguliere mogelijkheden van de gemeente:
° voorzien van divers uitleenmateriaal voor zover het beschikbaar is (nadar/heras);
° voorzien van vuilbakken;
° afsluiten van de gevraagde straten en plein op voorwaarde dat dit tijdig werd aangevraagd bij de dienst mobiliteit en werd goedgekeurd.

De aanbieders die aan de selectiecriteria voldoen en waarvan de offertes aan de minimumvereisten voldoen, zullen worden beoordeeld op basis van:
- de kwaliteit van het concept zoals voorgesteld in de kandidaatstelling.
Een concreter voorstel zal beter gewaardeerd worden dan een algemeen voorstel.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de selectiecriteria, de voorwaarden en de gunningscriteria voor de concessie voor diensten, namelijk organisatie van een foodtruckfestival 2025 t.e.m. 2028, zoals bepaald in het document in bijlage, goed.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het opstarten en doorlopen van de procedure voor de aanstelling van de concessionaris.